JfflBffl if ffiOlUHffllW SIEM. BIB H JfflfflfflHU» TNk Di fa No. 8. E E N-E N-V IJFT I G 8T E J 1896, ZINNELOOS EN ONZINNIG. 25 J A ALAR I. zijn neven van vroegeren en lateren I MW >0 3- van het ge- we krijgen dan een nieuw geloof, een nieuwen godsdienst, den godsdienst niet van Jnaar van de éénheid. De lezer zal nieenen dat we overdrijven opgewektheid gevierdeen deel van bet volk 1 deed luidruchtig mee aan de feestviering en, snag men de dagbladen gelooven, Ban zijn al- j d Bij deze Courant behoort ale Bijblad Feuil- leton-nummer 212. Al)~ï ER EER TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7»/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaardea daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J i dat de bevordering van landbouw en nijverheid, I de handhaving van het vrijhandelsstelsel op den I voorgrond behooren te staan. Daarentegen mag de verlangde persoonlijke dienstplichtvervulling, evenals de leerplicht, vooreerst in Nederland tot de onvervulde begeerten gerekend worden. Wat voorts omtrent het defensiewezen, onze financiën, de leemten van onze wetboeken, onze belastingen en de koloniale politiek gezegd j wordt, kan men niet zoo uitsluitend liberaal noemen, dat het eene zoo breede plaats verdient KENNISGEVING. De BURGEMEESTER der Gemeente Sneek, brengt ter openbare kennis, dat het voljaarseh Kohier der Grondbelasting, dezer gemeente dienstjaar 1896, door den Directeur der Directe Belastingen te Leeuwarden gearresteerd den 21 Januari 1896, aan den Ontvanger der Rijksbe- lastingen te Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aan slag, op den bij de wet bepaalden voet, te vol doen. Sneek, den 23 Januari 1896. De Burgemeester voornoemd. ALMA. UIT DE PERS. toch zal het hem niet moeilijk vallen uit Wil- - j helm’s keizersloopbaan de wetenschap op te" I doen, dat de bedoelingen van deze majesteit i als die van zijn neven van vroeneren en lateren Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ue onzinnige die de verwezenlijking van het plan bezingt is Wilhelm II, bij de Gratie van God en Bismarck mitsgaders Bodewijk c. s. keizer van Duitschland, groot-redenaar, kunst kenner, schilder, dichter, ja, alles te gelijk, be halve misschien een verstandig mensch. Het keizerrijk ingeleid door het zinnelooze, na 25 jaren gewijd en bezongen door het onzinnige. Duitschlands God is niet gelukkig geweest in de keuze. een ft est en een nationale eenheid T~ heel de wereld verbaasd zal staan aal ’t zijn Één één éénGod (Sire knipt na elk „één® met zijn oogen). „Ja, eén God en Wilhelm is zijn profeet; geest van het Duitsche volk getuige de pers, die Wilhelm bewierookt, ge- de rede, tuige zelfs de sociaal-democratie, die bij monde van Bebel de vrijzinnigen uit zijn partij verdrijft door zijn dictatoriale bekrompenheid. Toch is Bebel’s partij een zegen voor het Duitsche volk in verdrukking, omdat zij, tegenover het auto- matiseeren en eenvormig maken der natie, ver heffende denkbeelden onder dat volk verspreidt. Waarom stelt Duitschlands God Duitschlands volk op zoo zware proef, dat het juichen moet in de verdrukking, en vreugde betoonen omdat het uniform wordt doodverklaard door den re presentant van dien God Antwoord Omdat elk volk ontvangt wat het toekomt en het Duitsche volk niet beter verdient. De Duitscher is na den oorlog met Frankrijk zoo vervuld van den krijgsroem, dat het weinig moeite kost hem te overtuigen dat God zijn volk heeft uitverkoren. Arrogantie is daarom typisch Duitsch geworden, maar dit is ook de ecnige j openbaring van verheffenden aard. Heeft God het zoo gewild, dan mag des Duitschers tafel gebed niet anders zijn dan dit Lieber Gott magst ruhig sein Fest steht und tren die Wacht am Rhein, één God hoe onzinnig éen volk hoe onwaar een rijkhoe jammer voor de vrijheid De zinnelooze die het plan opperde was de monarch-idioot van Beieren. De onzinnige die de verwezenlijking leen de sociaal-democraten nalatig gebleken in de nationale feestvreugde. De Duitschers wa ren dus bij dit nationale feest eenstemmig met hmi vorst; de sociaal-democraten tellen natuur lijk niet mee, en als een machtig accoord klinkt het uit Duitsche borst Één volk, één rijk, één God De bescheidenheid van Wilhelm heeft dezen weerhouden deze trilogie te completeerenbe doeld werd Één Keizer, één vorst, één volk, één rijk, één God, één Keizer Het behoeft geen bewijs dat een vorst, al heet hij Alexander de Groote, Napoleon of Wilhelm, mensch blijfthoe hoog ook verheven blijft het zijn lust zich een en ondeelbaar vereend te gevoelen met zijn rijk en niets, zelfs niet de allerdeftigste bescheidenheid, kan hem weer houden in oogenblikken van nationale aandoe ning de knoopeu van den vorstelijken mantel te bewonderen en zijn hand te steken daar waarin ze behoorthet gevest van zijn zwaard. Maar zelfbewondering is voor de binnenkamer, en een vorst, die optreedt in een nationale bijeen komst, stelt het rijk op den voorgrond, waar* van God hem de bescherming heeft opgedragen. Hochdus op dezen nationalen feestdag Hoch dreimal Hoch voor vorst, volk, rijk en God Met Gods hulp hebben de „hochse- lige® grootvader, von Bismarck en ven Molt- ke Duitschland gemaakt tot één rijk en Prui sen’s koning tot alleen heerscherpar don verzeihen Sictot keizer. Keizer van alle Duitschers die wonen in Duitschland ook van de sociaaldemocrati sche bende Slechts één ding nog wacht op uitvoering De vorsten Duitschlands moeten landvoogden worden, stadhouders, die hun bevelen van uit mijn kabinet ontvangen. De volvoering vau lie taak is uiterst zwaar, vereischt takt, veel takt en daarvoor sta ik, Wilhelm II, borg. Prui sen rekene er moet worden, om de eenheid van volk, rijk en God te consolideeren. Die slag zal ouder mijn aanvoeling worden geleverd en gewonnen te gen die bende Dan zal ’t een vreugde zijn, zijde der keizerlijke „getrouwen’’7"die klagen een ft est en een nationale eenheid waarvan Aver den geestelijken achteruitgang der Duitsche heel de wereld verbaasd zal staan Ban I natie. Het zou niet te verwonderen zijn indien deze stemmen zich luider verhieven bij de voort zetting van den nieuwsten koers, want, afgezien van de de militairistische ontwikkeling, is de - -aan ’t verflauwen, zij hiertoe wijziging der grondwet Het woord op deze vragen blijft verborgen, wenscht men wellicht zoowel hen te believen die zulk eene w:jmg;_~ 1 haar niet begeeren Verder behelst het ontwerp het volgende „Wat de regeling der gemeente-financiën be treft, zal moeten worden uitgegaan beginsel, waardoor bereikt wordt, dat de van den financieelen druk, die het gevolg is van uitgaven, haar in het rijksbelang opgelegd, en dat zij door verruiming van belastinggebied C" 2“'-L 1 de gemeentelijke lasten’te doen bijdragen van d~ --- a betere (mate in de eischen der l huishouding te voorzien.® In deze h^gstTreed- sprakige en wordt dus gewag gemaakt waardoor verbetering bereikt wordt in het meentebeheer, maar i Liberale Unie over dat beginsel"zelf eén wc densluier hangt Politieke raadselen wijzen een oogmerk-politiek, die wij bovenal bij de liberale partij ten sterkste afkeuren. Aan al die woorden wordt de verzekering toegevoegd dat eene herziening van de gemeentewet nood zakelijk is, zonder opgave van eenige bepaling die er in doorgehaald, gewijzigd of aan toege” voegd dient te worden. Daarop volgen eenige deelen van het her vormingsprogramma, die ongetwijfeld bijval vin den bij liberalen, anti-rovolutionairen, katholie ken en sociaal-democraten. Men verlangt na melijk kamers van arbeid, regeling van het arbeids- en van het pachtcontract, een weke- lijkschen rustdag, beperking van overmatigen arbeid, verplichte verzekering, bepalingen tot het bouwen van gezonde woningen, hervorming van het onteigeningsrecht, behartiging van de belangen der volksgezondheid, herziening der armenwet, enz. Het zij ons vergund te vragen, waarom de zoo even genoemde onderwerpen, die bij alle partijen hetzij dan geheel of gedeeltelijk bijval vinden, op een programma komen te staan, dat in het bijzonder kenmerkend moet zijn voor de Liberale Unie Deze verlangt voorts, dat de wetgever niet langer drale met de invoering van leerplicht. Dat verlangen zal voorzeker aangenaam in de ooren klinken van vete onderwijzers. Onzeker is het echter, of leerplicht of schooldwang in Nederland gepast en noodzakelijk is, en met zekerheid mag men aannemen, dat zijne invoe ring met het oog op eene clericale volks meerderheid met schier onoverkomelijke be zwaren zou te worstelen hebben. Er wordt in het hervormings-programma in overweging gegeven, of niet door meer ingrij pende maatregelen tegen drankmisbruik moet worden opgetreden. Weer vragen wij Welke maatregelen worden bedoeld Moet de drank- fabricatie^gesloten, de drankverkoop verboden of de misbruiker gestrenger gestraft worden Alweer een raadsel Krachtig en duidelijk wordt echter verklaard, De heer A. W. P. bespreekt in de N. V. C. het hervormings-programma der Liberale Unie en noemt dit programma even weinig beslist als het geheele optreden der Unie sedert haar oprichting. Immers zegt de heer P.geeft de Unie in het ontwerp een vloed van woor- I den inplaats van flink geformuleerde beginselen, I en wat zij aan de kiesverenigingen aanbiedt gelijkt meer op een rooster van werkzaamheden voor eene regeering, dan op de aanwijzing der eenvoudige grondslagen, waarop het liberale regeerings-gebouw der toekomst zal moeten steunen. Al dadelijk noemt zij, na een grooten omhaal van woorden, als eersten eisch eene zoo ruim i mogelijke uitbreiding van het kiesrecht. Ver langt zij dus algemeen kiesrecht voor meerder jarige mannen Of ook voor vrouwen Vordert De feesten in ’t naburige Duitschland werden 1S’ door het verhinderen van geschillen over door Keizer Wilhelm en de pers met groote vragen van godsdienst, staat of maatschappij te - komen tot Één volk, één rijk, één God Van Karel V weten we, dat hij de hervormers haatte en ze als tweedrachtzaaiers vergeleek met een bende die moest uitgeroeid worden met strenge plakkaten. Zijn godsdienstzin was van verdacht allooi zoolang hij keizer Karei heette; maar het moest zijn: Één volk, één rijk, één God! W ant de keizer zou machteloos kunnen wor den indien het volk verdeeld, het rijk in wan orde was, en de beschermende macht Gods niet meer de keizerlijke macht steunde. Sinds dien hebben we niets vergeten en niets geleerd en met dezelfde gevoelens van middel- eeuwschen oorsprong staat Wilhelm zijn getrou wen voor te praten, dat de éénheid des volks moet bevorderd worden door het geloof aan God, door het besef dat de vijand voor de poort staat en door de overtuiging dat de bende die zijn majestueusen kolossus schenden durft, moet worden bedwongen en getemd. Wanneer zulke openbaringen uit de middel eeuwen tot ons komen, vordert de billijkheid dat we die dingen moeten beoordeelen naar hun datum. Maar in onzen tijd zal het dan als een eisch der billijkheid gelden, dergelijke uitingen te beoordeelen naar de begrippen der moderne beschavings-idee. En wie zal dan kunnen juichen wanneer een majesteit als deze redevoert naar .den ouden trant over het thema: eenheid, macht, gezag en majesteit? Zoover zijn we toch gevorderd in de weten schap der psychologie, dat we al deze antiqua- riteiten verderfelijk achten voor de ontwikke ling van het volk. Wat beduidt éenheid van het volk in den mond van dezen fraseur anders dan een unifor miteit a la Procrustes, waartegen het verstand protesteeren en waarover de humaniteit zich bedroeven moet. Zou het, wanneer de Duitsche natie dit ge vleugeld archaïsme eenstemmig als haar pa rool aanvaardde, niet geoorloofd zijn Duitsch lands volk in de toekomsteen uitgedoofde natie te noemen? Ongetwijfeld. Wanneer het ele- op, dat één slag nog geslagen ment ter opheffing wordt verwijderd, komt ver- zakking; de vuurhaard welke voor de zuurstof wordt afgesloten, gaat uit. Er zijn reeds stemmen vernomen van de ant- Of wijziging begeeren, als hen, die ontwerp het volgende treft, zal moeten worden uitgegaan meenten meer dan tot dusver ontheven worden uitgaven, haar in het rijksbelang opgelegd, en dat zij door verruiming van belastinggebied de gelegenheid erlangen, èn naar billijkheid in onbeholpen geformuleerde paragraaf .J van een „beginsel” -L„i ge- is het te prijzen, dat de i woor- i op Aan al i j o 2 J 4 9 I J SHEERER COURANT. t) I >0 WIG de gemeentelijke lusten genieten, èn in K ----d_.- gemeentelijke

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1