BIB B WHTHTIHLID WRR DS rk. fHin 11RRBSEJHT SHÏÏ. florB m laten en Gewichten. 1896. HET GEZAG DER RELIGIE. I No. 29. E E N-E N-V IJ F T I G 8 T E •s rRA Con 11 APR 12? VI. dagen. 1 ’t vrije onderzoek 00: van de belasting op de bedrijfs- en andere in- Boerenóoncf is hier vrij wel eensluitend naar tal I. Alle brieven in te zenden. 6 7 8 9 11 13 15 16 18 20 rd ha- ;en, at. 50 a i a 40; om EL- S3 15 13 32 25 17 H !n 7{. Deze CO LR A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco i telijke adviseurs er zorg - van te k 2 Juni 1875, (Staatsblad no. 95), tot regeling r den. ,uoor je wel, verstand, je bent een dolle •linde zot Pascal, de groote specialiteit in de de exacte fetensehappen, trad op tegen de verstandsont- Fikkeling toen hij bigot geworden was. „Ik iud zoo verklaarde hij dat het voor ’t eloof niet goed is het stelsel van Copernicus 3 onderzoeken/ Ten slotte zij nog herinnerd aan het feit, dat e theologie tot in deze eeuw heeft gestreden •gen de Copernicaansche waarheid in ’t alge- ‘een doet zich tot in den allerjongsten tijd de racht der verdoemenis van ’t religieuse gezag T8a krachtig gevoelen. We weten wat de lerieale partij (hoofden) tegen onze schoolwet eeft (hebben) het volk wordt te zeer ont- r‘kkeld, krijgt te veel pretenties en wordt on treden met zijn positieleerplicht nietge- Bhiedenis liefst ook niet; natuurkunde even- zoo redeneeren de trouwe zonen der kerk. 7 1 wie nog mocht betwijfelen of dit werkelijk I geval is, hij zij zoo goed te gaan verne- Fa naar tal van uitspraken dienaangaande I dat alle maten en gewichten zijn onderworpen instinct heeft de kerk bespeurd, dat de zelf standigheid van het individu het godsdienstig gezag ondermijnt en de heerschappij der prie sters breekt. Daarom legde ze zich met ijver toe op het normaliseeren van geweten, denk beelden en begrippen. Ze riep onfeilbare, onveranderlijke, bindende geloofsstellingen in ’t leven, dogma’s en belij denissen, en dreef de individualisten, die niet verkozen zich te houden aan ’t kerkelijk pa troon, in ’t nauw met gewetenskwellingen door middel van banvloek, kerkelijke tucht en straf, en andere heerschappelijke middelen. Hebbel zegt, dat het voor een godsdienst geen slecht teeken is, wanneer hij ketters te voorschijn roeptdeze uitspraak is, dunkt ons, ten deele juistmaar hoewel het religieuse gezag tot weerstand prikkelde, heeft het tege lijk het middel ontdekt waarmee men het ket- tergebroed ter dood wist te brengen. Hoeveel nadeel door deze onderdrukking werd berokkend aan de vrijheid en ’t verstand, mag elk voor zich beslissen. Vrijheid van ge dachten, d. i. de vrijheid om te denken, om na te vorschen, en zijn gedachten uit te drukken zonder te stuiten op kunstmatig aangebrachte hinderpalendeze vrijheid, onbeperkt, is een der hoogste goederen van ’t menschelijk ge slacht, een der essentieele bestanddeelen zijner verstandsontwikkeling. Haar waarde ligt bovendien in de bevredi ging door haar rechtstreeks aangeboden. Alle wezens zouden wenschen te kunnen, wat ze willen; alle wezens streven naar vrijheid; en hoe vrijer ze zijn, des te gelukkiger ze zich ge voelen, terwijl ze in de onvrijheid lijden. En de mensch, het edelste der wezens, zou minder gehecht zijn aan zijn vrijheid Toegerust met geestelijken aanleg, zou hij het goed kunnen vinden de vrijheid van be weging voor zijn verstand teloor te laten gaan Dat kan slechts ’t geval zijn bij slaafsche na turen. Vrijzinnige geesten willen niet belem merd worden, door welke macht ook, noch in het nadenken, navorschen, in lezen en leeren, in ’t gesproken en geschreven woord, in han del noch wandel naar eigen overtuiging. Ze willen dat geen enkele gedachte gewelddadig worde bejegend ze jagen de absolute verdraag zaamheid na tegenover alle geestelijke stroo- ming en beroering wanneer ze een meening voor dwaas en nadeelig houden, nemen ze vol strekt niet hun toevlucht tot den kamp van overmacht tegen macht, den kamp des gewelde maar veeleer valt hun keuze op de reine wa penen des geestes met verstandelijke middelen verzetten ze zich, en niet met brutaal, physiek geweld, niet met autoriteiten, met kerkelijke van het toezicht bij het oprichten van inrich- vreesaanjaging of vernedering niet door heilige tingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen j veroorzaken; Brengen ter openbare kennis, dat ter Secre tarie der gemeente ter visie is gelegd, een ver zoek met bijlagen van JACOBUS RINGNAL- NA, Koopman, wonende te Sneek, om vergun ning tot het oprichten van eene bewaarplaats van lompen, in het gebouw, staande aan de gedempte Pol alhier, Wijk 4, no. 85, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie B, no. 2835. Dat op Zaterdag den 25 April 1896, des middags te 12 uren, ten gemeentehuize gele genheid zal zijn, om tegen die oprichting be zwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zoowel de ver zoeker, als zjj, die bezwaren hebben in te bren- gedurende drie dagen vóór ovengenoemd tijdstip ter Secretarie der gemeente, in de ge wone bureau-uren, van de ter zake ingekomen schrifturen kennis kunnen nemen. Sneek den 11 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNE WITZ, Secretaris- UIT DE PERS. In de anti-revolutionaire bladen is, zooals men weet, dadelijk partij gekozen tegen den Nederl. Boerenbond, omdat het denkbeeld ge heel is uitgegaan van R. K. zijde. De Stan daard verklaarde zich er tegen, en uit het jongste nommer van de Kroniek in Stemmen van Waarheid en Vrede blijkt dat ook dr. A. W. Bronsveld er alles behalve mee is ingenomen. Hij schrijft er een vinnig stukje over: Zooals men weet, is er een christelijke Boe renbond in wording. De stoot daartoe is ge geven van onverdacht-roomsche zijde. Ook bleef het niet verborgen, dat men aan de pastoors voor een goed deel de leiding van de afdeelin- gen van dezen Bond wenscht toe te vertrouwen. Toch wilde men niet, dat men in den Bond een beslist-rocmsche beweging zou zienneen „christelijk” zou alles wezen Terecht is de aandacht gevestigd op het on gewoon verschijnsel, dat roomschen zich ver schuilen achter het woord „christelijkImmers is voor de pauselijke kerk het epitheton chris telijk niet voldoende, niet duidelijk, niet uit sluitend genoeg. Protestanten maken toch ook aanspraak op den naam christenen. Het recht daartoe wordt hun in Italië en andere zuiver roomsche lan- den wel ontzegd, maar dat durft men niet althans nog miet, in Nederland. Wij worden hier nog geteld tot de christenen. De stichters van den Boerenbond hebben daarvan partij getrokken, en beproeven ook niet roomsche meren te vangen door dien christen-naam. -1 met loeren bedrog. De roomsche geestelijkheid is druk bezig met in de steden de werklieden in te spinnen in iet net eener kerkelijke organisatie, en vele goede heiligen, die eeuwen lang hier niets te doen hebben gehad, zien zich nu vereerd met het patronaat over alle mogelijke vakvereni gingen. Maar nu moeten de Boeren ook beroofd wor den van het weinigje geestelijke vrijheid, dat zij nog bezitten. Ons werd verzekerd, dat op het platteland de roomsch-katholieke begrafe- nis-fondsen zich vermenigvuldigen, welker gees- voor dragen, dat het honorair voor kerkelijke diensten van de uit keeren premie onbekrompen wordt afgehou- ADVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7*/t Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J vernomen van parlementen van Europa. En wat zegt Thièrs „Ik zie zegt Th. tegen het socialisme slechts twee middelen door God, hemel of hel. Oorlog met het buitenland en onderdrukking 1 der lagere scholen/ Het tweede middel is de clericale vrijheids- vijanden als uit ’t hart gegrepen. Met passend Zoo verklaart zich dan het verschijnsel, dat voorstanders der geloofreligie geen vrienden zijn van t verstand met minachting door hen be jegend, wordt ’t niet zelden met fanatieken haat vervolgd. De christelijke hiërarchie heeft dan ook op die plaatsen, waar ze tot bloei kwam, niet ge- zuimd de Grieksch-Romeinsche beschaving op te ruimen en indien zich niet onder de chris tenen heimelijk vrijdenkers hadden bevon den en onder Joden en Mahommedanen niet vrijheid van denken en ontwikkeling van den geest mogelijk geweest waren, dan, voorzeker, wuden de schaduwen der donkere Middel eeuwen onheilspellend verlengd zijn. Waar de lerk van die dagen aan de beschaving maar ^enigszins bevorderlijk wilde zijn, heeft ze dit gedaan niet voor de beschaving zelve, maar om der wille van ’t geloof. Zoodra de beschaving Ireigde voor ’t geloof gevaarlijk te zullen wor- len, donderden de soldaten van het religieuse jezag met geweld er tegen. Luther was een vriend van ’t vrije onderzoek :oolang hij daarvan als wapen tegen de heer- chende gezagslieden gebruik kon maken. Zoo egt hij b. v. in zijn verhandeling over den ilaafschen wil „Is ’t niet genoeg dat ge u onderwerpt aan le Schrift? Moet men zich ook nog aan de terk onderwerpen Waar blijft de vrijheid van leuken en oordeelen over de besluiten en stel lagen welke door de kerk of de conciliën ge- aaakt worden Leve Erasmus 1 Ik houd heele- naal niet van ’t ondergeschikte Toen ’t echter de vraag gold, hoé het ver eerde geloofsgebied te verdedigen, schold hij, Harten Luther, heftig op het verstand en raad- le den geloovigen mensch zijn verstand te wor- en en te zeggen: «Hoor je wel, verstand, je bent 3 5 7 8 Zaterdag 9 10 Maandag 11 „12 Woensdag 13 14 Vrijdag 15 16 Zaterdag 17 18 Maandag 19 20 Woensdag Uren datums, voor- na middag. 4 Mei 9—12 1—3'/, 9-12 1—31/, 9—12 -1-3'/. 9—12 1—3*/a 9-12 1—3’/, 9—12 1—372 9-12 1—31/, 9-12 1-31/. 9-12 1-3'/, 9—12 1—37, 9—12 1—3>/2 aan den herijk dat de voorwerpen behoorlijk schoon en droog moeten worden aangeboden dat de onjuisto gewichten kunnen worden gejusteerd tegen dadelijke betaling, volgens bij Koninklijk besluit van 16 October 1869 (Staats blad no. 160), vastgesteld tarief; dat de verificatie van gewichten beneden het gram uitsluitend aan een der ijkkantoren plaats heeft dat belanghebbenden belmoren toe te zien, dat hunne maten en gewichten na den herijk van de vereischte merken voorzien zijn en dat blijven tot aan den eerst volgenden herijk en dat het ijkkantoor te Leeuwarden, aan de Oosterkade, voor het publiek geopend is eiken Dinsdag en Vrijdag van negen tot één uur. Sneek, den 3 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNÉWITZ, Secretaris. kennisgevin g. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek brengt ter, openbare kennis, dat het kohier no. 4 komsten dezer gemeente, dienstjaar 1895/6, door den Directeur der Directe Belastingen te Leeu warden gearresteerd den 7 April 1896, aan den Ontvanger der Rijksbelastingen te Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat een ie der verplicht is zijnen aanslag, op den bij de wet bepaalden voet, te voldoen. Sneek den 8 April 1896. De Burgemeester voornoemd. ALMA. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op de artikelen 6 en 7 der Wet clericale afgevaardigden in alle of andere verbodsbepalingen, met verlokking schriften, door openbaringen, geloofsstellingen, Zoo draagt de vrijheid van denken ook in direct bij -tot heil van ons geslacht, door be vorderlijk te zijn aan het verbloeien van de leugen en dus aan de verbreiding der waarheid. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter kennis van de belanghebben den, dat in dit jaar voor den herijk der maten en gewichten, in deze gemeente zal worden gevaceerd in het voormalig TELEGRAAF KANTOOR, in orde als volgt: Voor de be langhebben den uit Verkoopers 1 van maten en Maandag gewichten I Wijk 1 en 2 Woensdag 4 Donderdag 6 Vrijdag 10 Maandag 1 n 3 1 1 II. .6 n v v VAN Cd. NT iw; OEEKKR COURANT. 'A

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1