II fflfflffl ffl BET 1MDISSI1IW SHL 1 si JI i B j MfflS- ii IDIfflfflHUD Iflil De R M zfe 11 11 7 1 B "m Ifë W y. h b' No. 1. Ontmoedigd, niet moedeloos, L EN-E N-V IJFT IQ 8TE NATIONALE MILITIE. 1896, i 1 I. Ji 9°. 10°. 11°. 12°. zich binnenland. 6 1°. 2°. 3°. 4°. f niet overal dezelfde groo- welke i ver het ons het fi n 5°. 6°. TO 8°. i I ’/j Cents. Bij abonnement is de prijs -te vernemen bij ■k «L De Woensdag te Zwolle gehouden vergade ring van het kiesrecht-comité werd bijgewoond door afgevaardigden uit alle oorden des lands De voorzitter, de heer Th. de Rot, van RotJ terdam, verklaarde, dat hij alleen debat zoude toelaten, voor zoover dit betrekking had op de uitbreiding van het kiesrecht, dat men niet door revolutie verlangde. Hierna trad als inleider over het kieswet- ontwerp-van Houten op mr. P. J. Troelstra van Utrecht. Spreker en de heeren Gerhard van Amster dam, Vliegen van Maastricht en anderen die aan het debat deelnamen, betoogden, dat’ het ontwerp-van Houten den werklieden niet ten goede komt. Aangenomen werden verschillende voorstellen beoogende te verkrijgen wijzigingen in art. 1 van het ontwerp (belasting, huurwaarde, capa'ci- teits-kiesrecht)eene wijziging van art. 50 (onderteekening door 10 in plaats van door 50 kiezers van de opgave van candidaten), alsmede om in art. 55; de stemming enz. „duurt tot des namiddags 5 ure” te vervangen door: de stemming „duurt tot middernacht”; verder eene wijziging van art. 56, in dien zin, dat op den ADIERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent», voor eiken regel meer 7',4 22’ belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. de scheiding zeer verlicht. I --s en Nieuwjaar We zijn aan gewend als naaste bloedverwanten bij- j De minister van buitenlandsche zaken brengt thans in de Staatscourant ter kennis van be langhebbenden, dat, blijkens telegrafisch be richt van Harer Majesteits gezant te Brussel de Belgische Moniteur van 28 dezer de offiei- eele mededeeling bevat dat de algemeene invoer van vee uit Nederland in Belgie weder zal wórden toegelaten met ingang van 6 Janua ri a. s. a oar moeten vastklampen Maar ontmoedigend werkt deze overtuiging op velen, aan wie ze zich voor ’t eerst opdringt, zeker. KENNIS GE V Fn G.~~~ BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek-j voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19den Augustus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals zij is gewijzigd bij die van 4 April 1892 (Staats- blad no. 56), brengen ter openbare kennis, dat de tweede zitting van den Militieraad voor deze gemeente zal worden gehouden in het gemeen tehuis van Schoterland te Heerenveen op Dins dag den li Januari e. k., des voormiddags ten 11 ure. Dat in die zitting uitspraak wordt gedaan omtrent alle in de eerste zitting niet afgedane zaken en omtrent hen, die als plaatsvervanger of nummerverwisselaar verlangen op te treden. Sneek den 27 December 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis dat er REDDINGSBAKEN aanwezig zijn in de Stoomhoutzagerij van Ter Horst aan de Geeuw bij J- T. Bloksma, Pompmaker, buiten t Hoogënd bij de Wed. Folkert Prins, aan de Prin- I sengracht in de Smederij van J. Tjaarda, buiten worden die grenspalen een maar beperkt is de mate van waarnaar wij allen jagen om er ons deel van mee te krijgen, de een met meer succes dan de ander. vinden j Maar er ziju er, en hun aantal vermeerdert, die er hoegenaamd niets van weten te bemach- i tigen en de droeve stemming die in latere jaren fat j. -I en ook dit Jaar de uivaart begeleidt, wordt “J®.®? m GJe, ka iae..om«evinS wordt j langzamerhand overstemd door den toon der onverschilligheid. De materialist nam zijn in trek onder ons en hoezeer we hem met ons verstand willen verwelkomen, ons hart houdt i er ons van terug immers het is niet de ma- terialist pur et simple, niet de levenswijzer die ons recht op bet doel wijst, maar het is de materialist in den slechten zin van het woord, de gids die ons het doel wijst wel is waar, maar ons stuurt in een richting die verderfelijk voor allen die hem volgen, een pad langs waarop we niet kunnen terugkee- ren wanneer ten slotte een afgrond ons scheidt van hot voorgehouden doel. Over dien afgrond heen het is de sprong der wanhoop de menschheid, beschaafd als zij geworden is, zou aoo’n waagstuk bestaanstilstand, draling, aarzeling dan.we vernemen een stem die den ontmoedigde toeroept r Mensch, blicke, wo dir will die Welt den Kopf verwirren, zum ew’gen Himmel auf, wo nie die Sterne irren. Godsvertrouwen houdt men hem voor, maar het vertrouwen is niet enkel een daad van het harten zoolang het verstand zich een stoffe lijke factor rekent, kan dit vertrouwen alleen zich vestigen in de harten van hem die hun verstand onmeedoogeloos ’t zwijgen opleiden en dus voorbijzagen, wilden voorbijzien, hoe alles hier anders kon zijn wanneer alle menschen wijs waren en daarbij wèl wilden, wanneer de materialistische leidster niet onder den invloed der opstijgende moerasdampen voor ons oog verliep in een dwaallicht. Het Godsvertrou wen dat tevergeefs zoekt naar den stem der rede, en de materialist die den stem der rede in de duisternis van zijn weg gevoelt en dik wijls zich voelt ontzinken deze twee voeren den tweekamp om den prijs der overwinning, hierin bestaande, dat hij, die overwinnaar is, den mensch, den rusteloos zoekenden mensch mag uitreiken den palmtak van den vrede en het geluk. Aan bet einde des jaars, wanneer de gehee- le reeks van aandoeningen over den afgeloo- pen tijdkring worden doorleefd en we onze balans opmaken, dan leeft in den mensch de twijfel en viert hij hoogtij. En als de massa niet weet waarheen, komt de propagandist met bazuingeschal, die hem voorhoudt: Wat God doet, is welgedaan 1 en van de andere zijde komt de tegenstan der met ontplooide banier, waarop in vlammend schrift Mensch, ken u-zelf! Vertrouw slechts u-zelf Het is voor den mensch, die zijn verstand over deze dingen laat gaan en zijn gevoel niet zijn, samen bepeinzende de kórtstondig- wat van naar aangegeven als ons opma- i worden moet bij dat vertrek allen tegenwoordig hun hoeveelheid is niet onbegrensd; jaarlijks wil onderdrukken, een moeilijke keus worden d,e Weinig verplaatst? Noch de den^ rijkdom zen vindt hij in allen deele juist of aannemelijk. Zoolang deze leuzen niet gezuiverd zijn van den schijn der valschheid, zal de massa niet gedeeld worden wel hier en daar een die zich afscheidt en partij kiest, maar de massa, die twijfelt, blijft compact, aaneengesloten. Die het vette der aarde geniet en die alles ontbeert, zij gaan te rechter en linker de eerste om den strijd in de sfeer van het bovennatuurlijke te doen wegslinken, de ander om op zuiver na tuurlijk terrein een plaats te bevechten en te veroveren. De groote massa daar tusschen wacht, wacht op de leus die verstand en hart beide bevredigt, vertwijfeld sommigen onder dezen doodend het gevoel aan de ideale roe ping van den mensch in anderen. Zoo staan we bij de groeve bijeen met ve lerlei uiteenloopende beschouwing en opvatting des levens, met vrijwel eenerlei gemoedsstem ming de overtuiging wint veld dat de wereld der menschen in zedelijke waarde achteruit ging in dit jaar en dat op verbetering geen hoop bestaat ook in het aanstaande jaar, wan neer de alles beheerschende verhoudingen in ’t maatschappelijke nog scheever zullen geworden zijn. We zijn niet moedeloos zoolang we nog een overtuiging rijk zijn en het is misschien’deze overtuiging waaraan allen zich eindelijk zullen het smartelijke van De dagen tusschen Kerstmis zijn familiedagen bij uitnemendheid, er t een te heid des levens, samen herdenkende afgeloopen jaar ons gegeven, wat het genomen heeft en samen starende tijdstip in den grooten reisgids de klokslag van ’t vertrek samen kende om te zijn. Zeker de stemming is i' hier treft men een familiekring die den ten zegen van het tijdelijke herdenkt, meer bracht dan men zelfs had durven wachten daar treft men een kring van verwanten, die veel had gehoopt, misschien wel omdat veel noodig was, en die in zijn verwachtingen bit ter werd bedrogen ginds den kring die niet veel hoop koester de bij den aanvang en die dankbaar het ein de bij woont, zonder daarvoor anderen grond te hebben dan het Jobs-geloofdat de Heer bij wat Hij geeft of neemt moet worden ge prezen en elders den kring waarin moedeloosheid allen terneerdruktwaar men door een reeks van teleurstellingen het leven is gaan beschou wen als een doorloopende voorstelling van be- drogbeelden. Als menschen blijven we, hoe zelfgenoegzaam ook, met een blik op deze rijke verscheiden heid van stemmingen aan onzen levenslust ge trouw vragen, welke dier kringen de gelukkig ste en welke dier stemmingen de verkiesehjkste ons toeschijnt. Zoo zijn we nu eenmaal en het zou onna- tuurlijk zijn iets anders te willen schijnen. Jaar op jaar werpen we, als het einde er is, den blik achterwaarts en altijd weer komt de oude stem in ons op Had ik, hadden wij Ons geluk, dat we blijven najagen tot de dood ons wenkt, is eenmaal geworteld niet in ons zelf, niet in ’t bewustzijn dat we gerezen zijn in de kracht onzer vermogens van verstand en gemoed, maar de ijzeren wet der samenle ving houdt het ons voor met streng gebie dend woord Mensch, draag zorg voor de voldoening uwer tijdelijke behoeften Wat in de taal des mo dernen levens overgezet, beteekentHaal er van wat te halen is De goederen van den tijd zijn vele, maar de voormalige Noorderpoort aan het Spoorwegstation bij M. Meiners, nabij de Oosterpoortsbrug; bij G. S. Hofstra, Steenhouwer, aan de’ Leeuwarder trekvaart bij de Wed. Th. Asselman, Scheepstim merwerf bij de Oppenhuizerbrug bij de Kalkovens van Feenstra, aan den Oppenhuizerweg bij den Congierge der Hoogere Burger school bij den Concierge der School voor koste- loos onderwijs in den Molen van Veen, aan de Frane- kervaart. levens wordt in herinnering gebracht, dat volgens art. 450 van het Wetboek van Straf- e,r die §etui&e zÜnde van het oogen- bhkkelijk levensgevaar waarin een ander ver keert, nalaat dezen die hulp te verleenen, die hij hem, zonder gevaar voor zich zelven, ver leenen kan, indien de dood van den hulpbe hoevende er op volgt, gestraft wordt met hech tenis van ten hoogste drie maanden of geldboe te van ten hoogste drie honderd gulden. len slotte wordt de aandacht gevestigd op art. 168 der Algemeene Rolitie-Verordening dezer gemeente, luidende alsvolgt „Niemand mag weigeren een'drenkeling in zijn huis op te nemen. Ieder is verplicht, die daar te houden, tot dat volgens verklaring van een geneesheer ver voer kan plaats hebben.” Overtreding van dit artikel wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes dagen of eldboete van ten hoogste vijf-en-twintig gulden. Sneek, den 27 December 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. De weemoed waarmee wo het oude jaar zien heengaan, vindt weerklank in het sombere droeve weer; we nemen afscheid en U dp omgeving in den toon, den passenden toon onzer gemoedsstemming. Deze harmonie van wat daar leeft buiten ons en in ons, stemt ons i Deze COLRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.- franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. WTe zijn ■I !V| -■> A p >-x. J 'i I LICHTING VAN HET JAAR 1896.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1