O B11IIWHÏIMU9 M D8 ffliEsn: b hit mbkht sjibl Herlik m Maten en Gewichten. HET GEZAG DER RELIGIE. No. 28. E K N E N-V IJ F T I G 8 T E ?896. a. X .A. T E 1< O A. <A 4 -A. I* K I L. gran V. .s dagen. datums, voor- 15 I Alle brieven in te zenden. scher over de geloovigen aanstelde? Wat zal den Godzoekende uit den twijfel 3 S 6 7 8 9 11 13 15 16 18 20 an ien I 3 Proudhon op sterven lag hem moed wilde inspre- -1 van den grijsaard het dat alle maten en gewichten Toen de vader vau en zijn jongste zoon ken, kwam uit den mond kalme antwoord „Gij vergist u vrees koester voor uit isik voelde het en wilde in sterven. 7 En toen spreken oordeel revolutioneert langza- Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 217. ALVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7*/? Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter kennis van de belanghebben den, dat in dit jaar voor den herijk der maten en gewichten, in deze gemeente zal worden gevaceerd in het voormalig TELEGRAAF KANTOOR, in orde als volgt: Voor de be langhebben den uit Verkoopers van maten en J Maandag gewichten I Wijk 1 en 5 Uren na middag. 4 Mei 9—12 1—3 '/2 9-12 1—31/, 9—12 1-3-'/. 9—12 1—31/.. 9-12 1—3’/, 9—12 1—3*/, 9—12 1—3’/, 9-12 l-3‘/2 9—12 1—3’/, 9—12 1—3*/, 9—12 1—3’/j aan den herijk dat de voorwerpen behoorlijk schoon en droog blad no. 160), vastgesteld tarief; dat de verificatie van gewichten beneden bet gram uitsluitend aan een der ijkkantoren plaats heeft dat belanghebbenden behooren toe te zien, aat hunne maten en gewichten na den herijk van de vereischte merken voorzien zijn en dat blijven tot aan den eerst volgenden herijk en dat het ijkkantoor te Leeuwarden, aan de Oosterirade, voor het publiek geopend is eiken Dinsdag en Vrijdag van negen tot één uur. Sneek, den 3 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek herinneren, naar aanleiding van artikel 18 der wet van 4 December 1872 {Staatsblad no. 134), de ingezetenen dat steeds aan degenen, die zich daarvoor aanmelden ter Secretarie der gemeente, gele genheid wordt gegeven tot kosteloose inenting en herinenting. Sneek, den 3 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BINNENLAND. De verontrustende telegrammen uit Atjeh ontvangen, maken, zege de Zw. Ct.. eenige toelichting niet overbodig. Men zal zich herinneren, dat in 1884 werd overgegaan tot de geconcentreerde linie. De hoofdversterking Kotta Radja en Oleh-Ieh, de havenstraat, werden door- een open strook 1000 meter breed afgescheiden van bet ver dere terrein, terwijl op verschillende punten langs de linie posten verrezen. Terwijl wij dus aan de eene zijde gemeenschap hadden met; de zee, was de bezetting aan de landzijde over al beschermd. De maatregel bleek afdoende tot bescherming van het daarbinnen bezette gebied, maar had ook een minder bemoedigend resultaat. Veel volk ging nu buiten de linie en vestigde zich daar, zoodat naast een zeer dun bevolkt land binnen de linie een dicht bevolkt, slecht ge zind land buiten de linie werd aangetrofl’enr Dat onder deze omstandigheden werd uitge zien naar een betere verstandhouding met de bevolking buiten de linie, is te begrijpen en tevens dat men partij hoopte te trekken van de twisten die hier en daar tusschen de hoof den daar buiten ouderling voorkwamen. Onder die hoofden nam Toekoe Oemar een eerste plaats in en hoewel hij reeds een paar maal tegenover ons bewind had gestaan, meende het hoofdbestuur op een nieuwe aanbieding zijner zijds te moeten ingaan, ’t Geschiedde vooral op aandrang van den majoor v. Hentsz, een der meest begaafde en dapperste officieren. Besloten werd Toekoe Oemar te steunen toen hij door een der andere Atjehsche hoofden werd aangevallen en ’t onderspit moest delven. Met onze hulp gelukte het hem toen zijn aanvallers te verslaan. Men bleef hem verder steunen en met zijne hulp werd weder een belangrijke streek buiten de geconcentreerde linie bezet. Zelfs Kaboel, de hoofdzetel van den Sultan' wérd genomen. Toekoe Oemar kreeg nu den naam van Toekoe Djohan en den titel Paha- lawan prang besar (overste van den grooten oorlog). Het opperbestuur meende het ook daarom met Toekoe Oemar gerust te kunnen i veel pepertuinen op de wanneer den dood. Ik zeg u dat het -..1 uw midden Laat het goed zijn en breng de koffie.1 i een vroom bloedverwant begon te over de onsterfelijkheid, het laatste en de barmhartigheid Gods, antwoordde de grijsaard „Ik weet niet wat daarvan is en bekommer me ^er niet over. Ik voel vrees noch verlan gen ik sterf, omgeven door hen die ik lief heb; ik heb mijn paradijs in mijn hart.® Met recht kon de jongste zoon kort daarop i 7 God, welke Mozes zou zijn verschenen in den vlammenden braambosch Is het de God tot wien Jezus bad „Onze Vader Is het de God in wiens naam pausen ban vloeken slingeren Of is het de God die voor Matten Luther „een vaste burcht* vormde, tegen den „ouden, boozen vijand, den antichrist te Rome* Is het de God die den Russischen Czaar koos tot zijn hoogsten plaatsvervanger op aarde? Of die, welke Mohammed tot zijn pro- Waarom Het moet de wetenschap schuwen, omdat ’t alleen kan wortel schieten waar de wetenschap ontbreekt. Religieuse naturen, die waarlijk hoog staan, houden zich rein van deze brutaliteit. „Zoo heet het in den Boeddhistischen Cate chismus „Zijn er in ’t Boeddhisme dogma’s die we enkel op grond van ’t geloof voor waar aannemen moeten? Noen, we worden zelfs ernstig vermaand niets op louter geloof aan te nemen, ook al wordt het gevonden in boeken die ons door onze voorouders werden overgele verd of die de blanken ons vermaakten. Boeddha, onze Heer, zegt, dat we volstrekt niets te ge looven hebben omdat het gezegd werd, noch overleveringen te aanvaarden hebben omdat ze in overoudejijden stammen, noch geruchten en dergelijke moer noch geschriften van geleerde mannen omdat ze door geleerde munnen ge schreven werden, noch gedachten waarvan we soms meenden dat de geest ze ons ingaf, noch gevolgtrekkingen door ons gemaakt uit wille keurige onderstellingen, noch iets dat ons uit ’t oogpunt van analogie noodzakelijk voorkomt of op do blooto verzekering onzer onderwijzers en voorgangers berust. Daarentegen hebben wij te gelooven in de schriften, leerstellingen en uitspraken, die bevestigd worden door eigen verstand en door ’t bewustzijn, want zoo zegt Boeddha aan ’t slot Ik leerde u niet iets te gelooven louter om dat ge ’t gehoord hebt, maar alleen uit eigen overtuiging en dan om er steeds naar te han delen het is de vloek van iederen uiter dijken godsdienst, dat hij verstand en geweten bindt en daarmee de vrijheid der ziel verlamt en allen' vooruitgang op geestelijk gebied be lemmert.® Verstand en vrijheidsliefde; althans hoog schatting van deze beide. gij meent dat ik I feet en de Sultan te Konstantinopel tot heer- n i -“w j verlossen, wanneer aldus de eene autoriteit op treedt tegen de anderwanneer ze met elkan der worstelen, tegenstanders van gelijken rang, aequivalenten in ’t onverstand De liberale theologie beweert dat God een zedelijk wezen is en dat de geloovige zijn ge boden daarom bewaart, wijl Gods zedelijkheid er in doorstaalt. Maar het zedelijk karakter der hemelsche voorschriften, waaraan de ge loovigen hebben te gehoorzamen, wordt gemeten met den zedelijken maatstaf welken bij men- schen in gebruik is. De aardsche zedelijkheid is het oorspronkelijke, de hemelsche echter het daaruit afgeleide. De geloovige heeft de zede lijkheid, die hij vond in de menschenwereld, een weinig opgehemeld en daarna dit ideaal gemaakt tot een goddelijk attribuut. De christenen b. v. moesten den liefdevollen vader eerst op aarde hebben leeren kennen, voordat ze dien vader boven de wolken als zoo danig vereeren konden. De menschen schiepen de góden naar hun beeld, niet omgekeerd zooals de mensch, zoo is zijn God. De lofredenaars van ’t religieuse gezag staan dan voor ’t dilemna 1. De bij bel voorschriften worden gesanctio neerd door de goddelijke macht zonder meer in dit geval worden de geloovigen zedelijk ge degradeerd. 2. De zedewetten komen door den godde- lijken voorhof van menschen tot menschen. In dit geval zal de zedelijkheid ook zonder geloof aan God indruk makendie indruk zal heil zamer zijn, omdat het storend element van ’t gezag er niet in voorkomt. Godsgeloof, de bron der zedelijkheid Wie zulks beweert is op ’t gebied derzede- dus lijkheid achtergebleven of wel hij ignoreert de e bazis wankelt. Nu doet de verdere ontwik- zedelijkheid verstaan wordt, maakt onafscheide- teling van ’t verstand echter deze autoritaire lijk bestanddeel uit ’teunsels meer en meer vermolmen. De behoef- 'e aan steun is tegenwoordig veel grooter dan i n de Middeleeuwen en revolutioneert langza- De vertegenwoordigers van ’t religieuse ge- aerhand ook de inzichten van de verkommer- zag, en zij die het zoeken te bevorderen, heb- e lagen des volks. Verder brengt de toene- ben zich door alle tijden heen gedragen op een J1eude gedachteuwisseling van den nieuwen j wijze, die ’t vermoeden wettigt, dat schennis li de elkaar vijandige autoriteiten op gods- van veretand en vrijheid moet geacht worden ■eastig terrein in steeds levendiger coneurren- als ’t meest opvallend kenmerk der geloofsreli- >e en maakt dat zij elkander ontvleezen. gie. Het ligt in ’t wezen van ’t godsdienstig elke God is de toongever t gezag geringschatting te betoonen jegens ’t 1 I oor deze laatste vraag wordt de geloover verstand, want het geloof verliest zijn macht PP gezag gesteld. Is het die sterke, ijverige bij menschen die vragen i schrijven „Ouze vader is gestorven als een man.® En de oudste mocht er aan toevoegen „Vergelijk dezen dood met dien van een christen, die door kaarsen, wijwater en crusifix is omgeven, met wien de biechtvader spreekt van de gerechtigheid Gods, dien men wrijft met „heilige® olie en lastig valt met eedformu lieren alsof aan den rand van het graf de pijn der Verworpenen voor hem reeds beginnen moet.® Ja, het onsterfelijkheidsgeloof, volgens’t welk de afgestorvene wordt overgeleverd aan de heerschappij van God of duivel en aan een eeuwig passief leven, aan de vervelende hemel vreugde of aan de pijnen der heldat geloof is geen voedsel voor den verstandigen mensch. Hem kan slechts ’t vooruitzicht op een ac tieve, zelfstandige, vrije eindeloos voortschrij- denden vooruitgang en ontwikkeling vrede geven. Daarbij mochten de lofredenaars der religi euse autoriteit wel bedenken, dat deze autoriteit, de enkele heerschappij van God, niet alleen uioreele slavenzielen kweekt, maar ook den ■^eg bereidt voor daden welke toegesebreven Worden aan den slaaf „wanneer hij zijn ketens breekt.® Een moraal, die op gezag gebouwd en ..dov niet zelfstandig is, stort natuurlijk ineen zoodra wereldgeschiedenis. Van datgene wat onder Bende gedachteuwisseling henstig terrein in steeds levendiger -- en maakt dat zij elkander ontvleezen. gie. rgezag 2 Woensdag 4 Donderdag 6 Vrijdag 7 8 Zaterdag 9 10 Maandag 11 „12 Woensdag 13 14 Vrijdag 16 Zaterdag 17 „18 Maandag 19 20 Woensdag zijn onderworpen moeten worden aangeboden f dat de onjuiste gewichten kunnen worden gejusteerd tegen dadehjke betaling, volgens bij pröbeerenf daar hij HvpcivuniBU 0D üe Koninklijk besluit van 16 October 1869 {Staats- I Westkust had die men, zoonoodig, kon inreke- EE3 o o o 5 OEEKER ('0 12 .5 1 3 5 5 i CO ïa- n- ir on el 6 ti ll r- m R A A T.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1