;r, 3^' fflIMIÏ fl MI MOSJE» Sffl. No. 80. VIJFTIGSTE J A A R G 1895. ne en It. SOCIALE POLITIEK. f t' 4den 1 IS- Z A. rI? F.1J O A O- 5 i. UIT ven. Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- eton-nummer 205. Alle brieven in te zenden. d: rn, de zijn Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco vraag te stellen. Nog steeds zijn er vol te kunnen houden. 115’1 'W‘ H 40 a 1 ld, Idöen dit lot, als een wer- Met moeite van iets anders, wordt door deze ids .Ifhept met iederen dag nieuwe verhoudingen, Baarvan de meeste, als behoorende tot de ru- -3 iSTSchappelijk kleed. Vergaderingen en congressen waarin maat- chappehjke nooden en behoeften worden be- fiproken zijn in de laatste tijden niet zeldzaam. I Geen onderwerp bijna dat in alle richtingen wordt besproken, of het leidt tot bespreking der maatschappelijke quaestie oorzaak hiervan is dat elk praktisch vraagstuk grenst aan of wortelt in onze evolutioneerende maatschappij. |fen moge onzen tijd verwijten dat zijn geest uittreksels-stamboeken of bewijzen van werke- lijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de eerste zitting van den Militie- moeten worden ingeleverd. De loonen zijn j in hunne levensbehoeften te wat daar boven gaat is voor de I waar. -- beter dan ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7^ Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. De brochure van professor Fruin over de kiesplicht wordt druk in de pers besproken. Het advies van een Belgisch blad mag zeker wel worden vermeld, zegt de Zw. Ct., waar het de aanbeveling geldt vaneen stelsel, dat bij on ze Vlaamsche naburen is ingevoerd. Het Volksbelang te Gent verschijnende is met de brochure bijzonder ingenomen, vooral met de slotwoorden. „Wij zijn er niet aan ge woon zegt het blad het werk onzer er barmelijke wetgevende Kamers in den laatsten tijd als toonbeeld voor Europa te zien aanhalen. Maar hier is de lof werkelijk verdiend. De kiesplicht is zeker een palliatief, dat niet van waarde is ontbloot, tegen de gevaren van het algemeen stemrecht in een veracbterd en ver- kwezeld land als België.” Een bedenking heeft het bladkiesplicht acht het op den duur onhoudbaar zonder evenredige vertegenwoordiging, of, ten minste, vertegen woordiging der minderheden. Onder het alge meen stemrecht wordt gewoonlijk de meerder heid der zegevierende partij verpletterend groot, hetgeen trouwens duidelijk gebleken is in de Vlaamsche gewesten bij de laatste Kamerver kiezingen. Na zulk een groote meerderheid valt alle hoop voor de overwonnen partij weg, en haar duizenden kiezers weten dat hiin ver plicht optreden bij de stembus niets is dan tijd verlies en verbitterde spotternij. Het blad vreest, dat die verbitterde duizenden op den duur meer 1 en meer zullen wegblijven en dat de rechtban ken onmachtig zullen zijn om dien kiesdwang te handhaven. Wie dus met prof. Fruin den kiesplicht be schouwt als een der hoeksteenen eener goed gebouwde kieswet, moet er ook op aandringen dat te gelijk het stelsel van de vertegenwoor- i maatregel van staatkundige rechtvaardigheid en Sneek den 27 September 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. t BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek herinneren, naar aanleiding van artikel 18 der wet van 4 December 1872 (Staatsblad no. 134), de ingezetenen dat steeds aan degenen, die zich daarvoor aanmelden ter Secretarie der gemeente, gele genheid wordt gegeven tot kostelooze Inenting en herinenting. Sneek den 1 October 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS dor gemeente Sneek maken bekend, dat de eerste kalvermarkt dit jaar invalt op Maandag den 21 October e.k. Sneek, den 4 October 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. DE PERS. ■In den ouden tijd, toen men slechts heeren slaven kende, ging een gebruik niet zoo trapsgewijs van boven naar beneden over alles Hat op den naam mensch aanspraak maakte. B6 lagere of laagste klasse dacht er niet over, ■t genietingen harer meesters ook voor haar konden bijdragen tot veraangenaming van het Men werkte, vulde de maag om te kun- i met werken en sliep om het De meesters niets, maar hun dolce far niente wekte waren t |g Binder praktisch is dan den voorafgaanden, op Hen keper beschouwende zal men moeten er- kennen dat dit stuk theorie noodzakelijk dient ■ven in niet al te sterk contrast zien geraken ®et de theorie der staathuishoudkunde. Want yh leven snel en die snelheid van beweging IS Behandeld te worden, wil men het praktisch ter lingen aanvrage kan geschieden voor dege- x x... ----- - vrijstelling van uau lo a ovolDcr ïau uo ÏCliegenwoor- wegens o> oeclerdienst of als eenig diging der minderheden wordt aangenomen, als van practische noodzakelijkheid. Anders wordt kiesplicht eenvoudig een bespottelijken dwang oor de minderheden. Het was die kerk 1 stonden uitsluitend in het bezoeken der heeren- i veroverd huizen waar ze aan den overvollen disch bij spijs en drank zich vetmestten aan de goederen dezer aarde, welke de goddelijke voorzienigheid bestemd had tot streeling hunner pastorale zin nen. De weelde maakte weelderig, en dat uit spattingen hiervan hot gevolg moesten zijn is even logisch als het feit onbetwistbaar is, dat niemand zich ergerde aan deze wellustige op vatting van het pastorale leven, zoolang het geslacht waaronder de heerooms leefden be- stond uit heeren en slaven. De heeren waren even rijp voor zingenot en weelde, maar voel den zich gestreeld, wanneer de pastoor, die in de dingen des hoogeren levens was ingewijd, hun wist te beduiden dat ze, door deze lusten bot te vieren, geen schade aan hun ziele zou den lijden omdat zoo en niet anders de beschik king Gods was. Die tijd ligt betrekkelijk ver achter ons en sinds dien is veel anders geworden. Slaven zijn er niet meer in ons werelddeel. Alle menschen zijn vrij, zoo verklaarde men ruim honderd jaar geleden. Maar de tijd welke aan de uitvaar diging van dezen vrijheidsbrief voorafging was een overgangstijdperk van dikwijls baogen strijd voor de bon-vivants onder de heerooms. Ze zagen een groot deel hunner kudde, zoo pas nog slaafsch en gelaten arbeids-instrument, af dwalen en tegen hun geestelijke herders in ver zet komen. Natuurlijk moesten de lusten toen worden ingetoomd, en althans niet meer zoo openbaar werd aan het zingenot den teugel ge vierd. Of ze ’t in ’t geniep voortzetten, meldt de officieele historie niet, maar wel dat een aanmerkelijk deel der bevolking van Europa de heeren den rug toekeerde, omdat het niet inzag dat het een goddelijke voorzienigheid kon zijn die Adam strafte met verjaging uit het paradijs omdat hij, de verzoeking niet kunnende weerstaan, een enkel appeltje geproefd had, terwijl de geestelijke herders ongestraft zwelg- denbij volle bekers van den verboden champagne cidre. Dit inzicht kwam voort uit de ontwik keling des verstandszoovelen na de verkrijging hunner vrijheid tot welvaart kwamen en dus tijd en middelen ter beschikking hadden om hun verstand te scherpen en te ontwikkelen, zoovelen vielen af van de kudde der trouwe schapen van den zieleherder. Tot eindelijk hun aantal zoo groot werd dat ze openlijk zich durfden afscheiden en eindelijk van Frankrijk uit den oorlog verklaarden aan deze onbetrouw bare professoren in de godgeleerdheid. Men be gon ook in de klasse van het volk te beseffen, i dat tevredenheid de grootste schat is, mits men den schat bezat welke tevredenheid brengt in i den vorm van levensgenot. Maar een deel slechts van dat volk kon tot 1 dusver die tevredenheid koopen, door tegenover j elk aanbod van levenscomfort of geestelijk genot een vraag te stellen. Nog steeds zijn er velen, tairTn dienst ÖFdien van b,^lss de grootste helft der bevolking van ons wereld- de paspoorten of andere bewijzen - ru- ■riek „onvoorziene omstandigheden”, voorzie nig eischen, zonder welke ze den vorm zouden wannemen van wanverhoudingen waarvoor on ze beschaving de oogen verlegen neer zou slaan. I Want wij vragen tegenwoordig meer van het leven dan vroeger; de eenvoud van den tijd He zoo pas werd afgesloten, kan ons niet meer Roldoen iedere dag schept nieuwe behoeften V® gemakken daaraan zooveel mogelijk te vol- is ons streven geworden. Het leven wordt B>stbaarder met de vermeerdering der levens- ■porwaarden. In elke klasse onzer maatschap- Van h°ogsi:e tot de laagste, leeft dan °°k het bewustzijn dat men, om van het le- 1 ‘®n te genieten, trachten moet in steeds rui- levensomstandigheden te komen. B Veel van hetgeen we rangschikken onder on- Jze levensbehoeften is strikt genomen overbodig, f® zij die de slechte toestanden wijten aan de Benemende luxe zouden in hun recht zijn met Bi aan onze maatschappij als een verwijt aan ie "ekenen, indien hun beschuldiging niet een Bel maar de geheele uitgestrektheid dier maat schappij gold. De weelde toch heeft eerst Bar intrek genomen bij de upper ten thousand, daarna zich te populariseeren en te enca- omileeren zelfs met de uiterste zoom van het 77 voortgaan ■en afgunst of naijverde werkenden Bvreden met hun lot en geen kerk was zelfs J om hun aan ’t verstand te brengen, dat beschikking der voorzienigheid, deel, dat zijn tevredenheid moet zoeken in hen niet tot ontevredenheid mocht stemmen. ken, slapen en den maag vullen, de gelukkige tijd voor de heeren van j en opoffering hun pastorale werkzaamheden be- grootere helft slechts een uiterst bescheiden deel raa<^ wordt geoPend> Secretarie voornoemd '..L1 1 I i 1 111 xrrrv x-x»-» *-> zvzx I xx r-A -1 van hetgeen de vooruitgang aan aard- sche genietingen meebracht, toereikend om voorzien, maar werklieden vrijwel gelijk met verboden Voorzeker heeft de werkman het nu voor vijf en twintig jaar. Maar is het eigenlijk niet ironie hierop te wijzen in een tijd dat de levensstandaard, in de klassen hooger op, zoo verbazend gerezen is? Ons dunkt ja. In den tijd van het nomadenleven werden voor onderhoud de vruchten genuttigd welke zonder zaaien of maaien van de moeder aarde verkre gen werden. Toen de menschen zich echter in vaste woonplaatsen vestigden en door cultuur allerlei gewassen verkreeg wier smakelijkheid ongekende weelde was, zie, toen werd met groot gerucht melding gemaakt van het feit, dat de slaven bijna geen smaak meer hadden in gras en boomblaaren. Wat dunkt u, lezer, zou men dien naïeven omroeper in onzen tijd niet toevoegen dat het volk der slaven daardoor blijk gaf van goeden smaak, evenzeer als zijn opmerking getuigenis aflei van ’s mans kinderlijke naïveteit, gren zende aan kindschheid en idiotisme Zoo staat het thans ook met de levensvoor waarden. De eenvoud van voorheen is gewe ken, omdat ze niet kon weerstand bieden aan den rijzenden vloed van genietingen waarmee het leven ons overstelpt. Een stroom, die wast en zich verbreedt, inundeert ook het hoogste en droogste plekje. Prediken ook alle herders bij dag aan dag dat het den werkman betaamt in het hooger gezag der goddelijke beschikking te berusten en tevreden te zijn, de werkman kreeg het reeds beter, veel beter, maar hij wil en moet het beter, veel beter nog krijgen hoe tevreden van aard ook, de stroom voert hem mee, vervult zijn hart met allerlei wenschen en maakt hem ontevreden, wanneer hij, wat an deren wordt veroorloofd, moet ontberen. KENNISGE VING Mn voor öo NationalB Mills. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op het besluit van den heer Commis saris der Koningin in Friesland van 6 Septem ber 1.1. Ie Afd. M/S no. 943 (Prov. blad no. 67); Brengen ter openbare kennisdat de loting van hen, die in dit jaar voor de lichting der Nationale Militie van 1896 dezer gemeente zijn ingeschreven, zal plaats hebben in de Concert zaal alhier op DONDERDAG den 24 OCTO BER e. k.des voormiddags ten 10 ure dat op Vrijdag den 25 October d. a. v.\ ter Gemeente-Secretarie door of van wege de lote- tuigschriften ter bekoming van den dienst, wettig zoon voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili- van broeders te verkrijgen, van ontslag, lm- n umifflHiw mu ib S®Sflö ,03? NE ta is 8' 815 835 845 OEEKER COURANT. 75 I 7« I 8 35 I 9U’U 943 T" 1 95"’ 108 1015 ]ƒ•--- 6 50

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1