fflWfs a ffl iimjisshw sbl DE ZONDE IN T ALGEMEEN. No. 7. V IJ F T T G s T E 1895 Inschrijving voor de Nationale Militie. V W O K AS JD A. o om betrèurt dr. K. bet dat er reeds een deel DE PERS. voor van Win met kaar zullen optrekken met de leuze vóór of tegen de zonde in ’t algemeen. Zulk een strijd is beslissender, dan dien in de soldaten her en der verstrooid zijn een groote oppervlakte. Aan den Delvenaar komt daarom de eer toe als medium de bedoe ling des geestes te hebben vertolkt. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek herinneren alle Ingezetenen, die in 1876 zijn geboren en zich tot dusver niet voor de Nationale Militie, lichting 1896, hebben doen inschrijven, aan hunne verplich ting, om zich daartoe als nog aan te geven vóór of uiterlijk op 31 Januari e. k. ter Secre tarie dezer gemeente. Sneek den 22 Januari 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT en eerst als die gestreden is, kan de partij- schikking der toekomst geregeld worden. Daar- „Wat komt, is niet de „Democratie” als re- geeringsvorm aldus vervolgt hij want ’;'7' nli„, La Qranje’s naam bezegeld maar wel de democra tische ontwikkeling van ons vertegenwoordigend stelsel, en, door die democratiseering, niet van den regeeringsvorm maar van het parlement, de eisch, dat de Overheidsmacht, meer dan dus ver aan alle deelen van ons volksgeheel, ten zegen gedije, met name aan het dusver meest achtergestelde deel der natie, dat, als het qua- litatief zwakste, in naam van Hem, Wiens die naresse de Overheid is, bij voorkeur op bescher ming aanspraak kon doen gelden. „Het gewijzigd stempel, dat hierdoor de actie der regeering staat gedrukt te worden, zal een reeks van eigenaardige gevaren met zich bren gen, waaronder ik nu alleen deze twee aan wi's: het dieper inkankeren van het leugenachtig be grip van Volkssouvereiniteit, en het doen opgaan van de Overheids-actie in louter stoffelijke zor gen. „Evenals onder Groen van Prinsterer in ’57 op schoolgebied, zoo ook nu, in ’t sociaal geding zich aan den vorm van onzen tijd comformee- rénd, zal deswege de anti-revolutionaire partij de roeping hebben om èn tegen die verkanke ring van het staatsbegrip èn tegen die morali- seering van de overheidstaak, ook in het van haar uitgaand program te waken, en alzoo den klemtoon, die op het CVimAJy/c-democratisch valt, tot zijn volle recht te doen komen. „En zoo kan eerst op de deputaten-vergade- ring, die over dat program het zeggenschap zal hebben, op ernstige wijze uitgemaakt, niet of allen nogmaals onder eenzelfden hoed te vangen zijn, maar of' men, rondborstig zijn gedachte openbarend, in die uitkomende gedachte slechts de onzichtbare schakeering van eenerlei stre ven, of wel een niet te verzoenen tegenstelling der geesten ontdekt.” Na daarop te hebben doen uitkomen dat men in dien tusschentijd niet stil behoeft te zitten maar de machtige problemen kan bestudeeren, eindigt hij met de beantwoording van de vraag, of zijn politieke overtuiging in het nu verloo- pen tijdperk van rust en nadenken ook is ge wijzigd. Hij schrijft „Toen voor nu achttien jaren een minder ernstige, maar langer sleepende zenuwziekte, mij een jaar meer en meer tot nietsdoen dwong, is in die afzondering het inzicht in het zuiver der licht, dat door de belijdenis der gereformeer de beginselen op het wezen der dingen valt, bij mij tot volle klaarheid doorgebroken, en sinds heeft wetenschappelijke bestudeering van die beginselen de toen gevestigde overtuiging slechts versterkt. Thans nogmaals uit de veelvuldigheid des le vens naar de eenzaamheid verwezen, overdacht ik meer de afgeleide vraag, of de algemeen Protestantsche, dan wel de Calvinistische richting aan ons volk op staatkundig gebied zijn nobel heid van streven en op maatschappelijk terrein iets van zijn oude veerkracht hergeven kon en als vrucht van dit overdenken vestigde zich dieper dan ooit bij mij de nu onwrikbaar ge worden overtuiging, dat het blijven moet bij wat ons program in artikel Eén beleidt, d. i. bij „den grondtoon van ons volkskarakter, gelijk dit, door Oranje geleid, onder invloed der Her vorming, omstreeks 1572, zijn stempel ontving,” en immers dit stempel was, omnium consensu, beslist Calvinistisch. „Slechts in één punt verweet ik mijzelven verzuim. ABT EL DEL B1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; vooi eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs be tangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. De Stand, bevat weder een hoofdartikel van dr. A. Kuyper. Nu hij evenwel nog met ge broken kracht zijn artsen hebben hem aan vankelijk bevolen half stoom te varen de redactie weder aanvaardt, acht hij een persoon lijk woord niet misplaatst. Als publicist kwijt hij zich in de eerste plaats van een schuld door dankzegging aan collega’s en vrienden, die zijn werk overnamen, en daar na aan de Nederlandsche pers in ’t algemeen, die hem door haar ongedwongen belangstelling in zijn krankheid verrastevoor zooverre ze anders tegen hem overstond, ijlings, toen on geval hem buiten gevecht stelde, het zwaard opstak; en zelfs naar eisch van der journalis ten gild, het woord van kameraadschappelijke sympathie niet terughield. Daarna geeft hij rekenschap aan zijne lezers van zijn gevoelens tegenover den politieken toe stand van ’t oogenblik. Zes maanden van stille overpeinzing gaan niet zonder vrucht aan iemands geest voorbij. Het militante in zin en neiging wordt getemperd, de geest der verzoening her wint zijn bekoring. Zoo is het ook hem gegaan. En al mag dan „het eerste en hoog gebod” nooit achter het tweede geschoven, zoodat trouw, onwrikbre trouw aan beleden waarheid en aan vaard beginsel, van zelf de grens trekt, die de opgewelde gemeenschapszin nooit overschrijden mag, toch leeft op dit oogenblik in hem de ernstige begeerte om, bij den strijd met de mannen van tegenovergesteld beginsel zich te ernstiger te spenen aan wat bitterheid kon kweeken, en den band, die ons als burgers van eenzelfde land vereenigt, ook al mocht de strijd weer hoog gaan, nimmer geheel uit het oog te verliezen. Dit geldt in nog sterker mate ten opzichte van hen, die, in hoofdbeginsel hetzelfde belij dend, slechts in de afgeleide beginselen en hun tactische toepassing andere paden bewandelen, en bij den stembusstrijd van ’94 tegenover hun broederen positie namen. Of in de toekomst alle Protestantsche anti revolutionairen weer als éen korps zullen kun nen optreden, is thans niet te beslissen; of men op den duur ter linker- en ter rechterzijde uit- een zal gaan, zal de toekomst leeren. De kies- j wet-strijd zal hier de beslissing moeten brengen legers dan van beide zijden in massa tegen el- ’t adres van vooruitstrevenden het verwijt: Gijlieden generaliseert te veel. Op eens echter, spontaan, op ’t onverwachts, komt ons de Delvenaar verrassen met een uit spraak die denken doet aan bekeering van de zen zijnen conservatieven weg. Ter zake van het door den anti-revolutionai- ren heer Staalman gesprokene, over het gedrag van eenige officieren, roept het blad dezen broeder toe Gij, broeder Staalman, specialiseert te veel gij moest liever wijzen op de „zonde in ’t al gemeen” uw roeping is te generaliseeren. Men heeft hier klaarblijkelijk te doen een geval dat tot nadenken stemt. Het wekt de herinnering aan gevallen, waar in menschen door geestvervoering of drift op eens kwamen tot een helder inzicht van wat hun tot dusver geheel onbekend was gebleven. Het is inderdaad zeer juistvan welk stand punt men ook de zaak wil beschouwen, de zonde- en ziekteverschijnselen zijn ten slotte terug te brengen tot één oorzaak. Adam en Eva’s eenige zonde was, dat ze ongehoorzaam waren geweest, en toch leiden orthodoxe menschen hieruit naar de leer der erfelijkheid alle andere zonden af. Hetzelfde doen de vooruitstrevenden, die al le kwalen in onze maatschappij ten slotte wjj- ten aan één grondoorzaak. Wanneer zij de maatschappelijke quaestie bespreken, is het eerste wat ze ons zeggen Verdeelt uw krachten niet aan ’t bestrijden van den drankduivel, van de prostitutie, van het anti-semitisme, van de overmaat in arbeids duur en de ondermaat in arbeidsloon, of van de inbreuk der heeren patroons op de Zondags rust hunner knechts het zou zijn verspilling van krachten. Daarom, zoo luidt hun vermaan, vereenigt uw aller krachten tegen den oenen grooten vij and, die van alles de schuld draagt „De zonde in ’t algemeen.” Zulk een sprong voorwaarts van een conser vatieven Delvenaar zal menigeen verrassen. Zij die zich geavanceerd noemen, mogen zich gelukkig rekenen weer een bondgenoot te heb ben onttrokken aan het conservatisme on op- genomen in eigen gelederen het is een koers verandering die aan Umsturz doet denken en de verwachting herleven doet, dat de orthodoxe baronnen, waaraan het werkende en zweetende orthodoxe kiezersvolk zijn belangen zoo gaarne opdraagt, ook ter rechter tijd zullen omstorten. Dezen wensch uit te spreken, voegt ons uit I welbegrepen eigenbelang. Immers, wordt een- i maal de anti-revolutionaire geest vaardig, dan kan het niet anders of al wat Staalman, Ijzer man, of Dobbelman heet, moet de Kamer uit, om plaats te maken voor de aristocraten, die voor de revolutie aan ’t roer stonden. Ze zullen dan wellicht, in navolging van j Wilhelm, Umsturz-Vorlage indienen tegen de zonde in ’t algemeeneen radicaal denkbeeld, dat als zoodanig lof verdient, wijl het den af loop bespoedigen zal van den strijd, omdat de Sinds de ontwikkelde menschen zich zijn gaan bezig houden met hypnose en suggestie, zien de ongeloovigen zich geplaatst voor tal van mysteriën, die elk voor zich zelf het on geloof van den twijfelaar op zware proef stel len. Onder die verschijnselen van mysterieusen aard zijn er ook in ’t gewone alledaagsche le ven, die ons treffen door het onverwachte en spontanedingen waarvan men moet getuigen, dat ze op zich zelf staan, in geenerlei zicht baar verband met het verleden en daarom den indruk makende door een onbekende macht of kracht in ’t leven te zijn geroepen. En zoo komt men, al doordenkende, onwil lekeurig het wondergeloof tegen, het geloof na melijk dat iets is ontstaan, geboren werd, bui ten eenige natuurlijke oorzaak om, door duive len of engelen. Het is daarom niet vreemd, uit den mond van zeer vrijzinnige menschen op eens bijzon der orthodoxe denkbeelden op te vangen. Geen wonder, dat in dagen van crisis of overgang op eenmaal in ongeloovige kringen de lust voor het monnikenleven zich openbaart, zich kenmerkende door onthouding van alles wat de mensch niet strikt noodig heeft zijn onderhoud. Zeer verklaarbaar ook, uit den mond een behoudsman onverwacht bij uitstek radica le of socialistische denkbeelden te hooren ver kondigen. De Delvenaar is een anti-revolutionair blad, met conservatieve neigingen als zoodanig be hoort het tot de vrienden die in terugkeer tot het geloof, heil voor de maatschappij verwach ten, reden waarom ze aan sociale correctie en sociale critiek liefst niet meedoen. Niet waar Het een sluit zich waardiglijk aan bij ’t ander. De partij waartoe dat blad behoort, onthoudt zich wel niet van het meedoen aan maatschap pelijke verbeteringen, maar ze doet dit in ’t bij zonder praktisch, zooals ze zelf zegt. We we ten dit en daarom is het niet noodig er verder over uit te weiden uit de redevoe ringen barer voorsten in parlement of volks vergadering de Savornin Lohman c. s. ver wachten geen heil van kiesrechtuitbreiding enz. hun leus is zoekt eerst het koninkrijk Gods, enz. Hun assistentie in staat en maatschappij be perkt zich dan ook tot het verheffen van het gezag tot goddelijke hoogte en verder in het uitoefenen van liefdadigheid of het bestrijden van een of ander kwaad alsprostitutie, Zon- dagsontheiliging, enz. Dat is ongeveer hetgeen men zou kunnen noemen: de rooster of agenda dier partij, en vol ledigheidshalve dient hieraan toegevoegd, dat ook in ongeloovig-conservatieve kringen dezelf de lust zich openbaart voor het behandelen van ieder ziekteverschijnsel op zichzelf. Van deze heeren hoort men daarom van tijd tot tijd aan Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. om betreurt dr. K. bet dat er reeds een deel der broeders zich tegenover de partij organi- waar- seei^e. over »Wat komt, is niet de „Democratie” als re geeringsvorm aldus vervolgt hij want onzer blijft de constitutioneele Monarchie, in Qranje’s naam bezegeld maar wel de democra tische ontwikkeling van ons vertegenwoordigend stelsel, en, door die democratiseering, niet van den regeeringsvorm maar van het parlement, ver aan alle deelen 1 MwiiiiHmiiiiiiiHaiiiiiffliiiW 1 S3 t i 2 9 9 3 'I e 1 J 5 a a i. J OEEKER COURANT Mi l ns w tiimmmmill took os

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1