«BUIK- ffl IMBIWiHIJB INS h; a. GEB WilJMOiïK paardInmaWE No. 38 E E N:E N-V IJ F T I G s T E ns. s- J- A K A N G* 1896. SLAAFSCHE MORAAL. Voorjaars-Paardenmarkt 13 3Ï BU I. r inderdaad maatschappelijk lichaam aantasten de In Zola’s Thérèse Raquin zien we, hoe MClPn-'71’in in a. I i jn 3 lil i Alle brieven in te zenden. der wet en de een op- deze reden, 0, a III. en ER ien o o- pel. II. Deze CO LEANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franca Voorts wordt herinnerd, dat indien zij nie voor de Commissie verschijnen, zij gehouden worden geene redenen van vrijstelling te heb- 0011. Ier bekoming van inlichtingen omtrent de ten deze gevorderde bewijsstukken zullen be- langhebbenden vanaf heden zich ter Secretarie kunnen aanmelden. Sneek den 12 Mei 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BEN N EWITZ, Secretaris. u 1 T D E PERS. Heden komt de kieswet in de Tweede Kamer in behandeling. Op den vooravond van dezen dag heeft het bestuur der Liberale Unie een circulaire aan de kiesvereenigingen gericht die bij haar zijn aangesloten. Het bestuur geeft daarin rekenschap van zijn houding en beant woordt de vraag, waarom niet nader een alge- meene vergadering is bijeengeroepen. Na te hebben doen uitkomen dat bij het be stuur even als bij de leden het verlangen nog steeds levendig is om de uitbreiding der kies bevoegdheid tot den kring der werklieden zoo spoedig mogelijk tot stand te brengen, opdat dan voor ons staatsleven een periode van her vormingen, vooral op het gebied der sociale wetgeving kan aanbreken, wijst het bestuur er op dat het geen vrede kan hebben met een regeling van het vraagstuk zoo gekunsteld ais thans is voorgesteld. Bij de voorgestelde rege ling toch wordt het kiesrecht weder vastgelegd aan den belastingcensus, worden allerlei door niets wezenlijks gerechtvaardigde onderscheidin gen en ongelijkheden in ’t leven geroepen on der personen die onder geheel gelijke omstan digheden leven enz. „Zulk een gekunstelde regeling aldus besluit het bestuur door gemis aan vertrouwen beheerscht, en met grove willekeur verbonden, strookt allerminst met de beginselen door de Liberale Unie op het stuk van het kiesrecht in 1891 en 1894 beleden en gehandhaafd.” Daarop vervolgt het aldus: „Alvorens ech ter onze gedragslijn te bepalen, hebben wij de memorie van antwoord der regeering afgewacht. „De loop der gebeurtenissen nu, de omstan digheid dat aan een nadere beslissing des wet gevers is voorbehouden het tijdstip te bepalen waarop de nieuwe regeling der personeele be lasting zal worden ingevoerd, heeft tengevolge gehad, dat thans in het ontwerp-kieswet Over gangsbepalingen zijn opgenomen, bestemd om de verkiezingen te beheerscben, zoolang de gege vens aan de nieuwe belasting op het personeel te ontleenen, nog niet beschikbaar zijn. „Over den inhoud dier overgangsbepalingen en de mogelijkheid dat zij in vnjgevigen "zin verbeterd worden, treden wij niet in bijzonder heden. Maar wat thans in de eerste plaats de aandacht verdient is ditvoor het geval Het ontwerp-kieswet tot wet mocht worden verhe ven, zullen toch de algemeene verkiezingen van 1897 niet anders dan naar de overgangsbepa lingen kunnen plaats hebben naar een maat regel alzoo, die een niet onaanzienlijke uitbrei ding van het kiesrecht medebrengt, maar die uit haar aard slechts draagt een tijdelijk ka rakter. En van de nieuwe, uit dien overgangs maatregel geboren en op breederen grondslag rustende Tweede Kamer mag dan verwacht worden, dat zij de door haar voorgangster aan vaarde regeling van het kiesrecht niet in wer king laten treden, maar naar eigen inzichten aan het vraagstuk een deugdelijker, meer vrij zinnige oplossing geven. I het i I misdaden zijn in hoofdzaak terug te voeren I töt de oorzaak: onderdrukking. Wanneer de neigingen en natuurlijke driften I van den mensch door zedelijkheidspeilen wor den belemmerd in de bevrediging, breken ze I zich dikwijls baan met verwoestend geweld, I zooals de damp den ketel doet springen wan neer de veiligheidsklep gesloten is. De gevol- I gen zegt Adolf Gerecke van de zedelijk- i vonden, heidsvoorschriften, beduidt het kunstmatig groot- brengen van het verlangen tot lust, naamloos lijden, ziekten, waanzin, dood.” I „Ik noem iederen zedemeester, die op eeni- gerlei wijze beproeft regelend en onderdrukkend in te werken op de stofwisseling en de vermo gens van het organisme: een wellustkwee ker, m het gunstigste geval een leedaanbrenger; een staatsman, een politiek systematicus, die in ’t belang van zijn maatschappelijk stelsel streeft naar de beheersching der sympathieke en anti- I Pathieke gevoelens, die, juister uitgedrukt; de dwaze en misdadige poging waagt, demenschen te dwingen door de kracht handgrepen der overtuiging, noem ik voeder van misdadigers. En wel om dat het welgelukt pogen bij de verhindering der impulsieve bewegingen van een organisme, dat door sympathieke en antipathieke aandoenin gen bewogen werd, slechts ten gevolge kan heb ben, dat het organisme bij de eerstvolgende dier- LgRlijke gelegenheid tot krachtiger intensiever be weging wordt verleid, die dan reeds, omdat zeden maatschappelijken vrede door hun elementaire overweldigende krachtsuiting in den grond ver- storen, den naam verdienen van misdaden, on gerechtigheden enz. De poging om een harts tocht door overreding tot rede te brengen is nog nooit gelukt; en veel moralisten meenen altijd nog moreel te zijn, wanneer ze als ge vol o- der hartstochten reeds een reeks van vuilZ handelingen hebben begaan, waarmee ze echter geen hartstocht konden bevredigen. Moraal- menschen zijn te vergelijken met dwazen, die zich zelf het gebod opleggen: Gij moogt niet drinken! Nu komt de kwellende dorst, een hartstocht voortspruitend uit de onthouding en het ver langen; in plaats van nu eindelijk te drinken, zuigen ze eerst speeksel, daarna doopen ze hun vingertoppen duizendmaal in ’t water, om ein delijk het hoofd geheel er in te steken en zich vol te „zuipen”; of ze worden waanzinnig, gee- Men zich, dansen enz. enz. Geen enkele kan i e ontgoocheling ontgaan wanneer hij de lust fcoekt te bevredigen. Het gevoel der be lediging zal altijd ten achter blijven bij de voorstelling en de verwachting; omgekeerd wordt e mensch steeds bevredigd wanneer hij zijn Fust en begeerte reeds ter zij stelt.” Een onrein middel ook is de zedewet hierom ïV 111 ZO j- i i - AI) VERTEN TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7*Z1 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J ondeugden inderdaad grootere kweekt. Wie hiervoor geen voorbeelden kan vinden j e‘geu curing, zij gewezen op levensware a inr6L d/e,met vernielende kracht verdichtingen die over de misdaad handelen- i een gedwongen huwelijk en de sombere, vervelende J atmosfeer van een ploertenmoraal, twee vurige gestellen zoozeer in ’t nauw brengt, dat ze tot j sluipmoord hun toevlucht nemen om vrijheid te I verkrijgen. Hadden ze van den aanvang af vrij van moraliteitsgrenzen kunnen leven, geen gewelddadig verbreken dezer perken, geen echtbreuk en misdaad zou dan hebben plaats ge- „Uw echtverbintenis zegt Nietz sche scherpzinnig ziet toe, dat het geen ver keerde verbintenis is Verbindt ge te haastig, dan volgt daaruit echtbreuk! En beter nog echt breuk dan echt buiging, echtleugen Zoo zei een vrouw mewel verbrak ik het huwe lijk, maar eerst brak het huwelijk mij Op dichterlijke wijze schildert de criticus Hen rik Ibsen, wat individu en maatschappij te lijden hebben van de zede wetten. Hélène Alving ziet in, dat de uitspattingen van haar echtge noot met de onheilen welke daardoor over haar gezin zijn losgebroken, zijn voortgekomen uit I de moralistische onderdrukking zijner levenslust. Men had mii zoo erkent ze iets geleerd van plichten en dergelijke meer, waaraan ik tot nu heb geloofd. Alles liep uit op plichten, mijn plichten en zijn plichten en Oswald ik vrees, dat ik uwen vader het huis ondrage- lijk gemaakt heb. Uw arme vader heeft nooit afleiding gevonden voor zijn overgroote levens lust. Ook ik bracht de lente niet in zijn huis.’ Het inzicht in dezen samenhang der dingen brengt het doorzicht met zich, dat de zedewet- ten, deze vermeend goede geniussen der men- schelijke maatschappij, eigenlijk spoken, onheil volle geboorten van duisternis en tirannie zijn. „Orde en wetMenigmaal begin ik te ge- looven dat beiden op aarde al het onheil te weegbrengen Maar ik verdraag al deze banden en betrekkingen niet langer. Ik kan niet meer Ik moet me omhoog werken tot de vrijheid. Ja, de vraag is vrij te worden ook van moreele vormen van heerschappij, van plichten en van geweten. Ver er van af dat deze ongebondenheid, misdadige hartstochten ontketende, zal ze de hartstochten veel meer tot rust brengen en ze onschadelijk maken. Bij de beschouwing van den staat bemerkt men dat de politieke wetten tamelijk ontoerei kend zijn om het sociale leven te regelen. Het zelfde is van toepassing op de voorschriften die door de zedemeesters als gebiedend gepredikt en autoritair in het gemoed heerschen. Reeds in het onvriendelijke „gij zult* der zedewetten, valt af te leiden de erkentenis van den moralist, dat hij door een beroep op de vrijwilligheid zijn doel niet kan bereiken en nu, wrevelig wordend, dwang gebruikt. „Ik zal de armoede verbieden*, denkt de overheid in de oudejaarsavondklokken van Dickens. „Ik zal i -i de gevolgen der armoede verbieden* (wat vrii -/p door onderdrukking van vermeerderde 1 wel hetzelfde beteekent) denkt de modemerk I „Ik zal zekere gevolgen der maat- constitutie verbieden*, denkt de moralist, wanneer hij met zijn eischen geweld- _ru^ en Plukt aan de maatschappelijke Maar dat rukken en plukken is ondeugden geering. j schappelijke I moralist, wa uit eigen ervaring, zij gewezen op levensware ontwikkeling. m piuKiren is even on doelmatig als het verbieden der armoede. Wat helpt b. v. de zedewet: „gij zult uwen naaste liefhebben”, wanneer de gevolgen van de eco- I nomischs wetten zijn gespannen verhouding, concurrentie, broodnijd, leedvermaak, en wat beteekent het moreele verbod van leugen, be drog en prostitutie, wanneer geheele lagen’ der maatschappij in hun bestaanstnjd als tot leugen, bedrog of prostitutie gedreven worden Krach tiger dan de zedelijkheids-autoriteiten, dringen der dan de allerbeste predikers, werken de sociale, met name de economische toestanden. Aan de zedepreek is het lot beschoren dat ze tamelijk vruchteloos is. Wel is waar gevoelt het gemoed, dat de stroom van het gezag over zich heen laat gaan, zich misschien geschokt. Maar wanneer daarna het maatschappelijk le ven ’t karakter weer omspoelt, zijn de goede voornemens gewoonlijk krachteloos gemaakt, en de economische belangen grijpen en rukken hem terug naar de oude zonden. „Men kan zelfs bij menschen als Kant be speuren, dat de liefde voor de burgermansrust en de zorg voor het professoraal bestaan krach tiger en van grooter invloed was dan de kathe- gorische imperatief.* BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de alhier zal gehouden worden op Woensdag den 27sten Mei e. k. Sneek den 15 Mei 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen onder de aandacht van degenen die gedurende het jaar 1895 iets voor de gemeente hebben verricht of aan haar ge leverd,^ dat hunne pretentiën, voor zoover ze niet voor of op 30 Juni e. k. zijn ingeleverd moeten worden gehouden voor verjaard en ver nietigd, volgens art. 228 der gemeentewet, in verband met de wet van 8 November 1815 {Staatsblad no. 51). Sneek den 15 Mei 1898. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Bïirgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNISGEVING SCHUTTERIJ. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter openbare kennis, dat de Commissie tot onderzoek der rédenen van vrij stelling,.. van hen, die ten vorigen jare voor- waardelijk van den Schutterijdienst zijn vrijge steld, hare zitting zal houden ten gemeentehui- op Vrydag den 29 Mei 1896, des middags uur. o s 3e- lij- mi* te ds« de- te ■ies ris ing OIBKB» (01 KA’ -»r t SÏÏBiSiiiili

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1