1 W iü J L OHM! 11K llliiofflissaffl SUB. ■UNS- n IDÏEIITEÏTI! BUD TOOK 111 No. 56. N E Gr E N-E N-V EERTIQSTE J R G A N G. 1894. KOMKOMMERS. Z A T J-JIi I A 15 stuks, waardoor het totale De bo- van BINNENLAND. PD de afwerking van dit program, ten einde toe, 'F Omwiim Alle brieven in te zenden. Cents. Bij abonnement is de prijs -te vernemen bij Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Volgens den Haagschen kroniekschrijver van de N. Gr. Ct., zou de minister van binnen- landsche zaken, mr. S. van Houten, een wijzi ging gereed hebben van de begrafeniswet, waar door de lijkverbranding hier te lande zou wor den gewettigd nog voordat het crematorium te Hilversum gereed is. ADVERTER T1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 71/i C belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 173. B E K E N DM A KING. De BURGEMEESTER van Sneek, Gelet op eene missive van den heer Commis saris der Koningin in deze provincie, dd. 9 Juli 1.1.le Afdeeling A no. 850 (Prov. blad no. 66), houdende verwijzing naar een schrijven van den Consul te Emden, waarin de wensehe- lijkheid wordt betoogd, dat de polderwerkers in Friesland en Groningen worden gewaarschuwd om niet op goed geluk en zonder middelen van bestaan naar Duitschland te trekken, ten einde aldaar werk te zoeken, om reden zij hierin lang niet dadelijk slagen en daarvan dan het gevolg is, dat zij, van alles ontbloot, onmiddellijk naar hunne woonplaats moeten worden teruggezon den. WAARSCHUWT de polderwerkers in deze gemeente, ter vermijding van bovenstaande moeilijkheden, tegen het trekken naar Duitsch land, indien zij niet vooraf zijn verzekerd, daar werk te vinden. Sneok, 13 Juli 1894. De Burgemeester voornoemd, ALMA. Wederom is te Amsterdam een verkoop we gens het niet betalen van belasting onmogelijk gemaakt. De Am st. deelt er het volgende over mede: In de tweede Jan van der Heydenstraat te Amsterdam woont twee hoog een weduwe, van beroep naaister, die door ziekte en tegenspoed haar belasting niet heeft kunnen betalen. Haar inboedeltje zou iu het openbaar door den deur» Naar t Vad. meldt heeft prof. Drucker, ge volg gevende aan. zijn op de algemeene verga- dering aangekondigd voornemen, het voorzitter- schap en het lidmaatschap van ’t bestuur der Liberale Unie neergelegd. Zijn function wor den voorloopig waargenomen door den vice- voorzitter mr. T. van Hettinga Tromp te Leeu warden. Als penningmeester treedt op mr. Ju, W. Ebbinge te Kampen. Mr. R. Macalester Loup heeft het lidmaatschap van het bestuur aangenomen. Het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam is thans geheel ter beschikking gesteld van het comité der Bakkerij tentoonstelling. Do regeling, is met zorg geschied. Ieder inzender vindt zijn plaatsruimte op den grond afgeteekend. Het aantal inzendingen is nog aanmerkelijk geste gen in de laatste dagen werden o. a. door een vertegenwoordiger van buitenlandsche firma’s 43 nieuwe inzenders opgegeven, de Nederland-, sche consul-generaal te Weenen seinde Donder dag om 10 inschrijyingsbiljetten en den volgenden dag weder om 15 stuks, waardoor het totale cijfer der inzendingen reeds meer dan 400 zal bedragen. De catalogus is ter perse bij de firma Hel dert. De openingsdag is, zooals men weet, Maandag a. s. Dos middags te een uur is de officieele openingsplechtigheid, in tegenwoordigheid van een groot aantal autoriteiten, waarbij de drie eerevoorzitters, de ministers van waterstaat en die van buitenlandsche zaken en de burgemees ter van Amsterdam. De minister van waterstaat zal een openings rede houden, waarna nog enkele andere autori teiten het woord zullen voeren. Te half drie wordt daarop de tentoonstelling voor het publiek geopend (entree f 1 per per-, soon). Voor het publiek zal inzonderheid de retros pectieve afdeeling zeer belangwekkend zijn. Daarin worden oudheden- opgenomen, betrek king hebbende op maalderij en bakkerij. Reeds zijn een groot aantal voorwerpen van allerlei aard, benevens keuren betreffende het mole naars- en bakkersgilde bijeengebracht. Het laat zich toch denken, dat menigeen nog het een of ander in eigendom heeft wat deze collectie zou kunnen verrijken. Om slechts een kleine aan wijzing te geven, zij vermeld, dat door een Franschman een aardige verzameling oude keu kengereedschappen werd ingezonden en zoo zouden ook b. v. oude bakvormen gaarne wor den ontvangen. Zij die hiertoe willen bijdragen door voor werpen in bruikleen af te staan, worden verzocht die nog in te zenden aan den heer Eduard van Biema, afdeeling oudheden der tentoonstelling. Paleis voor Volksvlijt. Van een vorstelijke gift maakt het Hand. melding. Een vermogend weldoend Amsterdam mer heeft aan de „Prins Hendrik Stichting” f70000 geschonken, waardoor de bouw van een nieuw gesticht voor 200 personen is verze kerd. Met den bouw zal nu zoo spoedig mo gelijk een aanvang worden gemaakt. rolvast te blijven. Het zou daarom aanbeveling verdienen als de Tijd goed kon vinden als punt éen op zijn programma te zetten Aanstelling van een echten neger, uit Afrika geïmporteerd, tot Vorst van de Fransche- en verdere republieken in ons werelddeel. Naar zijn voorbeeld zouden de andere Vor sten hun gedragslijn kunnen afmeten en zoo zou de anarchie ten slotte in alle klassen der gemeenschap zijn gemobiliseerd binnen het kamp van den oppersten Vorst. Hij zou zich niet behooren te storen aan vragen naar recht en billijkheid wanneer hem een zijner onderdanen mishagen mocht, had hij maar een drukje te geven aan een electrisch knopje enne Dat is toch ten slotte de bedoeling van het clericalisme en zijn politiek. Onmacht en on derworpenheid, naast de instelling van het ko ningschap von Gottes Gnadeneerbied voor Gods bestelling. Wat is het anders dan terug keer tot een staat van Afrikaansch of Aziatisch karakter, waarin het recht der massa berust bij de anarchie van den vorst, wiens wil en gril wetten zijn Wanneer die tijd mocht aanbreken, zou er voor ons, menschen, alle reden bestaan de die ren des velds te benijden, van welk gevoel Jezus reeds getuigenis aflei, toen hij sprak De vossen hebben holen, maar de zoon des menschen weet niet waar hij zijn hoofd neer leggen mag. Verstandiger dan de Tijd oordeelt de Stan daard er over. Repressie baat niet, zegt het blad, en wie niet ziende blind wil zijn, zal het hiermee wel eens zijn. In Frankrijk geldt de doodstraf, en de anar chisten nemen er dreigender houding aan dan elders. Carnot achtte het zijn plicht het doodvonnis te handhaven van Henry c. s.en Carnot werd er het slachtoffer van. De liberale leer is de moeder van de anar chistische, zegt de Tijd. Indien echter de mis daad der kinderen moet worden gewroken aan de ouders, waarom dan niet alles uitgeroeid wat leer heet, de katholieke incluis van den ondersten tak af tot den bovensten van den ge slachtsboom der godgeleerdheid Dan zouden wij in de theologie het anar chisme krijgen, zal de Tijd ons antwoorden, en dat gaat niet. Wij houden ons overtuigd dat het wel gaan zal en ook dat het wel zoo gaan moet, dank zij de katholieke en andere kerken, waar men den godsdienst onder discipline plaatst en de religie d. i. gebondenheid voorschrijft bij kerkelijk besluit. Naast de dwinglandij ontspruit steeds, zooals de geschiedenis ons leert, het anarchistisch plantje, onder Gods bestel natuurlijk en het zou een eer zijn voor de godgeleerdheid, in dien zij den neutralizeerenden invloed der uiter sten aan Gods bestel wilde toeschrijven. Zoo zou men er toe komen de geldmacht, de autocratie van het kapitaal, op te merken in de éene schaal, waartegen op Gods beschik king het anarchisme in de andere het even wicht zal maken want beiden zijn even wreed en moorddadig, en aan het verstand, den mensch geschonken, is thans de taak opgelegd beide monsters te temmen. Er worden, zoo wordt uit Frankrijk gemeld, onder de bakkersknechts veel anarchisten aan getroffen. Laat de Tijd er eens over naden ken, of niet in dit verschijnsel den vinger Gods valt op te merken, alvorens hij voortgaat er op aan te dringen om alles maar te vermoorden wat niet Katholiek is. Zeker, Christus heeft gezegd, dat vergaan zal door het zwaard, wie het zwaard gebruikt. Maar de katholieke kerk heeft ook het zwaard gebruikt en wil dat nog, blijkens de pleitrede nen van De Tijd. Toch zal De Tijd het „voorschrift” van Chris tus op zijn kerk niet toepasselijk willen ver klaren 1 Is dat niet meten met tweeërlei maat Verstandig zouden we het vinden van Tijd c. s. wanneer ze aldus redeneerden Er leeft in de menschen, ook in ons schaafd werelddeel, nog altijd een zekere slaafsch- heid. Deze te onderhouden, is een zaak kerkelijk en maatschappelijk belang. Laten we dan de middelen beramen die on der gepast gebruik van dezen slaafschen zin de discipline zullen handhaven, en daarbij al lereerst trachten den prikkel weg te nemen die aanzet tot bandeloosheid. Die prikkel is niet gelegen in katholicisme, liberalisme of socialis me, maar in de kernspreuk van onzen tijd Geld is macht. De tijd is weer aangebroken waarin we komkommers eten en ons geheugen opfrisschen uit persmijmeringen over de zaken die tot het velleden behooren. Terwijl de groote lui naar de badplaats zijn gereisd en de Kamers met vacantie naar huis zijn gegaan, worden de klei ne lui, die niet naar ’t buitenland trekken en i geen vacantie hebben, in de gelegenheid gesteld zich te baden in een vloed van gèlegenheids- Len verlegenheidsargumenten, ten betooge, dat I de doodstraf weer moet worden ingevoerd ten pbetooge, dat de liberale partij al of niet uit I elkaar moet, dat Lombok terecht of ten onrechte I met een militair bezoek wordt vereerd, dat mr. Van Tienhoven zonderling heeft gehandeld, met I het vermoeden er bij hier en daar geopperd I dat een diplomaat, zoo handig als Gijs van Tien- I hoven, nóg wel wat droog kruit in petto zal [hebben dat mr. Van Houten, bij het toeken- Inen van decoraties, ook al consequent de theo- irie volgt van zijn voorgangers, hoezeer ook door hem als Kamerlid gewraakt, om die on derscheidingen te verleenen naar den maatstaf van klasse of stand, en niet naar dien van verdienstedat Van Tuinenburg een verachte lijk sujet is, enz. enz. Volgen we dan die beschouwingen, zoo wordt onze aandacht allereerst gevraagd door de Tijd l «n de Standaard, die beiden op hun manier en van hun verschillend standpunt de kapitale Ëtraf bepleiten, en den indruk zoeken te maken dat de doodstraf iets specifiek christelijks is, en dat de christelijke leer evenmin zoetsappig is als de theorie der humaniteit, volgens welke de Nederlandsch-Indische regeering zich verplicht ziet den vorst van de Sassaks wat meer eer- I bied in te prenten voor den grooten toewan op Buitenzorg. Het drama te Lyon heeft den afschuw voor de anarchisten verlevendigd en onder den in ruk nog van dat wreede tooncel wordt gezon- nea op middelen om de anarchie weg te vagen. Natuurlijk wordt daarbij de doodstraf num- i nier éen op de lijst en nummer twee hoe kan het anders terugkeer tot het katholie- e of orthodoxe geloofals nummer drie wordt aangeprezen bestrijding of uitroeiing van het iberalisme, daarop volgt naar rangordebe- emmering in de verstandsontwikkeling, inkrim- Ping van het onderwijs, invoering van het stel- sel der feodaliteit, en van slaven wetten K K°rtom alles ter eere en ten bate van het °og gezag, om te geraken tot een maatschap- Peajke organisatie als die van een Afrikaansch (volkje, als dat van den ex-vorstLohengula b.v., wiens eigenaardige gestrengheid en wreedheid I oter dan de humane wetten van het beschaaf- I 6 werelddeel waarborgen zijn tegen vorsten moord. f spreekt het van zelf dat de regeerende Forsten in Europa moeite zouden hebben, om IS JI ■v KKR COUR AI

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1894 | | pagina 1