No. 12 1896. E E N-E N-V IJ F I 8 FEBRUARI. pitaal. daar zoo’n kuitharing in haar mist. besluit de A. C. als volgt Alle brieven in te zenden. Één volk, één rijk, één God Zou Rome ’t op de manier van den geluk- zoek enden ouden vrijer wel zoover brengen Geloove ’t wie wil, maar de man is te oud omgeven van roovers en roof- zoo iets noemt men, erg huichel- maatschappelijk leven. Het doet bederft ons alle genot. En dat heet, voor jonge liefde, zijn arm 1 meerde materieele belangen gaan bij hem den ouden dag er zich ooit uitredden Op ’t oogenblik volgt ze LIEFDADIG ZIJN. „Liefdadigheid naar Vermogen" vierde dezer dagen haar jubilé; geen gewone verjaringspartij, waarop het min of meer los toegaat, maar een partijtje dat herinnert aan den oudejaarsavond, waar in eigen kring het lief en leed herdacht wordt van de atloopende periode. Het was er i zoo’n geest van innigheid, Bij deze Courant behoort ale Bijblad Feuil- leton-nummer 213. K E N N I S G E V 1 N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen onder de aandacht van degenen, die gedurende het jaar 1895 iets voor de gemeente hebben verricht of aan haar ge leverd, dat hunne pretentiën, voor zoover “ze niet voor of op 30 Juni e. k. zijn ingeleverd moeten worden gehouden voor verjaard en ver- nietigd, volgens art. 228 der gemeentewet in verband met de wet van 8 November 1815 (Staatsblad no. 51). Sneek den 30 Januari 1896. Burgemeester en IUethouders voornoemd^ ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE P E R~& Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco ken oorlog gekwetsten ze werkt als ’t roode kruis, stil, maar met toewijding, met devotie. Jammer dat deze vereeniging niet meer ge steund wordt in haar moeilijke taak Waarom geeft men niet, wat men geven kan en wil, aan om ’t goede alleen, zon nevenbedoelingen, die, after all, er toe strek- om de begenadigden te bekeeren tot het geloof? Wij behoeven daarom geen cijfers te noemen; om te wijzen op ’t onvoldoende van de hulp -- n. V. niet, die eijfers openbaar te maken, want L. n. V. wil voor alles ivaar zijn; L. n. V. is geen vereeniging van politieken aard, ze exploiteert noch de ongelukkigen, noch den godsdienstL. n. V. is de zuivere vrucht der humaniteit. Het zou, waar ze aan deze leus getrouw wil blijven, onvoegzaam zijn, re clame voor deze vereeniging te maken, al mag de wenseh niet verzwegen worden, dat het haar gegeven moge zijn, meer uit te deelen door ruimeren steun vooral wijl deze vereeniging werkt zonder te letten op godsdienstverschil, mocht van katholieken vooral meer steun wor den verwacht. Of is de vereeniging voor hen te humaan, te ma^oniek getint Het zal zeker nog eenigen tijd duren voor Rome in haar 'strijd tegen allerlei machten mag juichen a la Wilhelm van Germanenland: Één rijk, één volk, één God Om het zoover te krijgen is onze raad aan de roomsche kerk, vooral ook humaan te zijn; vooral armen beter te voorzien, de werklieden- I klas niet zoo geniepig tegen te werken en al haar bijstand op maatschappelijk gebied te be perken tot de kapitalistenklas wat geeft het of al hier en netten zwemt? Het gaat Rome als het velen onder ons gaat. Het weet zich niet op te hef fen uit den maatschappelijken doolhof om in vogelvlucht ’t geheel te kunnen overzien met heel zijn verwarring stichtenden overvloed van - --zyn zorgen pijnen te moeten leven in een omgeving, zoo grof-materialistisch is geworden, dat men zich voortdurend gevoelt als leefde men in het eenzame woud dieren achtighet zeer en godbetert! vooruitgang! Ik begrijp dan ook niet hoe verstandige men- schen nog kunnen aandringen op kapitaalvor ming. Ze mochten dit liever sparen uit eerbied voor hun verstand. Alleen onverstand kan in dezen hulp verwachten van de kerk en haar zedeleer, met haar bestraffing der ondeugd en belooning der deugd. Daarvoor kan men evengoed een wet maken en beter zelfs, omdat de kerkelijke belooning toch ad calendas Graecas, d. i. tot hiernamaals, verschoven wordt. .Wil men de mensehen beter hebben, dan is strafvervolging tegen de misdaad, zooals we thans hebben, van nul en geener waardedaarvoor is iets anders noodig, is noo- dig zelfvertrouwen aan te kweeken. En dit zoo zijnde is alle bestraffing uit den booze. De mensch wint door oefening in zelfvertrouwen en kracht, maar verliest door vrees voor straf. De bloodaard, die geen kwaad doet omdat hij een bloodaard is, maakt een treurigen indruk en toch, hoe wemelt het onder ons van die hart is niet poëtisch mensehen, welke ten slotte met benevelde zin nen den noodlottigen sprong wagen, die heen leidt naar de gevangenis of ook, verbijsterd, aan vervolgingswaan ten prooi, hun treurig leven in een gekkenhuis eindigen. Neen, met de kerk wordt flat alles niet be ter; wel slechter, sinds de kerk gaat boeleeren met de kapitalisten. Alleen, wanneer de massa, haar slavenleven moe, laat ruischen langs de wolken het krijglied der vrijheid; Freiheit, die ich meine, Die mein Herz erfüllt. Wanneer zullen de vromen met ons dien ver losser verwachten op de wolken Zoolang ze onder leiding blijvender zieleherders niet; aller minst zeker, wanneer deze herders zelf toonen slaven te zijn van de zucht naar macht en ka- harer bewegingen. L. n. V. is het om waarheid te doen en le- i nigiug van smart bij de in den maatschappelij- ABVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. De Arnh. Ct. heeft thans geantwoord op het protest van de hh. de Koo en Gerritsen ter zake van hetgeen het blad had geschreven over den Radicalen Bond. „Do organen van de zoogenaamde radicale partij, aldus begint het blad, hebben ’t deerlijk op de Arnhemsche Conrant voorzien, omdat die haar optreden bij de verkiezingen te Amsterdam en elders heeft veroordeeld en wegens het heulen en samengaan met allerlei principieele tegen standers, nu eens katholieken, dan weer anti revolutionairen, haar gemis aan achting voor die partij onverholen heeft uitgesproken. Die verbolgenheid staat hun vrij ze is zelfs na tuurlijk, omdat iedereen, ook al is hij radicaal liever wordt geprezen en gevleid dan veroor deeld. Alleen moeten die verontwaardigde lie den zich tot de zaken en argumenten bepalen en personen laten rusten. Aanleiding om op ons oordeel terug te komen vinden wij in deze aanvallen nietzelfs de per sonaliteiten, waarmede onze redactie overladen wordt, missen overtuigende kracht. Wij hebben ons oordeel 'gezegd en blijven er bij, zoolang met bewezen wordt, dat het goede gronden mist. Dit bewijs nu is tot dusverre niet ge leverd, en juist de felle verontwaardiging over ons oordeel doet ons niet verwachten dat het zal geleverd worden. Onjuist beschuldigden varen niet zoo uit, maar toonen rustig en kalm hun goed recht aan." Na daarop als haar meening te hebben aan gegeven dat een nieuwe partij zich van klein groot moet maken door de toepassing van de bekende leuze van Groen van Prinsterer in ons isolement ligt onze kracht" en alleen daar door inwendig en uitwendig sterk kan worden naar later verschoven. Voor de geloofsstelling „Laat u het huwelijk heilig wezen," gaat bij dezen ouden tobber de maatschap pelijke stelling: „Sluit een huwelijk om ’t geld." Het onbemiddeld burgermanskind moet toch krachtig weerstandsvermogen hebben om al de hjj jg illusion van dezen tijd te kunnen verkroppen. t0 Het „heilige Rome" dat de heiligheid van ’t huwelijk in opspraak brengt door minnebrie ven te schrijven aan de rijke kinderen, en het burgermanskind tevreden te stellen met een zoet lachje Men wordt er koud van en beklaagt de maat- schappij waar zoo’n monstrum kon worden ter wereld gebracht en kon opgroeien om de waar heid een slag in ’t gezicht te geven bij elk 1 geld vooruit wordt gevraagd. Er is in dien i „geneesheer" hoegenaamd niets sympathieks omdat hij werkt met de groote trom, waar de waarheid eischt dat stilte past, en ’onbeschaamd in zijn aanvaarden van ellendigi toestanden, waar schaamtegevoel slechts gepast zou zijn hij galmt zijn juichtoon uit over zijn succes, terwijl eigenlijk verwijting alleen hier op haar plaats is. haar, die ’t goede doet der recht „gezelligskes" er heerschte ken van vriendschap, van intieme conversatie; er lag zoo iets in, dat we i indien de vereeniging niet neutraal ware, stille i vroomheid zouden willen noemen, bereid tot ~7 ,'7 tevredenheid bij de vele tekortkomingen des I SChroomt L' levens, waarvoor ook deze vereeniging niet ge- spaard bleef. De „feestredenaar" van den avond verzuimde met na de vermelding der lichtpun ten, te wijzen op de vele donkere stippen, welke onder den arbeid zichtbaar waren geworden. We behoeven geen namen te noemen L. n. V. is een vereeniging die liefdadigheid wil betrach ten zonder eenige nevenbedoeling, pur et simple, en dergelijke vereenigingen flatteeren het pu- rbliek niet met een handige cijfergroepeering of een schoonschijnend tafereel van de resultaten barer bemoeiingen. Verbeeld je niet dat deze vereeniging doet als het Leger des Heils dat, echt mercantiele verdorvenheidveelkleu rige platen laat aanplakken, waarop de dronk aard wordt voorgesteld in zijn evolutie naar de beterschap, onder leiding van het Heilsleger en zijn landbouw'-etablissement L. n. V. maakt geen reclame en dat is een verdienste van L. n. V.het is prijzenswaardig, aantrekkelijk evenals het walgelijk, afkeurens- waardig en terugstootend is, die reclamemakerij met ongelukkige mensehen voor zoogenaamd goede daden. Luisterend naar L. n. V. hoort men de stem der verzuchting, klagende over de omstandigheid, dat zoovelen in onze hoogge roemde vooruitgansperiode geholpen moeten worden om het leven te kunnen rekken er ligt zoo iets in of ze zeggen wilde jammer, dubbel jammer, dat het zoo is, omdat het luide schreeuwt tegen de loftuigingen op onze ver- bijzonderheden^t zijn de boomen die hem lichting en beschaving aangeheven, en omdat be®tten e* bosch te zienhoe zal Rome het eigenlijk niet zoo behoefde. zlcb °01^ ul*:redc*eu *~>p t oogenblik volgt Luisterend naar ’tL. d. H. wordt men ge- de ma*erialistische methodehet idealisme wordt troffen door den luiden toon van den genees- 'meester, die de zaken neemt zooals ze zijn en die innerlijk verheugd is, dat het zoo is, hierin alleen verschillend van den kwakzalver, dat boven de overweging, hoe men zonder zorg zal door komen. De kerk gaat het ook al niet voor den wind, bij den aangebroken dageraad loopt ze in den kijker en verliest ze nog al aan hang. Edoch, ze leeft nog en telt nog haar volgelingen bij millioenen; daarom vat ik niet hoe ze zich door de magnetische kracht van het kapitaal van haar plaats laat trekken. Mij dunkt, dat het voor haar een zaak van nauwlettende zorg uit moest maken, hoe zich te vrijwaren voor dit bedervend element, dat alle heilige instellingen aanrandt tot ze zuiver materialistisch zijn ge worden. En hoe wordt niet het karakter aan getast door dezen „edelen* metaalklank? Zou de wereld ooit te voren meer opgepoetst en zoo karakterloos geweest zijn als tegenwoor dig Bij de vele gevallen van karakterloosheid is getrouw het „cherchez l’egoisme" Je geheime kracht, waardoor betrouwbare mensehen zoo schaarsch en wantrouwende zoo bedroevend talrijk worden. Want dat wantrouwen vindt men niet alleen bij eerlijke karaktersveelvul- diger komt het voor bij de minder soliede na turen; het spreekwoord van de waard en zijn gasten geeft den sleutel van dit raadsel wie zich zelf niet vertrouwt vindt zijn buurman onbetrouwbaar en maakt zijn overbuur verdacht. Het woeste en angstige jagen naar goud brengt het zelfvertrouwen onder de mensehen aan ’t wankelen en dit eenmaal topsy-turvy zijnde, valt op den mensch niet meer staat te maken. Of dat ongelukkig is? Geen ellendiger ge- waarwording dan het leven met al zijn zorgen en die t ■7;. SU

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1