FBI Mil's- II IDfflTHïlHLlD IM ill a No. 27. E E N»E N-V IJFTIGSTE 1896, EINFACHE ARBEIT. r- :a. W O E AS D A o 1 jK I* L. b r- 1 L UIT DE PERS. Zeldzaamheid en levensonderhoud; Alle brieven in te zenden. an len 0 a fh of gebleven zijn. „Geld wint geld” en zonder iets af te wil- len dingen op de genialiteit van Goethe, wil II. j Ien dingen op de genialiteit van Goethe, wil r,toch gevraagd zien, of hij, Goethe, zooveel Gemeen zijn uitzondering; de uitzonderingen verdiend zou hebben, indien hij niet een ver- mogend man geweest ware. Maar deze uitzonderingen zouden in een an- De Tijd komt nog eens terug op de benoe ming van den heer Bolland tot hoogleeraar in de wijsbegeerte aan do Leidsche Hoogeschool. Naar aanleiding der opmerking in het Hand.: „Met groote voorliefde beweegt de heer Bolland zich op het terrein der theologische critiek, en n zijn studiën over den Pentateuch en het zoo goed af zijn gekomen, mag niet worden gewaardeerd naar den dub- - -j trotseerend beien standaard F' mundus wit decipi, er boven op kwamen studie, ja overlast bezorgt. En voor den kruidenier, wien op des minis ters initiatief verlichting van lasten wordt be loofd, is deze veel sympathieker zeldzamer zal dr. D. zeggen dan de deurwaarder, die den voet over zijn drempel zet met betrokken mombak en de beleefde overhandiging van een aanmaning. Natuurlijk is een idioot voor de maatschappij niet zooveel waard als een genie; blijven we echter binnen de grenzen, te rechter en te linker beide, dan dunkt mij dat de maatschap pij redelijk is in het verstrekken van levens onderhoud dan alleen, wanneer ze ieder, die werken wil, laat mededeelen naar zijn behoefte. Idioten worden reeds uitgesloten hun werk kracht wordt niet gevraagd. Genieën zijn nog uitgesloten hun werkkracht wordt geschuwd. Allerwaarschijnlijkst komt in beider positie verbetering op den duur, wanneer men leert inzien dat de laatste onmisbaar nuttig zijn en de eerste door betere verzorging misschien nut tig kunnen worden. Maar de normale mensch moet behandeld worden zooals de verstandige landbewoner zijn trek-, en huisdieren behandelt. Het is een eisch der gemeenschappelijke be langen, alle bestaande krachten te behouden, uit te breiden en te vermenigvuldigen. Alle behoud staat tegenover verlies elke uitbreiding en vermenigvuldiging is winst. En elke economie, die met dezen grondregel strijdt, verdient uitgeglimlacht te worden. Evangelie van Johannes heeft hij zich doen ken nen als een tegenstander van den op openbaring berustenden godsdienst4 schrijft het blad „Gaat men na, wat ook 'het Hand, verder omtrent de wetenschappelijke werkzaamheid van den gewezen docent in het Engelsch weet te verhalen, dan wordt men bevestigd in het gevoelen dat de vijandschap tegen den op open baring berustenden godsdienst wel de meest sprekende en bijzondere karaktertrek is, welke bij den man valt op te merken. De vraag schijnt gewettigd, of werkelijk de heer Bolland door het curatorium der Leidsche Hoogeschool de letterkundige faculteit gehoord, aan° de re- geering ter benoeming is aanbevolen, dan wel of de heer v. Houteu gemeend heeft, in dit geval de aanbeveling van het curatorium en de° let terkundige faculteit te mogen voorbijgaan. Op de een of andere wijze, dunkt ons, behoort om trent dit punt zekerheid te worden verkregen Onwaarschijnlijk toch komt ons voor, dat door colleges, welke de bloei en het drukke bezoek der Leidsche universiteit na ter harte moet gaan het initiatief zou genomen zijn tot een benoe ming, van welke met zekerheid te voorzien was, dat zij bij zeer velen ontstemming en ergernis’ zou verwekken.4 Het Centrum, dat mede de woorden van het Hand, citeert, acht alle commentaar overbodig en schrijft „Een tegenstander van den op openbaring berustenden godsdienst, een besliste tegenstan der dus van het positieve christendom, die o. a. medewerkte aan den Dageraad, is door onze „conservatieve4 regeering een regeering, die met de hulp der katholieken in 1894 aan het roer kwam tot hoogleeraar benoemd aan 8 lands eerste universiteit. En dan nog wel in de wijsbegeerte, in de logica, in de metafysica en de zielkunde 1 Waarlijk, deze benoeming geeft ons een klaar beeld van den geest en de gezindheid derge- nen die den heer Bolland te Leiden op het gestoelte heflen. Zij is een nieuwe slag voor het godsdienstig gevoel der natie.® Ook het Haagsche Dagblad is zeer ontstemd en noemt deze benoeming een uittartende. Dat zoo iemand benoemd wordt wettigt, volgens ’t blad, de klacht, dat de staatsacademienBbroei- nesten dreigen te worden van ongeloof en re volutie. In het kader der gematigdheid, waarin dit kabinet heette te passen, is voor zulk een benoeming geen plaats, evenmin als voor de er kenning van den Nieuw-Malthusiaanscben Bond. Dat de heer Van Houten tot de besliste ont kenners behoort en cordaat en kloek voor zijn meening uitkomt, eert het blad in hem, maal ais Minister heeft men te rekenen met de sympathie en gevoeligheid der natie. En nu gelooft het blad te mogen constateeren, dat zelfs de overgroots meerderheid onzes volks de Da- geraad“-wijsheid alleen op den „katheder®1 van dat orgaan wil hebben verkondigd. De denkbeelden van den heer Bolland zijn natuurlijk zoowel een geloovig Christen als Israëliet een doorn in het oog. Ouders van meer of min geloovige richting kunnen niet dan met groote bezorgdheid hun zonen naar Leiden zenden, als deze ook onder het gehoor van den heer Bolland moeten ko men. Had men willen zoeken, dan zou er ze ker wel een gematigd-denkend geleerde zijn te vinden geweest, die ’t licht der wijsbegeerte in ’t Leidsch Atheen zou hebben ontstoken. „Mr. Van Houten’s aanslag op het hooger onderwijs van den Staat, aldus besluit het blad moet door de ware vrienden van dat onderwijs worden gewraakt.® zijn deugt dan de regel wel Zal men vragen. En op die vraag kan het ant- De menschelijke werkkracht mag niet als markt- ’t j artikel worden verhandeld naar den maatstaf: Vraag en aanbod of zeldzaamheid ADJ ERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Deze CO URAN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco lijke gewaarwordingen of gevoelens. Voor den ontvanger, die tobt om de „centen® binnen te krijgen, is de deurwaarder van veel grooter waarde dan de belastingwetten-maken- de minister, die hem, den ontvanger, werk en maar kan alleen redelijk worden vergoed naar den enkelen standaard Levensonderhoud. Het nut der onderscheiden diensten Och, ieder praesteert zijn onmisbare diensten en zoo een mensch bestaan mocht, wiens dien sten voor ’t oogenblik gemist kunnen worden, dan brengt m. i. ’t belang der gemeenschap mee, die ongebruikte krachten naar behooren te onderhouden. En in deze beschouwing is er geen verschil van „loonen” denkbaar. De deurwaarder is er noodig zoolang de minister van financiën be staat, en wie zal uitmaken of de door deze twee gepraesteerde diensten ongelijk zijn en t welke de meeste waarde hebben De een is onmisbaar, onafscheidelijk aan den ander verbonden de een vermag niets zonder den ander; ook hier geldt het, dat alle waarde bepaling willekeurig is en berust op persoon- r bevestigen echter den regel, en zoo wordt m.i. de redeneering van Dr. Denekamp geheel te niet gedaan door de aanhaling van Edison c. s. Het zou nadeel zijn voor de maatschappij wan neer dergelijke menschen gebukt gingen onder broodzorgen. Wat zou er dan aan tijd over schieten voor hun verheven arbeid Ik geloof ook dat de wereld verplicht is haar geniale figuren in eere te houden en dit brengt me, in stee van tot een glimlach, tot een verzuch- ■ing. Want de wereld houdt het genie niet in sere; het genie heeft door alle tijden heei) en >ok nu nog gehokt op zolderkamertje of vlie ring omdat het genie is, waaraan de wereld, zooals ze in ’t algemeen reilt en zeilt, t land heeft of bang voor is. Er steekt genie n een bom en elke bom, die tot uitbarsting mint, is een protest, een geweldig en betreu- enswaardig protest, maar in causaal verband, haar ’t schijnt, een onvermijdelijk protest tegen I# verwaarloozing van ’t genie door de wereld, jt Is de humor, de galgenhumor van ’t genie, f!e haar parten speelt en die oogenschijnlijk teen ander resultaat heeft dan de vestiging der publieke opinie, dat ’t galgenetroppen zijn, die |oo humoristisch en dus enkel goed zijn voor h galg. Mag men prof. Fabius gelooven, dan |ijn we allen te zamen galgestroppen, maar lat is een artikel des geloofs en dus laboreerend |an zedelijkheid. Was ’t zoo, dan zou men kt de conclusie moeten komen, dat de Heere, [ie alles bestiert en zonder wiens wil geen fcuscbjo valt op deze aarde, uit onbegrepen Beweegreden nuttig heeft geoordeeld, eenige Jalgestroppen op te ruimen met behulp van Bet ■enie geniaal te zijn. Want de weinige geniale Zou een genie voor geleverde arbeidskracht vergoeding kunnen vinden in geldehjke beloo- ning Belooning, loon, was voorheen de koopsom voor arbeidskracht; deze kracht stond aan de markt onder den invloed van „vraag en aan bod.” Zoo is 't nog op heden, al is ’t ver schijnsel gelukkig niet meer algemeen. Maar behalve onder deze wet stond de komt de tweede meting; die met de - -wanneer ting het te meten ding zich naar willekeur uitzet, is deze tweede meting uit den aard niet mogelijk. Een genie zal dus naar de bestaande waar demeters niet te meten zijn. Karl Marx heeft hjeraan zeker niet gedacht toen hij allen ar beid in „einfache Arbeit” wilde uitdrukken. Hij zou er zeker mee verlegen gezeten heb- j indien bij hem de bepaling der markt waarde van den arbeid hadde voorgezeten, die geldt bij radicalen, liberalen en clericalen Of wel, Karl Marx had dr. D. kunnen wij- imttmbtgebruikteio<|6 weituigkund’e. I ^eui-- vraagt voor alles, zonder meer, Maar deze uitzonderingen zouden in een an- aangezien deze genieën daarbij I der dan ’t bestaande maatschappelijk stelsel ~z omhoog, I talrirker zijn, en wanneer de uitzonderingen vele hooger en hooger, omdat de wereld, |dt ma^er*a^8^sc^ anders, de rijzende zon aan- n' i woord niet anders dan ontkennend zijn. I.. verschilt hierin van de wereld, en in ■‘jn verbeelding zie ik hem glimlachen bij Hee, dat Edison en nog een paar anderen on- de genieën er SUCJ .41J Fker, het zijn uitzonderingen, die, .1 ver koopwaarde van arbeidskrachten onder den in- j vloed der levensvoorwaarden; het gold de vraag hoeveel noodig zou zijn om de verbruikte ar beidskrachten door nieuwe te vervangen. De verwaarloozing van dezen regel nam echter, ten gevolge der scherpe concurrentie van de gepro duceerde goederen, zoozeer toe, dat het de aan dacht trok van hen, die het socialistisch be weren van uitzuigen wantrouwend hadden ver nomen. Ja, er was uitzuiging, uitbuiting; de werk man verloor onder den arbeid gaandeweg aan krachten; en toen kwam het radicalisme, dat den eisch stelt, bij het vaststellen der koopsom van arbeidskrachten niet alleen het „vraag en aanbod,” maar ook en vooral den „kracht-her- stel-factor” mee in rekening te brengen. Een genie dus wordt gemeten met de maat „zeldzaamheid”, en die maat is lastig in ’t ge bruik, omdat eenmaal daarboven zijnde, de waardebepaling geheel willekeurig kan worden uitgezet, als de rookkolom op ’t oogenblik dat ze den schoorsteen verlaat. Na de meting met de maat „zeldzaamheid”, „levens bij de eerste mee- werkelooze genie. Het is noodlottig voor onderhoud.” Maar Remplaten uitgezonderd, die tot hun recht pnen, zijn de meeste gedoemd zich zelf te pellen eu af te martelen om gedwee te kun- Jen blijven en zich niet te wagen aan ’t straf- t«ht, dat volgens prof. Fabius komt van feero God zelf. Het genie drijft in enkele, wei» B'ge droppels aan ’t oppervlak de overige zin- Ie? Uaar’ »deU bodem’ dan^ ZIJ de vera°hting ben 42 wereld voor genie. En die naar boven Iwamen, danken dit niet aan zich zelf of p de juist begrepen waardeering der wereld, d°, toeyalhSe omstandigheid dat ze zen Op den regel, dat uitzonderingen den regel He wereld i erktuigen en i eldadig zijn voer de wereld, gaan ze vl .6 so 5’ O’ 15 S3 45 èhehk b iffl moimssBm sbi te qj- te eth ;h« 50 7 20 KER COUR AM rj 35 H 29 43 55 a >15 I -- ■'■•‘‘Ai

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1