fflUffl IIBITIIMMHT Slffl. n a. No. 20. E E N-E N-V IJ F T I G 8 T E J 1896. HET GEZAG DER RELIGIE. kW I )0. van eer len an irk Alle brieven in te zenden. rer- met i te )0, DO meening zijn verstandig De eerste beeten gronden 50 a. '0, zien b. d: la in, oed 'en- :ur inr N. ,50 )0, i een bo- venmenschelijken heerscher, die willekeurig en en beloont, be- RS-.I larro aar t overige treedt deze heerscher op in theologischen mantel maar Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil leton-nummer 215. het slaafsch geloof blijft voortleven in heerschzuchtig regeert, bestraft veelt en geeft. Voor niet alleen ook in den filosofischenliet zoeken naar den oorsprong der dingen, naar het wereldbeginsel, de axiomatische opvatting van een regeerend metaphysicum, hetzij dan een .zedelijke wereld orde" cf een „absolutum”, is één uitvloeisel van dezelfde onderworpenheid welke zich een leven zonder regeering, zonder heteronomie volstrekt niet kan voorstellen. Voor den mensch mag men zeker hopen, dat hij eindelijk uit de- xen gedachtengang worde verlost door een na tuurfilosofie, welke de autonomie der werkelijk heid proclameeren zal. De vrije mensch is niet geneigd voorstellin gen te vormen of aan te kweeken van een groot machtige transcendente tirannenheerschappij; hij verzet er zich tegen hij is de Prometheus, van Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, Gezien de missive van den heer Commissaris der Koningin in Friesland van den 21 Febru ari 1896, le Afdeeling M/S no. 222 (Provinci aal blad no. 16), betreffende de opkomst in werkelijken dienst voor herhalingsoefeningen van de Zeemiliciens-Verlofgangers, van de lich ting 1894; Roept bij deze op: de in deze gemeente ge vestigde Zeemiliciens-Verlofgangers, van de lich ting 1894, om zich op den 18 April 1896 voor herhalingsoefeningen in werkelijken dienst te begeven, te Willemsoord bij de Directie der Marine aldaar. De betrokken verlofgangers worden herinnerd: a. dat zij zich op genoemden datum behoo- ren aan te melden bij den Commandant van H. M. Wachtschip te Willemsoord, voor zoo veel dit mogelijk is, ten 12 uur des middags, gekleed in de bij hun vertrek met onbepaald 1 1 1 t 4 v i en voor- Dg beslissing in de Tweede Kamer gevallen in zake de invoering van het Personeel, wordt verschillend beoordeeld. Hier en daar is men geneigd er een politiek votum in te zien. De katholieke leden zouden het Kabinet een kleine onaangenaamheid hebben bezorgd als straf voor de houding van den minister van Houten ter gelegenheid der onderwijszaken bij de Staatsbe- grooting, terwijl de meerderheid der zoogenaam de Takkianen ter zake van de kieswet het ka binet deze kleine nederlaag zouden hebben be rokkend. Beide groepen hebben intusschen hun motieven niet onder stoelen of banken gestoken en duidelijk gezegd waarop hun houding rustte. De vraag, wat er nu zal geschieder, wordt nader besproken. Volgens het Vaderland is de bedoeling blijkbaar geweest de invoering van de nieuwe personeele belasting te doen plaats heb ben als ook de kieswet is aangenomen. Dan blijft alleen de vraag over of de verkiezingen van 1897 moeten plaats hebben op den grond slag der oude wet op het personeel dan wel of die verkiezingen bij de wet worden uitgesteld. De Telegraaf meent, dat door deze strek king aan het amendement toe te kennen, die strekking zeker tot de kleinst mogelijke pro portie gereduceerd wordt. Daar mr. Van Hou ten echter zoo stellig gezegd heeft, dat men een noodkieswetje niet nu reeds van hem te ver wachten heeft, weet de Tel. niet, .waar dit KENNISGEVING. 's BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis, dat het Primitief Kohier van den Hoofdelijken Omslag, dienst 1896, goedgekeurd door heeren Gedeputeerde Staten van Friesland, aan den Gemeente-Ontvanger ter invordering is ter hand gesteld en een ieder verplicht is zijn aanslag op den bij de wet bepaalden voet te voldoen dat een afschrift van dit Kohier vanaf 9 dezer, gedurende vijf maanden ter Secretarie dezer gemeente ter inzage is nedergelegd, alle werkdagen van ’s morgens 9 tot ’s namiddags 1 uur. Sneek den 6 Maart 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE P E lÜk Zoo is de meening, dat op den bliksem j en vuur; en dat de vrije mensch dus in de autoriteit zijn doodelijken vijand heeft te zien, wiens vernietiging hij vieren mag als de grootste triumf. De godsdienst is autoritair, van welke zijde ook bezien; zijn góden zijn autoriteiten, zijn stellingen en organisatie ’t is alles autoritair in elkander gezet. Wat zoo’n godsdienst des geloofs kweekt is onverstand en onderworpenheid, en met het oog hierop past het woord van Voltaire: Ecraser 1’ infame De góden zijn autoriteiten, en wel de hoogste; ze zijn dé meest uitstekende pyramiden welke de dwaze slaafschheid der menschen heeft op gebouwd. De eigenschappen van geweldige heerschers met grootse he macht toegerust en gepersonifieerd zoo is de grootmachtig re- geerende, bevelende en straffende of genadige hemelheer, die van de menschen, zijn slaven, welke hij met één frons zijner wenkbrauwen vernietigen kan godsvrucht, onderdanigheid en eerbied voor zijn geboden verlangt. Een der stoutste revolutionaire pogingen waagde de idealistische anarchist Jezus,anarchie in den zin vanlos zich gevoelen van heerschappij die aan ’t denkbeeld van den sterken, ijverigen God ’t begrip zocht vast te knoopen van den liefdevollen God-vader, daarmee in de liefde het tegendeel uitdrukkende van hetgeen men onder heerschappij heeft te verstaan. Zijn po ging mislukte echter. De wereld was te diep verzonken in de knecht schap. Hij-zelf, de bevrijder, zou later het middel worden waarmee de voorstelling van den hemelheerscher nieuw voedsel gegeven werd Jezus zoo meende een onvrij volk, is ge storven als een rein offerlam, om den toornigen God te verzoenen met de zondige mensehheid. En toch was God de liefde? De fantasie van ’t volk was te zeer bezoedeld door knechtschapde aardsche autoriteiten bleven, en zoo bleef ook de hemel-autoriteit. Ja, de verhouding tusschen deze twee, welke in de eerste eeuwen van ’t christendom ietwat gespannen was, verkeerde in harmonie, waartoe ze als van nature bestemd was: de heer des hemels was vóór de Middeleeuwen Opperste Veldheer; hij beleende de heeren der aarde met hun heerschappij en zij dienden hem als vazallen. Zoo zullen godsdienstige en wereldlijke auto riteiten elkander steeds steunen of bijstaan; „alle macht is uit God” zegt Paulus en gaarne wil de vorst zijn gezag afleiden uit het goddelijk gezag,ende vrijheid,die’s menschen hart ver vulde, zal zich laten verontschuldigen, zoolang ¥erlof medegenomen kleedingstukken de kerkelijke heerschzucht en paedagogische tirannie. Zulke motieven, door een af andere autori- teit opgedrongen, zijn ’t teeken waaraan men ’t gezag herkent. Wie ze aanbrengt, heeft ge- zaS> of, zooals men ’t uiturukt: vertegenwoor digt ’t gezag en is dus een autoriteit. Voor de hand ligt, dat gezag en verstand, gezag en vrijheid zich tot elkaar verhouden als water en vuuren van hunne verlofpassen en zakboekjes; hun verlofpas vóór vertrek naar boord te doen afteekenen, en goedkeuring verleent, verbiedt en fiat i f’ zicl1 een twee dagen vóór den dag van opkomst ter Secretarie der gemeente te ver voegen tot het bekomen van daggelden en ver- voerbewijzen. Zij, die wegens ziekte niet aan deze oproe-' ping op den bepaalden tijd kunnen voldoen, zullen van hunne opkomst in werkelijken dienst niet voor diligent worden gehouden, maar zijn verplicht, om 1. van hunne verhindering tijdig ter Secre tarie der gemeente te doen blijken door inle vering van eene geneeskundige verklaring, en’ 2. om zich onverwijld na hun herstel” aan boord van het Wachtschip te Willemsoord te vervoegen. Tevens brengt de Burgemeester nog in herinne ring, dat voor deze opkomst geen gebruik mag worden gemaakt van de vervoerbewijzen, voor komende in de zakboekjes, zijnde deze bestemd om te worden gebruikt bij opkomst met spoed. Sneek den 28 Februari 1896. De Burgemeester voornoemd, ALMA. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cente- voor eiken regel meer 7^ Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. De oorzaken eener of ze zijn dit niet, en bestaan in waarnemingen of waarheden waaruit ze met logische noodwendigheid voort vloeien. 7 de donder volgt, daarom gegrond, wijl dit steunt op onze persoonlijke waarneming. En de meening, dat een werelddeel bestaat hetwelk Amerika heet, is gegrond, omdat een menigte waarheden daarvoor en geen enkele zich er tegen verklaart. Onderwijzers of school boeken, die ons dit aan ’t verstand brengen, kun nen natuurlijk dwalen of ons misleiden. Maar is er voor deze verdenking wel eenigen grond aanwezig t Bestaan van Amerika is met onze kennis Van den aardbol volkomen vereenigbaar en wordt op duizenderlei wijze bevestigd. In de bladen lezen we telegrammen en berichten uit Amerikawe zien Amerikaansche postzegels on illustraties we ontmoeten betrouwbare lie den, welke beweren in Amerika te zijn ge weest kortom, tal van bewijzen, die wel is waar ieder op zichzelf niet voor streng kun nen doorgaan maar te sameugenomen beslissend zijn en ’t bestaan van Amerika bepleiten en de juistheid onzer overtuiging vaststellen. Hetgeen dergelijke meeningen steunt en als juist kenmerkt, is de innige samenhang met ware begrippen waarin ze zijn opgenomen als onderdeelen en waaruit ze voortspruiten tegelijk. Nu zijn er meeningen, voortgekomen uit be grippen of verstandelijke oorzaken, welke niet met logische noodwendigheid zijn af te leiden, maar welke hun ontstaan vonden in onverstaan bare oorzaken door psychologische werking. Nemen we een voorbeeld Niet lang geleden of is het nóg zoo mis schien werd op de scholen in Duitschland geleerd, dat zich in ’t binnenste der aarde het helsche vuur bevindt, waarin de door God ver doemden helsche pijnen hebben te lijden. Durf de een leerling nu de vraag stellen hoe men hieraan kwam of waarom dit zoo was, dan werd hem op eenigerlei wijze het zwijgen opgelegd, Misschien wel werd hij gestraft; in ieder geval werd hij voor een deugniet of schavuit uitge raakt en indien zijn duivelachtig verstand zich het aan ’t geloof onderwierp zoo werd den Jnaap verzekerd dan zou hij voor zijn on geloof in ’t hellevuur moeten boeten. Aan den ‘uderen kant werd de streng geloovige geprezen 3n zijn geloof heette ’t middel tot de eeuwige ;aligheid_ Deze bewerking van ’t gemoed boekte in menig kinderhart ’t vaste geloofin leze godgeleerde theorieën. ’t Geloofde uit rees voor de gevolgen van ’t mgeloof en uit hoop op de belooning, welke i geloof stellig had te verwachten geen lo- ‘sehe gronden dus hier, maar psychologische rotieven, die werkten in de gevoelswereld 'au ’t kind en die hem werden ingeblaxen door verzet er zich tegen hij is de Prometheus, wie Goethe zegt „Ik ken niets armzaligers onder de zon dan u, o Goden Gij onderhoudt in kommer met verplichte offeranden en den adem des gebeds Uw Majesteit, en gij zoudt moeten ontberen indien kinderen en bedelaars geen hoopvolle dwazen waren. Toen ik een kind was, niet wist waar uit of heen, toen richtte ik mijn dwalend oog naar de zon, alsof daarboven een oor was om te hooren mijn klachten, een hart als ’t mijne om zich te erbarmen over de nood- druftigen. Wie hielp mij tegen den overmoed der Titanen Wie redde mij van dood en sla vernij Hebt gij niet alles zelf volbracht, gij heilig gloeind hart? Ik u eeren Waarvoor?” En zoo heet het verder terwijl Zeus slechts bekrompen slaven kweekt, heeft de ver standelijk vrije mensch het eenig heerlijk be wustzijn „Hier zit ik en vorm de menschen naar mijn beeld en geslacht, dat mij gelijk zij om te lij den, te weenen, te genieten en om zich te ver heugen, maar om u te minachten, zooals ik u minacht.” O' 7' 0 U R A Si 6 30 L8 C OEEKER HiB n uirmuhui ms h 5* o* 15 35 4» 15 111 I- 133 111 >2» >43 I5> IS >15 iv. SO 7 '20 - t OPKOMST ONDER DE WAPENEN.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1