n rk. W I No. 10. 1896 d- E E N-E N- 13, dé is >k- aar, JA. k. J>I O Z E s. ook onderling I. van andere vogels dit symbool oda 5’ 71. L 12. 13. 10. 11. 8. 9. IS Ver- ■uim vrij- d: ra 60 i X>, 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. at. :er urn Cents. Bij abonnement is de prijs - -te vernemen bij In de boeken van Mozes, zooals de eerste vijf bijbelboeken gewoonlijk genoemd worden, vindt men het gronddenkbeeld uitgewerkt van den god Jahveh, die als de god van den oorlog VERG ADE RING vak dek Gemeenteraad van Sneer, op Zaterdag den 1 Februari 1896 des namiddags ten 6 uur. Resumtie der Notulen. Mededeeling van ingekomen stukken enz. Benoeming van een Wees voogd. Adres der gemeente Tietjerksteradeel. Alsvoren van de firma N. J. Wouda. Alsvoren van den Rijks-Ontvanger. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen onder de aandacht van degenen, die gedurende het jaar 1895 iets voor de gemeente hebben verricht of aan haar ge leverd, dat hunne pretentiën, voor zoover ze niet vóór of op 30 Juni e. k. zijn ingeleverd, moeten worden gehouden voor verjaard en ver nietigd, volgens art. 228 der gemeentewet, in verband met de wet van 8 November 1815 {Staatsblad no. 51). Sneek den 30 Januari 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. Eenige dagen geleden kwam iu de Arnh. Ct. een zeer scherp artikel voor over de Radicale partij, een artikel waarvan te verwachten was dat het wel tot nadere bespreking zou lei den. Dit is dan ook sedert geschied. Wij geven thans een en ander weer. De beschouwing was als een vervolg aan te merken op de artikelen welke de A. C. had gewijd aan het ontwerp.program der .Liberale Unie“, artikelen waarin aan het ontwerp de critiek niet werd gespaard. De A. C. bleek van meening te zijn dat voor het gelukken der onderneming, voor het optrekken van ’t gebouw een deugdelijke grondslag noodig was. Hetgeen door het bestuur is gegeven was h. i. niet van dien aard, dat daarop stevig werk kan worden geplaatst. Gevraagd waarom zij dan zelf geen program gaf, luidde haar antwoord dat dit niet op haar weg lag en tot haar competentie be hoorde een organisatie te ontwerpen voor de Liberale Unie, of een nieuwe liberale of demo cratische of' vooruitstrevend liberale partij te ontwerpen, zoolang de toongevers in de Ver- eeniging het zelf niet doen. De vraag, of het program der radicale partij niet als zoodanig dienst kan doen, beantwoordt het blad aldus: .Geheel voor ons zelven sprekende, hebben wij het hoofdbezwaar tegen den Radicalen Bond, dat ons alle toenadering en samenwerking be denkelijk onraadzaam deed achten, niet uitslui tend, zelfs niet hoofdzakelijk gevonden in zijn programma, maar in het beginselloos heulen van deze gemanqueerde partij met allerlei par tijen en groepen, welker programma lijnrecht tegenover het hare stond. In spijt van het scherp, kantig gesteld programma van die partij, die men geleid zou meenen door de bekende spreuk.mijn hand tegen allen, aller hand te gen mij“, heeft zij gedurende haar kort leven nu hier, dan daar diensten aangeboden, is ze heden met katholieken, morgen met anti-revo- lutionairen samengegaan, uit een zenuwachtige haast om toch maar de hand aan de bank te krijgen, die aan het fraaie programma alle be- teekenis ontnam. Het samengaan van partij en kan in zekere omstandigheden, doch alleen in het parlementair leven, geoorloofd zijnnu en x dan is het zelfs onvermijdelijk, wanneer bii- Alsvoren van het Bestuur van het Hui- voorbeeld alle oppositiepartijen, hoe verschillend ook onderling van meening, bij een stemming hetzelfde afkeurend votum hebben uit te bren gen. Het is echter een even verfoeilijk als ver- dertiijk beginsel, als uitgangspunt voor een nieuwe partij, die zich in den boezem der nati e zelf vormen wil. Hoe scherper programma, des te meer afsluitend van anderen, des te grooter isolement. Een partij daarentegen, die, nadat ze haar programma met de meeste beslistheid en duidelijkheid laat ons zeggenmet groote opzettelijke onhandelbaarheid heeft geredi geerd, al dadelijk begint met zoetsappig en over dreven handelbaar de hand te reiken aan prin- cipieele tegenstanders, om elkander wederkeerig een handje te helpen tot bereiking van macht, toont niets dan eigen gemis aan levensvatbaar heid en gebrek aan ernst. Zij begint met haar eigen programma ontrouw te worden. Door zoodanige handeling heeft de radicale bond alle aanspraak op achting en sympathie verbeurd.14 De heer J. de Koo, die eerst in de Amster dammer en thans in de Volksstem voor de ra dicale beginselen opkwam, drukt deze krasse verklaring over en geeft het als een proeve ter karakteriseering van een liberaal. Iemand, die zoo durft schrijven, teekent alleen zijn eigen portret. Hoe laatdunkend, bekrompen, ongema nierd, hoe zwak van onderscheidingsvermogen en hoe grof van geest moet men niet wezen, om een geheele greep zijner politieke tegen standers alle zedelijke drijfveeren te ontzeggen, haar doodeenvoudig te brandmerken als een verzameling van vlegels, het aankijken niet waard En dit alles met geen ander practisch doel dan om te bewijzen, dat het geen „persoons- quaesties“ zijn, die de liberalen beletten toe te treden tot de radicale partij De heer De Koo meent het noodig te achten den hoofd redacteur der Arnh. Ct. zelf in ’t debat te moeten betrekken en voegt er nog het vol gende aan toe .De heer Gerard Keiler is een te fatsoenlijk man om gehouden te worden voor den schrijver van dezen uitval tegen de radicalen en den radicalen bond. Wij vermoeden zelfs, dat hij in goed vertrouwen op den ernst en de beza digdheid van zijn politieken medewerker, dit geschrijf geplaatst heeft, zonder het vooraf te hebben gelezen. En die politieke medewerker is natuurlijk weer een van die dapperen, die voor geen geld ter wereld zou willen weten, dat hij zoo iets geschreven heeft. Van dat soort van helden is Nederland vol. Of vergissen wij ons? Zal de heer Gerard Keiler zijn politicus doen weten, dat hij weigert medeplichtig te zijn aan deze rauwe loochening van alle zedelijk besef bij de radicalen en zal hij zijn polieken vriend, die de Arnh. Ct. misbruikt heeft, nood zaken voor den dag te komen en zich persoonlijk verantwoordelijk te stellen voor zijn beleedDen- de taal? .Wij zullen zien.“ Terwijl de Volksstem den heer Gerard Keller in het debat sleept, meent de president van den radicalen bond, de heer C. V. Gerritsen, de ge heele liberale partij er voor aansprakehjk te moeten stellen. Hij schrijft aan de Tel.: ,Wie recht moge hebben aldus te razen en op hooghartigen toon tegen den .radicalen bond” uit te vallen, toch zeker allerminst een orgaan van de partij, die tot groot nadeel der volksbe- langen, wegens het jarenlang beginselloos sa mengaan van politieke tegenstanders onder de zelfde vlag en met hetzelfde program, ten langen leste zoodanig is gedemoraliseerd, dat de meest op regeeringsmacht verzotte „vooruitstrevend vrijzinnige" zulk heulen niet langer durft ver dedigen. A1)VE11TENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer T’/j C belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent den uitgever. lievelingsnatie, haar wetten voorschrijft, de lei- ders aauwjjst en verder zijn hefoge bescherming ,T - belooft, wanneer het volk afstand doet van een adelaar’ Nu 18 dlt dier de konill& der geloof in alle andere góden zelfs wordt dit laatste aan de Israëlieten bepaald verboden. Voor de verschijning dier boeken waren de Israëlieten als de andere volken waarvan in de geschiedenis der oudheid melding gemaakt 1 wordt, polytheisten of, zooals de Pentateuch, (de boeken van Mozes), dit noemt: afgodendie naars. Na de verschijning dezer boeken wer den de Joden monotheïsten en ten gevolge van dien werd ook Europa bekeerd tot het mono theïsme. Met dezen overgang ging gepaard de over name van Mozes’ denkbeelden over de verhou. ding tusschen de volkeren en God; gehoor zaamheid van een volk aan dien God was, zoo niet den waarborg, althans het middel tot ver werving van Gods gunst en tot op den huldi gen dag bestaat de gewoonte ook in ’t beschaaf de werelddeel, om bij ’t ten oorlog trekken godsdienstoefeningen te houden, waarbij die gunst wordt afsmeekt, en om, wanneer de oor log eindigt met een overwinning, dien God te danken. De gewoonte om te bidden en te dan ken wordt als waren de oorlogvoerende mo gendheden nog dienaren van het heidendom trouw nagekomen; daarover behoeft men zich niet te 'verbazen, want volken die oorlogvoe ren zijn in de oogen van verlichte menschen niet anders dan heidenen. De oorlog is het spel der koningen, zegt men; maar ook heeft het beschaafd Europa verklaard dat De oorlog een schandvlek der natiën is. Daarom is het niet ongepast te noemen, wan neer een of ander vechtmajoor hij zij dan wetenschappelijk ontwikkeld of niet den oorlog niet voeren wil zonder aanroeping van den naam des Heeren. Ja hij is daartoe ver plicht zelfs, wanneer hij zich den vorst noemt bij de Gratie Gods, d. i. de regent en de be stuurder de aanvoerder des volks, die door God zelf voor die taak werd geroepen. Een gratie, een gunst van God, werd ons be wezen in Wilhelm, Nicolaas en Victoria, maar die gunst komt niet rechtstreeks uit Gods hand. Ze is te danken aan de omstandigheid dat Wilhelm de zoon van Frederik en Wilhelmina de dochter van Willem is, en aan het feit dat de wetgevende vergadering goedvond te beslui- ten dat de kroon erfelijk zou zijn. Bij de Israëlieten was Gods gratie meer direct, niet zoo van verre of door bemiddeling van een geheel volk bij de kroniug des konings betrok ken. De profeten, zoo lezen we, werden door God gezonden om den nieuwen vorst aan te bedrog. order zijn hdoge bescherming 1 u roofvogels en ook in den oorlog zijn symbolen geen contra bande is voor het Duitsche volk, dat den ken kan en niet door den catechismus werd doodgevoèrd, begrijpelijk het zegt hem dat het oorlogende Pruisische volk den grooten roof vogel gelijkt. Hij de brave Michel zal bij eenig na denken komen tot de gevolgtrekking, dat God wordt voorgesteld met dien geweldigen arend, en wanneer dit zijn verstand niet in de war brengt en zijn afkeer van den God des oorlogs niet opwekt, zal Michel van God een voorstel ling vormen waarvan de God van Jezus ón mogelijk de pendant kan zijn. De ervaring heeft geleerd dat de voorstelling van den persoonlijken God verschilt zooals de menschen onderling verschillen. Mozes zegt dat God den mensch schiep naar zijn gelijkenis en beeldin onzen goeden tijd is het precies omgekeerdGod wordt geschapen door den mensch naar zijn gelijkenis en beeld, d. i. naar hetgeen de mensch volmaakt noemtdeze vol- maaktheidsidee is niet vastgesteld of gekristal liseerd ze drijft als het schip op de golven en hangt af van de waardeeriug deugd of deugden de hoogste deugden zijn Gods deugden. Maar daarover heerscht verschil van meening. De een noemt zelfverloochening de hoogste deugd men denke aan Jezus; de ander, Wilhelm, de zoon van Frederik, de zoon van Wilhelm, noemt gehoorzaamheid de hoogste deugd Krapotkine weer vindt het ideaal der deugden in de vrij heid Epicurus vindt wellust de hoogste onder de deugden der menschen en Muitatuli meent dat alleen genot zoo mag heeten. Welnu, deze verscheidenheid van opvatting, die met een heele reeks van evenzeer afwijkende te vermeerderen zou zijn, leidt tot een rijke nuanceering in de Godsvoorstelling die den eisch een volk, éen God eenvoudig tot een utopie verlaagt, gezwegen nog van de velen, die er geen enkele voorstel ling van God op nahouden willen. wijzen en te kronen. Er is dus eenige afwijking tusschen het toen en het heden, een verschil zoo hemelsbreed, dat men geneigd is de vraag te opperenof men in de verkondiging dier theorie onverstand of bedrog heeft te zien. Bij menschen van wie we gewoon zijn verstandige redevoeringen te i optreedt, hot Joodsche volk beschouwt" als"zijn !eZfn’ valt de keu8 Onwillekeurig op het laatste: De Duitschers scharen zich in den oorlog om zumer- en Goutumer Nieuwland. Alsvoren van de Wed. J. Tijsma. Bepaling tijdstip der vereeniging Scholen 1 en 2. Opzegging huur van gemeentegrond. Rekening der Kamer van Koophandel en Fabrieken, over 1895. Alsvoren van de Waag, over 1895. Kohier van den Hoofdelijken Omslag, dienst 1896. Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. I aS i. io, VAK 7 - PUNTEN VAN BEHANDELING;

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1