-SIKHS- H IWÏEfflHUI) WOU No 90. V IJ F T I G S T E 1895. DE POLITIEK VAN ROME. 9 3* o 3I B E JR, binnenland. LOO ver- I. Telling, I taarnopsteker niets te kort en de Raad had A Alle brieven in te zenden. 4,00. f-. erd c ha gen, f40 S a 15 120, ii. EN 17.05 4.00 keu! kent ,anv. M. I3 7. ver- op te ter ge- misschien. Het spreekt van zelf dat Rome’s taktiek zich verder naar de omstandigheden zal richten, alles tot grootere glorie van de Kerk en tot verzekering en uitbreiding barer macht. In naam der vrijheid doen we daarom een beroep op de vrije mannen in ons midden. Niet uit hoofde van eenig dreigend gevaar voorals nog, maar om der wille der vrijheid zelve, om der wille der humaniteit, en om der wille van eigen ontwikkeling tevens. Het geval is toch niet zeldzaam, dat men eigen tekortkoming of bekrompenheid inziet wanneer men deze in schrille gedaante opmerkt bij hen die een ons dierbaar goed willen aan tasten. Wordt het privaatbezit niet meer op prijs gesteld, niet dierbaarder, naarmate de nieuwsbladen meer gevallen van diefstal en roof melden En is niet het verzekeren tegen brand- men- pu- op het hooren i n In den Haag is overleden mr. L raadsheer in den Hoogeu Raad, vroeger advo caat te Leeuwarden. werklieden afdeeling en Het bestuur der sociaal-democratische arbei derspartij in Nederland heeft een manifest ge licht aan de Nederlandsche arbeiders, waarin het dezen aanspoort tot vereoniging, ten einde met alle kracht, die in hen is, „te protestee- ren tegen de aanhangige kiesrecht-comedic”. Naar men thans aan het Dagblad verzekert, is, in verband met een hoogst vereerend schrij ven van H. M. de Koningin-Regentes aan den hoofdcommissaris van politie te Rotterdam den heer W. Voormolen, diens benoeming te wach ten als hoofdcommissaris te Amsterdam, terwijl in dat geval als hoofdcommissaris te Rotterdam zou optreden, de heer Franken, oud-officier der infanterie, werkzaam geweest als volontair aan het hoofdbureau van politie te Rotterdam en enkele maanden geleden benoemd tot commis saris van politie te Maastricht. liefde tot waarheid en trouw, die men heeft leeren waardeeren, of uit solidariteit, daarbij berekenendZooals ik u, zoo gij mij Welnu, wie zoo denkt, kan niet onverschillig aanzien wanneer de roomsche Kerk alle krach ten inspant om de werklieden op weg ter vrij making te belemmeren, te verdeelen, daardoor de bereiking van hun doel, zoo niet te ver ijdelen, althans te verdagen en, last not least, deze klasse van slaven terug te brengen onder het driedubbelzwaar drukkende juk van het maatschappelijk- en staats-gezag, het kerkelijk gezag en de onwetendheid. gevaar meer algemeen geworden toen de schen, tengevolge ook weer van meerdere bliciteit, meer attent gemaakt werden brandgevaar Wie ooren heeft om te hij hoore Is gehoorzaamheid een deugd De Kerk zegt hierop onbewimpeld ja 1 Maar de Kerk niet alleen. De meening der Kerk in dezen is vrij algemeen ook onder hen, die sinds lang zich aan het kerkelijk gezag heb ben onttrokken. De krachtige, stoute Maarten Luther kon zich aan dit dogma niet ontwor stelen en na hem hebben zijn volgelingen van alle schakeering er zich bij neergelegd. Zelfs onder vrijdenkers kan men het denkbeeld niet geheel van zich zetten, dat gehoorzaamheid een voorwaarde is voor de beoefening der deugd. De oudjoodsche vreugde der wet is nog onder ons niet uitgestorven. De zonde is door de wet, zegt de Kerk, maar in plaats van de wet af te schaffen ten einde de zonde te voorkomen en het gezag met zijn onvermijdelijke straf- en loonmiddels overbodig te maken, gaat de Kerk op dezen weg voort. Eu niet de kerk alleen, helaasZooals Proudhon naar waarheid zegt De God van Joden en Christenen is een ab soluut koning. De God der Deïsten een con stitutioneel monarch, en de God der nette men schen, voegen we er bij, dat is de moralistische autoriteit, misvormd over ’t algemeen tot een gedrocht dat fatsoen heet. Het laatste is toch opmerkelijk en bedroevend vrijdenkers zijn immers in beginsel tegen alle bijgeloof en voorstanders van de Darwinistische ontwik- kelingsleer Hoe is het dan denkbaar dat deze menschen deugd verwachten van het gehoor zamen aan des gebieders stemGij moet 1 Toch zijn velen onder hen nog behoudend genoeg gebleven om de woorden van Hamerling „Kein Mensch musz mussen als ketterij te beschouwen. Ook dit is bijgeloof, waaraan men zich moet weten te ontworstelen. Zooals het vnjdenker- dom beweert, dat de zedelijkheid onafhankelijk A van God, Hemel en Hel, en aan den eed zijn In de Zaanl. Crt. komt een ingezonden stuk voor, waarvan de schrij ver den Raad van Zaan dam hulde betuigt voor het uitgesproken be ginsel van gelijke waardeering en dus gelijke belooning voor gelijke diensten. De heer Zwaar- demaker, merkt de schrijver op, toch had uitge- rekend dat een lantaarnopsteker 44 a 45 ct. veertigste jaar volbracht is, als °vrij williger bij verdiende per werkuur. Dat was z. i. genoeg". -i een schoolmeester, die ook voor verlichting I zorgt, verdient eveneens 40 tot 45, soms wel I 50 cent per uur. Hij komt dus bij zoo’n lan- groot gelijk hem geen verhooging toe te staan? ons zeer ra- en om zijn. Rome tast den vijand zijner macht aan op hef is zwakste punt dit punt is voor ’t oogenblik de terrein betwist, zoo zal men konsekwent tot de vrij metselaarsorde de gevolgtrekking moeten komen, dat de zede- Deze CO VRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco lijkheid ook van de moreele autoriteit onafhan kelijk is. Zoo vaak het „gij moet” iets wezen- IjjR goeds bedoelt, kan het worden vervangen door een „ik wil”. Waar dit achterwege blijft, mag men aannemen dat het „gij moet” niet iets goeds, maar knechtschap ten doel heeft. Wie den dwang van den eed miskent, meent waarachtig te kunnen zijn uit vrije beweging, uit welwillendheid jegens andere menschen, uit ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. De feiten waarop we wezen zijn onzes in ziens afdoende bewijzen voor de stelling, dat Rome’s bedoeling geen andere is dan de katho lieke arbeiders te vereenigen en deze macht aan te wenden tegen het socialisme. De strijd om ’t gezag is haar niet welgevallig. Om deze stelling nader te adstrueeren wijzen we op het bekende feit, dat de Kerk van Ro me, in plaats van het lot der behoeftigen ern stig te behartigen, gewoon is hieraan zoo wei nig mogelijk haar aandacht te wijden armen zorg, door alle kerken als een haar toekomend recht gevindiceerd, wordt bij geen kerk zoo zeer verwaarloosd als bij de Roomsche. Met deze wetenschap voor ons is het toch niet gewaagd de coaliseering der Roomsch-Ka- tholieke werklieden te beschouwen als een intrigue De kapitalen, waarover de Roomsche Kerk beschikt, worden bij voorkeur voor gansch andere doeleinden bestemd dan voor de lots verbetering der uitgebuite werklieden schare. Voor versiering der kerken worden zelfs deze arme lieden aangezocht hun penningske af te staan. Zou het dan ongeoorloofd zijn de werklieden te waarschuwen voor deze macht van geeste lijke adviseurs Dan wat zou het baten De roomsche werklieden zitten onder de plak der Kerk en weigering hunnor-zijds zou gelijk staan met afscheiding. Daartoe zijn eenvoudige werkmenschen niet gemakkelijk te bewegen. En dus Wanneer het gezag van vader Staat begint te wankelen, zal moeder Kerk dit gezag in eere herstellen. Bij het godsdienstig gezag, dat de Kerk hand haaft, is het maatschappelijk gezag niet recht streeks maar zijdelings betrokkenwie onge hoorzaam wordt aan ’t eene, neigt des te eer tot ongehoorzaamheid aan ’t andere. Begrijpe lijk dus dat de R. K. Volksbond in ’t leven werd geroepen ook met de nevenbedoeling, om een voorzorgsmaatregel te treffen tegen „ver wildering”. En om die reden is het dat de in stelling goedkeuring zal vinden bij het gilde der uitzuigers en hun verwanten de Kappellui, bij Wie gehoorzaamheid aan de wetten, onder wel ke omstandigheden ook, deugd wordt geheeten. En daar Kappellui over ’t algemeen niet van ontwikkeling ontbloot zijn, durven we hun de vraag stellen of ze wel overwogen hebben, wat Rome in haar schild voert Want de „verwildering” van het religieuse gezag wordt volgens Rome’s oordeel niet enkel bevorderd door het socialisme maar ook door de majon- nerie en door de verstandsontwikkeling. Dat Rome aldus oordeelt dunkt tioneel, maar dit moet alle ontwikkelden alle vrijmetselaren een waarschuwing zijn, voor Rome’s praktijken op hun hoede te Kan de Kamer is ingediend een wetsontwerp tot wijziging der jachtwet, ten einde de reeds bestaande bescherming van kievitten en nach tegalen beter te waarborgen. Om te gemoet te komen aan verschillende klachten is nu niet alleen verboden het schieten en vangen van kievitten, maar het vangen, dooden, vervoereh, verkoopen, afleveren, of ten verkoop in voor raad hebben van kievitten of nachtegalen, het aanwenden van pogingen om kievitten of nach tegalen te vangen of te dooden. Voorts is aan de ambtenaren dezelfde bevoegdheid toegekend ten aanzien van kievitten en nachtegalen als thans ten aanzien van wild, visch of eieren in gesloten jacht- of vischtijd. De Nederlandsche Regeering heeft de uitle vering van de gebr. Bingen, beklaagd van be- driegelijke bankbreuk te Genua, aan de Itali- aansche Regeering toegestaan. Tot nu toe werden voorwerpen, die in straf zaken als stukken van overtuiging hebben ge diend en waarvan de teruggave krachtens art. 219 Wetboek van Strafvordering door den rech ter is bevolen, in den regel ter griffie bewaard, totdat zij door den in het vonnis vermelden, persoon worden afgehaald. De minister heelt thans de ambtenaren van het Openbaar Ministerie bij de hoven recht banken en kantongerechten verzocht of doen verzoeken bedoelde voorwerpen, tenzij daarop door den eigenaar of rechthebbende onder den griffier beslag zij gelegd, onmiddellijk na afloop van den in art. 219 bepaalden termijn aan den in het vonnis vermelden persoon toe te zenden en hem van de verzending schriftelijk kennis te geven. XI B E K E N I) M AKIN G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneelc Gelet op art. 9 van - het Koninklijk besluit van den 17den December 1861 {Staatsblad no. 127), zooals dit is gewijzigd bn besluit van 22 Juli 1892 {Staatsblad no. 179; Roepen op zoodanige ingezetenen, die langen als vrijwilligers bij de Militie treden, om zich daartoe aan té geven w meente-secretarie in de gewone bureau-urem Om als vrijwilliger bij de Militie te kunnen worden aangenomen, moet men ongehuwd of kinderloos-weduwnaar en ingezeten wezen, voorts lichamelijk voor den dienst geschikt, ten’ minste 1.56 M. lang, op den 1 sten Januari van het jaar der toelating als vrijwilliger het 19de jaar ingetreden zijn en het 35ste jaar niet vol bracht hebben, tot op het tijdstip der toelating aan zijne verplichtingen ten aanzien van de Militie, zoover die te vervullen waren, voldaan en een goed zedelijk gedrag hebben geleid. Het bezit van die vereischten, met uitzonde ring van de lichamelijke geschiktheid en van de gevorderde lengte, wordt bewezen door een getuigschrift van den Burgemeester, verkrijg, baar op plaats en tijd boven vermeid. Hij, die voor de Militie is ingeschreven, wordt slechts als vrijwilliger toegelaten voor de Ge meente, in welke hij ingeschreven is, tenzij hij geene verplichtingen ten aanzien van de Mili tie meer te vervullen heeft. Hij, die bij de Zeemacht, bij het Leger hier te Lande, of bij het Krijgsvolk, in ’s Rijks Overzeesche bezittingen heeft gediend, wordt niet als vrijwilliger bij de Militie toegelaten, i tenzij hij bij het verlaten van den dienst, be- j halve een bewijs van ontslag van den bevel- hebber, onder wien hij laatstelijk heeft gediend een getuigschrift heeft ontvangen, in houdende’ dat hij zich gedurende zijn diensttijd goed heeft gedragen. Hij kan, heeft hij dit ontvangen, tot dat zijn de Militie worden toegelaten. Sneek den 8 November 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris, j O (1bwi in nr mmissiHT aim ■Mf.' DE a 6» 7- 77 7 20 8- 8 - 815 8 35 845 V. 716 '1 6 h 8 6 iboret SchaJi d rng' hannt “tT 7Ü 8- 8 35 9 14 9 29 sïs 955 S 10 30 kill! COURANT 145* tl ,30» I r 4 OPROEPING VRIJWILLIGERS VOOR NATIONALE MILITIE.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1