BIB ffl WÏEOTÏIB-mil) M »E Herijk ran Maten en Gewichten. No. 31. E E N-E N-V IJ F T I G 8T E J A R G A N G. 1896. HtT GEZAG DER RELIGIE. IS VII. hen, dagen. datums. Alle brieven in te zenden. 3 5 7 9 11 13 15 17 19 6 7 8 9 11 13 15 16 18 20 Deze CO UR A N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7’4 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. DRAIN KWET. V e r g u n n i n <r e n. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter kennis van belanghebbenden, dat de afschriften der Vergunningen voor den verkoop van sterken drank in het klein, dienst 1896—1897, vanaf heden bij den Gemeente ontvanger, tegen betaling van het daarvoor verschuldigde recht verkrijgbaar zijn. Voorts herinneren zij belanghebbenden, dat het recht, overeenkomstig art. 7 der wet, vóór 1 Mei e. k. moet zijn voldaan, zijnde de vergun ning anders vervallen. Sneek den 18 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 218. De Haagsche briefschrijver der Zutfensche Ct. veronderstelt, dat, als straks de Tweede Kamer bijeenkomt, wij waarschijnlijk wel meer van de Atjeh-zaak zullen hooren. Er liep, volgens hem reeds een gerucht, dat naar aanleiding van de Atjeh-zaken de Kamer buitengewoon zou wor den opgeroepen, maar daar is, naar het schijnt, geen sprake van. moeten worden aangeboden dat de onjuiste gewichten kunnen worden gejusteerd tegen dadelijke betaling, volgens bij Koninklijk besluit van 16 October 1869 (Staats blad no. 160), vastgesteld tarief; dat de verificatie van gewichten beneden het gram uitsluitend aan een der ijkkantoren plaats heeft dat belanghebbenden behooren toe te zien, dat hunne maten en gewichten na den herijk van de vereischte merken voorzien zijn en dat blijven tot aan den eerst volgenden herijk en dat het ijkkantoor te Leeuwarden, aan de Oosterkade, voor het publiek geopend is eiken Dinsdag en Vrijdag van negen tot één uur. Sneek, den 3 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA. Burgemeester. BENNÉWITZ, Secretaris. BINNENLAND. Indirect draagt de vrijheid van denken dus bij tot heil van ons geslacht, doordat ze aan de verbreiding der waarheid bevorderlijk is. Er is op ’t gebied des geestes een wedstrijd die ons herinnert aan Darwin’s stelling, dat in den strijd om ’t bestaan de krachtigste elemen ten behouden zullen blijven. Aan de praktijk van het heden wil ik Darwin’s theorie niet toetsen alleen wensch ik te wijzen op de voor- deelen welke de strijd om den voorrang aan de menschen waarborgt. Het terrein van dien geestelijken strijd, waar de meeningen tegen elkander komen te staan, is de studeerkamer van den onderzoeker, het boek, de courant, de zaal waar voorgelezen of gediscussieerd wordt, bet hoofd van ieder denkend mensch. Hier is het dat de gedachten op elkaar losstormen, elkander aangrijpen voor de worsteling en trach ten elkander ten val te brengen. De overwin ning wordt gewoonlijk behaald door de beste gedachte. Wel is waar duurt het dikwijls lang voor hij zijn vijanden heeft neergeworpen, vooral Naar aanleiding der laatste telegrammen uit Atjeh schrijft de N. R. Ct. Na het ontzetten en slechten der tijdelijke posten Biloel en Lamkoenjit en het ten minste tijdelijk terugtrekken uit de IX Moekims ten zuiden der geconcentreerde linie, blijkt nu de beurt te zijn aan de tijdelijke posten in XXVI Moekims. Tjot Rang was door ons bezet, Lamgcet do,,r Toekoe Hoessin Longbatta, die daar woont. Deze werd in December 1893 door Toekoe Oemar overgehaald tot onze zijde. Hij is gohu >vd met een dochter van Toekoe Nanta, hoofd der VI Moekims, nicht van Toekoe Oemar. Lamgoet ligt midden in moerassen en is een sterk nest, waar Tenkoe di Tiro vroeger huisde. Nu wij een punt machtig zijn cp den weg, die loopt van Toengkoep langs Lamgoet, Tjot Rang, Gloempang, Senelop en Anagaloeng, kan Gloempang ontzet worden door het oprukken i en Wanneer een gedachte stamt in de dwaling, ze ondergaan, zonder dat kunstmatige on- Uren voor- na middag. 4 Mei 9—12 1—3'/, 9—12 1—3’4 9—12 1—3'4 9—12 1—3'4 9—12 1—3’4 9—12 1—3'4 9-12 1—3',4 9—12 1—3'4 9—12 1—3'4 9—12 1—3’4 9—12 1—3’4 aan den herijk zijn onderworpen dat de voorwerpen behoorlijk schoon en droog BURGEMEESTER en WETHOUDERS van. Sneek brengen ter kennis van de belanghebbend den, dat in dit jaar voor den herijk der maten en gewichten, in deze gemeente zal worden gevaceerd in het voormalig TELEGRAAF KANTOOR, in orde als volgt: Voor de be langhebben den uit Verkoopers van maten en I Maandag gewichten I Wijk 1 en 2 Woensdag 4 Donderdag 6 Vrijdag 8 Zaterdag 10 Maandag 12 Woensdag 14 Vrijdag 16 Zaterdag 18 Maandag 20 Woensdag dat alle maten en gewichten vroeger zijn gevonden. Een ander voorbeeld. In de Middeleeuwen had de leer van vormige gedaante der aarde een tegenstand in ’t gezag van den bijbel en in de hiërarchie der bijbelknechten. Nemen we nu aan dat het dezen tegenstanders gelukt ware de juiste beschouwing terug te dringen, zou Columbus dan op de gedachte zijn gekomen, dat men door .een zeetocht naar het westen Oost-Indië bereiken kan? Moeilijk is ’t aan te nemen dat Amerika dan in 1492 ontdekt ware. Vijandig optreden tegen vertegenwoordigers eener overtuiging, is overigens onzinnig, in zoo ver overtuigingen evenmin producten van kwaad willigheid zijn, als aangeboren eigenschappen van het lichaam of als de vruchten aan den boom. Onze overtuigingen komen veeleer met na tuurlijke noodwendighéid voort uit onze gees telijke constitutie, onze denkvormen en onze ervaringen. Niet het doel is de moeder onzer overtuiging, maar het inzicht. De overtuiging is geen willen, maar een moeten, een logisch moeten. Als Galileï de meening huldigt, dat de aarde om de zon draait, doet hij zulks omdat gron den er hem toe brachten. Elk overtuigd mensch mag met Luther zeggen: „Hier sta ik, ik kan niet anders/ Onzinnig ook is de onverdraagzaamheid, wijl ze slechts voorbijgaande gevolgen heeft en ein digen moet met de wapenen neer te leggen want de onverdraagzaamheid kan niet de oor zaak eener meening treffenze treft slechts de uiting dier meening. Al wordt ook de plant voor een deel afge rukt, ze groeit weer aan, zoolang de wortel on gedeerd in den grond bleef. De gedachte krijgt weer nieuwe knoppen en loten, wanneer de grond blijft, waarin ze wortelt. Iedere juiste gedachte loopt uit op j ixiste in- machtneming der feiten; daarom zou men tot het onderdrukken van waarheden feiten op zij moe ten zetten. Wanneer de aarde een bol is, kan noch de banvloek van den paus, noch het zwaard van den heerscher iets daaraan veranderen. Wel laten de hoofden, die de feiten kweeken, zich vernielen, maar dezelfde feiten kweeken na hun dood in andere hoofden noodwendig dezelfde meeningen, daar toch gelijke oorzaken tot gelijke gevolgen leiden. Zoo komt het dat de vertegenwoordiger eener waarheid bij de ergste vervolging aan zijn meening vasthoudt en dat een gedachte, die juist is, altijd weer naar boven komt, wanneer men haar vertegen woordigers ook gedood heeft. De waarheid gelijkt wel het monster dat Hercules bestreedZoo vaak dit dier een koj> werd afgeslagen, kwamen op die plek weer twee koppen voor den dag. De waarheid krijgt door de vervolging meer levenskracht, daar het martelaarschap vurige aanhangers maakt. De geschiedenis geeft ons een les ongeveer naar Gamaliels woorden indien deze veel bondgenooten hebben en door autoriteiten of physieke krachten worden ge steund. De goede gedachte gaat echter nooit onder. Ook al wordt ze door de plompe bru taliteit ter neer geworpen, altijd weer verheft ze zich, overwint den eenen tegenstander na den ander, om ten slotte overwinnaar te blij ven, tot een nog betere gedachte, een nog grooter held optreedt. Langs dezen weg wordt de geesteswereld steeds volkomener en reiner, het verstaan en het weten voortdurend sterker. Hoe meer gedachten op de kampplaats verschij nen, hoe ongestoorder zij strijden met elkander, des te vlotter gaat deze geestelijke vooruitgang van stapel, des te sneller wordt de veredeling der menschheid voltrokken. Iedere gewelddadige inbreuk daarentegen, alle onverdraagzaamheid, elke autoriteit werkt k belemmerend. Een enkel voorbeeld hiervan, I dat wel is waar ontleend is aan ’t gebied van ’t wetenschappelijk gezag, maar ter beoordee- Hng van iedere andere autoriteit mag worden aangehaald. Door belangrijke diensten had Newton zich vreten öp te werken tot een autoriteit van ge- "wicht in de natuurwetenschap. Toen hij over de leer van de straalbreking een oordeel uit- sprak, als zou de verrekijker het toppunt van volmaaktheid hebben bereikt, omdat de kleuren- vermenging niet zou te vermijden zijn, vond dit oordeel bij zijn tijdgenooten een zoo blinden bijval, dat de pogingen om den kijker te ver beteren tientallen van jaren achterwege bleven i tot eindelijk een natuuronderzoeker aantoon- de, dat de groote Newton gedwaald had. Had Newton niet voor autoriteit gegolden, de ver- I betering van den verrekijker zou waarschijnlijk zal de bol- derdrukking noodig is; maar vloeit de gedachte geweldige voort uit de waarheid, zoo kan geen macht ter wereld haar uitroeien/ Nog geeft de wereldgeschiedenis aan hen, die de verdrukking bevorderen, te bedenken, dat een poging om met geweld gedachten uit te roeien, tot geweld van den anderen kant uitlokt. Bloedige teekenen worden ons door de ge- geschiedenis ter waarschuwing voorgehouden in de godsdienstoorlogen. Deze gruwelen waren aan de volkeren bespaard gebleven, indien men vrijheid van denken had toe willen staan. Nog herinner ik er aan, dat juist flinke karakters en goed toegeruste hoofden het eerst gevaar loopen bij de vervolging; en menschen, die de capaciteit, den moed en de trouw hebben om een overtuiging zich te vormen en te behou den, deze heeft onze wereld te allen tijde hoog noodig gehad. Lodewijk XIV miskende dit door de ophef fing van het edict van Nantes. Veertig dui zend van Frankrijks degelijkste burgers zagen zich daardoor verplicht het Fransche stof van hun voeten te schudden. Maar de aangerichte schade wordt nog groo ter, doordien de overheersching onder hen die zich slaafsch schikken naar haar bevelen, aller lei onkruid kweekt op zedelijk gebied, als huichelarij, vleierij en broodgeloof. Om gewelddadig ingrijpen in de wereld van den geest met censuur en belemmering der vrije gedachten te verontschuldigen, zeggen ker kelijke- en wereldlijke autoriteiten gewoonlijk, dat er toch schadelijke meeningen zijn, die moe ten onderdrukt in ’t belang van ’t algemeen. Wie echter zegt u, hooge heeren, wanneer een meening schadelijk is? Uw hoofd? Welnu, de hoofden welke die meening koesteren zeg gen het tegendeel. En zoomin als het hunne, is uw hoofd onfeilbaar. Alleen kritiek, discu- sie en vrijheid van denken vermag te beslis sen tussehen bewering en tegenbewering. Daar om, laat het aan den geest over om te kampen met den geest; maakt geen gebruik van uw onfeilbaarheidswaan; bezweert den lust tot voogdijschap voeren en laat uw hand niet het moordend staal zwaaien tegen de waarheid. a SNEEKE 01’ R A1 an a nt i mmisaiff sms. 9 n n 9 9 Ti 9 9 9 •n r> n v i 'juoempang uuizei wviuvu uuur nei upruai ENNEWITZ, Secretaris. I jaar iang8 of iang3 wegen van Lampermai „4 9

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1