CfflIVfE B W MHR Silffl. ■is- ffl im de i No 15. E E N-E N-V IJFTIQSTE J A R Gt A N G. 1896. BIJ DE GRATIE GODS. W O E JN S I ML O- 19 FEBRUARI. Met maze- s niet gediend ïelfs de atheïst kan’t niet van zich afzetten H Alle brieven in te «enden. Cents. Bij abonnement is de prijs --te vernemen bij I j dat Mozes daarmee ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cenfs; voor eiken regel meer 71;, C belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco deren, bij de voorgestelde regeling wel nie hooger zal zijn dan onder de tegenwoordige wet Der Regeering is dan ook geen motief be. kend tot verdere wijziging in dezen grondslag Tot verlaging bestaat te minder reden, zegt de I Min.daar gelijk werd herinnerd de be ver» l van gezin niet is uitge zonderd. Met betrekking tot den grondslag dienstboden is een amendement ingezonden door den heer Bouman, om vrijstelling te verleenen voor een enkele dienstbode. Het motief van dit amendement, zegt de Mi nister, is ontleend aan een sociaal belang. Het komt daarop neder, dat het voor de dochters der arbeidende klasse zoo min mogelijk moet worden bemoeilijkt eene haar passende betrek king te vinden. De vraag mag echter worden gedaan, of in derdaad anders dan bij hooge uitzondering de belasting afschrikt van het houden van ééne dienstbode. Het houden eener dienstbode ver oorzaakt kosten, die in den regel voor ieder een naar zijne middelen geenszins onaanzien lijk zijn. Zal het nu dikwijls voorkomen, dat iemand bereid is voor het gemak, dat eene dienstbode verschaft, eene zekere, niet onbelang rijke som te besteden, maar zich zonder dienst bode behelpt en zich al het ongerief, daardoor veroorzaakt, getroost, omdat hij boven die som nog enkele guldens belasting zou hebben te dragen Zelfs mag gevraagd worden of aanneming van dit amendement niet een gevolg zou hebben, tegenovergesteld aan het beoogde Volgens het amendement zou iemand, die ééne vrouwelijke dienstbode houdt, vrij zijn van belasting zou hij, die een dagmeisje daarbij neemt, voor die vermeerdering van zijne be diening moeten betalen f 10 zou hij, die bij zijne dienstbode eene tweede, niet jonger dan 18 jaar, wil houden, deswege worden aange slagen voor f 12en zelfs voor f 17, indien bei de dienstboden 21 jaar zijn. Als nu werkelijk een bedrag van f 4 f 6 aan rijkzbelasting van het houden van ééne dienstbode afzchrikt, moet men dan niet onder stellen, dat een verschil in belasting van f 10, f 12 of f 17 hem, die reeds in het noodigste heeft voorzien dóór het houden van ééne dienst bode, zal afschrikken van vermeerdering van hun aantal Zullen dan met velen tot besparing van dat grooter belang zich gaan behelpen zon der twééde dienstbode en veeleer hunnedoevlucht nemen tot zchoonmaaksters of andere personen, wier diensten niet tot belastingheffing aanleiding geven? Wat de geldelijke gevolgen van het amende ment aangaat, neemt men in aanmerking, dat het aantal gezinnen met meer dan ééne dienst bode betrekkelijk gering is, dan mag men dat veilies ongetwijfeld op f350,000 a f400,000 begrooten. En wilde men om te voorkomen dat het tegenovergestelde van het doel van het amen dement worde bereikt eene verlaging van het tarief, door den heer Bouman niet voorge steld, dan zou van de opbrengst der belasting wegens dienstboden zeker al te weinig over blijven. Door den heer Donner werd een amendement ingezonden, beoogende de afschaffing der belas ting voor vrouwelijke dienstboden, jonger dan 18 jaar. Het verlies, dat de schatkist zou lijden, zal in dit geval ongeveer f78,000 bedragen. Daar het amendement nog niet werd toege-f licht, en dus ook niet bekend is welk motie In de toelichting der nadere wijzigingen van het ontwerp op de Personeele belasting wijst de Minister aan in welke punten, wat het mobiliar betreft, het wetsontwerp van de be staande wet afwijkt. Het tarief van die wet is gewijzigd, maar daarentegen zullen verschillende voorwerpen, die tegenwoordig in de schatting worden begrepen, naar het ontwerp er buiten blijven, zooals glas- weik, porselein, aardewerk, zilverwerk, tafel linnen enz. In de taxatie blijven begrepen de voorwerpen, wier verkoopwaarde in den regel niet hoog kan geschat worden, omdat velen ze in gebruikten staat niet begeeren en zij, die ze wèl koopen, dat alleen doen als de prijs laag is, zooals bed den, tafels, stoelen enz. Bovendien tapijten, gordijnen enz. die in gebruikten staat weinig gezocht zijn, maar tevens in andere vertrekken, dan waarvoor zij gemaakt zijn, zelden passen.’ Buiten de schatting vallen de voorwerpen, die een ruimer kring van koopers vinden en waarvoor betere prijzen worden besteed, omdat zij hunne herkomst van eene verkooping of uit een ,venduhuis niet gemakkelijk verraden, en het voorafgaand gebruik door anderen ook niet bijzonder afschrikt van aanschaffing. Zijn deze voorwerpen in kleine inboedels be trekkelijk weinig te vinden, daartegenover staat dat het tarief voor die inboedels lager is. Al zullen vele schattingen met meer zorg geschieden dan tot heden het geval was, zoo zullen zij om de aangevoerde redenen toch al tijd matig moeten zijn en is te verwachten, dat de bruto-opbrengst van den grondslag, n.l. de vaak de verderfelijkste gevolgen na zich sleept. Bekeud is, dat besmetting ’t meest voorkomt wanneer de infectieziekte genezende is de bac teriën laten dan los bij massa’s en de lucht wordt er mee bezwangerd, terwijl de zorgelooze mensch er minder bang voor is geworden. Wie aan verkoudheid lijdt, steekt licht zijn huisge- opbrengst ongerekend de reductie wegen^kin- nooten aan in de overgangsperiode, len en kinkhoest is ’t evenzoo. Het is dus niet ongerijmd, wanneer rondom ons feiten voorvallen die er op wijzen, dat het monotheisme meer adepten maakt dan ’t veel- godendom, dat als fabelleer weinigen onder ons lasting wegens mobilair voor de reductie iu v meer aantrekt, tenzij uit lust tot tijdverdrijt of band met talrijkheid om er een beeld of rijmwoord aau te ontleenen voor de poezie. K E N N 1 S G E VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis, dat het door hen opgemaakt Primitief Kohier van Belasting op de binnen deze gemeente ge houden wordende Honden, dienstjaar 1896, van den 19en dezer maand, gedurende acht dagen ter Secretarie alhier voor een ieder ter inzage zal liggen, binnen welken termijn belangheb benden tegen hunne aanslagen op ongezegeld papier bij hun College bezwaren kunnen in brengen. Voorts worden de belastingschuldigen herin nerd aan artikel 10 der Verordening op de in vordering van bovengenoemde belasting, lui dende als volgt ,Van de aangifte in eene mindere klasse dan verschuldigd is,iwan het houden van belastbare honden zonder aangifte en van het gebruik maken van een hond tot hooger belastbaar ein de dan waarop de ten kohiere gebrachte aan slag of gedane aangifte recht geeft, zal proces verbaal worden opgemaakt in voege als bij art. 275 der gemeentewet is bepaald.” Sneek den 18 Februari 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. B I N N E N L A N D. Prins Boris is ten tweeden male gedoopt. Had zijn moeder bij haar huwelijk de voor waarde gesteld, dat kinderen uit dezen echtver bintenis roomsch-katholiek zouden worden op gevoed, prins Ferdinand heeft zijn gelofte niet i-lng gestand kunnen doende Bulgaren zijn niet gediend van ’t rooinsch geloof en, trouw aan de leus dat de wereld bedrogen wil zijn, heeft dit volk gejuicht toen zijn toekomstige vorst werd herdoopt in de grieksch-katholieke kerk; het heeft gejubeld omdat het zich geen vorste- Ljk gezag kon voorstellen dat niet wortelt in *t geloof der landskinderen, ’t oud-vaderlijk ge loof in den god der slaven. Zouden de volken van west Europa milder denkbeelden koesteren in een geval als het Bulgaarsche Zouden de Engelschen, de Nederlanders hun vorsten, thans hun vorsten, die zich vermeten een ander geloof aan te hangen dan het alge meen volksgeloof, met beter oogen aanzien dan in de XVII eeuw bolken, die hun koning niet kunnen missen, gevoelen behoefte aan autoritaire voogdijen waaraan zou een vorst dit gezag anders en be ter ontleenen dan aan ’t landsvaderlijk geloof, dat God de beschermer is van het volk dat zijn geboden bewaart en onderhoudt Mozes boeken influenceeren nog op onze sa menleving ’t boek van de oorlogen van Jahveh is een weefsel van wetten en geboden waarop allen nog zich beroepen die ’t wapen van ’t ge zag hanteeren en waarbij alle gekroonde heer- sobers bescherming zoeken wanneer hun heer schappij betwist wordt, zooals Mozes tijdens zijn leiderschap meermalen heeft ondervonden. Zijn boeken hebben hun invloed onder ons nog niet verloren. Zo leeren dat er slechts één God is, die, afgescheiden van de „Schepping”, boven deze verheven is. Ze bevatten dus de voorstelling van een buiten de wereld geplaat sten God, die met de willekeur van den Oos- terschen monarch alle dingen bestuurt en on ophoudelijk ingrijpt in den loop dez gebeurte nissen. Daarom, tal het een volk goed gaan, zoo zeggen de royalisten, dan moet de vorst regeeren bij de Gratie Gods, en om ’t zoover te krijgen is Borisje in de Grieksch orthodoxe kerk opgenomen. Om deze onnoozele renegatie goed te begrij pen, is ’t noodig na I ontstond en aan ons aan de menschheid een grooten dienst heeft bewezen. Een stap voorwaarts in de goede richting, wordt beweerd. Misschien wel bevreesd voor nog verderen „vooruitgang* begrepen de geloovigen van late- ren tijd dat het beter ware zij ’t ook ten halve terug te keeren tot „les premiers amours.* Ze maakten van dien éénen God een drietal; maar om hun invloed onder de natuürgenooten niet te verspelen wist men geen ander middel dan dit, dat men van de drie dadelijk weer één maakte, den drie-éénling, het symbool van oud en nieuw, een wezen dat de menschelijke bevatting te boven gaat en dus met recht het onbegrepen opperwezen wordt genoemd. Het zal zeker altijd een raadsel blijven, hoe deze geloovigen er toe kwamen ons arm menschen- hoofd te willen kwellen met zulk een voorstel ling, die erger is dan de fabelleer der ouden zelve en daarom als daad van geloovige bezorgd heid voor ons verstand een misdaad schijnt en in de praktijk van ’t leven overbodig is buiten dien. Immers het overbrengen van ’t geloof aan meerdere tot dat aan één God, is proefonder vindelijk gebleken geen blijk van vooruitgang te zijn, maar veeleer omgekeerd, omdat ze den geest des menschen niet vrij maakte van de knellende gezagsbanden, maar hen des te ster ker knelde en bond. Het is logisch juist dat óen monarch, één God, beter in staat is den schepter te zwaaien dan tien of meer van zijns gelijken, die, zoowel in hemel als op aarde gedetermineerd zijnde, el kaar van tijd tot tijd in de haren te vliegen, tot groot nadeel van ’t onvolprezen gezag. Onze tijd geeft hiervan doorslaande bewijzen bij de vorsten in ’t beschaafde werelddeel, die elkander nauwlettend op de vingers zien en den oorlog verklaren onder de vermeende of voorgewende bescherming van den God hunner beschermelingen. Hoe zou dan ooit Boris, de vorst der Bulgaren, zijn getrouwen te velde kunnen roepen tegen andere volken, wanneer hij, Boris, aan een anderen God geloofde dan zijn getrouwe onderdanen Wijs dus waren de geloovigen toen ze, na hun God te hebben ontleed, hem weer in el kaar zetten en aan het drietal één hoofd gaven om, éen van denken en willen, elkaar te steu nen in de beheersching van het menschdom. T Een stap voorwaarts zien we niet in den e gaan, hoe deze opvatting sprong van Mozes’ geloof, ook omdat het in deze s werd overgeleverd. 1'. U1VU„C eer dezer vinding komt aau Mozes toe de eer komen. we zullen werd overgeleverd. der overlevering aan de kerk, zooals trachten nader uiteen te zetten. Van ’t geloof aan i zes over tot 't geloof aan één God. De inpren ting van dit nieuwe geloof valt ook in onze De nieuwe phase moeilijker valt op vasten grond te -- Ook in ’t godsdienstig gelooven volgt de natuur ’t beginsel, dat ’t kwade, wanneer het afnemend is, juist in deze laatste periode meerdere góden ging Mo- de grootste besmettingskracht heeft en daardoor ting van dit nieuwe geloof valt ook in eeuw van vooruitgang tamelijk licht, sinds de meening heeft post gevat, dat Mozes’ idéé be schouwt wordt als een stap voorwaarts. Van ’t véelgodendom naar ’t éengodendom b I te te of ■k aa ia ;je ar a- WEKKER

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1