DE TWEE-EENHEID. No. 28. V IJ F T I G H T E J j A. K. G A. N G. 1895. F in te zenden. het voor een de UIT DE PERS. d le r 3, :0 a a 0, n d n )- e d n ;e k n >- n 1, ;r Cents. Bij abonnement is -te vernemen bij Tot we wanneer we het ver- nog gegc- op te altruïsme was hen verderfelijk. Maar het egoïsme der zwarte vogels redde, hetgeen uit het uitgestrooide zaad was opge schoten. Zoo gaat het nog dagelijks. Een ander is ’t die zaait, en een ander die maait maar sa men krijgen ze ’t koren binnen. Wil nu ’t ge val dat de altruïst en de egoïst in één persoon samenwonen, dan krijgen ook beide hun aan deel van de oogst, die anders ten deel zou wor den van den egoïst alleen. Jean Grave is altruïst, offert zich voor een beginsel en heeft zelfs geweigerd de cachot te verlaten indien zijn vrienden gratie voor hem mochten verkrijgen. Handelde Jean naar ken woorden, dan zou BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS de gemeente Sneek, Gelet op de artikelen 6 en 7 der Wet van 2 Juni 1875, (Staatsblad, no. 95), tot regeling van het toezicht bij het oprichten van inrich tingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken Brengen ter openbare kennis, dat ter Secre tarie der gemeente ter visie is gelegd, een ver zoek met bijlagen van ERANCISCUS JOHAN NES TREEING, Zilversmid, wonende te Sneek, om vergunning tot het oprichten van eene ZILVERSMEDERIJ in het gebouw, staande aan de Looxmagracht alhier, Wijk 20, no. 41 kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie A* no. 1719. Dat op Zaterdag den 20 April 1895, des middags te 12 uren, ten gemeentehuize gele genheid zal zijn, om tegen die oprichting be zwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zoowel de ver zoeker, als zij, die bezwaren hebben in te bren- Bij deze Courant behoort als Bijblad Bouil le ton-num mor 192. ADVERTENT1EN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7*h Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. kennis gedragen van de tweeëenheid kracht Daarvoor echter zijn we te Chineezig. We willen alles voor ons alleen, gedrongen worden te vechten, als op den loop gaan om het leven onzer broeders- geestverwanten te redden. Metternich heeft het reeds gezegd broeder schap alleen brengt ons er niet. De man had zooveel over dit woord hooren spreken dat het hem ergerde, en hij besloot zijn eerstvolgende broeder aan te spreken met neef. Dit is al weer'de reactie van ’t egoïsme tegen ’t altruïsme, een aanhoudend schommelen, een perpetium mobile vol onrust totdat de dag zal aangebroken zijn waarin alle knie zich zal buigen voor de tweeëenheiddan zal er rust zijn in de wereld, zooals de predikant rust vond in ’t geloof aan de drieëenheid. Zoo zij het Dat de motie-Heldt duchtig gekortwiekt uit het debat der Tweede Kamer is voor den dag gekomen, werd reeds opgemerkt. De Standaard sprak harerzijds van een geplukte kip en het Vent. Weekblad van een doode musch. In een opzicht stemmen echter de meeste organen der pers overeen, dat nl. de heer Heldt heeft gedaan wat hij kon en heeft ge red wat nog te redden was. De Standaard zegt dan ook harerzijds, dat hij wèl heeft ge daan het offer te brengen en intrekking ons nog verder van huis zou hebben gebracht! Nu is althans verkregen dat de zaak der pensio neering van oude werklieden officieel aan de orde is gesteld. Wij laten hier nog volgen wat de Nederlan der (het orgaan van den heer De Savornin Lohman) over de houding van den heer Heldt schreef „Op uitstekende wijze, naar ons voorkomt, heeft de heer Heldt zijne motie ter bevordering van pensioneering van „werklieden* verdedigd! Natuurlijk dat een man als de heer Staalman die, hij moge ook door anti-revolutionairen gekozen zijn, blijkbaar de revolutionaire begin selen is toegedaan zich vreesdij k boos maakt tegen den voorsteller, die schijnbaar zich heeft laten meesleepen door het „conservatisme van alle gading.* Maar anders oordeelen wij. De heer Heldt is eenvoudig waar geweest. Hij heeft uit zijn hart en naar ons hart gesproken, toen hij met goed gekozen, warme woorden aandrong bij de Kamer zich het lot der oude werklieden aan te trekken. Maar hij heeft geen enkel groot woord gebezigd hij heeft zich onthou den van de totaal valsche voorstelling, opnieuw door den heer Staalman verkondigd, alsof pen sioneering van werklieden ook maar eenigszins op ééne lijn ware te stellen met pensioneering van rijksambtenarenhij heeft geenszins de groote moeilijkheden verbloemd, die aan de re geling vooral van deze materie verbonden zijn, en, hoewel de mogelijkheid der regeling bij hem vaststond, toch de bezwaren geëerbiedigd die daaromtrent nog bij anderen konden bestaan. In het belang der werklieden heeft hij alles losgelaten wat inconstitutioneel kon worden ge acht, o. a. de veroordeeling van een nog niet eens ingediend wetsontwerp en aldus, zijn goed doel in het oog houdende, niet toegegeven aan ijdelheid en populariteitsbejag. In één woord men gevoelt dat de heer Heldt over de zaken goed nagedacht had, en door niets anders gedreven werd dan door be kommernis voor de werklieden. En het doel is bereikt. De Kamer heeft, terecht, zich niet laten verleiden beloften te doen, die zij niet weet of kunnen en mogen worden nagekomen zij heeft niets beloofd omdat zij dat niet kon en niet mochtmaar unaniem de tegenstem mers waren het ook hiermee eens heeft zij aangedrongen op een ernstig onderzoek. Dit is weinigmaar het is een begin. Meer ware, zonder dat begin, een dwaasheid geweest.* gen, gedurende drie dagen voor ovengenoemd tijdstip ter Secretarie der gemeente, in de ge wone bureau-uren, van de ter zake ingekomen schrifturen kennis kunnen nemen. Sneek den 6 April 1895. Bw gemeester en 'Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. hem als vanzelf weer altruïst. Gelukkig land en stad waar de teugels aan dergelijke handen zijn toevertrouwd Er wordt gedacht aan de wetenschap en aan ’t geloof aan de armen en aan de rijken beide. Ook de natuur wijst op de noodzakelijkheid dezer tweeëenheid en de loop der dingen in de maatschappij predikt het als van de daken naast egoïsme en ermee vereenigd zij altruïsme. Is niet, om ons te bepalen tot onze eigen po litieke historieeen vorstelijk persoon gerezen door offers te brengen Een politicus er in ge slaagd het vaderland van een zeker verderf te redden, door zijn egoïstisch standsbelang te overtrekken met een vernisje altruïsme Een regeering die, te opofferend, het egoïsme op zij zette, vervangen door een ander waarin ’t ego ïsme voor stemvork wordt gebruikt Een maat schappij als de onze op weg naar den afgrond, omdat het vigeerend stelsel van individualisme eigenlijk vermomd egoïsme is zonder meer En is niet een gevolg hiervan dat wijze, ver standige individualisten als radicalen, radicaal- liberalen en liberaal-radicalen, ijverig in de weer zijn om altruïsme als antidoot aan te kweeken Hadden alle Jiberale-unie-vereenigingen maar - ---..J en haar zijn eenmaal uitgespro- hij-zelf, en ook de maat schappij, er nog genot en voordeel van kunnen hebben het voordeel ware dan zoowel indivi dueel als sociaal. Jammer dat Jean zoo inkonsekwent is! Een predikant, lid van een bestuurslichaam, voelt wel dat hij een bekwaam man moet zijn De meerderheid riep hem uit zijn theologi sche onderzoekingen en herderlijke bezigheden hij voelt dat hij tot veel dingen bekwaam is, wordt vanzelf egoïst en daarbij maken de zor gen voor het door hem mee bestuurde gewest Iemand moest het bewijs leveren van mogelijke eener drieëenigheid. Ende hij sprak aldus De Vader is God De Zoon is God en H. Geest is God. Er is echter maar één God dus deze drie zijn één. Het geluk wilde, dat het gehoor hoofdzake- lijk bestond uit eenvoudige lieden en nog gelukkiger omstandigheid dat de man pre dikant was en preekte; preeken met debat zijn nog niet in de mode of ze wel ooit mode zul len worden? Veeleer bestaat gevaar dat onze kinderen, fin-de-sièele, staat te wachtende bat of discussie met preeken; men haalt toch overal dominees in, waaruit de prediker, boven aangestipt, zeer goed ’t bewijs zou kunnen le veren, dat een preek eigenlijk behoefte is ge worden in vergaderingen van bestuurscolleges. Tot adstructie van deze zijne stelling zou Zijn Weleerwaarde er bij kunnen aanhalen, dat de heeren der theologische wetenschap in hun qua- hteit van regeeringspersoon ter oorzake van hun roeping en ervaring gedwongen zijn over al, dus ook in regeeringscolleges, als zeloten op te komen voor wat des geloofs is wat ze gemeenlijk niet nalaten ook. Een ander motief voor zijn thesis zou hij kunnen vinden in de omstandigheid, dat hee ren theologanten meestal den boventoon voe ren, over alles meespreken, daarmee dus blijk geven van alles verstand te hebben, ergo le vende bewijzen zijn van de stelling dat het geloof aan het geestesoog het noodige licht geeft overal en in alleszoodat het geloof ten slotte de bron is van alle kennis in de dingen des hoogeren niet alleen, maar ook des lageren levens. Bij preeken wordt niet gedebatteerd een predikant die argumenteert op boven aangege ven manier, zou zijn opposanten ook gemakke- hjk kunnen staan. Op onze manier willen we trachten deze stelling nog nader toe te lichten, niet om den predikant te verbeteren, dat zij maar om het restantje twijfel dat ons was achtergebleven, na ’t boven bewijs te hebben aangehoord, finaal Maar ter zake Prometheus behoort thuis in de fabelleer in onzen verlichten tijd, waarover Brunetière zich ongerust maakt, worden geen raven maar kraaien en ander gevleugelte uit de menschenvolière afgevaardigd om lieden j la Prometheus de lever uit te pikken. re bij i ven ruimen. Waarom is een predikant zoo van alle mark ten thuis? Zoo vroegen we ons zelven af; en daar werd ons, al nadenkende over deze k gelukkige positie der Godsgezanten, op eens een lichtstraal toegeworpen in de woorden van een genialen Frauschen schrijver, Jean Gra ve- Terloops geven we van dezen auteur deze korte notitiedat hij op dit oogenblik in de gevangenis zit, omdat hij ongeoorloofd licht uit den hemel op aarde bracht. Hetzelfde deed, zooals de geachte lezer zich zal herinneren, god Prometheus, die daarvoor tot straf zijn lever moest afstaan aan de raven. j la Prometheus de lever uit te pikken. Wat heeft Jean Grave gezegd I „AV anneer men geloof wil wekken of andere zaak, moet men die zaak niet uit putten, men stelle zich tevreden met verzeke ringen, bevestigingen en stopwoorden.” Dat is dus de weg dien de predikanten heb ben te bewandelen indien ze nuttig willen werk zaam zijn voor anderen en voor zichzelf. Het laatste is zeker voor leeken evenzeer van belang, en ’t is met het oog hierop dat we Jean, den armen Jean, nog eens citeeren, waar hij zegt: Egoïsme is op zichzelf verderfelijk ook al truïsme, alleen werkende, is voor den mensch verkeerd, noodlottig; maar egoïsme en altru ïsme, saam verbonden, zij lossen zich op in een derden term, de term die de grondwet der toe komstige maatschappij zal worden; het is de wet der solidariteit. Ziedaar de tweeëenheid met behulp van welke een mensch, niet enkel een godgeleerd mensch, of een schriftgeleerde, maar een gansch gewoon sterveling ook, niet enkel een raaf of kraai dus, maar een musch ook, een spreeuw, een zang- of trekvogel, gelegenheid wordt ge geven te pikken aan de lever van den licht- gevenden Prometheus we bedoelen hiermee de kans, die al wat adem heeft, beloopt, om door middel van het geloof aan deze tweeëen heid op te klimmen tot het geloof aan een drieëenheid. Prometheus was altruïsthij dacht aan de menschen die in duisternis rondwandelen zijn Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.—franco per post ƒ1.25. SS? ik 6 1 i 6 6 ir i- ir ie /s samwwini

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1