-SIKHS- H IWÏEfflHUI) WOU
No 90.
V IJ F T I G S T E
1895.
DE POLITIEK VAN ROME.
9
3* o
3I B E JR,
binnenland.
LOO
ver-
I. Telling,
I taarnopsteker niets te kort en de Raad had
A
Alle brieven
in te zenden.
4,00.
f-.
erd
c ha
gen,
f40
S a
15
120,
ii.
EN
17.05
4.00
keu!
kent
,anv.
M.
I3
7.
ver-
op te
ter ge-
misschien. Het spreekt van zelf dat Rome’s
taktiek zich verder naar de omstandigheden zal
richten, alles tot grootere glorie van de Kerk
en tot verzekering en uitbreiding barer macht.
In naam der vrijheid doen we daarom een
beroep op de vrije mannen in ons midden. Niet
uit hoofde van eenig dreigend gevaar voorals
nog, maar om der wille der vrijheid zelve, om
der wille der humaniteit, en om der wille van
eigen ontwikkeling tevens.
Het geval is toch niet zeldzaam, dat men
eigen tekortkoming of bekrompenheid inziet
wanneer men deze in schrille gedaante opmerkt
bij hen die een ons dierbaar goed willen aan
tasten. Wordt het privaatbezit niet meer op
prijs gesteld, niet dierbaarder, naarmate de
nieuwsbladen meer gevallen van diefstal en roof
melden En is niet het verzekeren tegen brand-
men-
pu-
op het
hooren
i n
In den Haag is overleden mr. L
raadsheer in den Hoogeu Raad, vroeger advo
caat te Leeuwarden.
werklieden afdeeling en
Het bestuur der sociaal-democratische arbei
derspartij in Nederland heeft een manifest ge
licht aan de Nederlandsche arbeiders, waarin
het dezen aanspoort tot vereoniging, ten einde
met alle kracht, die in hen is, „te protestee-
ren tegen de aanhangige kiesrecht-comedic”.
Naar men thans aan het Dagblad verzekert,
is, in verband met een hoogst vereerend schrij
ven van H. M. de Koningin-Regentes aan den
hoofdcommissaris van politie te Rotterdam den
heer W. Voormolen, diens benoeming te wach
ten als hoofdcommissaris te Amsterdam, terwijl
in dat geval als hoofdcommissaris te Rotterdam
zou optreden, de heer Franken, oud-officier der
infanterie, werkzaam geweest als volontair aan
het hoofdbureau van politie te Rotterdam en
enkele maanden geleden benoemd tot commis
saris van politie te Maastricht.
liefde tot waarheid en trouw, die men heeft
leeren waardeeren, of uit solidariteit, daarbij
berekenendZooals ik u, zoo gij mij
Welnu, wie zoo denkt, kan niet onverschillig
aanzien wanneer de roomsche Kerk alle krach
ten inspant om de werklieden op weg ter vrij
making te belemmeren, te verdeelen, daardoor
de bereiking van hun doel, zoo niet te ver
ijdelen, althans te verdagen en, last not least,
deze klasse van slaven terug te brengen onder
het driedubbelzwaar drukkende juk van het
maatschappelijk- en staats-gezag, het kerkelijk
gezag en de onwetendheid.
gevaar meer algemeen geworden toen de
schen, tengevolge ook weer van meerdere
bliciteit, meer attent gemaakt werden
brandgevaar Wie ooren heeft om te
hij hoore
Is gehoorzaamheid een deugd
De Kerk zegt hierop onbewimpeld ja 1
Maar de Kerk niet alleen. De meening der
Kerk in dezen is vrij algemeen ook onder hen,
die sinds lang zich aan het kerkelijk gezag heb
ben onttrokken. De krachtige, stoute Maarten
Luther kon zich aan dit dogma niet ontwor
stelen en na hem hebben zijn volgelingen van
alle schakeering er zich bij neergelegd. Zelfs
onder vrijdenkers kan men het denkbeeld niet
geheel van zich zetten, dat gehoorzaamheid een
voorwaarde is voor de beoefening der deugd.
De oudjoodsche vreugde der wet is nog onder
ons niet uitgestorven.
De zonde is door de wet, zegt de Kerk, maar
in plaats van de wet af te schaffen ten einde
de zonde te voorkomen en het gezag met zijn
onvermijdelijke straf- en loonmiddels overbodig
te maken, gaat de Kerk op dezen weg voort.
Eu niet de kerk alleen, helaasZooals Proudhon
naar waarheid zegt
De God van Joden en Christenen is een ab
soluut koning. De God der Deïsten een con
stitutioneel monarch, en de God der nette men
schen, voegen we er bij, dat is de moralistische
autoriteit, misvormd over ’t algemeen tot een
gedrocht dat fatsoen heet. Het laatste is toch
opmerkelijk en bedroevend vrijdenkers zijn
immers in beginsel tegen alle bijgeloof en
voorstanders van de Darwinistische ontwik-
kelingsleer Hoe is het dan denkbaar dat deze
menschen deugd verwachten van het gehoor
zamen aan des gebieders stemGij moet 1 Toch
zijn velen onder hen nog behoudend genoeg
gebleven om de woorden van Hamerling
„Kein Mensch musz mussen
als ketterij te beschouwen.
Ook dit is bijgeloof, waaraan men zich moet
weten te ontworstelen. Zooals het vnjdenker-
dom beweert, dat de zedelijkheid onafhankelijk
A van God, Hemel en Hel, en aan den eed zijn
In de Zaanl. Crt. komt een ingezonden stuk
voor, waarvan de schrij ver den Raad van Zaan
dam hulde betuigt voor het uitgesproken be
ginsel van gelijke waardeering en dus gelijke
belooning voor gelijke diensten. De heer Zwaar-
demaker, merkt de schrijver op, toch had uitge-
rekend dat een lantaarnopsteker 44 a 45 ct.
veertigste jaar volbracht is, als °vrij williger bij verdiende per werkuur. Dat was z. i. genoeg".
-i een schoolmeester, die ook voor verlichting
I zorgt, verdient eveneens 40 tot 45, soms wel
I 50 cent per uur. Hij komt dus bij zoo’n lan-
groot gelijk hem geen verhooging toe te staan?
ons zeer ra-
en
om
zijn.
Rome tast den vijand zijner macht aan op hef is
zwakste punt dit punt is voor ’t oogenblik de terrein betwist, zoo zal men konsekwent tot
de vrij metselaarsorde de gevolgtrekking moeten komen, dat de zede-
Deze CO VRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
lijkheid ook van de moreele autoriteit onafhan
kelijk is. Zoo vaak het „gij moet” iets wezen-
IjjR goeds bedoelt, kan het worden vervangen
door een „ik wil”. Waar dit achterwege blijft,
mag men aannemen dat het „gij moet” niet
iets goeds, maar knechtschap ten doel heeft.
Wie den dwang van den eed miskent, meent
waarachtig te kunnen zijn uit vrije beweging,
uit welwillendheid jegens andere menschen, uit
ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents-
voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
De feiten waarop we wezen zijn onzes in
ziens afdoende bewijzen voor de stelling, dat
Rome’s bedoeling geen andere is dan de katho
lieke arbeiders te vereenigen en deze macht
aan te wenden tegen het socialisme.
De strijd om ’t gezag is haar niet welgevallig.
Om deze stelling nader te adstrueeren wijzen
we op het bekende feit, dat de Kerk van Ro
me, in plaats van het lot der behoeftigen ern
stig te behartigen, gewoon is hieraan zoo wei
nig mogelijk haar aandacht te wijden armen
zorg, door alle kerken als een haar toekomend
recht gevindiceerd, wordt bij geen kerk zoo
zeer verwaarloosd als bij de Roomsche.
Met deze wetenschap voor ons is het toch
niet gewaagd de coaliseering der Roomsch-Ka-
tholieke werklieden te beschouwen als een
intrigue De kapitalen, waarover de Roomsche
Kerk beschikt, worden bij voorkeur voor gansch
andere doeleinden bestemd dan voor de lots
verbetering der uitgebuite werklieden schare.
Voor versiering der kerken worden zelfs deze
arme lieden aangezocht hun penningske af te
staan.
Zou het dan ongeoorloofd zijn de werklieden
te waarschuwen voor deze macht van geeste
lijke adviseurs Dan wat zou het baten
De roomsche werklieden zitten onder de plak
der Kerk en weigering hunnor-zijds zou gelijk
staan met afscheiding.
Daartoe zijn eenvoudige werkmenschen niet
gemakkelijk te bewegen. En dus
Wanneer het gezag van vader Staat begint
te wankelen, zal moeder Kerk dit gezag in eere
herstellen.
Bij het godsdienstig gezag, dat de Kerk hand
haaft, is het maatschappelijk gezag niet recht
streeks maar zijdelings betrokkenwie onge
hoorzaam wordt aan ’t eene, neigt des te eer
tot ongehoorzaamheid aan ’t andere. Begrijpe
lijk dus dat de R. K. Volksbond in ’t leven
werd geroepen ook met de nevenbedoeling, om
een voorzorgsmaatregel te treffen tegen „ver
wildering”. En om die reden is het dat de in
stelling goedkeuring zal vinden bij het gilde der
uitzuigers en hun verwanten de Kappellui, bij
Wie gehoorzaamheid aan de wetten, onder wel
ke omstandigheden ook, deugd wordt geheeten.
En daar Kappellui over ’t algemeen niet van
ontwikkeling ontbloot zijn, durven we hun de
vraag stellen of ze wel overwogen hebben,
wat Rome in haar schild voert Want de
„verwildering” van het religieuse gezag wordt
volgens Rome’s oordeel niet enkel bevorderd
door het socialisme maar ook door de majon-
nerie en door de verstandsontwikkeling.
Dat Rome aldus oordeelt dunkt
tioneel, maar dit moet alle ontwikkelden
alle vrijmetselaren een waarschuwing zijn,
voor Rome’s praktijken op hun hoede te
Kan de Kamer is ingediend een wetsontwerp
tot wijziging der jachtwet, ten einde de reeds
bestaande bescherming van kievitten en nach
tegalen beter te waarborgen. Om te gemoet
te komen aan verschillende klachten is nu niet
alleen verboden het schieten en vangen van
kievitten, maar het vangen, dooden, vervoereh,
verkoopen, afleveren, of ten verkoop in voor
raad hebben van kievitten of nachtegalen, het
aanwenden van pogingen om kievitten of nach
tegalen te vangen of te dooden. Voorts is aan
de ambtenaren dezelfde bevoegdheid toegekend
ten aanzien van kievitten en nachtegalen als
thans ten aanzien van wild, visch of eieren in
gesloten jacht- of vischtijd.
De Nederlandsche Regeering heeft de uitle
vering van de gebr. Bingen, beklaagd van be-
driegelijke bankbreuk te Genua, aan de Itali-
aansche Regeering toegestaan.
Tot nu toe werden voorwerpen, die in straf
zaken als stukken van overtuiging hebben ge
diend en waarvan de teruggave krachtens art.
219 Wetboek van Strafvordering door den rech
ter is bevolen, in den regel ter griffie bewaard,
totdat zij door den in het vonnis vermelden,
persoon worden afgehaald.
De minister heelt thans de ambtenaren van
het Openbaar Ministerie bij de hoven recht
banken en kantongerechten verzocht of doen
verzoeken bedoelde voorwerpen, tenzij daarop
door den eigenaar of rechthebbende onder den
griffier beslag zij gelegd, onmiddellijk na afloop
van den in art. 219 bepaalden termijn aan den
in het vonnis vermelden persoon toe te zenden
en hem van de verzending schriftelijk kennis
te geven.
XI
B E K E N I) M AKIN G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneelc
Gelet op art. 9 van - het Koninklijk besluit
van den 17den December 1861 {Staatsblad no.
127), zooals dit is gewijzigd bn besluit van 22
Juli 1892 {Staatsblad no. 179;
Roepen op zoodanige ingezetenen, die
langen als vrijwilligers bij de Militie
treden, om zich daartoe aan té geven w
meente-secretarie in de gewone bureau-urem
Om als vrijwilliger bij de Militie te kunnen
worden aangenomen, moet men ongehuwd of
kinderloos-weduwnaar en ingezeten wezen,
voorts lichamelijk voor den dienst geschikt, ten’
minste 1.56 M. lang, op den 1 sten Januari van
het jaar der toelating als vrijwilliger het 19de
jaar ingetreden zijn en het 35ste jaar niet vol
bracht hebben, tot op het tijdstip der toelating
aan zijne verplichtingen ten aanzien van de
Militie, zoover die te vervullen waren, voldaan
en een goed zedelijk gedrag hebben geleid.
Het bezit van die vereischten, met uitzonde
ring van de lichamelijke geschiktheid en van
de gevorderde lengte, wordt bewezen door een
getuigschrift van den Burgemeester, verkrijg,
baar op plaats en tijd boven vermeid.
Hij, die voor de Militie is ingeschreven, wordt
slechts als vrijwilliger toegelaten voor de Ge
meente, in welke hij ingeschreven is, tenzij hij
geene verplichtingen ten aanzien van de Mili
tie meer te vervullen heeft.
Hij, die bij de Zeemacht, bij het Leger hier
te Lande, of bij het Krijgsvolk, in ’s Rijks
Overzeesche bezittingen heeft gediend, wordt
niet als vrijwilliger bij de Militie toegelaten, i
tenzij hij bij het verlaten van den dienst, be- j
halve een bewijs van ontslag van den bevel-
hebber, onder wien hij laatstelijk heeft gediend
een getuigschrift heeft ontvangen, in houdende’
dat hij zich gedurende zijn diensttijd goed
heeft gedragen.
Hij kan, heeft hij dit ontvangen, tot dat zijn
de Militie worden toegelaten.
Sneek den 8 November 1895.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris, j
O
(1bwi in nr mmissiHT aim
■Mf.'
DE
a
6»
7-
77
7 20
8-
8 -
815
8 35
845
V.
716
'1 6
h 8
6
iboret
SchaJi
d
rng'
hannt
“tT
7Ü
8-
8 35
9 14
9 29
sïs
955
S
10 30
kill! COURANT
145* tl
,30»
I
r
4
OPROEPING VRIJWILLIGERS VOOR
NATIONALE MILITIE.