kam- n oikhihui mu 1» u r bi lil 1 I No. 47. IS95 PINKSTERSPROKKELS. ’GAN G. 'W 7 Loting Schutterij. ii' 9 W O A S 1A. O- 12 J U W I. MM 1 U I T is Alle brieven in te zenden. I. i. L'? ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7*h Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. L'A - 4 Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Sneek den 11 Juni 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENh EWITZ, Secretaris. te Bon hebben, dat er meer van die gelegenheden 1 Berden gezocht, dat er veel van die volksver- >0, Bakelijkheden plaats vonden gelijkheid van 1 a Boot, het najagen van een en hetzelfde genot, lekt sympathie, evenals gelijkheid van druk, ouder de menschen die leven om te werken, We moesten uit; ’t was Pinster twee en dan y- [aan de menschen, zij die niets behoeven te beschikkingJ: zij die niet in onze bedoeling, maar de totaalindruk, die een bezoek op de portemonnaie maakt, is, dat het niet de royale tentoonstelling is van ’83. Op Oud-Holland is het rustig. Alleen I 20en Juni a. s.des voormiddags van 9 tot 12 uur dat de loting zal plaats hebben ten Raadhui- ze op Donderdag den 27 Juni daaraanvolgende des voormiddags elf uur, voor hen die geboren zijn in het jaar 1870, terwijl daarna dadelijk zal worden overgegaan tot de naloting der over- het aan eenkomstig art. 4 van het Koninklijk Besluit van 21 Maart 1828 {Staatsblad no. 6) inge- Nederlander schrevenen van de jaren 1861 tot en met 1869. b“ïpe' ««ti-pjpisme.«imUfcü den» v„JstelU„g hebbede, Voor een plekje om Treffend i en weinig kostbare in het bedrijf dier Oud- Hollandsche levenswijze. Minder gezellig is het er echter niet omdat men er de spiegelruiten en de spiegels mist. Toch zou op den duur die eenvoud velen onder ons waarschijnlijk niet bevallen, zij die gewend zijn te wiegelen en te schommelen in de zijden kussens en te rusten te midden van het modern ameublement, dat in het hoofdgebouw hier en daar onze bewon dering vraagt. Opvallend echter is het gemak waarmee men zich in Oud-Holland neerzet, en hieruit zou men misschien mogen afleiden dat de eenvoud toch nog het ware is dat men zich in den een voud ’t gemakkelijkst beweegt en met den min sten omslag zich kan geneeren. Vooral eenvoudig zijn de opschriften der on derscheiden affaires, vergeleken bij de schreeu wende reclames van onze dagen of het er minder goed om ging Mundus vult decipi, de wereld wil bedrogen zijnmeen niet dat een gentleman tegenwoordig zou binnengaan in een barbierswinkel, waar niet ten minste eenige Fransche woorden op de ruit het bewijs leve ren dat de barbier zijn wereld kent. Stel u dus niet voor dat de deftige en nette menschen af komen op een reclame als deze Hier scheert men guiten Voor vijf duiten. Zoo is in Oud-Holland alles stil en rustig; de huizen, de menschen, de meubeltjes in win kels en herbergen”, de consumptie, het bier en de sigaren en de lange Oud-Hollandsche „kalken” pijp, alles is er rustig en uitnoodigend tot een dutje of een droomerije. die tegen wil en dank worden vereenigd tot een club, de club van hen die niet leven om- dat ze niet werken, terwijl hun bestemming scheen te zijn, zoo door geboorte en „wijze” te leven om te werken. Het is zoo aangenaam de familie eens bij elkaar te zien, zoo mogelijk ten minste eens per jaar. Kwamen nu die „hoogeren” en be taalden voor wie ’t niet betalen kunnen, dan was de kans groot dat op den dag dier gebeur tenis liet het zijn Pinkster twee meer heilige geest op het Amsterdamsche tentoon stellingsterrein werd aangeblazen dan op alle kansels, preekstoelen en katheders in heel Ne derland te zamen. Want niet enkel kweekt de sympathie hei ligen geest, maar ook het genot werkt er toe mee. Het genot is de onmisbare factor, omdat het de koele trots uitdrijft zooals het de zen gende haat bluschtomdat het den mensch op wekt, verheft tot den wezenlijk „hoogeren”, die meestal niet gevonden wordt in den zooge naamd „hoogeren”, evenmin als in den laagsten stand, waarmee onze maatschappij zeer onei genlijk haar streven naar hooger uitbeeldt. We schreven deze meditatie, niet omdat er iets nieuws in steekt, maar wijl ze op het feest der uitstorting van den heiligen geest zoo’n op vallende tegenstelling vormt met de positie, die de godgeleerde menschen op dezen dag innemen tegenover de samenleving, en nu geven we ’t aan een ieder te beslissen, wat het meest duur zaam middel ter opwekking is het saamge- nieten van kunstvoortbrengselen of het aan- hooren van godgeleerdigheden, enfin hoogere kunst, die door den een niet verstaan én door den ander niet begrepen wordt, zoodat elk voor zichzelf geniet in zijn eigen opvatting en in de idéé, dat zijn broeder ’t bij ’t verkeerde eind heeft. Wij houden ’t met hen die voor ’t eerste op- teeren en zullen daarom aan onze meditatie nog een korte schets toevoegen van de tentoonstel ling, om allen, die de waarde ervan als gele genheid voor de organisatie van een volksfeest mochten onderschatten, op te wekken, eens een kijkje te gaan nemen. De groote aantrekkelijkheid van deze ten toonstelling vormen, Oud-Holland en de Prins Hendrik. Het eenige bezwaar tegen een bezoek zal voor dezen en genen het extra dubbeltje zijn al deze gelegenheden vragen extra entreegeld ons dacht men had dit althans op zon- en feest dagen, wanneer de werkmenschen uitgaan, moe ten afschaffen. Voor een heele familie, als we er den tweeden Pinksterdag zagen, loepen al die dubbeltjes en kwartjes ter dege op hier en daar kon men ’t opvangen als men wilde uit den mond van de „kleine luyden” dat het De commissie van loen, zij die werken om te leven en even om te werken, dan gaan alle menschen lil in onze goede stedePinkster twee is de noest uitgezóchte dag des jaars voor werk- nenschen om hun familie en kennisjes”, ge- voonlijk dito werkmenschen, te bezoeken. Voor de laatsten is Pinkster twee de groote litgaansdag, de jaarlijksche vacantiedag dan ;aan ouders en kinderen elkaar opzoeken, ooms n tantes, grootouders, neefjes en nichtjes ko- yien ook op zoo’n dag in ’t gezelschap en r nu een gelegenheid als de Amsterdamsche ^toonstelling, en vindt de reunie toevallig in e hoofdstad plaats, dan gaat de „familie” na uurlijk uit naar die tentoonstelling. Op zoo’n dag ziet men van de „hoogere” tanden niet meer dan een sporadische verschij- ing op het terreinhier en daar een ver waaide vogel slechts, maar de massa die er |iich beweegt en verdringt, zijn werkmenschen. De weinigen uit „hoogeren” stand, die er Baren op Pinkster twee, kunnen geen anderen iudruk hebben meegenomen van de tentoon- jtelling dan dien van onvermengd genot. Er ras gelijkheid van genot en gelegenheden als leze verdienen daarom den naam van nationaal ii de hoogere beteekenis van het woord. I Er was onvervalscht genot omdat er geen si mdsverschil was, geen afgunst of wedijver, leen uitbliuken, geen neerzien uit de hoogte, teen gewaarwording van verongelijking, en ge- fcgenbeden als deze verdienen daarom den naam an volksfeesten in de ware beteekenis van het roord. Daardoor werden wij, die toch ook uit leesten, onwillekeurig verlokt om naar de ten- lonsteliing te gaan, het alleen voor een oogen- lik betreurende, dat zij, die zich „hooger” oemen, die geslachtswapens er op na houden n paarden en rijtuigen met waaaapens er op Beschilderd, dat al die „hoogere” menschen niet Vfeenwoordig waren om getuige te zijn van het jr’b dat het genot nooit hooger kan zijn dan janneer allen gelijkelijk genietenjammer voor |enzelf dat ze dit misten en jammer misschien oor ons allen, daar de opmerking van dit feit oor de „hoogere” klasse, allicht ten gevolge on hebben, dat er meer van K E N N I S G E V I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter kennis van de be langhebbenden, dat de alphabetische naamlijst i van de personen, die in dit jaar aan de Tot na nem6r Scherp voor de Schutterij moeten deelnemen ter vE e i T iT ‘n °f a“der?lad vindt> °P zal liggen ter Secretarie dezerTmèenteT^ V°°^ Woensdag den 12en tot en met Donderdag den Pn UJ r-t vraag Ye -goed ^atom 20en Juni a. s.des voormiddag van 9 i’iT‘J 7 Vfaag’die het zuiver godsd.ensüg gebied betreft, steeds de politiek en nog wel de I politiek van den dag te betrekken. „Heeft aldus eindigde dr. Schaepman de meerdere -7 of mindere sympathie voor uitbreiding van kies- 77__le g ,°r.e,n recht met het oordeel over het optreden van den Paus in Groot-Britannië iets te doen Gaat den heer De Savornin Lohman om een schamper stukje in het buitenland van deu -van Bronsveldianisme te verden ken? Is het volkomen juist den staatsman zijn, en, re- hee’ten, omdat de godgeleerde in den Heraut s avonds, wanneer er de muziek speelt cn te geven. Jong-Holland er druk is vertegenwoordigd, kan het er sommige oogenblikken drukkend druk zijn. De rust van Oud-Holland zou velen van ons op den duur niet bevallen waarbij komt het afgeslotene dat rondom het uitzicht beperkt, i rustlievenden burger een uitstekend zijn vermoeide leden te ontspannen. is het klein-burgerlijke, het eenvoudige °uder de menschen die leven ®ympathie heeft gewekt. Het ellendigste van alle maatschappelijke el- pde, de club- en kastengeest, die aparte ge- fgen heden en dagen zoekt om uit te gaan j de ondernemers van vermakelijkheden er er een afzettersboel was. h dwingt verschillend tarief er op na te hou- l afzetterij te beschuldigen op dezen grond, ligt PD, men merkt het weinig of niet op het --j. prrein eener tentoonstelling. I Men mist de „hoogeren” op Pinkster twee, dat is jammer. Ook mist men de menschen z’ D E P E R 8. Toen de Standaard onlangs verklaarde van polemiek met gelijkgezinden in de pers verder te zullen afzien, deden wij reeds uitkorqen, dat de natuur allicht zou blijken boven de leer te gaan. De sedert tusseben Nederlander en Stanr daard gevoerde gedachtenwisseling, voortgespro ten uit eenige opmerkingen in Roomsch-Katho- lieke bladen, bewijst de juistheid hiervan. Zij is thans zelfs nader in een persoonlijke over gegaan. Daar de onderlinge verhouding der roomsclie en anti-revolutionaire bladen er" vrij scherp door uitkomt, geven wij hier een meer uitvoerig overzicht van den loop der bespreking. De polemiek is op nieuw aangekomen door een paar scherpe opmerkingen over den brief van den Paus aan het Engelsche volk in de Nederlander, het orgaan vau den heer De Sa vornin Lohman. Hierop werd door de Residen tiebode gewezen als een staaltje van vinnig heid, die altijd de anti-revolutionairen blijft be zielen tegen Rome. Het blad sprak van den Nederlander als een blad, dat „voorheen zoo keurig geredigeerd was.” Het scheen de Nederl. niet naar den vleeze te gaan en het had er veel van, alsof het „door anti-paapsch marktge schreeuw de verloren eland isie wilde teruglok ken naar het, door Kuyper’s bazuinstooten, verlaten stalletje.” „In trouwe aldus eindigde dc Residentie bode hoe steekt de felle, soms hatelijke doch principieele en altijd gekuischte taal, wel ke de Standaard tegenover ons voert, af bij dit vuilaardig gescheld. „En van dat alles draagt de verantwoorde lijk niemand minder dan. jhr. mr. A. F. de Savornin Lobman, oud-minister van biunen- landsche zaken!! „’t Is fijntjes.” De Tijd mengde zich in het debat, maar deed harerzijds opmerken, dat „de chamade” (getoe ter, marktgeschreeuw) van jhr. De Savornin Lobman, zooals zij de „lamentatie” van den Nederlander betitelde, nog niet te vergelijken was met „de fanfare vau dr. Kuyper” in de Heraut en bracht daarop in herinnering, wat ook in dat blad was géschreven naar aanleiding van den jongsten brief van den Paus. Woor den wel niet van dr. Kuyper, maar waarvoor de verantwoordelijkheid dan doch voor rekening van den hoofdredacteur kwam. Dr. Schaepman deed daarna zijn meening kennen in bet Centrum, ’t Was een eenigs- zins kalmeerend woord. Men moest z. i. een weinig geven en nemen en niet ieder scherp /I 6 6 16 IS 1 I Wj w ■V' g cnm ii fff immn smu te uw der met Col* ke* Lot’ a te

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1