MI® H WBfflllHllB TOOR BE fflllffil III HIT 1I1IIIIIIIISSEET SIH. in. No. 31. IAQ5 VV O I> V A P R I J 17 Gewerenwet. e 1.439.845.— fl 8.530.111 de het UTT DE PERS. 15 pCt. 25 80 pCt. aan- M. dat □kt 10 30 Deze CO UBANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. u.- rf - m te ia te k en .50, i0 i Met Wij ver ;en, rer- tigd s. I ADVEBTEN'LIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents: voor eiken regel meer ï’/j Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. grondstoffen. Daar blijkt, uit het 19e stuk van de Statistiek van het Koninkrijk der Nederlanden, dat in 1893, Staat diensten levert; het zijn: rech- f5.828.864.— den ezel droegen, als dwazen uitgelachen, vader kwam daardoor tot de overtuiging, het kwalijk gaat „het iedereen naar den te maken”. Maar de zekerheid, dat men, hoe men ook aanlegge, altijd stof tot op- en aanmerkin gen zal geven, ontslaat niemand van den plicht om te onderzoeken, of de door hem gevolgde gedragslijn nu wel de beste is en daarom wil len wij ook, naar aanleiding der Groninger be denking, de vraag behandelen, of het niet be ter ware, dat de Liberale Unie alleen de ver kiezingen leidde In de eerste plaats stellen wij ons de vraag is het mogelijk En daarop geeft de ervaring een leerzaam antwoord. In de provincie Ut recht heeft nl. naar wij indertijd vernamen, een Provinciaal Comité voor verkiezingen in vrijzinnigen geest bestaan. Het werkte in alle stilte en met bescheiden middelen, maar niet zonder vrucht. En dezer dagen vernamen wij, dat het niet meer bestaat. Waarom niet Het deed niets dan met raad en daad en zoo moge lijk met geldelijken steun de vrijzinnige kiesver- eenigingen ter zijde staan en toch is het ge struikeld over de kieswet-Tak, omdat het,juist dewijl het zich uitsluitend bepaalde tot het verkiezingswerk, in dien strijd niet wist a quel Dieu se vouer Ziet, eene kiesvereeniging kan, als zij wil, zich tot het stellen en aanbevelen van candi- daten bepalen. Waarom Omdat zij in de keuze van haar candidaat op het gegeven oogen- blik partij kiest, omdat zij door de keuze van den candidaat met de richting, met de denkbeelden, met de beginselen van dien can didaat instemming betuigt. De Liberale Unie echter stelt geen Candida- ten. Moet zij dus maar de candidaten aanne men, die onder de liberale vlag varende kies- vereenigingen stellen En had zij dus, om bij het jongste en sterkst sprekende voorbeeld te blijven, Takkianen en anti-Takkianen met even veel ijver en warmte moeten steunen De vraag beantwoordt zichzelve, zoodramen gemiddeld 80 pCt. van 1 daarbij aangenomen, als volgt Rente, kapitaal en afschrijving op fabriek Winst aandeelhouders en tan tiemes personeel Loon aan het werkvolk Exploitatiekosten, als: salarissen directie en personeel, belastingen, reparaties gebouwen, onderhoud werktuigen, premies van assuran tie, aanschaffing benoodigdheden, brand- en smeermateriaal, delcredè- re, risico’s in werkloonen en grond stoffen, enz. enz blijft f96.482.698 Daar de bevolking van Nederland 4.500.000 zielen bedraagt, en gesteld wordt dat elk ge zin, dooreen genomen, uit 5 personen bestaat (man, vrouw en 3 niet verdienende kinderen), zijn er in het land 900.000 kostwinners, die te zamen de f 96.500.000 aan belasting moeten opbrengen, dus ieder, dooreengenomen, per jaar f100. Neemt men verder aan, dat over al de stan den van de maatschappij, dooreen per jaar f 500 per gezin verdiend wordt, dan moet U van de inkomsten voor belastingen, directe of indi recte (voor de gegoeden zijn het meest directe belastingen, voor de mingegoeden accijnzen), afgezonderd worden. Van het ’/5 van de f8.000.000 aan fabrica- gekosten, (d. i. inkomsten van den inwoner waarop de belastingen geheven worden), vloei en dus f 1.600.000 aan belastingen den staat toe, en vertegenwoordigt deze f 1.600.000,15 pCt. van de aan geweren uit te geven f 10.000.000; 15 pCt. kan dus meer besteed worden aan een binnenlandsche dan aan een buitenlandsche fa briek, met andere woorden, eene buitenlandsche fabriek, om voor eene levering in aanmerking te komen, moet evenveel percenten minder aan bieden, dan het Rijk aan belastingen derft, doordat de fabriek met kapitaal en directie, niet hier te lande is gevestigd, en daarmede een inkomst geniet, waarop de Nederl. fiscus zijn aandeel niet heffen kan. Wel is waar, indien die volle 15 pCt. aan de inlandsche industrie preferentie gegeven moet worden, (hetgeen zeer te betwijfelen is), betaalt de Staatskas de ontvangen belastingen terug, doch staat dit slechts gelijk met een buitenlan der als leverancier. Hem behoeft indirect de Staatskas wel niets terug te betalen, doch is dan ook van hem aan belasting niets geheven. Al is het onomstootelijk waar, dat de werk krachten en kapitalen slechts eenmaal te gelijk benut kunnen worden, ligt het toch meer voor de hand, dat de Nederlandsche krachten handenarbeid, hoofdwerk en kapitalen Nederland en Koloniën benut worden, dan dat in het buitenland daarnaar gezocht moet wor den, omdat eigen behoeften uit den vreemde betrokken worden. Bovenstaand samenvattende, geeft het vol gende overzicht 4.500.000 zielen de bevolking van Nederland; 96.500.000 gulden de opbrengst aller belastin gen en accijnzen, min ink. rechten, domeinen, posterijen, telegrafie en loodsgelden 900.000 hoofden van gezinnen van 5 kop pen, aangenomen man, vrouw en 3 niet-verdienende kinderen; 100 gulden per gezin wordt opgebracht aan belastingen en accijnzenge middeld door alle rangen en standen 500 gulden inkomsten wordt geschat, ge middeld over de geheele bevolking, per kostwinner, arm of rijk van de inkomsten wordt dus betaald aan belasting en accijnzen 10.000.000 gulden zijn aangevraagd bij de ge werenwet 8.000.000 gulden hiervan zijn de fabricage- 2.476.322.— 7.395.774.— 1.389.306.— Te zamen Blijft over voor grondstoffen 20 dus van f 10.000.000 zijn 4/s of f 8.000.000 aan l fabricage-kosten. en »/5 of f2.000.000 aan levering tegen hoog er cijfer gegund worden dan aan een briitenlandschen fabrikant, en zoo jaJ- voor hoeveel ‘f Hoewel bovenstaande vraag eenvoudig schijnt, en door sommigen dadelijk zal beantwoord wor den, dat de minste som bet voordeeligst is, hetzij door een buitenlandsche of binnenlandsche fabriek geleverd, zoo gelooven wij toch, dat hiertegen het een en ander in te bren gen is. In de verwachting, dat de Eerste Kamer der Staten-Generaal de geweren wet zal aanne men, zijn wij zoo vrij, hieronder het een en ander te betoogen, om op de beantwoording van bovenstaande vraag te komen. Ongetwijfeld is in de Tweede Kamer de aan neming van de geweren wet, ten deele een ge volg van de toezegging van den minister „dat wanneer voor 1 Augustus een voldoend aanbod wordt gedaan, de minister dit niet zal afwijzen.” Of de minister daarmede bedoelt, dat slechts het minste cijver der inschrijvingen zal beslissen, dan wel, of ook andere factoren zullen in aan merking genomen worden, blijkt niet uit boven staande verklaring. Ter aantooning, dat ook indirecte voordeelen in aanmerking dienen te komen, zoowel voor deze levering als elke an dere, en voor welke afdeeling van bestuur ook, strekke het volgende, waarbij getracht wordt een maatstaf te vinden, van welken omvang de indirecte voordeelen zijn. Met indirecte voordeelen bedoelen wij, dat gedeelte, wat van een uitgegeven geldsom (nu betreffende f 10.000.000 aan geweren) in den vorm van belastingen in dezen, weder wordt terug ontvangen. Daar slechts van inkomsten belasting kan geheven worden en zonder in komsten door iemand niets gekocht kan worden bij den winkelier, of bij wien, of voor wat ook, en degeen, die deze benoefte verschaft, weder om belast is, wordt per slot van al hetgeen dat de staat uitbetaalt, aan zijne burgers, voor dien sten of voorwerpen, belasting betaald. Zonder twijfel kan worden aangenomen, dat van de 10 miliioen totaalcijfer, voor 2.000.000. hoogstens, grondstof is, doch voor 8.000.000. minstens aan kosten van fabricage. Do kosten van fabricage worden gesteld op het eindcijfer en zijn eens zijn maar tevens, dat wij daarom te min van voor Met groote belangstelling, zegt de Schager Crt., hebben wij gezien, dat verreweg de mees te kiesvereenigingen, die haar oordeel over de grondslagen van een nieuw programma der Li berale Unie uitspraken, daarmede in hoofdzaak instemden. Wie onze artikelen over verschillende pun ten van het ontwerp heeft gevolgd, zal begrij pen, dat wij het met die kiesvereenigingen der kunnen medegaan met een motie, die in de Groninger kiesvereeniging Eendracht maakt Macht is aangenomen. Deze vereeniging heeft eerst verklaard, dat men de totstandkoming der nieuwe kieswet moet afwachten en nagaan, welke wijziging daardoor in de partijformatie komen zal, om daarna te overwegen, of men zal kunnen medegaan met de houding, welke de Liberale Unie alsdan zal aannemen, deze gedragslijn zijn wij het niet eens. hebben evenwel daarover onze meening reeds gezegd en komen daarop nu niet terug. Daarop is evenwel de volgende motie genomen op voorstel van den hoogleeaar Rei ger „De kiesvereeniging Eendracht maakt Macht acht het wenschelijk, dat de Libe rale Unie in het vervolg zich in hoofd zaak bepale tot het geven van leiding aan de verkiezingen voor de leden der Staten- Generaal’j Wij zullen ons niet ophouden bij zekere te genstrijdigheid, die in beide besluiten ligt. H. e men toch te weten zal komen, welke houding de Liberale Unie aanneemt, als zij in hoofd zaak zich bepaalt tot het geven van leiding aan de verkiezingen, is ons niet duidelijk. Of moeten wij liever zeggen, dat het. eerste besluit de zwakke zijde doet kennen van het laatste, omdat het Bestuur der Liberale Unie geen leiding kan geven aan verkiezingen zoolang niet vast staat, welke houding de Unie aanneemt Deze vraag plaatst ons in het hart van de quaestie, waarbij wij eenige oogenblikken wil len stilstaanniet om tegen het besluit der Groninger kiesvereeniging op te komen, maar omdat dit besluit in bepaalden vorm uiting geeft aan bezwaren, die wel meer tegen de houding van de Liberale Unie en haar bestuur worden ingebracht. De Liberale Unie moet geen vóorparlement zijn het bestuur der Liberale Unie moét niet van boven af zekere beginselen aan de leden opdringen de Liberale Unie en haar bestuur moeten veel van wat zij doen, niet doen. Zulke aanmerkingen roepen bij ons al tijd de herinnering wakker aan Lafontaine’s fa bel van den vader, die met zijn zoon een ezel naar de markt bracht. Als de vader reed en de zoon liep, werd dit evenzeer afgekeurd ais wanneer de vader liep en de zoon reed. Toen zij samen op den ezel gingen zitten, werden zij als dierenbeulen uitgekreten en toen zij samen De dat zin kosten of inkomsten van degenen, die met kapitaal, hoofd of hand daarin deelnemen 1.600.000 gulden, 1/5 van de f8.000.000, is hetgeen de Staat aan belastingen en accijnzen heft 15 pCt. vertegenwoordigt f 1.600.000 van f 10.000.000 Niet voor alle werken zullen de fabricage- kosten dezelfde zijn, doch kunnen de percen ten, die de schatkist derft, doordat rijks- penningen naar het buitenland vloeien, om daar inkomsten te bezorgen, die hier te lande niet belastbaar zijn, voor elk werk speciaal wor den vast gesteld en door de bestekmakers (in genieurs, officieren, of bij welke titels zij ge noemd moeten worden,) bij bestek worden ver meld, evenzeer als de begrootingssom wordt aangegeven. De juistheid, aan wie een werk gegund wordt, binnen- of buitenlandsche indu strie, kan uit die percenten blijken. Is het verkeerd een belastingschuldige meer te laten opbrengen om een landgenoot te be- voordeelen, nog verkeerder is het voorzeker, een buitenlander ten koste van eigen beurs te bevoordeelen, en dit geschiedt, waar de laatste niet indirect belasting betaalt, door een zooveel lagere prijsstelling als hij belasting aan de Ne derlandsche Staatskas onthoudt. Mocht op de juistheid van de statistiek of gestelde cijfers iets zijn aan te merken, dan zij gezegd, dat de cijfers alleen dienen om te trach ten tot een maatstaf te komen. Is ons betoog waar, wij gelooven niet, dat het in hoofddenkbeeld voor tegenspraak vatbaar is, dan is het ook van toepassing voor alle andere leveringen, welke uit de pu blieke kassen moeten worden betaald. I in alle vormen ontvangen is f115.012.899 i doch hiervan behooren te worden afgetrokken, als zijnde inkomsten Mag aan een binnenlandschen fabrikant eene van den Staat, die, öf door inwo ner en vreemdeling moeten be taald worden, óf waarvoor de SHEERER CRER jn<la Ueeg 42 jr Op verzoek overgenomen uit de Telegraaf. j Dl.cldl UlcuoltJU IcYtil j ten op den invoer I inkomsten van do meinen posterijen inkomsten telegraaf opbrengst loods gelden

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1