IIEIBTE IN BIT IWlDMlffl’ MfflL n. Si 1895. No. 35. N GL SCHUTTERIJ, 31 12 I. 1 WOENSDAO B de met DE PERS. U I T het den kleinen telg ontzien ■HI ■M dat ver niet Deze CO US ANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. 50, 0 rer en, rer- ■H M. ril. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 71/i Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen by den uitgever. van opengesprongen schillen, en ten derde, omdat daarmee het geloof meer gestadig bleef onder de werking van den geest. Het laatste voordeel is zeker niet gering te schatten, door wie er op letten wil, dat, blij kens de geschiedenis, de evolutie der geloofsbe grippen in dagen van levendig geloof sneller was, dan in tijden van doodelijke stilte. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter voldoening aan art. 8 der wet van 2 Juni 1875 (Staatsblad no. 95) ter openbare kennis dat aan KORNELIS FEIKEMA, van beroep Slager, wonende te Sneek en zijne rechtverkrij genden, vergunning is verleend tot het oprich ten van eene SLAGERIJ met twee slacht plaatsen en eene ROOKERIJ van vleesch, in het perceel, kadastraal bekend gemeente Sneek Sectie B no. 32, staande aan den Oosterdijk, Wijk 3 no. 18. Sneek den 29 April 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BEKENDMA KIN G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek roepen bij deze op alle manspersonen, binnen deze gemeente woonachtig, die op 1 Ja nuari 1895 hun 25e jaar zullen zijn ingetreden en mitsdien allen, die geboren zijn in het jaar 1870, om zich voor den Schutterlijken dienst te doen inschrijven, waartoe ter Secretarie dezer gemeente zal worden gevaceerd op Vrijdag, 17 Mei 1895. Verder wordt ter kennis van belanghebben den gebracht dat diegenen, welke vroeger in andere ge meenten ingeschreven, sedert de inschrijving van het vorige jaar, binnen deze gemeente zijn komen wonen, zich insgelijks op dien dag zullen moeten laten inschrijven, in het register, loo- pende over een der jaren 1861 tot en met 1869, waartoe zij volgens hun ouderdom behooren dat een ieder, hetzij hij al of niet vermeent tot de vrijgestelden of uitgeslotenen te behoo ren, tot deze inschrijving verplicht is dat voor ingezetenen worden gehouden alle Nederlanders, alhier hun gewoon verblijf hou dende, alsmede alle vreemdelingen, binnen deze gemeente woonachtig, welke hun voornemen, om zich binnen het Rijk te vestigen, zullen hebben aan den dag gelegd, hetzij door eene uitdrukkelijke verklaring, hetzij door het wer kelijk overbrengen van den zetel van hun ver mogen of de hoofdmiddelen van hun bestaan dat zij, die in meer dan eene gemeente hun gewoon verblijf houden of den zetel van hun vermogen hebben gevestigd, tot de inschrijving verplicht zijn binnen die gemeente, alwaar eene dienstdoende Schutterij aanwezig is dat de registers ter inschrijving vanaf 15 Mei tot 1 Juni e. k. zijn geopend, en dat allen, die bevonden worden, zich alsdan niet te hebben doen inschrijven, volgens art. 9 der wet op dé Schutterijen, door het Gemeentebestuur ambts halve zullen worden ingeschreven, en door dén Schuttersraad tot eene geldboete verwezen, ter wijl zij bovendien zonder loting bij de Schutte rij zuilen worden ingelijfd, indien het zal blij ken, dat er tijdens de verzuimde inschrijving geene redenen tot uitsluiting of vrijstelling te hunnen aanzien bestonden dat eindelijk een ieder, die binnen deze ge meente niet geboren is, wordt aangemaand zich tijdig van eene geboorteakte te voorzien, en zich alzoo van zijnen juisten ouderdom te ver zekeren, teneinde de inschrijving naar behoo ren geschiede. Sneek den 30 April 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secrtcaris. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek, Gelet op de artt. 7 en 8 van het Koninklijk besluit van 7 September 1828 (Staatsblad no. 55). ROEPEN BIJ DEZE OP de lotelingen der Schutterij, geboren in de jaren 1861 tot 1869, die, als te zijn gehuwd of weduwnaar met een of meer kinderen, in de tweede klasse van de algemeene rol der Schutterij, in het vorige jaar opgemaakt, zijn gebracht, doch sedert dien tijd door sterfgeval als anderszins in de eerste klasse der voor dit jaar te formeeren algemee ne rol gerangschikt moeten worden; om van die verandering in hunnen toestand vóór den 15 Mei e. k. ter Gemeente-Secretarie kennis te geven. Zullende bij verzuim dezer kennisgeving proces-verbaal opgemaakt en aan de bevoegde Rechtbank worden toegezonden, ter toepassing van de strafbepaling van art. 1 der wet van 6 Maart 1818 (Staatsblad no. 12,) herzien bij de wetten van 25 Mei 1880 (Staatsblad no. 86) en 3 Maart 1881 (Staatsblad no. 35), ter wijl de nalatige bovendien onverwijld bij de Schutterij zal worden ingelijfd. Sneek den 29 April 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. meent het. indirect, door de wetenschap werd geinfluen- Maar men wil het menschenkind behoeden ceerd en ten tweede omdat de kritiek dan veel voor afdwaling, waartoe het licht der weten- zou vergemakkelijken in zake opruiming schap uitlokt, zoo zegt men wat m. a. w. be duidt, dat de wetenschap een dwaallicht is, dat den mensch naar het moeras voert. Het onrecht, van den oudere op den jongere een streepje vooruit te geven, wordt dan de kroon opgezet, door bij elk groot verschilpunt tusschen oud en jong het geloof te laten decre- teeren, wat wel de juiste opvatting is. Diensvolgens zal de partij van het oude, van de traditie en ’t behoud ook, waar ze door de wetenschap op de vlakte wordt gedrongen, zich desnoods wringen in bochten, om onder de be scherming te blijven van het beschuttend dak des geloofs. Iedere tijd heeft zijn geloof. In elk geloof geldt als grondstelling: dat God geschapen wordt naar beeld en gelijkenis van den mensch, of, zooals het bij wijze van raadsel of rebus in den Pentateuch staat opgeteekend die men im mers van achter naar voren moet lezen in omgekeerde volgorde. Deze opmerking zou men kunnen weergeven in deze woorden De mensch vormt zich de geloofsbegrippen, met behulp van zoogenaamd heilige boeken, naar eigen behoefte. Men mag daarom de kritiek gebruiken om de kracht van het hulpmiddel te breken, het geloof blijft er hetzelfde om Een produkt van natuurwerkingen, een kind van de omstandigheden waaronder de mensch opgroeit. Dus geeft het geloof den kritikus on middellijk kamp, wanneer deze zijn terrein wil betreden met de tegenwerping Elke tijd heeft het geloof dat het verdienteen uitdrukking die verwant is in meer dan een opzicht de gedachte Elk volk heeft de regeering welke het dient. Daarom is spotten met het geloof enkel heiligschennis, wijl het tegen de natuur der dingen indruischt, maar ook een ijdele be zigheid, omdat de natuur zich niet laat dooden door het belachelijke. De wetenschap, die kritiseert, heeft bij er varing geleerd, dat het vruchteloos is met ge- loovigen te redetwisten over hun geloof. Veel eer zelfs bestaat de kans dat het geloof zich vervormen zal zonder deze, redetwisten, dan wanneer het, door de kritiek aangevallen, de wapenen aangordt. Het is uit dit oogpunt beschouwd dat de partij van den vooruitgang onverstandig han delt, tegen eigen belangen in, door het geloof aan te vallenkritiek op de hulpmiddelen van ’t geloof, de heilige boeken hieronder natuurlijk niet begrepen. Het hulpmiddel kan worden beoordeeld en de staatkundigen der geavanceerde richting zouden in ’t belang dier richting wijs handelen, indien ze er toe konden besluiten het boek der wonderen te maken tot een voorwerp van aan houdend onderzoek De school met den bijbel Eerstens omdat dan het geloof ook, zij het De naderende verkiezing van leden der Pro vinciale Staten geeft de Standaard, aanleiding tot eenige opmerkingen. Het blad is van mee- ning, dat deze verkiezingen ditmaal niet het belang hebben, dat er vroeger aan moest wor den toegekend. Zeer spoedig toch wordt het kiezerskorps uitgebreid en eerst dan zal mep kunnen nagaan wat er met de Staten moet wor den aangevangen. De houding, die op den duur zal moeten worden aangegeven, is dus voor ’t oogenblik niet vast te stellen. De raad, dien het blad in de gegeven om standigheden door zijn geestverwanten in over weging wenscht genomen te zien, luidt aldus In die provinciën, waar door stilzitten of lauw optreden te veel verloren zou gaan, moet men ij verig op het appél komenmet name in Gelderland, Utrecht en Zeeland. In de overige provinciën moeten de vroeger gesteunde candidateu nogmaals worden gesteund, althans voor zooveel zij zelf door hun houding ons dit niet onmogelijk hebben gemaakt. In geen geval echter trekke men op onder het verkleurde vaandel van het anti-liberalisme. Dit heeft geen zin meer, nu er liberalen links en liberalen rechts staan. Het besluit van het comité in Zuidholland, i om, zonder gemeenschappelijke gedragslijn, het in elk district van omstandigheden te laten af hangen, was daarom nog zoo kwaad niet. Of er ditmaal, de drie genoemde provinciën Sinds de wetenschap in eenigszins klaren vorm voor den menschelijken géést begrippen heeft belijnd, bestaat de kritiek. Dit feit, hoewel niet historisch geboekstaafd, is de noodzakelijke konsekwentie der weten schap Wie een lichtstraal wordt toegeworpen in de duisternis rondom hem, slaat zijn oogen open en spant zich in om de voorwerpen of perso nen in zijn omgeving van elkaar te onder scheiden. Het gaat niet aan, de wetenschap hierom te berispen. Kritiek is eenvoudig het natuur-his- torisch recht der wetenschapmeer dan dat, het is de wetenschap zelf, experimenteel, d. i. toepasselijk gemaakt. Al wilde men dan ook de kritiek als recht aan de wetenschap ontzeggen, het zou niets baten, omdat haar werking niet door vrijen wil of willekeur van menschen wordt bepaald, maar eenvoudig is een natuurwerking, die recht humoristisch den draak steekt met de bedil zucht van hen, die het luchtruim vervullen met hun geweeklag en die in de kritiek het begin zien van het einde, van den ondergang der wereld. Zij die dit weten, maar niettemin de kritiek naar de maan wenschen, trachten dan ook niet ernaar verbodsbepalingen te doen uitvaardigen de wetenschap, dat is hijn wetenschap ook, is anarchist in merg en beenze stoort er zich niet aanze voelt zich door geen enkele wet gebonden of belemmerd. Wat doen dan zij, die de kritiek duchten Ze doen hun best om te halen wat er van te halen valtze trachten de wetenschap haar terrein te bepalen „Kritiek mag alles onderzoeken Alleen maar het kritiekste niet.” De wetenschap verhoudt zich naar hun ziens wijze tot het geloof, als in de dagen van ouds de Keizer tot den Paus. Zooals de Keizer zijn wijding moest ontvangen van den Kerkvader te Rome, zooals de maan, zouden we zeggen, haar licht ontvangt van de zon, zoo moet de wetenschap door het geloof gewijd worden wat dus zeggen wil, dat het geloof boven de wetenschap staat, als het ware haar patrones, haar voogd en beschermster is. In deze opvatting is kritiek van de weten- schap over geloof ongeoorloofd, gelijk het een kind niet voegt zich met de vaderlijke zaken i te bemoeien. „Kom vrij op mijn kantoor, Doorzoek vrij alle hoeken Maar handen uit de kas En de oogen uit de boeken.” Niet uit vrees voor den jongere deelt 1 oude geloof haar voorschriften uit. Waarom zou ze als voor haar gevaarlijk ’t Geloof staat sinds eeuwen vast op een rots et super hane Petramen be- hoeft niet bang te zijn voor omverwerping, zoo OKEKKR COURANT sums- B idmhtihud boor di 10 3 3 >kt m cus te ns te van Insma ■ntjen jr. te Zar* oor oor ter- )ER am. 75 I 7 42 I 8- I 8 35 I 914 I 9 29 9 43 9 5’ I 10 8 I 1015 I 650.1 7 1 77 7 20 8- 8 - 8 15 I 8 35 8 45 6—* 6 45’ 7 30* 3» 3 ?4 '■l 3/tG '4

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1