■ffi- ffl IM B1W1HUD WB M i w tffifffE n IJ8T llüiHHHÏ SBH n' Oproeping onder de Wapenen. No. 79. sr- KAPITAAL EN ARBEID. s N Gk 1895. <1 Oproeping onder de Wapenen. w a V. Ze werkt bij licht en duisternis en ontziet zich Uit de leiding van het katholieke U I T ad« A. 2 i'l, Alle brieven in te zenden. En wel be- der arbei- 50, 3 a M. lt. 7h Deze CO VRAN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco -■è Hengeloosche firma doet gelden tegenover den arbeid. Uit het optreden der sigarenmakers is bleken dat de arbeid de heerschappij van het De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, gevolg gevende aan de missive van den heer Commissaris der Koningin in deze Provincie d.d. 28 September 1.1. Ie Afd. M. en S. no. 1023’ roept bij deze op den mihcien-verlofganaer JAN VEENSTRA, ingeschreven in het Regis ter van verlofgangers dezer gemeente, loteling uit de gemeente Dantumadeel, lichting 1889 no. 48, behoorende tot het 7e Regiment Infan terie 2e Bataljon le Compagnie, om, voorzien van al de voorwerpen van kleeding en uitrus tingstukken, bij zijn vertrek van het korps me de genomen, zich op Maandag den 28 Octo ber 1895, des namiddags vóór vier uur, te la ten vinden bij zijn korps te Amsterdam, ten einde voor den tijd van twee maanden onder de Wapenen te komen, wegens overtreding van art. 143 der Militiewet. Vooraf moet gemelde verlofganger zich, voor zien van zijn zakboekje, ter Secretarie' dezer gemeente vervoegen, om dit voor vertrek te laten afteekenen. Tevens wordt hem herinnerd, dat ingeval aan deze oproeping niet wordt voldaan, hij overeenkomstig art. 145 van meergemelde wet zal worden behandeld. Sneek den 30 September 1895. De Burgemeester voornoemd, ALMA. Je is li sle, dat van het „geloof” voor 1 meer steun te wachten is dan voor dén arbeid. i raamd is? Eerst het materialisme den tegenwoordi- dende klasse ontfutseld met het kapitaaldaar na het kapitaal dit bewijs van ontwikkeling uit de hand geslagen. Wat blijft dan nog van het „nette” mensch over dan zijn kapitaal Welnu dit ook aan de kerk Maar de wereldgeschiedenis kan met dezen loop van zaken geen genoegen nemen; hoe ook het machtig kapitaal zich laat bedotten, voor den dag komen zal ook in den kapitalist het ontwaakt bewustzijn, dat zijn stem niet aan de kerk maar aan den met hem saamwerkenden en strevenden arbeider behoort. De eeuwen spreken van een aanhoudenden strijd voor de vrijheid de strijd om het bestaan, die niet berust op een historisch, filosofisch of eenig ander levend beginsel, kan die vrijheida- voorstelling slechts een zeer korten tijd verdra gen. De tweede stand werd vrij; toen volgde de derdezou dan de vierde stand, de over- groote massa, deze grootste van alle gaven moe ten ontberen omdat eens, in lateren tijd, een regeling werd getroffen op maatschappelijk ge bied, welke enkele menschen rijk en sommigen welvarend maakte, maar de groote massa niet het minste heil aanbrengt Immers neen De kerk mag haar best doen met den lof der tevredenheid te zingenze is zelve aller minst tevreden. Want ze beklaagt zich, en terecht, over de toenemende godsdienstloosheid. Het gezag der kerk verbleekt met den dag. Dit is wel jammer voor de kerk, maar kan geen reden zijn dat zij, die de vrijheid eenmaal op haar veroverden, deze weer zouden willen opofferen om de vrijheid van den vierden stand te verijdelen Men make zich daarover niet ongerusthet recht zal zijn loop wel hebben. Ongerust mag men zich alleen maken over de verblind heid van ’t kapitaal, dat in de kaart speelt van de kerk. De rijke bourgeoisie laadt groote ver antwoordelijkheid op zich. Aan haar de schuld wanneer eens moet verklaard worden: „De vierde stand, welke eenmaal de laagste was, is nu de eerste”. Wanneer de rollen worden omgekeerd staat de maatschappij nog scheef en helt in plaats van naar rechts naar links over. Den klassenstrijd te bevredigen is een edel pogenmaar men bedenke dat deze strijd ligt komstig art. 145 van meergemelde wet zal worden behandeld. Sneek den 30 September 1895. De Burgemeester voornoemd, ALMA. BURGEMEESTER en WETHOUDERS??? bneek herinneren, naar aanleiding van artikel 18 der wet van 4 December 1872 (Staatsblad no. 134), de ingezetenen dat steeds aan degenen, die zich daarvoor aanmelden ter Secretarie der gemeente, gele genheid wordt gegeven tot kostelooze inenting en herinenting. Sneek den 1 October 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNÉWITZ, Secretaris. DE PERS. In de Zaterdag te Amsterdam gehouden ver gadering van de Vereeniging voor staathuis houdkunde en statistiek is, zonder dat men tot een bepaalde conclusie kwam, breedvoerig van gedachten gewisseld over de prae-adviezen van de hh. mr. N. G. Pierson, mr. Treub en mr. Rei ger en den heer D. E. O. Knuttel omtrent loon en arbeidsduur in openbare bestekken. De Zw. Ct. geeft daarvan hei volgende ver slag De voorzitter mr. N. P. v. d. Berg ver klaarde zich vóór het prae-advies van prof. Reiger. Mr. Van Geuns uit Zierikzee schaarde zich aan de zijde van mr. Pierson. Wanneer verkorting van arbeidsduur echter gewenscht is, moeten z. i. bepalingen omtrent het loon als een nood zakelijk compliment zijn te beschouwen. In den strijd tusschen mr. Treub en den heer Gerrit sen in het Soc. Wbl. koos hij partij voor laatst genoemde. Prof. d’Aulnis de Bourrouill verde digde den Utrechtschen gemeenteraad, die geen bepalingen op dit punt wenschte te maken. Wat de bewering van mr. Treub betreft, dat de loonsbepalingen te Amsterdam geen merk baren invloed op de bestekken hebben uitge oefend en slechts een verschil van 2.7 pet. ople verde, merkte hij op dat dit een gevolg hier van is, dat het loon over het geheel reeds hooger was dan vóór de loonsregeling. Men vergete ook niet, dat, is eenmaal de bepaling vastgesteld, zij bezwaarlijk zal zijn terug te nemen, zoodat men ten slotte komt tot °een loonopdrij ving, onafhankelijk van bekwaamheid. Mr. J. A. Levy verklaarde zich tegen het advies van prof. Reiger, die zich tegen alle re geling verklaart. De heer Levy vindt het een curiosum dat de wet van vraag en aanbod voor dezen professor nog steeds het evangelie is. De gemeente is z. i. in de eerste plaats een zede- iijke gemeenschap, bevoegd om loon en arbeids duur te regelen. Zij heeft zekere onbekrom penheid in acht te nemen zonder in liefdadig heid te vervallen. Nadat mr. Vernjn Stuart de wenschehjkheid had betoogd om nog nader proeven te nemen met zorgvuldig gekozen arbeiders-groepen, de eene met, de andere zonder tijds- of loonsbe- paling, nam prof. Reiger de gelegenheid waar om mr. Levy te vertellen, dat deze zijn be- omude» de W.pta» i euens overtreding van >>ri uq a„_ f L j i ue heele economie had heen geslagen, zonder te treffen. j De eisch van den heer Levy, dat men bij twijfel maar voor de zwakkeren moest beslis sen was misschien ter plaatse in de pleitzaal maar niet in een wetenschappelijk betoog. Als er te lang gewerkt wordt, zullen de aannemers uit eigen belang den arbeidsdag wel bekorten. natuurlijke oorzaken voortspringende werking C de onnatuurlijke kerkdwang niets vermag, al deze oproeping niet wordt voldaan, hij' We hebben gezien hoe het kapitaal, in de kerk dienstig i vertegenwoordigd, ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen lig den uitgever. Dit zijn de teekenen van gen tijd. De strijd is uitgebroken op maat schappelijk gebied en de kerk kan niet van zich verkrijgen den rechtzoekende bij te staan, Dog minder wil ze neutraal blijven. De kerk wil zich als rechter opwerpen in ’t geding, maar ze kan, de tijd zal ’t wel leeren, die rechtsmacht niet uitoefenen. De wereldgeschiedenis is ’t wereldgericht. Ook de kerk zal door deze gericht worden en ze zal ’t zich wel beklagen op den duur, on gevraagd, wederreehterlijk en in strijd met de idee der wereldgeschiedenis zich gewaagd te hebben in een strijd, die ten slotte naar god delijk recht zal uitvallen ten nadeele van hen die ze in ’t geniep wilde steun verleenen. Toch verwondert ons deze inmenging der kerk in geenen deele. Onder haar auspiciën kon het individualisme in zinnelijkheid en materialisme ontaarden. Het eerste, de zinne lijke mensch, is in haar stelsel niet misplaatst; de materialist echter ondermijnt haar invloed. Zoo zit de kerk tusschen twee stoelen in de lasch. Ze zou de zinnelijkheid willen behouden en daarom is de paus souteneur geworden van ’t conservatismemaar het materialisme, dat als vrucht van ’t conservatisme op ’t maatschap pelijk lichaam werd overgedragen, moet in de baarmoeder worden doodgedruktin naam des Vaders, Zoons, des Heiligen Geestes en van de Heilige Maagd zal de oude haar kracht op deu maatschappelijken buik beproeven. Het materialisme is er eenmaaltot dusver pverd het echter enkel aangetroffen in de rijen lyan. ’t kapitaalmaar in de oogen der kerk is het een zonde en in die van ’t kapitaal een gevaar, wanneer de materialistische levensbe schouwing post vat en zich baanbreekt in de [gelederen der arbeiders. Daarom wordt wat bij het kapitaal algemeen voorkomt en geacht [Wordt een der kenmerken van een ontwikkeld mensch te zijn, in de arbeiderskringen voor Contrabande aangezien, en saamgewerkt wordt |om deze gevaarlijke explosieve stof verre te (houden van deze kringen. Is dit niet meten met twee maten Is wat voor den een goed wordt geacht, voor Pen ander nadeelig, enkel omdat de laatste zijn panden en de eerste zijn kapitaal gebruikt om [zich een bestaan te verschaffen I Deze materialistische overweging kan niet de [hinderpaal zijn waartegen het materialisme op den duur afstuit. Het kapitaal zou in een wereld, waar bij meerderheid van stemmen wordt uitgemaakt, zijn geluk verspelen, wanneer het geluk de bolwerk J was. Werkt het kapitaal dan zich j niet indirect mee aan eigen ongeluk j De kerk speelt in dezen niet de mooiste rol ge- i maar wel de rol die ’t meest profijt afwerpt. b°t Ze werkt bij licht en duisternis en ontziet zich kapitaal niet meer onderdanig aanvaarden wil. niet om het ongeloovig kapitaal in den arm te Uit de leiding van het katholieke congres nemen, daarbij de zinspreuk in praktijk bren- en uit de katholieke pers blijkt ten duidelyk- i genddat het doel de middelen heiligt. het kapitaal wie zal ontkennen dat deze praktijk De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, gevolg gevende aan de missive van den heer Commissaris der Koningin in deze Provincie d.d. 27 September 1.1. Ie Afdeeling M en S no. 1012, roept bij deze opden milicien-ver- lofganger BAUKE van DIJK, ingeschreven in het Register van verlofgangers dezer gemeente nummerverwisselaar uit de gemeente Wijmbrit- seradeel, lichting 1893, behoorende tot het 2e Regiment Huzaren, le Eskadron, om, voorzien van al de voorwerpen van kleeding en uitrus tingstukken, bij zijn vertrek van het korps me degenomen, zich op Maandag den 28 October 1895, des namiddags vóór vier uur, te laten vinden bij zijn korps te Venlo, ten einde voor den tijd van 1 A te komen, wegens overtreding van art. 143 der Militiewet. I Vooraf moet gemelde verlofganger zich, voor- i o_ „B. zien van 2Ün zakboekje, ter Secretarie dezer in de ’natuur der dingen en dat tegen deze uit fXn^fteekenJm8611’ V°°r vertrek te natuurlijke oorzaken voortspringende werking Tevens wordt hem herinnerd, dat ingeval aan j overeen- schijnt het ook voor een oogenblik of deze alles dwang tevredenheid en rust brengt. Met behulp van dezen dwang werpt men en vesting op, waardoor de klassen strijd verscherpt in plaats van bevredigd wordt. De arbeider wil ook mensch zijnhij zal verpletteren die hem weerstaat. Het zal zijn schuld niet zijn wanneer het zoover komen moet. Bedenke het kapitaal daarom, vóór het te te laat is, wat hem te doen staat om den ar beider tot den rang van menschzijn op te hef fen vergete hij niet dat de kerk hem misleidt en verlieze hij geen oogenblik uit het oog dat ook nü, als door de eeuwen heen, het woord van Gambetta van kracht blijft Le cléricalisme 1 Voila l’eunemi! I O; 3 i 26 de en ioer der i en 8 en ,nsje ro ti ran* iiiga en en tske gou- oop* 2 ■VS - I, „imumi.ii.nMiMnteMg

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1