ttllffl- ffl IMRIBIMM INK DE ffllllffl ffl B£T MIMET SJE A 1 f 11 No. 99. V IJ F T f G S T E R G A N G. 1895. I I W O I'S W D .A. Cj}- 11 D EC E AI B E eii ge- de neiging heeft voortdu- voor y gevon- Alle brieven in te zenden. zoo den kan men stellen Deze CO UBANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco i ter invordering is ter hand gesteld en dat maar i ADVEIITENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. i t Is gemakkelijker gezegd dan gedaan, anders zou men van verstandige menschen ver wachten, dat ze de leegloopende beschaving wat te doen gaven iedere mensch heeft zijn dagelijksche bezigheid en wanneer x nu wil op zich nemen, de wilde loten af te snijden, mar handvol rijksdaalders en het i „bescheiden heidegeluk4 een troepje gedresseerde na- i heeft volkomen recht te beweren, dat het wei- vrijgevig, nig verschil geeft, of men gebeten wordt van i de kat of van den kater mits het volk maar anders zou pret hebbe en prettig gestemd zij. Prettig den kende patiënten zijn de charmantste schulde naars voor den dokterze betalen prompt op tijd en mopperen niet, als de rekening voor bloedzuigers of purgeermiddelen wat hoog is gesteld. Pourvn qulon s'amuse! Ontevreden menschen zijn, voor wie zich ge lukkig gevoelen, dubbel onaangename wezens primo is ’t genot grooter, als alles om u heen genotvol is, en secundo wordt het gevaar voor verstoring van de kermisvreugd daardoor afge wend. Maar er is meerhet „leger” werft zijn sol daatjes ook uit andere kringen dan die der eenvoudige burger-orthodoxie. De tèteretè- godsdienst is voor hen, die geen „centen” heb ben, een vergoeding voor de café’s, waar men musicirtzoo worden zij, wien de middelen ontbreken om de zinnen te benevelen door bor rels in ’t café-chantant, in de gelegenheid ge steld hun pessimisme te verdrinken in den ne vel van ’t café-concert, waar men „koning Jezus1’ lofliederen zingt en ’t geloof er militai- rement ingaat, ’t Is toch om 't evende beet van kat of van kater en ’t laatste kost niets, maar maakt de menschen prettiger. Men moet versteend zijn in zijn kapitalistische dogma’s, om daarvoor niet iets te gevoelen. Want pret tige menschen laten zich gemakkelijker africh ten een gedresseerde aap doet maar zelden iemand kwaad. En zooals men dieren dresseeren kan, niet alleen met de zweepkoord maar ook met klont jes suiker, zoo dresseert het „leger4 met aan menschlieveudheid grenzende weldadigheden. Aan de gewone filantropie mankeert het gezag te vaak dat is voor de liefhebbers van dres suur dikwijls een oorzaak van ontevredenheid. Men moest ook in de filantropie altijd weten te geven en te nemen dit niet te weten, be duidt in de taal der 20y-groep zooveel als niet slagendaarvoor kan men toch zijn geld te goed anders besteden, dan dat men ’t zou ste ken in een mislukkende onderneming. En zoo komt de filantropie al meer ten achter bij ’t Heilsleger, waar men goed wil zijn en waar men dresseert. Er zijn menschen, die gaan twijfelen aan onze beschaving en niet ten on rechte. Het gaat met de beschaving als met een jongen die niets te doen heeftze doet kwaad. De beschaving verwildert, en verstan dige menschen, als die van de groep-20y toch ongetwijfeld zijn, hebben dit ook opgemerkt daarom zagen ze om naar middelen, en daar viel hun oog op het leger des heilsdat korps kwam of ’t geroepen was, want het bond, wat los was, en dresseerde, wat verwilderde zoo werd de vergelijking x 4- 20y - 5000 In deze vergelijking heeft x alleen constante waarde y is veranderlijk en neigt er toe steeds grooter te worden natuurlijk tot een maxi mum, want de groep-20y is niet onbegrensd mag men alweer blij zijn, dat ’t zaakje cheert met een 1 daarmee te koopen naast en benevens tuurgenooten. Neemt men nu aan, dat y toeneemt, komt men na verloop van tijd, dank zij regel der dressuur, tot de vergelijking x 4- ny oneindig groot. Neem nu voor x welke macht ge wilt; mits het een macht zij, welke bindt en dresseert neem er voorhet heilsleger, de roomsche kerk, de protestantscbe kerk desnoods, het democra tisch koningschap, de „nette4 pers, en wat dies meer zij dat des gezags is en gezag heeft x blijft ten allen tijde zaakwaarnemer voor den commanditairen vennoot nyin het zaakje telt x mee als vennoot, wijl het een aandeel tje in de winst krijgtoverigens mag men te genover het oneindig groot veilig aannemen, dat x o. en dit zoo zijnde, althans ver er van af is het niet, komt men gemakkelijk tot de oplossing Hoe is ’t mogelijk dat binnen een paar we ken bijna f 5000 wordt ingezameld voor het „Leger des Heils”! Andere vereenigingen die zich op philantropisch terrein bewegen, hebben juist zooveel te tobben met de geldpomp, en zoodra het heilsleger spreekt is het pompje niet droog het vloeit en groeit tot de ontvangers roepen genoeg genoeg en alle gereedgezette vaten en tobben gevuld zijn. ’ris voorzeker een interressant vraagstuk, moeilijk, of beter: onmogelijk op te lossen, wijl -- een ieder verplicht is zijnen aanslag, op den bij de wet bepaalden voet, te voldoen. Sneek, den 9 December 1895. De Burgemeester voornoemd, ALMA. x 5000 20 y. Neemt men hierbij y 250 aan, dan is x o, en stelt men y o, dan wordt x 5000. Alles hangt hier dus af van de waarde, die men toekent aan ydeze waarde mag echter hoogstens 250 bedragen. Daarom komen We terug op de vraag, hoe ’t mogelijk is dat ’t Heilsleger zooveel steun vindt bij de kapitalisten immers uit hun ver houding tot x volgt ’t antwoord op de vraag, hoe hoog y moet worden aangeslagen. Vooreerst dan dienen we te onderzoeken, of de klaarblijkelijke sympathie der kapitalisten voor ’t Heilsleger voortvloeit uit instemming poet ’t doel, dan- wel uit de middelen, of uit doel en middelen beide van het „leger”. Het doel van de Salvation-army is „de wereld pe veroveren” voor „koning Jezus” en generaal Booth. De wapenen, bij dezen veroveringstocht gebezigd, zijn van onschuldigen aard, als daar 2>ju pretgevende voorstellingen, waar pretvoor- Eevende soldaten-gezichten op prettig klinkende pvijzen met hun krijgs- en lofliederen, aan hun prijgsgod gewijd, de pretlievende schare zoeken po te palmen. Deze prettige godsdienst maakt pnderdaad vorderingen onder de orthodoxe men- Mien, de eenvoudige burgerklassede ortho- Poxekerk,die, vroeger reeds in drukkende levens omstandigheden levende, over ’t geheel te wei- Rig geeft, wat de zinnen verzet, lijdt hierbij khade zoo nu en dan moppert ze dan ook in lerstaanbare klanken, dat ’t „leger” haar kudde bedreigt. De heeren kapitalisten malen daar niet om Prthodox is voor hen orthodox en hun filosofie van ’t vraagstuk aldus X 4- ny oneindig groot ny oneindig groot ny oneindig groot waaruity oneindig groot. Daar het getal n rend te dalen, wordt de waarde, den, ten slotte oneindig groot. De moraal van dit vraagstuk is in fcorte woorden deze Y wil oneindig groot zijn maar de invloed van Y is aan ’t afnemen en Y ontbreekt het aan tijd, aan lust, aan kracht of aan moed om zijn pretentie te doen gelden daarom neemt Y een maat X, een die er op uit is zijn zaakje uit te breiden, maar wien ’t aan geld ontbreekt. En nu springt Y bij voila tout. Honi soit qui mal y pense! En toch zou vader Oats zeggen, desalniette min en evenwel, nochtans en toch be weegt ze zich E pur se muovo, de gulden vrijheid, die, wars van alle dressuur, van allen tèteretè-godsdienst, van alle gezag bij of zonder de gratie Gods' bestemd is de eenige macht te worden von Gottes Gnaden, de eenige majesteit, die on kwetsbaar is, en dus de eenige, onder wier leiding de beschaving ongestoord weer voor waarts schrijdt naar hooger, reiner lucht KENNISGEVING. De BURGEMEESTER der Gemeente Sneek brengt ter openbare kennis, dat het le. vol- jaars 2e kwartaals Kohier der Personeelê be lasting dezer gemeente, dienstjaar 1895/96 dooi den Directeur der Directe Belastingen te Leeu warden gearresteerd den 6 December 1895 aan den Ontvanger der Rijksbelastingen te Sneek UIT DE PERS. Hetgeen in de Tweede Kamer is gezegd over de houding der regeering bij de Amster- damsche Tentoonstelling werd door de bladen, wier verslaggevers de zitting bij woonden, be sproken. In ’t Hand, werd er het volgende over schreven „En wat thans te zeggen van de rede van den heer Kerdijk, die zoo boos was dat eenige leden van het ministerie hadden deelgenomen aan een afscheidsdiner voor de Amsterdamsche tentoonstelling? De waardigheid der regeering zou daardoor te grabbelen zijn gegooid. De heer v. Houten had zich bezondigd door hulde te brengen aan hen die er voor gezorgd hadden dat de tentoonstelling meerdere aantrekkelijk heid had gekregen. En dit was des te erger, doordat de genoemde minister zich daaraan had schuldig gemaakt, nadat in het voorloopig ver slag omtrent hoofdstuk I de Kamer haar onge noegen over de verleende decoraties had°te kennen gegeven. Dat was de volksvertegen woordiging tarten. De minister Roëll heeft hier op de gewone kalme wjjze geantwoord en de overdrijving aan getoond waaraan de afgevaardigde uit Amster dam zich had schuldig gemaakt. De heer Van Houten verklaarde meer op den man af, dat het steeds waardeering verdient wanneer men schen belangeloos tijd en geld over hebben voor het verschaffen van gepaste volksvermaken. Het eenige waardoor de boosheid van den heer Kerdijk verklaard kan worden, is, dat die afgevaardigde oyer de tentoonstelling en haar vermakelijkheden gegevens heeft, die de regee ring mist. Eu gesteld dat de gegevens van den heer Kerdijk juist zijn, moest dan der regee ring van haar onwetendheid een zoo groote grief gemaakt worden, waar het een onderneming gold, waarmede zij als zoodanig niets te maken had, welke hoegenaamd geen officieel karakter droeg In de Tel. werd er op gewezen dat den mi nister Roëll het verwijt van gemis aan ernst en waardigheid blijkbaar verre van aangenaam was. Wanneer zijn autwoord niettemin uiterst zwak was en hij zich haast meer met uitvluch ten dan met argumenten zocht te redden, is dit misschien wel eenigszins verwonderlijk na het vroegere braveeren van de critiek der Kamer door bijwoning van het sluitingsdiner, waar de bekende toasten werden gehouden, vlak na het verschijnen van het voorloopig verslag; maar weer niet zoo verwonderlijk, indien men er de conclusie uit zou mogen trekken, dat de heer Roëll zich maar al te zeer bewust is, dat die demonstratie, waarschijnlijk in strijd met de bedoeling waarmede ze ondernomen werd, een zoodanig verloop heeft gehad, dat de algemee- ne indruk, daardoor teweeggebracht, meer ko misch dan imposant is geweest. Geheel auders dan de heer Roëll hield zich in dc/e de heer Van Houten, die zich de zaak weinig aantrok, al had hij in een toast aan de waardigheid te kort gedaan, en die nog eens een kort resumé gaf van dien bekenden toast over het nut der vermakelijkheden. Ja, zoozeer was hij nog in de stemming, dat toen de heer Kerdijk bij zijn repliek begon met te zeggen, dat hij het treurig vond, de minister hem in het aantal onbekenden dat der betrekkingen overtreft. Al weet men dat x 4- 20 y 5000 i ie, het helpt ons niet om tot de bepaling der waarde van x en y te komen we moeten daar bij nog weten b. v. x o of y 250 of b. v. x y o weet men dus niet een dezer betrekkingen of een andere, welke dan ook, zoo komt men nooit tot een positieve en juiste uitkomst; het positieve alleen is dan te bereiken door aan te nemen, dat x en y geen gebroken grootheden mogen zijn. Neemt men dus aan dat met x wordt voorgesteld een geheel, een troep, een leger, b. v.een heilsleger, en dat met y be doeld worden goed gevulde portemonnaies, Jan het vraagstuk als onbepaald voor- cyji—Miwgg 1 X i i 1 L r r I sbk. i •ivi’,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1895 | | pagina 1