IlfflWS- i i INRfflIBiUI TOOK 1)1 s.: Uil I UI Mi IDIlMDISSUIffl SÏEM. £tBEKG_E,MrasT?R No. 24. E E N“E N-V IJ F T I Q 8 T E A R G A n G. 1896. HET GEZAG DER RELIGIE. 1 Oproeping onder de Wapenen. 21 31 A. utV lè T. tek. >ot. Ier 50. f. ek- ius Alle brieven in te zenden. N. .00 .00, oo, 00 sur eur nv. [Js- :rs- he! ge- an- ne- zen an- g”. ing ea ch- ge- •d ha an, 40 I i k )0; ADVERTENT1ÊN voor eiken regel meer belangrijk lager. Voorwaard en daaromtrent den uitgever. van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; 7 ’/i Cents. Bij abonnement is de prijs -te vernemen bij De Standaard heeft verscheiden grieven te gen het Rotterdamsche adres tot wederinvoering van de doodstraf en eindigt met de volgende opmerking, die niet bemoedigend is voor hen die de galg weder willen oprichten. De opstelling van zulk een adres is een uiterst gewichtig werk. In zulk een adres komt het <op elk woord aan, zegt de Standaard. En geldt dit reeds bij elke actie van dien aard, die eisch klemde hier te sterker, omdat men, althans hier te lande, bijna alle juristen tegen zich heeft, incluis do school van Gratama, en ook op schrif tuurlijk gebied de nog heden voortdurende gel digheid van de goddelijke ordinantiën, zelfs van orthodoxe zijde, betwist wordt. BINNENLAND. Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 216. evenaart, en al kan men niet nauwkeurig aan- I wijzen of de troost waarin de geloovigen deelen wordt overtroffen door onheilvolle neven werkingen, men ziet toch deze bijeffekten en ze zijn niet gering te schatten. Met de onder danigheid, waarop we reeds wezen, valt als ge volg van ’t geloof aan een hemelschen regent een zekere afneming van ons zelfvertrouwen samen, een vermindering van ons machtsbesef, die den aanwas der menschelijke macht en Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco UIT DE PERS. De Avondpost bevat het advies van mr. A. F. de Sarvornin Lohman over de doodstraf. Deze beroept zich op hetgeen hij den 26en October 1880 daaromtrent heeft gezegd. Hij resumeert zijne meening in de navolgende woorden „Hoewel het recht der overheid erkennende, kan ik nochtans niet meegaan met de tegen woordige beweging, welke m. i. op onjuiste beweegredenen berust. Dat door de wederin voering van de doodstraf de veiligheid zal be vorderd worden, acht ik geenzins bewezen.” Daarna treedt de heer Lohman in eene korte beschouwing van de bijbelteksten, die ter rëcht- i vaardiging van de doodstraf worden aangehaald M er - a aie caaraan genecnt worat. comité zich mocht wenden tot de Nederlandsche kracht. Dat gebeden afgezien van bijko mende natuurlijke gevolgen niet het minst aan de objectieve wereld veranderen of verbe teren, behoeft heden ten dage niet meer bewe zen te worden. We hebben dus enkel te letten op de bevrij dende uitwerking welke ’t gebed heeft op ’t gemoed van den biddende. Verstaatmen daar onder hoop of troost, dan loochen ik die uit werking niet. Intusschen zijn deze niet enkel de specifieke uitkomsten van ’t geloof, maar ook van de ver heffing van ’t gemoed tot idealen welke eigen is aan de naturalistische wereldbeschouwing. Beveel vrij uwe wegen En wat het harte krenkt, Aan d’ allertrouwste zorgen Van dien den hemel scheukt. Deze grondstelling sterkt de onderworpenheid onder voogdelijke leiding, die de filosofie der vrijmaking voor een grondfout houdt van de vroegere en tegenwoordige menschheid, voor den hoofdpilaar van de staatkundige en econo mische uitbuiting, kortom van de heerschappij. gevolg gevende aan de missive van den heer Commissaris der Koningin in deze Provincie dd. 17 Maart 1896 le Afdeeling M en S no. 324,’ roept bij deze opden alhier gevestigden milicien- verlofganger JOHANNES de VRIES, loteling der gemeente Sneek, lichting 1892 no. 53, be- hoorende tot de 3e Compagnie van het Korps Genietroepen, om, voorzien van al de voorwer pen van kleeding en uitrustingstukken, bij zijn vertrek van het korps medegenomen, zich op Maandag, den 13en April 1896, des namiddags vóór vier uur, te laten vinden bij zijn korps te Utrecht, ten einde wegens overtreding van artikel 133 der wet op de Nationale Militie, krachtens art. 137 dier wet voor den tijd van twee maanden onder de wapenen te komen. Vooraf moet gemelde verlofganger zich, voor zien van zijn zakboekje en verlofpas,.ter Secre tarie van Sneek vervoegen, om deze voor ver trek te laten afteekenen. Tevens wordt bovengenoemde verlofganger herinnerd, dat ingeval aan deze oproeping niet wordt voldaan, hij overeenkomstig art. 145 van meergemelde wet als deserteur zal worden be handeld. Sneek den 18 Maart 1896. De Burgemeester voornoemd, ALMA. Het uitvoerend comité van den „Algemeine Freilandbund“ heeft zich tot verschillende Ne derlandsche Kamerleden gewend teneinde hun medewerking te verkrijgen wanneer genoemd de vrijheid aangeroerd een nieuw Jeruzalem op 1 J vrijheid belemmert. Dat de menschheid tot heden aan vrijheid heeft gewonnen is hoofdzakelijk te danken aan de onwillekeurige verwerping van ’t inzicht, de erkenning, dat de wereld zich regelmatig ontwikkelt naar bepaalde, constante natuurwet ten en aan het inzicht dier wetten zelve. De wetenschappelijke wereldbeschouwing van den tegenwoordigen tijd is daarom juist bevor derlijk aan de vrijheid, ik bedoel vooral ’t besef dat heel de werkelijkheid natuurlijk, d. i. regelmatig „wettelijk” te berekenen is, en dat van deze regelmatigheid geen willekeurige af wijking mogelijk is alzoo dat er niets wonder baarlijks, bovennatuurlijks, goddelijks kan be staan. De leer echter dat een bovennatuurlijke, bijgevolg onberekenbare, ondoorgrondelijke macht het heelal beheerschtdat ze willekeu rig in 't raderwerk der wereld ingrijpt, dat zonder haar wil geen haar valt van ons hoofd deze leer kweekt het bewustzijn dat: Mit unsrer macht ist nichts gethan, Wir sind gar bald verloren. Een soort marionnettenbewustzijn, geschikt om het streven naar de kennis en beheersching der wereld te verlagen tot een machtelooze en laakbare oppositie tegen den regent boven de wolken. Zoo zijn de pogingen en vindingen der technici, der doctoren en verdere pioniers der beschaving, in het kamp der bekrompen, gril lige orthodoxie tot op onzen tijd met de grootste onbillijkheid beoordeeld. Nog moet hierbij op gemerkt, dat het geloof aan de goddelijke heer schappij niet alleen dreigt de wereldfysiek te vernietigen ook op zedelijk gebied dreigt het ’t vertrouwen in de mensohelijke kracht te niet te doen. „We zijn allen zondaars zoo heet het en we missen den roem dien we van God moe ten ontvangen/ De voorstellingen van erfzonde, I verlossing, praedestinatie en genadekeus, die ’t zedelijk streven doen inslapen en een sentimen- teelen sleurgang aankweeken, zijn de natuurlijke I vruchten van dat geloofalleen door goochel toeren met de logika kan de theologische dog matiek aan haar jongeren de meening eigen maken, dat de leer der zedelijke vrijheid van verdienste en schuld nochtans is te rijmen met haar godsbegrip omdat men deze eigen schappen onontbeerlijke steunsels acht van de maatschappij. ’t Geloof aan een persoonlijken regent van i het heelal heeft geleid tot invoering eener ge. woonte, die, naar theologische verzekering, bui tengewoon bevrijdend werkt; ik bedoel het gebed. Zien we III. W el is waar wordt in het christendom de aardsche welvaart en hier en daarvoor aarde hebben de eerste ehristengeslachten met geestdrift geijverd zij mochten ook nog hopen dat het einde aller dingen nabij was en dat spoedig de verlosser zou terugkeeren om zijn rijk te vestigen. Maar de christenen moesten eindelijk die hoop laten varen en zijn toen den nadruk gaan leggen op de bijbelwoorden „Mijn rijk is niet van deze wereld/ Zij verplaatsten tegelijkertijd hun ideale broedergemeenschap zonder heerschappij van de narde naar den hemel. Ik noemde Jezus een idealistisch anarchist. Deze opmerking dient echter eenigermate be perkt. Hij was het in dien zin, dat naar zijn doel het rijk Gods en de liefdevolle mensehenmaat- ichappij geheel regeeringloos zou zijn. Archist echter was Jezus in de keuze zijner middelen zijn zedeleer toch is slavenmoraal dulden, zich opofferen, zich vernederen, de be geerte van het vleesch, het ik dooden, zich kastijden, berouw gevoelen, smeeken om genade, het kruis op zich nemen, lijden met wellust, wegsterven in weerloosheid dit alles is aziatische-boeddhistische ethiek, een archistische ethiek in zoover ze tegen de heerschappij geen ander wapen gebruiken wil dan het Weersta ’t kwade niet Een zwaard dus zonder gevest of kling. Om de menschen te redden uit de slavernij, 18 veeleer behoefte aan een ethiek van der menschen waarde, die zelfbewustzijn, kracht, vrijen zin en autonomie kweekt en deze uit weidt en versterkt over elk gebied des levens. Opmerking hierbij verdient, dat ’t Boeddhis me tegenover 't godsbegrip een vrije stelling inneemt, evenals Jezus dit deed tegenover het Semietendom. De Boeddhistische cathechismus zegt „Een persoonlijk God beschouwen de Boed- misten als een reuzenspook, dat als een vorm- ooze schaduw door de verbeeldingskracht van Zwetende menschen op den achtergrond van t ledig wereldruim wordt geworpen/ Qod schiep, zoo heet het, de menschen naar :1JQ evenbeeldvoegen we er bij om aan t werk van den Schepper recht te laten we- 1 ’ervaren dat de mensch zoo erkentelijk was w met zijn zinnelijke voorstellingswijze te be- mtwoorden. I »Uw wil geschiede gelijk in den hemel alzoo Ook op de aarde.” I Deze voorstelling van een wereldheerscher Reeft aan de christelijke theologie een buiten- ||ewoon vertroostende kracht, en inderdaad heb- |eu talloos veel geloovigen rijken troost geput het bewustzijn te rusten in Gods hand. Maar er is een troost die den giftigen balsem De Tweede Kamer heeft, gelijk men weet in hare vergadering van 10 Maart met vrij’ groote meerderheid (44 tegen 27 stemmen) haar goedkeuring verleend aan het wetsvoorstel van den heer Gerritsen. „Zij heeft daardoor, naar de meening van het W. v. h. R.een goed werk verricht. De eedsquaestie wordt door dit voorstel, indien het wet mocht worden, niet op- gelost,, en vermoedelijk zal er, hoelang zij bij ons ook reeds aanhangig is, nog heel wat wa ter naar de zee vloeien eer dit het geval zal jr'"a v. mw nuuviiui! Z^D‘ ^at:. de heer Gerritsen alleen beoogde provinciale en gemeentelijke vertegenwoordi ging (geheele) „regeling van dat deel der eed- quaestie, waarvoor de grondwet van 1887” in do artt. 87 en 129 slechts ten deele de oplossing heeft gegeven.” Wij zijn in beginsel gekant tegen zuiver facultatieve eeden om de redenen, meermalen uiteengezet en laatstelijk mei een enkel woord aangestipt in W. no. 6678. Maar nu eenmaal bij de grondwetsherziening van 1887 de „zoogenaamde politieke eed” fa cultatief is gesteld, is het, waar wij reeds 1896 schrijven, hoog tijd niet alleen om de provin ciale wet in overeenstemming te brengen met art. 129 der grondwet, maar ook om voor de leden der gemeentelijke vertegenwoordiging het zelfde te bepalen wat door de grondwet reeds is bepaald voor de leden der Staten-Generaal en der Provinciale Staten. Wij beschouwen het voorstel van den heer Gerritsen, door de Tweede Kamer tot het hare gemaakt, alleen als eene regularisatie-wet, waarmede wij als zoodanig vollen vrede hebben. De eedsquaes tie kan verder rusten, tot men eenmaal den tijd en den moed zal hebben om haar voor goed op te lossen. Het is niet waarschijnlijk dat wij dit nog zullen beleven.” Het is weer tot een schikking gekomen tus- schen de directie der Nederlandsche Opera met de artisten, zoodat de voorstellingen worden voortgezet. Het Provinciaal Groninger comité van kies- rechtuitbreiding heeft Zondag besloten tot het houden van een provinciale meeting ten gunste van kiesrechtuitbreiding op den tweeden Paasch- dag in de groote zaal van de Harmonie to Groningen. De meeting zal gevolgd worden door een straatbetooging, in den vorm van een optocht der deelnemende vereenigingen met ba nieren. sma .0 30 s I f 4 I I I 45* w* 7» T4i 8 - S35 911 9 2» 943 9 55 ;08 1015 6 50 7- 77 7 20 8- 8 - 815 8 35 8 45 OEEKER COURANT.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1