«EffiYfE ffl IB mH smh. i b o, I I IMIS- ffl MfflfflHUD NR BE 1 's! SLAAFSCHE MORAAL. JACHT- EN VISSCHERIL No 37. E E N-E N-V IJFTIG8TE J 1896. I 9 31 IC I. II. 4. 5. 6. Alle brieven in te zenden. o 3 1 deel van God. i t. Id. IT, m; 1. I: ï- B» 10 a a 1. 2. 3. «deugd” wangen, terwijl de „ondeugd” bloeit. Onderdrukte driften kun nen ook in onnatuur ontaarden. In dit opzicht heeft de richting der moraal die men preutschheid noemt, vooral veel „op het geweten.” De natuur, die gevaarlijke mededingster der moraal, moet men dit is de taktiek der preut- wenschen te visschen, gehouden zijn eene groote vischakte aan te vragen. Belanghebbenden worden verzocht hunne aanvragen vóór den len Juni e. k. ter Secreta rie dezer gemeente in te leveren. Sneek den 8 Mei 1896. De Burgemeester voornoemd. ALMA. bekendmaking SCHUTTERIJ. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek roepen bij deze opalle manspersonen, binnen deze gemeente woonachtig, die op den 1 Januari 1896 hun 25e jaar zullen zijn inge treden en mitsdien allen, die geboren zijn in het jaar 1871, om zich voor den schutterlijken dienst te doen inschrijven, waartoe ter Secre tarie dezer gemeente zal worden gevaceerd on Woensdag 20 Mei 1896. Verder wordt der kennis van belanghebben den gebracht dat diegenen, welke vroeger in andere ge meenten ingeschreven, sedert de inschrijving van het vorige jaar, binnen deze gemeente zijn komen wonen, zich insgelijks op dien dag zul len moeten laten inschrijven, in het register, loopende over een der jaren 1862 tot en met 1870, waartoe zij volgens hun ouderdom be lmoren; dat een ieder, hetzij hij al of niet ver meent tot de vrijgestelden of uitgesloteuen te belmoren, tot deze inschrijving verplicht is dat voor ingezetenen worden gehouden, alle Nederlanders, alhier hun gewoon verblijf hou dende, alsmede alle vreemdelingen, binnen deze gemeente woonachtig, welke hun voornemen, om zich binnen het Rijk te vestigen, zullen hebben aan den dag gelegd, hetzij door eene uitdrukkelijke verklaring, hetzij door het wer kelijk overbrengen van den zetel van hun ver mogen of de hoofdmiddelen van hun bestaan dat zij, die in meer dan eene gemeente hun gewoon verblijf houden of den zetel van hun vermogen hebben gevestigd, tot de inschrijving verplicht zijn binnen die gemeente, alwaar eene dienstdoende schutterij aanwezig is; dat de registers ter inschrijving vanaf 15 Mei tot 1 Juni e. k. zijn geopend, en dat allen die bevonden worden, zich alsdan niet te hebben doen inschrijven, volgens art. 9 der wet op de schutterijen, door het Gemeentebestuur ambts halve zullen worden ingeschreven, en door den schuttersraad tot eene geldboete verwezen, ter wijl zij bovendien zonder loting bij de schutterij zullen worden ingelijfd, indien het zal blijken, dat èr tijdens de verzuimde inschrijving, geene redenen tot uitsluiting of vrijstelling te hunnen aanzien bestonden dat eindelijk een ieder, die binnen deze ge meente niet geboren is, wordt aangemaand zich tijdig van een geboorteakte te voorzien, en zich alzoo van zijnen juisten ouderdom te ver zekeren, teneinde *de -inschrijving naar belmo ren geschiede. Sneek den 24 April 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. De aanvullings-artikelen, door mr. S. van Houten bij zijn kieswetsontwerp gevoegd, be helzen bepalingen van ver strekkenden aard. De aandacht wordt hierop gevestigd èn door het Vad. èn door de Am. Ct. De overgangsbepaling, door den minister in art. 160 opgenomen, luidt aldus: Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco sche lieden in haar propaganda daardoor be lemmeren, dat men ze verbergt en doodzwijgt, ontveinst en belastert waar ze gevaarlijk zou kunnen worden, b. v. op het gebied van ’t ge slachtsleven. Schuw, onwetend, op een dwaal weg gevoerd of, zooals de zedemeesters met meesterlijken glimlach zeggen, onschuldig weet de jongeling met zijn ontwaakte driften niets aan te vangen en vindt geen anderen raads man dan kameraden van zijn leeftijd en geslacht, die in precies denzelfden ongelukkigen toestand verkeeren. Geen wonder dat de aandrift of verkommert of ontaardt in een wilde begeerte en in onnatuur en gevaren geraakt. De ver woestingen, die uit „morale* onderdrukking van de geslachtsdriften, zooals deze in onze op voeding plaats vindt, konsekwent voortkomen, zijn met dichterskracht voorgesteld in de novelle „de onschuld* van Polenz en in de satirieke kindertragedie „voorjaars-ontwaken* van We dekind. voor het verkeerde geeft Hermann Bahr dezen lust een passende verklaring. „Hij is - aldus deze virtuoos-psycholoog de lust tot het kwade om het kwade, zonder ander voor- en genot dan de beleediging en den smart i God. Zijn geest is haat en oproer tegen Smaad en schennis van God is zijn be geerte. Hij stelt het geloof als onvermijdelijke voorwaarde eischt gevoel voor de kerk om het te kunnen beschimpen en mishandelenaan zijn verzet tegen de wet waaraan hij niet twij felt, zwelgt zijn wellust. Hij gelooft aan de leer van de kerk, maar buigt zijn hoogmoed niet. Hij gelooft aan den beloofden hemel, maar hij versmaadt die geschonken vreugde en kiest halsstarrig de hel. Hij gelooft aan de eeuwige straffen, maar zijn eenzame trots vreest ze niet. Hij verzaakt het geloof niet, hij verzaakt de gehoorzaamheid en de liefde. Hij kiest partij voor den satan en verklaart vijandschap en oorlog aan God. Hij weet dat dit zijn verderf zal zijn. Hij weet dat de god delijke toorn hem zal treffen. Maar hij mint de onwrikbare vrijheid en de onbeteugelde kracht.” Brengt men deze zielstoestanden van gods dienstig op moreel gebied over, met verandering van het woord God in zedelijke autoriteit, het innerlijke „Gij zult”,dan heeft men den dui- velschen lust dien ik bedoel. En, zoo rede neert de nihilistische satan uit Krapotkines „Anarchistische moraal” wanneer het mij walgt onzedelijk te zijn, dan wil ik me daartoe dwin gen, zoo als ik me zelf, jongeling zijnde, ge dwongen heb niet bang te zijn voor het duister der kerkhoven, voor spoken en dooden, waar voor men mij bang wilde maken. Ik zal het doen om een door den godsdienst versleten wa pen te breken, ik zal het doen al ware het slechts om te protesteeren tegen de huichelarij, die men ons in naam van een woord dat men zedelijkheid noemt wil opdringen.” Inderdaad, de gevolgen der moreele verplich tingen zijn voor ’t meerendeel opgesloten in het eene woord: huichelarij, d. w. z. in een voudig bemantelen, niet in het onderdrukken der verboden driften. Waar revolutionaire na turen op satansche wijze reageeren, beginnen lieden van geringe wilskracht of laffe onder worpenheid aan verborgen wellust, het verbo- dene van ter zijde toe te lonken. De gods dienst van het geloof heeft men beschuldigd van het kweeken van huichelarijdezelfde aanklacht kan men inbrengen tegen de moraal. Godsdienstige en moreele huichelarij zijn zustershaar vader heet „dwang”haar moe der „lafheid.” Vooral is de moreele huichela rij in ‘t oog vallend op sexueel gebied, hier waar de dwang naar ’t verbodene des te ster ker optreedt, wijl hij reeds van nature zonder kunstmatige aansporing sterk genoeg is. Aangenomen echter dat de zedeleer niet stuit te op het satanische verzet, maar deze overwon, zoo beduidt deze overwinning het onderdrukken van wilsuitingen en die onderdrukking is soms I zeer noodlottig. Onderdrukte hartstochten kun- I nen verkommeren en tot inboeting van de ge- 1 VERGADERING Mededeeling van ingekomen stukken enz. Rekening van het O. B. Weeshuis, over 1895. Eervol ontslag aan het onderwijzend per soneel aan Scholen nos. 1 en 2. Af- en overschrijving gemeeute-begroo- ting, dienst 1895. Regeling jaarwedde van den Secretaris- Boekhouder bij de Algemeene Arm voogdij. KENNISGE VING. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek brengt ter openbare kennis, dat het Kohier no. 5 der Bediijfsbelasting, dezer gemeente, dienstjaar 1895/96, door den Directeur der Di recte Belastingen te Leeuwarden goedgekeurd en executoir verklaard den 5 Mei 1896, aan den Ontvanger der Rijksbelastingen te Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aanslag, op den bij de wet bepaalden voet, te voldoen. Sneek den 7 Mei 1896. De Burgemeester voornoemd, ALMA. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, brengt ter kennis van belanghebbenden, dat ter Secretarie dier gemeente, kosteloos verkrijgbaar zijn, aanvragen tot het bekomen van Jacht-en Viscnakten, voor het seizoen 1896/97. Tevens wordt in herinnering gebracht, dat aan een en denzelfden persoon niet meer dan eene kleine vischakte voor ééTvischtuig wordt verleend, zoodat zij, die met meer vischtuigen van j zondheid leiden. Daarom heeft de I niet zelden bleeke, bloedarme Ui I ADVERTENT1ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J Zelfs een criticus, Ehrenfels, die in ’t alge meen de autoritaire moraal verdedigt, moet het erkennen Het begrip der moraliteit oefent zijn sugges tieve kracht uit ter ontwikkeling van eigen schappen welke voor den algemeenen gezonden groei niet bevorderlijk zijn en ter belemmering van andere, die zeker in ’t algemeen belang dienden gesteund te worden. De moreele be grippen toch blijven vooral in tijden van ont- wikkelings-overgang of crisis steeds een stap ten achter bij de maatschappelijke ontwikkeling en zijn, daar zij niet zoozeer door de werkzaam- heid van het verstand ontstaan als wel uit het instinct zijn voortgekomen of ook uit gewoonte en associatie van denkbeelden, een product niet I van de tegenwoordige levensverhoudingen en maatschappelijke betrekkingen, maar van de daaraan voorafgegane. Blijven deze betrekkin gen en verhoudingen langen tijd dezelfde, zoo heeft het nahinken der begrippen natuurlijk geen nadeelige gevolgen; erger wordt het ia tijden van snelle verandering. We zien dat nu het duidelijkst in de moreele toestanden van den tegen woordigen tijd bewaar heid. De fatsoens-moraal van den burgerman, I welke nog voortleeft in de breede lagen des volks, is een spruit van verouderde betrekkin gen, ongeschikt ter voldoening aan de eischen van den nieuwen tijd, De vorderingen derin- j dustrie en van het verkeer b. v. hebben in bijna alle economische verhoudingen verbazende ver schuivingen ten gevolge gehad, maar deze ver schuivingen kunnen wij met ons verstand en met getallen berekenen. Op het maatschappe lijk gebied der menschekjke karaktereigenschap pen echter kunnen we de verschuivingen, ont staan door de moderne natuurwetenschap met al haar technische, maatschappelijke en filoso- fische gevolgen, met ons verstand slechts zeer [onvolkomen omvatten, meestal door middel van ons gevoel alleen waarnemen en nooit nauwkeurig in cijfers vaststellen. Daarom zijn ze ons heden nog voor het grootste deel onze ker en onbekend en meestal blijven we dus nog |in deze oude begrippen steken, hetgeen ons door veel kwaad en ellende kenbaar wordt gemaakt.* Omdat de individueele wil zich door de mo raal van „gij zult* min of meer beleedigd ge voelt, reageert hij daartegen door tegen te stre ven. Dikwijls bestaat dit slechts in een onder drukte klacht of zucht over de gestrengheid van den plicht, soms echter ook in een knarse tandend verzet. De trek naar het verbodene prikkelt, de ver standelijke slang van den argwaan spiegelteen [zeldzaam geluk voor en wat in de zedewet na ijverige afgunst heet verricht de Evadaad. Bij zulk een loop van zaken dwangmaatregelen toe te passen om de menschen te regeeren, is een onrein middel gebruiken. Men heeft de drijf veer van den hartstocht naar het verbodene een duivehche lust genoemd. Met zijn fijnen reuk I O t B A1 15 16 6 AN I :i OEEKER VAN DEN GeMEENTEEAAD VAN SNEEK, op Zaterdag den 9 Mei IS96, des namiddags ten 6‘/2 uur. PUNTEN VAN BEHANDELING: Resumtie der Notulen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1