Klims- II Hili;l 11iIIImill Ill'll; rgi II WAIL VII ffl HEi JIIIIHIIKE,® sffi. Herijk nan Men aa Gemchten. ft HET GEZAG DER RELIGIE. L SCHUTTERIJ. No. 33 E E N-E N-V IJFTIQSTE *896. J A A R G1 A N d. djiüa^hwut. )r. 25 APR I K. bij datums. 15 trechterdde aloude Jahve ,de oude God” 8 S T, 0 iid e* rr- e- h 0 a a »i 1’ dat alle maten en gewichten ding bevangen zijn. tijdlang de vorstelijke wor- en toon aan- 6 7 8 9 11 13 15 16 18 Abonnementsprijs Alle brieven en in te zenden. 1- V e r g u n n i n g e n. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter kennis van belanghebbenden dat de afschriften der Vergunningen voor den verkoop van sterken drank in het klein, dienst 18961897, vanaf heden bij den Gemeente ontvanger, tegen betaling van het daarvoor verschuldigde recht verkrijgbaar zijn. Voorts herinneren zij belanghebbenden, dat het recht, overeenkomstig art. 7 der wet, vóór 1 Mei e. k. moet zijn voldaan, zijnde de vergun ning anders vervallen. Sneek den 18 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. dat eindelijk een ieder, die binnen deze ge meente met geboren is, wordt aangemaand zich ydig van een geboorteakte te voorzien, en zich alzoo van zijnen juisten ouderdom te ver zekeren, teneinde de inschrijving naar behoo- ren geschiede. Sneek den 24 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd. ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. ■&DVERTENT1ÈN voor eiken regel meer belangrijk lager. Vcorwaarden daaromtrent den uitgever. van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; 7*/a Cents. Bij abonnement is de prijs' -- te vernemen bij BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter kennis van de belanghebben den, dat in dit jaar voor den herijk der maten en gewichten, in deze gemeente zal worden g?vaeeerd in het voormalig TELEGRA AF KAK 1 OOR, m orde als volgt: dagen. leeft nol;. Wanneer Scheiermachers wensch vervuld ware, wanneer de godsdiensten niet overwegend het stempel droegen van autoritaire drilmanie, maar de spontane uitdrukking waren van indi vidueel denken, van vrije wereldbeschouwing en levensopvattingen dan zou daarin op zijn ergst een dwaling van ’t verstand kunnen gezien worden. Ze waren dan te beschouwen als persoonlij ke opvattingen eu men zou ze den eerbied niet mogen ontzeggen, wanneer het religieus leven zich openbaarde naar den vorm waarop Schlei- ermacher doelt, als hij zegt «Bedenkt, dat ieder die godsdienst zoekt, ze vinden moet in den vorm welke past bij zijn aanleg en standpunt alleen wanneer door de behoefte zijn godsdienst wordt gewekt, is ieder leven praktisch en onderzoekend tevensgeen enkele die dan loopt voor den stok des drijvers; maar ieder heeft tijd en rust om de wereld te’ beschouwen in zich-zelf. Dan hebben we een vrije menschheid, waarin zich het verstand zon der hinderpalen baan kan breken.” BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek roepen bij deze opalle manspersonen, binnen deze gemeente woonachtig, die op den 1 Januari 1896 hun 25e jaar zullen zijn inge treden en mitsdien allen, die geboren zijn in het jaar 1871, om zich voor den schutterlijken dienst te doen inschrijven, waartoe ter Secre tarie dezer gemeente zal worden gevaceerd od Woensdag 20 Mei 1896. V Verder wordt der kennis van belanghebben den gebracht dat diegenen, welke' vroeger in andere ge meenten ingeschreven, sedert de inschrijving van het vorige jaar, binnen deze gemeente zijn komen wonen, zich insgelijks op dien dag zul- ien moeten laten inschrijven, in het register, oopende over een der jaren 1862 tot en met 1870, waartoe zij volgens hun ouderdom be- hooren; dat een ieder, hetzij hij al of niet ver meent tot de vrijgestelden of uitgestotenen te behooren, tot deze inschrijving verplicht is dat Vüor ingezetenen worden gehouden, alle Nederlanders, alhier hun gewoon verblijf hou dende, alsmede alle vreemdelingen, binnen deze gemeente woonachtig, welke hun voornemen, om zich binnen het Rijk te vestigen, zullen den dag £cie®d’ hetzij door eene uitdrukkelijke verklaring, hetzij door het wer kelijk overbrengen van den zetel van hun ver mogen of de hoofdmiddelen van hun bestaan dat zij, die in meer dan eene gemeente hun gewoon verblijf houden of den zetel van hun vermogen hebben gevestigd, tot de inschrijving verplicht zijn binnen die gemeente, alwaar eene dienstdoende schutterij aanwezig is; dat de registers ter inschrijving vanaf 15 Mei tot 1 Juni e. k. zijn geopend, en dat allen die bevonden worden, zich alsdan niet te hebben doen inschrijven, volgens art. 9 der wet op de schutterijen, door het Gemeentebestuur ambts halve zullen worden ingeschreven, en door den schuttersraad tot eene geldboete verwezen, ter wijl zij bovendien zonder loting bij de schutterij zullen worden ingelijfd, indien het zal blijken, dat er tijdens de verzuimde inschrijving, geene redenen tot uitsluiting of vrijstelling te hunnen aanzieh bestonden; Hadden ze gelijk, dan zou dit begrip meer individueel zijn ontstaan en voortgesproten. Dit is echter het geval niet. Wat in de hoof den rondspookt is slechts iets alledaagsch en smakeloos, dat door de opvoeding werd inge- Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, i voor 3 maanden 1.franco per post ƒ1.25. stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Uren voor- na middag. 4 Mei 9—12 1—3'4 9—12 1—3'4 9—12 1-3'4 9—12 1-3*4 9-12 1—3'4 9—12 1—3'4 9-12 l—3'/2 9-12 1-3'4 9—12 1—3'4 9—12 1—3'4 9—12 1—3'4 aan den herijk dat de voor werpen behoorlijk schoon gewichten I Wijk 1 en 2 Woensdag 3 4 Donderdag 5 6 Vrijdag 7 9 11 ,12 Woensdag 16 Zaterdag dat de Kerk Jezus’ zedeleer in ’t belang der autoriteiten, de bondgenooten van „houw en I trouw,” heeft vervormd. Ejcht christelijke spreuken als „Weersta het kwade niet met geweld”; „Hebt uwe vijanden lief”; „Vecht niet; oordeelt niet; zweert niet; heerscht nietwee u, gij rijken ze worden door de Kerk verzwegen of ver anderd in dien zin, dat daaruit erkenning en versterking voortsproot van den christehjken staat met al zijn heerschappelijke instellingen, als wetten, troon, rijkdom, militie, politie, justitie en zoo meer. Onder geestelijk opzicht was het, dat het feodalisme een volk, ’t welk tijdens Tacitus wereldberomd was om zijn liefde voor de vrijheid, veranderde in een kudde van lijf eigenen. Toen de boeren eindelijk de tegenspraak in dit christendom begonnen te doorzien en zich verzetten, toen riep Marten Luther, de „vrij heidsman* en zuiveraar van ’t christelijk geloof, de vorsten op om de opstandelingen als dolle honden dood te schieten. Nog zij herinnerd aan de houding der Kerk tegenover de slavernij der negers, welke nog in deze eeuw door ’t Amerikaansch papisme verontschuldigd en als een beschikking des he mels, als een instelling van God, voorgesteld werd. Ik behoef hier niet te herinneren aan al de diensten welke de kerk aan de politieke reactie, vice versa, heeft bewezen we zien dagelijks nog hoe ze dit doet. „Weg dan roept de eerlijke Schleierma- cher met elk verband tusschen kerk en staatDat blijft mijn slotwoord a la Cato, tot ik ’t beleef, dat werkelijk alle voeling er tus schen voor goed heeft opgehouden.* Men heeft verder aan ’t gezag van den gods dienst deze waarde willen toekennen, dat zij aan den drang naar kennis bevrediging en aan de wereldbeschouwing die afronding geeft wel ke de natuurlijke wijbegeerte te vergeefs zoekt. Hiertegen zij opgemerkt, dat alleen voor hen, die door ’t gezag zijn bedorven, voldoening wordt gevonden in het absolute in God en de schepping. De reine, de rustelooze navorsching streeft met kracht en onverzadelijke begeerte voort in ’t oneindige en heeft geen achting voor gekunstelde bevrediging; ze versmaadt de raad geving om de wereld met godsdienstplanken dicht te spijkeren, wel wetende dat zulke planken ten slotte toch misleiding beduiden, perken, hinderpalen, belemmeringen van onze ontwikkeling tot verstandelijk vrije menschen. Overigens komt het mij voor dat de lieden die het Godsbegrip houden voor een postulaat van hun individueel denken, door zelfmislei- VIII. {Slot.) „Veel beter voor des wereldsloop is vrome dwaling die behoudt, dan koude waarheid die vernielt.* Deze woorden van den dichter Pfeffel den tegenwoordig in allerlei vorm houdend herhaald. Deze bescherming der vrome dwaling is ech ter zelf een vrome dwalingheilzame dwaling bestaat niet, want iedere dwaling is voor de menschheid nadeelig. Dwaling conserveert slechts dwaling. En wat de waarheid wil ver storen, ook dat is dwaling. We mogen ons daarmee gelukwenschen. De waarheid is niet koud ze is warm en wekt leven als de zon. De dwaling daarente gen, ze zij vroom of profaan, is aan de ver stijvende koude gelijk; ze onderdrukt de waar heid en beschermt de dwalingen ze verbindt aan piëteit onverdraagzame vervolgingszucht. Tissot zegt van de vervolging dat ze is „De natuurlijke konsekwentie van iederen voor waar gehouden godsdienst de ver draagzaamheid en de vrijheid zijn de dochters niet van ’t geloof, maar van den twijfel.* Dit aan te nemen valt niet moeilijk en on willekeurig denkt men daarbij aan de stroomen van ongeloovig bloed, vergoten door godsdien stige autoriteiten en aan de duizende brandsta pels welke ter eere Gods rookten. Het ligt in de natuur van ’t geloof, om bij zijn propaganda geweld te gebruikenniet in staat verstandige gronden aan te voeren, gevoelt hij zich, om de weerspannigen tot rede te brengen, geroepen zijn toevlucht te nemen tot middelen van ge weld. Ook op staatkundig en maatschappelijk ge bied heeft de godsdienstige autoriteit de ont wikkeling der volken tot vrijheid en welvaart droevig belemmerd en wel niet onwillekeurig alleen, niet slechts uit de kracht der kern van haar leer, maar ook stelselmatig, door met de wereldlijke autoriteiten een of- en defensief verbond te sluiten. Om dezen bondgenoot te verkrijgen moest de geestelijkheid diensten praesteeren aan de wereldlijke machten. Inderdaad heeft ze zich ruimschoots van deze taak gekweten. Sinds Constantijn en Karei den Groote verspreidt ze over haar handelingen een afstraling van haar eigen autoriteit, een hemelschen nimbus deelt ze uit, terwijl met bijzonderen nadruk gepre dikt wordt: „Gij knechten behoort deemoedig en onder danig jegens uw heeren te zijn, niet enkel aan de zachte, milde heeren, maar ook aan de- vreemde, de wonderlijke.* En toen de Kerk een heerschappij bestreed, heeft ze dit gedaan niet met het doel de volken vrij te maken, maar om zelve de hoogste macht te verkrijgen. Een duidelijk bewijs hiervoor is gelegen in ’t feit, 19 K^V?^nrdJr“ .het TELEGRAAF- Voor de be langhebben den uit Verkoopers van maten en jMaandan 1 I i 2 Woensdag 6 Vrijdag 8 Zaterdag 10 Maandag 13 14 Vrijdag 15 16 Zaterdag 17 18 Maandag 19 „20 Woensdag 20 zijn onderworpen dat de voorwerpen behoorlijk schoon en droo«- moeten worden aangeboden dat de onjuiste gewichten kunnen worden gejusteerd tegen dadelijke betaling, volgens bij Koninklijk besluit van 16 October 1869 (Staats blad no. 160), vastgesteld tarief; dat de verificatie van gewichten beneden hét gram uitsluitend aan een der ijkkantoren plaats nooit dat belanghebbenden behooren toe te zien dat hunne maten en gewichten na den herijk van de vereischte merken voorzien zijn en dat blijven tot aan den eerst volgenden herijk en dat het ijkkantoor te Leeuwarden, aar/ de Oostersade, voor het publiek geopend is eiken Dinsdag en Vrijdag van negen tot één uur. Sneek, den 3 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA, Burgemeester. BENNÉWITZ, Secretaris. Ti lil La S U ir. .N 0. V n nv vvueiisuug 3U SOEKS® (01 ItAA

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1