1 No 18 1896. 13, is REDDINGSBAKEN BIJ DE GRATIE GODS. lor- uis, t. ui. 3°. 4°. BINNENLAND. 7°. Leeuwarder trekvaart 8°. 9°. 10°. 11°. 12°. ad» op ooodzakelijk Alle brieven in te zenden. RS- aar. laar 8. der jnde at. 5°. 6°; ha- 50 9 a 0 4 1)0, Ger uim vrij- Deze CO UB AFT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco het strafrecht met zijn onmenschelijke kastij dingen. Veen, aan de Frane- Tevens wordt in herinnering gebracht, volgens art. 450 van het Wetboek Naar het Deventer Dagblad meedeelt, zullen met 1 Maart bij de Hollandsche spoorwegmaat schappij bepalingen betreffende goedkoope uit stapjes in werkingtreden. De tarieven en voorwaarden zullen aan de stations verkrijgbaar worden gesteld. Reisbil jetten (goedkoop uitstapje) moeten minstens een uur te voren aan het station worden aange vraagd. De prijzen zijn ongeveer gelijk aan de gewo ne retourkaarlen. De geldigheidsduur hangt af van de afstanden en bedraagt tot 7Q kilom. 2 dagen, 71100 kilom. 4 dagen, 101200 ki lom. 6 dagen, 201300 kilom. 8 dagen, boven 300 kilom. 10 dagen. (Zie achterstaande anonce.) De secretaris van de vereeniging „Liefdadig, heid naar vermogen* te Amsterdam hield Maan- volhoudende zin dreef hen opwaarts naar de vrije bergtoppen met hun uitgestrekte, vrije vergezichtenzoo klommen ze op naar het licht on vulden hun ruime ziel met hemelsch vuur. Maar zij daar beneden, aan wie de Pro- methiden in broederlijke liefde van het vuur wilden meedeelen, zij verstonden niet de waarde dezer gift, en in plaats dat deze vonk hun dorst naar licht opwekte en zij omhoog stegen gelijk hun gidsen, bleven ze hokken in hun haardste den en maakten de vonk dienstbaar aan hun eigen belangen. Ze meenden natuurlijk en be weerden ’t ook, dat ze ’t hemelsch vuur onder hielden, maar hetgeen ze onderhielden was de duisternis, was onverstand; ambrozijn, levens brood, wilden ze bakken en ze meenden ook dat ze ’t deden, maar wat ze bakten was gif, knechtschap, slavernij. Ze hielden ’t reine niet reinhet onreine middel door hen aangewend was onverstand, knechtschap, kortom: was ge zag. Intusschen, men versta ons welhet woord religie heeft zooveel beteekenissen het zou den schijn kunnen hebben als wilden we al het door den geest geboetseerde, zooals de geschied schrijver dit uitdrukt, in zijn oorsponkelijke gestalte voor goed en rein beschouwen. Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Voor wie de vrije, verstandelijke mensch het ideaal is, blijven bij de waardeering der dingen als van zelfuit gesloten de religieuse voortbrengselen van dwaze verbeelding, sluwe heerschzucht en dom pige slaafsche gezindheid; Baal, Jahveh en con sorten zijn niet de voortbrengselen evenmin als ze de voortbrengers zijn van verstandelijk-vrijo menschen; ze treden op als autoriteiten. Het zou de mensch beleedigen, wanneer men deze scheppingen van zijn geest voor reine producten liet doorgaan; hun bestaan, hun karakter en eigenschappen zijn de lichtbeelden van wat er in hun geestelijke vaders omging. Gewend als deze waren aan onderwerping, leiding en slaaf- schen zin, kon ’t volgens de wetten der natuur en van de erfelijkheid niet anders of hun schep pingen vertoonden de eigenschappen welke in hun leiders voor alles zich vertoondenHeersch zucht en daarbij zich waardig aansluitend Naar aanleiding der verklaring, door den minister van waterstaat den 20 Dec. 1895 in de Tweede Kamer afgelegd, dat het door de Provinciale besturen van Friesland en Gronin gen bij de regeering ingediend plan tot verkrij ging eener afdoende verbetering van den wa terafvoer, niet onverdeeld gunstig is beoordeeld, heeft het hoofdbestuur der Fr. Mij. van Land bouw hieruit afleideude, dat een nader om vangrijk onderzoek wordt noodig geacht in een adres aan de Regentes verzocht, dat dit na der onderzoek voor dat geval worde opgedra gen aan een commissie van deskundigen, waar in de hoofdingenieur van ’s rijkswaterstaat voor Groningen en Friesland zitting heeft. Als reden voor dat verzoek geeft het hoofd bestuur op, dat het niet alleen hier de belan gen geldt van meer dan óen provincie, maar ook dat deze autoriteit, krachten zijn betrekking geroepen is de regeering te adviseeren en dus alsdan wordt voorkomen, dat gewijzigde plan nen, welke uit dit onderzoek voortvloeien, op nieuw van rijkswege een tijdroovend onderzoek zouden eischen, waardoor een spoedige oplossing van den verbeterden waterafvoer, voor den landbouw onmisbaar, mogelijk zal worden be vorderd. ADVEBTENT1ÊN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7 */j Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. ile Feenstra, aan den bij den Congierge der Hoogere Burger- bij den Congierge der School voor kos teloos onderwijs in den Molen van ker vaart. De minister Van Houten is toch zoo kwaad niet. Ziedaar de gedachte, zegt het Venl. Weekbl., die bij elk voorstander van het bij zonder onderwijs moet opgekomen zijn, toen hij het wetsontwerp tot wijziging van eenige arti kelen der wet tot regeling van het lager onder wijs onder de oogen kreeg. Zelfs de heer Go din de Beaufort, die nog onlangs bij de behan deling van hoofdstuk V in de Eerste Kamer een philippica tegen den minister Van Houten hield, en de Maasbode, die deze afstraffing zoo verdiend vond dat het blad ze geheel overnam zonder van de verdediging des ministers te ge wagen, zullen tengevolge dezer voordracht zach ter gestemd zijn al zeggen zij het niet. Het bijzonder onderwijs toch wordt door den mini ster niet alleen even goed behandeld als het openbaar, maar zelfs men gelooft zijn oogen niet beter. Wanneer men 1 van de me morie van toelichting gelezen heeft, dan draait men onwillekeurig de bladzijde om, teneinde te zien, wie de man is die zoo spreekt. Ja wel! hij staat er onder: „De minister van bin- nenlandsche zaken Van Houten.* Stond er Mackay of De Savornin Lohman, men zou het zeer natuurlijk vinden, maar Van Houten is geheel onverwacht. Deze „bonne marqué* heeft de heer Van In plaats Rr religie. Religie is voor den mensch noodig als brood sn nadeelig als vergiftaldus een Fransch bon dot, dat echter meer is dan wat men gewoon st verstaat onder de uitdrukkinggeestig ge- 'egde; ’t is het embrijo eener zuivere waarheid. In de zichtbare verheffing van den mensch boven de kleinheid van zijn tegenwoordige stel- llng, boven de beperkte ruimte van zijn per- 'oonlyk bestaan, boven de eenzijdigheid van 'ijn dagelijksch werk uit, een opheffing tot het De ziekte die wijkt is gevaarlijk, ook voorden patient. Wijst niet de geneesheer den influenza-lijder er nadrukkelijk op, dat’t gevaar van te sterven aan de griep ’t grootst is wan neer hij zich te spoedig genezen waant De slavernij uit de dagen der Grieksche go denleer is afgeschaftmaar de vrijheid waarop men zich thans beroemt, is erger dan de knecht schap van voorheen. Loopt men niet aanhou dend gevaar een of andere majesteit te schenden? Mozes kan gerust zijn. De band zelfs van den modernen God is hechter dan ooit. Het geweten dat den mensch in ’t spoor van den plicht houdt bewaart de orde in onze zooge naamde maatschappij. Bittere ironie bewaart de orde Welke orde Het is de orde waartegen ieder die van orde niet afkeerig is zich moet verzet ten. Het natuurlijk proces der menschelijke ontwikkeling protesteert tegen deze maatschap pelijke „orde* omdat haar dwingend karakter hem belemmert en hem in vrijheidslievende excursie tegemoet treedt met de bedreiging van Gode’s kastijding die onderdrukkende, verkrachtende orde, wel ke den natuurlijken factor der ontwikkeling van ’s menschen geest, de vrijheid, aan banden legt! Opdat de geest zich fier ontplooie, is vrijheid Boodzakelijk en dwingende orde hinderlijk opdat de plant zich krachtig ontwikkele is onafwijsbaar de voorwaarde dat haar wortels, in plaats van beperkt te worden, den bodem in elke richting ongehinderd mogen doordringen opdat frischheid die ontwikkeling kenmerke en siere, is noodig dat de frissche wind niet onderschept of bezwangerd worde door moeras dampen. Tegen deze voorwaarden komt de dwingende orde in onze samenleving in verzetin plaats van orde, die de vrijheid van beweging waar borgt, rust, die doodelijk is; in plaats van de 'vrijheid, het gezag; van gjj moogt, het: gij poetvan gij behoeft niet, ’t gij zult niet. Geen natuurlijke orde, maar die van ’t Oude I Verbond met zijn Gij zult en van ’t Nieuwe Pnet hetGij zult niet. In plaats dus van de orde der natuur, die |vau den Bijbel, welke den menschelijken geest keuken geeft, die zelfs in ’t gunstigst geval niet Imeer geheel glad gestreken worden I In plaats van het gezag der rede, het gezag De Standaard maakt er minister van Houten een verwijt van, dat den burgemeester van Sliedrecht „eervol” ontslag is verleend. Het Vad. heeft een dergelijke grief: het „niet-eer- vol” ontslag van den schoolopziener in het arr. Alkmaar. „Men weet, zegt het blad, dat deze ex-secre- taris der gemeente Alkmaar, ten gevolge van de knoeierijen van den ontvanger, zich in pre ventieve hechtenis bevindt. Intusschen is nog onbewezen, in hoeverre hij aan de knoeierijen, die hem niet verrijkten, medeplichtig is geweest. In elk geval heeft hij zich als schoolopziener in geenën deeie misdragen; integendeel hij stond als een voortreffelijk schoolopziener bekend. Als wij ons niet vergissen, heeft hij nog vóór zijn inhechtenisneming zijn eervol ontslag als zoodanig gevraagd. Waren er dan geen rede nen hem dit ontslag eervol te verleenen, of al thans het te verleenen op verzoek, onder voor behoud van onderzoek, of er termen zouden zijn het alsnog eervol te verleenen groote en algemeene waarin wij leven en ons j bewegen, het streven naar ’t Excelsior, daarin j ligt iets dat vrijmaakt, verheldert, dat ons ver- j stand te hulp komt’t is het brood van een hooger leven. En de krachtigste persoonlijk- 1 heden van alle tijden hebben deze verheffing gezocht en gewaardeerd Buddha, Zarathustra, Laotie, Pythagoras, Socrates, Jezus, zij konden, geen hunner, het stompe vegeteeren in het dompig, donker dal, het ellendig menschendorp, KEHN1SGEV1KG. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis, dat er aanwezig zijn Ter Horst, Houten verdiend, door voor t 00 L- T rn ni I de verplichting tot het geven - bij <7. Bloks may Pomprnaker, buiten f1 rT j L_, heffing kan worden verleend, terwijl die plichting voor het bijzonder onderwijs geheel dat van Straf recht, ieder die getuige zijnde van het oogen- blikkelijk levensgevaar waarin een ander ver keert, nalaat dezen die hulp te verleenen, die hij hem, zonder gevaar voor zich zelven, ver leenen kan, indien de dood van den hulpbe hoevende er op volgt, gestraft wordt met hech tenis van ten hoogste drie maanden of geldboe te van ten hoogste drie honderd gulden. Ten slotte wordt de aandacht gevestigd op art. 168 der Algemeene Politie-Verordening dezer gemeente, luidende alsvolgt: „Niemand mag weigeren een drenkeling in zijn huis op te nemen. Ieder is verplicht, die daar te houden, tot dat volgens verklaring van een geneesheer ver voer kan plaats hebben.” Overtreding van dit artikel wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes dagen of geldboete van ten hoogste vijf-en-twintig gulden. Sneek den 25 Februari 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. Houten verdiend, door voor te stellen, dat van „1 van onderwijs in de vrije- en ordeoefeningen voor openbare scho len^ telkens voor 5 jaren door Ged. Staten ont- s ver plichting zal vervallen. 1°. in de Stoomhoutzagerij van aan de Geeuw ’t Hoogënd bij de Wed. Folkert Prins, aan de Prinsengracht in de Smederij van J. Tjaarda, buiten de voormalige Noorderpoort; aan het Spoorwegstation bij M. Meiners, nabij de Oosterpoorts- brug bij G. S. Hofstra, Steenhouwer, aan de Leeuwarder trekvaart bij de Wed. Th. Asselman, Scheepstim merwerf bij de Oppeuhuizerbrug bij de Kalkovens van Feenstra, aan den Oppenhuizerweg bij den Congierge der Hoogere Burger school I wIh ■lis- ffl iiiramriHUj nr m ffiffiffll ffl BI fflffiissaw JM. ojo u 3 45* SJ* i VAX er im; r. en, 75 Ui »- 85 9U 9'29 94* »5a 103 10 IS 8 SO 7- 77 720 »- 8 - 81» 8 35 8 45 ;'-W- 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1