1 W
iü J
L
OHM! 11K llliiofflissaffl SUB.
■UNS- n IDÏEIITEÏTI! BUD TOOK 111
No. 56.
N E Gr E N-E N-V EERTIQSTE J
R G A N G.
1894.
KOMKOMMERS.
Z A T J-JIi I A
15 stuks, waardoor het totale
De
bo-
van
BINNENLAND.
PD de afwerking van dit program, ten einde toe,
'F
Omwiim
Alle brieven
in te zenden.
Cents. Bij abonnement is de prijs
-te vernemen bij
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
Volgens den Haagschen kroniekschrijver van
de N. Gr. Ct., zou de minister van binnen-
landsche zaken, mr. S. van Houten, een wijzi
ging gereed hebben van de begrafeniswet, waar
door de lijkverbranding hier te lande zou wor
den gewettigd nog voordat het crematorium te
Hilversum gereed is.
ADVERTER T1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 71/i C
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent
den uitgever.
Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil-
leton-nummer 173.
B E K E N DM A KING.
De BURGEMEESTER van Sneek,
Gelet op eene missive van den heer Commis
saris der Koningin in deze provincie, dd. 9
Juli 1.1.le Afdeeling A no. 850 (Prov. blad
no. 66), houdende verwijzing naar een schrijven
van den Consul te Emden, waarin de wensehe-
lijkheid wordt betoogd, dat de polderwerkers in
Friesland en Groningen worden gewaarschuwd
om niet op goed geluk en zonder middelen van
bestaan naar Duitschland te trekken, ten einde
aldaar werk te zoeken, om reden zij hierin lang
niet dadelijk slagen en daarvan dan het gevolg
is, dat zij, van alles ontbloot, onmiddellijk naar
hunne woonplaats moeten worden teruggezon
den.
WAARSCHUWT de polderwerkers in deze
gemeente, ter vermijding van bovenstaande
moeilijkheden, tegen het trekken naar Duitsch
land, indien zij niet vooraf zijn verzekerd, daar
werk te vinden.
Sneok, 13 Juli 1894.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
Wederom is te Amsterdam een verkoop we
gens het niet betalen van belasting onmogelijk
gemaakt. De Am st. deelt er het volgende
over mede:
In de tweede Jan van der Heydenstraat te
Amsterdam woont twee hoog een weduwe, van
beroep naaister, die door ziekte en tegenspoed
haar belasting niet heeft kunnen betalen. Haar
inboedeltje zou iu het openbaar door den deur»
Naar t Vad. meldt heeft prof. Drucker, ge
volg gevende aan. zijn op de algemeene verga-
dering aangekondigd voornemen, het voorzitter-
schap en het lidmaatschap van ’t bestuur der
Liberale Unie neergelegd. Zijn function wor
den voorloopig waargenomen door den vice-
voorzitter mr. T. van Hettinga Tromp te Leeu
warden. Als penningmeester treedt op mr. Ju,
W. Ebbinge te Kampen. Mr. R. Macalester
Loup heeft het lidmaatschap van het bestuur
aangenomen.
Het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam is
thans geheel ter beschikking gesteld van het
comité der Bakkerij tentoonstelling. Do regeling,
is met zorg geschied. Ieder inzender vindt zijn
plaatsruimte op den grond afgeteekend. Het
aantal inzendingen is nog aanmerkelijk geste
gen in de laatste dagen werden o. a. door een
vertegenwoordiger van buitenlandsche firma’s
43 nieuwe inzenders opgegeven, de Nederland-,
sche consul-generaal te Weenen seinde Donder
dag om 10 inschrijyingsbiljetten en den volgenden
dag weder om 15 stuks, waardoor het totale
cijfer der inzendingen reeds meer dan 400 zal
bedragen.
De catalogus is ter perse bij de firma Hel
dert.
De openingsdag is, zooals men weet, Maandag
a. s. Dos middags te een uur is de officieele
openingsplechtigheid, in tegenwoordigheid van
een groot aantal autoriteiten, waarbij de drie
eerevoorzitters, de ministers van waterstaat en
die van buitenlandsche zaken en de burgemees
ter van Amsterdam.
De minister van waterstaat zal een openings
rede houden, waarna nog enkele andere autori
teiten het woord zullen voeren.
Te half drie wordt daarop de tentoonstelling
voor het publiek geopend (entree f 1 per per-,
soon).
Voor het publiek zal inzonderheid de retros
pectieve afdeeling zeer belangwekkend zijn.
Daarin worden oudheden- opgenomen, betrek
king hebbende op maalderij en bakkerij. Reeds
zijn een groot aantal voorwerpen van allerlei
aard, benevens keuren betreffende het mole
naars- en bakkersgilde bijeengebracht. Het laat
zich toch denken, dat menigeen nog het een of
ander in eigendom heeft wat deze collectie zou
kunnen verrijken. Om slechts een kleine aan
wijzing te geven, zij vermeld, dat door een
Franschman een aardige verzameling oude keu
kengereedschappen werd ingezonden en zoo
zouden ook b. v. oude bakvormen gaarne wor
den ontvangen.
Zij die hiertoe willen bijdragen door voor
werpen in bruikleen af te staan, worden verzocht
die nog in te zenden aan den heer Eduard van
Biema, afdeeling oudheden der tentoonstelling.
Paleis voor Volksvlijt.
Van een vorstelijke gift maakt het Hand.
melding. Een vermogend weldoend Amsterdam
mer heeft aan de „Prins Hendrik Stichting”
f70000 geschonken, waardoor de bouw van
een nieuw gesticht voor 200 personen is verze
kerd. Met den bouw zal nu zoo spoedig mo
gelijk een aanvang worden gemaakt.
rolvast te blijven.
Het zou daarom aanbeveling verdienen als
de Tijd goed kon vinden als punt éen op zijn
programma te zetten
Aanstelling van een echten neger, uit Afrika
geïmporteerd, tot Vorst van de Fransche- en
verdere republieken in ons werelddeel.
Naar zijn voorbeeld zouden de andere Vor
sten hun gedragslijn kunnen afmeten en zoo
zou de anarchie ten slotte in alle klassen der
gemeenschap zijn gemobiliseerd binnen het kamp
van den oppersten Vorst.
Hij zou zich niet behooren te storen aan
vragen naar recht en billijkheid wanneer hem
een zijner onderdanen mishagen mocht, had hij
maar een drukje te geven aan een electrisch
knopje enne
Dat is toch ten slotte de bedoeling van het
clericalisme en zijn politiek. Onmacht en on
derworpenheid, naast de instelling van het ko
ningschap von Gottes Gnadeneerbied voor
Gods bestelling. Wat is het anders dan terug
keer tot een staat van Afrikaansch of Aziatisch
karakter, waarin het recht der massa berust bij
de anarchie van den vorst, wiens wil en gril
wetten zijn
Wanneer die tijd mocht aanbreken, zou er
voor ons, menschen, alle reden bestaan de die
ren des velds te benijden, van welk gevoel
Jezus reeds getuigenis aflei, toen hij sprak
De vossen hebben holen, maar de zoon des
menschen weet niet waar hij zijn hoofd neer
leggen mag.
Verstandiger dan de Tijd oordeelt de Stan
daard er over. Repressie baat niet, zegt het
blad, en wie niet ziende blind wil zijn, zal
het hiermee wel eens zijn.
In Frankrijk geldt de doodstraf, en de anar
chisten nemen er dreigender houding aan dan
elders.
Carnot achtte het zijn plicht het doodvonnis
te handhaven van Henry c. s.en Carnot werd
er het slachtoffer van.
De liberale leer is de moeder van de anar
chistische, zegt de Tijd. Indien echter de mis
daad der kinderen moet worden gewroken aan
de ouders, waarom dan niet alles uitgeroeid wat
leer heet, de katholieke incluis van den
ondersten tak af tot den bovensten van den ge
slachtsboom der godgeleerdheid
Dan zouden wij in de theologie het anar
chisme krijgen, zal de Tijd ons antwoorden, en
dat gaat niet.
Wij houden ons overtuigd dat het wel gaan
zal en ook dat het wel zoo gaan moet, dank
zij de katholieke en andere kerken, waar men
den godsdienst onder discipline plaatst en de
religie d. i. gebondenheid voorschrijft bij
kerkelijk besluit.
Naast de dwinglandij ontspruit steeds, zooals
de geschiedenis ons leert, het anarchistisch
plantje, onder Gods bestel natuurlijk en
het zou een eer zijn voor de godgeleerdheid, in
dien zij den neutralizeerenden invloed der uiter
sten aan Gods bestel wilde toeschrijven.
Zoo zou men er toe komen de geldmacht,
de autocratie van het kapitaal, op te merken
in de éene schaal, waartegen op Gods beschik
king het anarchisme in de andere het even
wicht zal maken want beiden zijn even wreed
en moorddadig, en aan het verstand, den
mensch geschonken, is thans de taak opgelegd
beide monsters te temmen.
Er worden, zoo wordt uit Frankrijk gemeld,
onder de bakkersknechts veel anarchisten aan
getroffen. Laat de Tijd er eens over naden
ken, of niet in dit verschijnsel den vinger Gods
valt op te merken, alvorens hij voortgaat er op
aan te dringen om alles maar te vermoorden
wat niet Katholiek is.
Zeker, Christus heeft gezegd, dat vergaan
zal door het zwaard, wie het zwaard gebruikt.
Maar de katholieke kerk heeft ook het zwaard
gebruikt en wil dat nog, blijkens de pleitrede
nen van De Tijd.
Toch zal De Tijd het „voorschrift” van Chris
tus op zijn kerk niet toepasselijk willen ver
klaren 1
Is dat niet meten met tweeërlei maat
Verstandig zouden we het vinden van
Tijd c. s. wanneer ze aldus redeneerden
Er leeft in de menschen, ook in ons
schaafd werelddeel, nog altijd een zekere slaafsch-
heid. Deze te onderhouden, is een zaak
kerkelijk en maatschappelijk belang.
Laten we dan de middelen beramen die on
der gepast gebruik van dezen slaafschen zin
de discipline zullen handhaven, en daarbij al
lereerst trachten den prikkel weg te nemen die
aanzet tot bandeloosheid. Die prikkel is niet
gelegen in katholicisme, liberalisme of socialis
me, maar in de kernspreuk van onzen tijd
Geld is macht.
De tijd is weer aangebroken waarin we
komkommers eten en ons geheugen opfrisschen
uit persmijmeringen over de zaken die tot het
velleden behooren. Terwijl de groote lui naar
de badplaats zijn gereisd en de Kamers met
vacantie naar huis zijn gegaan, worden de klei
ne lui, die niet naar ’t buitenland trekken en
i geen vacantie hebben, in de gelegenheid gesteld
zich te baden in een vloed van gèlegenheids-
Len verlegenheidsargumenten, ten betooge, dat
I de doodstraf weer moet worden ingevoerd ten
pbetooge, dat de liberale partij al of niet uit
I elkaar moet, dat Lombok terecht of ten onrechte
I met een militair bezoek wordt vereerd, dat mr.
Van Tienhoven zonderling heeft gehandeld, met
I het vermoeden er bij hier en daar geopperd
I dat een diplomaat, zoo handig als Gijs van Tien-
I hoven, nóg wel wat droog kruit in petto zal
[hebben dat mr. Van Houten, bij het toeken-
Inen van decoraties, ook al consequent de theo-
irie volgt van zijn voorgangers, hoezeer ook
door hem als Kamerlid gewraakt, om die on
derscheidingen te verleenen naar den maatstaf
van klasse of stand, en niet naar dien van
verdienstedat Van Tuinenburg een verachte
lijk sujet is, enz. enz.
Volgen we dan die beschouwingen, zoo wordt
onze aandacht allereerst gevraagd door de Tijd
l «n de Standaard, die beiden op hun manier en
van hun verschillend standpunt de kapitale
Ëtraf bepleiten, en den indruk zoeken te maken
dat de doodstraf iets specifiek christelijks is, en
dat de christelijke leer evenmin zoetsappig is
als de theorie der humaniteit, volgens welke de
Nederlandsch-Indische regeering zich verplicht
ziet den vorst van de Sassaks wat meer eer-
I bied in te prenten voor den grooten toewan op
Buitenzorg.
Het drama te Lyon heeft den afschuw voor
de anarchisten verlevendigd en onder den in
ruk nog van dat wreede tooncel wordt gezon-
nea op middelen om de anarchie weg te vagen.
Natuurlijk wordt daarbij de doodstraf num-
i nier éen op de lijst en nummer twee hoe
kan het anders terugkeer tot het katholie-
e of orthodoxe geloofals nummer drie wordt
aangeprezen bestrijding of uitroeiing van het
iberalisme, daarop volgt naar rangordebe-
emmering in de verstandsontwikkeling, inkrim-
Ping van het onderwijs, invoering van het stel-
sel der feodaliteit, en van slaven wetten
K K°rtom alles ter eere en ten bate van het
°og gezag, om te geraken tot een maatschap-
Peajke organisatie als die van een Afrikaansch
(volkje, als dat van den ex-vorstLohengula b.v.,
wiens eigenaardige gestrengheid en wreedheid
I oter dan de humane wetten van het beschaaf-
I 6 werelddeel waarborgen zijn tegen vorsten
moord.
f spreekt het van zelf dat de regeerende
Forsten in Europa moeite zouden hebben, om
IS JI
■v
KKR COUR AI