fflEffll ffl IB IRMSIHIT Sffll a ffil’IÏS- M IDlESraïlHLlIl M DE SLAAFSCHE MORAAL. No. 44. E E N-E N-V IJ F T I G ST E J A R G A a. !896. 3 j i; i. SSMfflg 1. Laat varen de „menschenliefde", ren UIT DE PERS. iBiM Alle brieven in te zenden. n n V olgens Laotsè vermijdt de ware deugd de 3 m R n y- Deze CO UR ANT verschijnt WOENSDAGS eu ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden l.~; franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave pi redactie betreffende, franco IX. ligs en waardeerbaars; en aergelijke meer. Deze moraalploerten zij herinnerd, dat eens ook in den waan verkeerde, en heden ten dage wordt deze waan wijd en zjjd ver- kondigd dat de mensch zonder godsgeloof I tigheid, barmhartigheid men een menschenmaatscbap- de zedelijke autoriteit gelijk van en hceischappij, vrij van het zedelijk Hij verklaart in zijn „Tao te King" i en alle propaganda der gezags- voor afval van het hoogste goed, Art. 1 is daarna aangenomen met 62 tegen 36 stemmen. Tegen het artikel stemden de heerenVan Karnebeek, Heemskerk, Lieftinek, Sanders, Smeenge, E. S.nidt, Seret, De Kanter’ Tydens, Schaafsma, Bool, Veegens, Hartogh Van Alphen, Heldt, Cremer, Bastert, Lely* Borgesius, Rinck, Pijnacker Hordijk, Kerdijk’ A. Smit, d’Ansembourg, Van Deinse, De Boer, Knijff, Pijnappel, Kuyper, Lucassen, Gerritsen’ Drucker, Thooft, Donner, Schimmelpenninek en Staalman. Afwezig waren de heeren Bahi- mann en Tak van Poortvliet. Men acht hier- i mede de aanneming van Van Houten’s kieswet van de geheele regeeringspar- van al de Katholieken blijkt De stemming over het artikel zelf, dat met 62 tegen 36 stemmen werd aangenomen, ver toont ons reeds thans een vrij getrouw beeld ----- v.an de verhoudingen zooals die zich ook bij de betrekking inwonende personen. Alle overige eindstemming zullen voordoen alleen de heer i Beelaerts (en misschien zijn er zoo nog enkele men aandringen op een zedelijkheid. Waarheid, goede trouw, gerech- en menschenliefde mag 1 niet weerstaan; maar het onreine middel j der autoriteit dient vervangen door de drijfvee- van het vrije verstand. Men vreexe toch ■niet dat met den slaafschen vorm ook haar weldadigen inhoud, de deugd, verloren zal gaan! Waarheidsliefde en trouw zijn niet verdwenen, j al is ook de eed een der middelen om deze af te dwingen afgeschaft. Want waarheid lievend en getrouw kan men zijn uit vrijen wil, b. v. uit genegenheid jegens andere men- J schen, uit liefde tot waarheid en trouw, welke men heeft leeren waardeeren; ook uit solidari teit, terwijl men de berekening maakt „Zooals ik u, zoo gij mij Zooals de godsdienst-vrijdenker beweert, dat de zedelijkheid niet afhangt van het geloof aan God, hemel en hel, van het godsdienstig gezag, mag men aannemen dat ze onafhankelijk is ook van het moreel gezag. Zoo vaak het „gij zult“ iets werkelijk goeds beoogt, kan het ver vangen worden door een „ik wil". Is dit ech ter niet het geval; beantwoordt het „ik wil" niet aan het „gij zult," zoo mag men vermoe den dat, in plaats van iets goeds, met het „gij j zult* slavernij wordt bedoeld. Dat het moreel gezag ook zeer verkeerde neigingen heiligen kan, ligt in het wezen der autoriteit; ze eischt, maar legt niet den grondslag; eischen en om geven met den schijn van heiligheid laat zich zeils het onzinnige en slechte; iets anders ech ter is het rechtvaardigen door motiveering. Zoo dient dan het bad van verstand en vrij- mo raal en tot verwijdering der heerschappehjke vrijwel verzekerd. Naar aanleiding van den uitslag der stemming schrijft het Vaderland De minister heeft dus een schitterende over winning behaald. Zwaar kon het hem niet waar hij zijn Pappenheimers kende en rekenen mocht op een meerderheid door dik en dun. De wijze, waarop hij niet gewilde amendementen bejegende, getuigde van de fiére bewustheid, dat hij zijn meerderheid in den zak had. Verre zij het van ons, daarom te beweren, dat zijn verweer tegen alle aanvallen niet in menig opzicht voortreffelijk was. In het logisch uiteenzetten van zijn systeem en het slagvaar dig rescontreeren van elk argument blonk hij uit als altijd, zij het ook dat zijn zucht om zijn argumenten tot het einde door te voeren, hem wel eens verder leidde dan voor zijn zaak dienstig was. Maar het schijnt, dat het gevoel van te steunen op een vaste meerderheid, ge paard aan een restje van innerlijken wrevel dat hij, Van Houten, de leider moest zijn van zulk een meerderheid, hem zoodanig tot hoog hartigheid en bitterheid gestemd heeft tegenover zijn vroegere vrienden, dut hij tegen hen is op getreden op een wijze, als wij van de minis tertafel niet gewend zijn. Wij misten geheel die soort van onpartijdigheid, die in een be windsman mag geëischt worden en die zijn on- middellijke voorgangers wij noemen de hee ren Tak, Mackay en Heemskerk (niet den heer Lohman, in dit opzicht een hem verwanten geest) nooit uit het oog verloren. Op hun tijd ook stijf op hun stuk staande, gewenden toch die ministers steeds alle fraction der Ka mer aan een gelijkmatige behandeling, elk ar gument en elk amendement, uit welken hoek der Kamer komende, met gelijke wel willende aandacht bejegenende, tegenover vriend en tegenstander gelijkelijk onbevangen, onbe vooroordeeld, hoffelijk. Anders deze minister. Het was aan kleinigheden merkbaaraan een woord, een gebaar, aan den toon, dat voor hem niet alle Kamerleden gelijk waren. Hij meent blijkbaar, waar hij een nationaal werk tot stand wil brengen, zich de weelde te kunnen veroor loven een deel der nationale vertegenwoordi ging af te bijten en tegen het hoofd te stooten. Deze strijd wordt daardoor in hooge mate on verkwikkelijk en de behaalde overwinningen verliezen voor een deel haar waarde. De Tel. schrijft De minister is waar hij wezen wil, artikel 1 is aangenomen, met verwerping van alle amendementen, op een paar onbeduidende na. 1 Trouwens hoe kon het anders, waar hij alles - - jaarste verhuizen, gesub-amendeerd volstrekt onaannemelijk had genoemd, terwijl door de commissie van rapporteurs, waardoor i hij °P den steun 4--- wordt bepaald dat die verhuizing in dezelfde tjj met inbegrip gemeente moet geschieden; het amendementte kunnen rekenen. Smeenge om den geëischten tonneninhoud voor schepen te verlagen van 30 tot 24 ton; het amendementSchepel om bij hun ouders in wonende zonen gelijk te stellen met in dienst- amendementen werden verworpen. voortvloeiende. j koeren tot kinderlijke 1’ Zonder weldadige wilsuitingen te belemmeren bedrevenheid, geeft op de winzucht, en er zul- wat met misdaad gelijk zou staan kan i len geen dieven of roovers meer zijn, totale zuivering der i zedelijke eischen, doet harerzijds het goede, zonder anderzijds vol ijver te roepen „gij zult De heilige mensch aanvaardt het contrast en maakt er geen inbreuk op. Wie deugt kent, j Vanen waakt voor het verdrag, wien de deugt ont- i rekene breekt, hij denkt slechts aan het misbruiken 1 ervan. De geheel goede is als water wa ter is goed, het is nuttig voor alle wezens, tot niets nadeelig." Eu Laotsa kent aan de vrede lievendheid, onbaatzuchtigheid en de afwezigheid van heerschappij zoo hcoge waarde toe, dat hij zijn werk besluit met de woorden: „niet strijden!" Toen Khüng-tsè Laö-tan bezocht en bij die gelegenheid sprak over menschenliefde en ge rechtigheid, zeide Lao-tan „Wanneer men kaf zaait en de oogeu verblindt, zoo veranderen hemel en aarde en alle wereldstreken van aan zien. Wanneer muggen en vliegen in de huid steken, slaapt men den geheelen nacht niet. Wanneer menschenliefde en gerechtigheid zoo zeer drukken, verbitteren ze ons hart en niets wekt meer verzet. Bewerk, Heer, dat de wereld den natuurlijken eenvoud niet veriieze, zoo zal mijn Heer ook de zeden herstellen, ze zullen ziek openbaren, de deugd invoeren, en ze bestaat. Hoe dwaas de groote trom te roeren en toch de kinderen te willen ontloopen. De wilde gans baadt niet dagelijks en ze is wit, de raaf wordt niet iederen dag zwart gemaakt en is zwart. Zwart en wit alleen zijn niet vol doende om onderscheid te geven. De uiterlijke roem en lof voldoet niet voor wie groot wil zijn. Doe opdrogen de bron, en de visschen op den grond ruimen elkander een plaats in, ze bespatten elkander om elkander te bevochtigen, duwen elkander om bespat te worden beter, ze vergeten elkander in rivier en zee." ADVEBTENTIË^ van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7^ Cents. Bij abonnement is de.prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen by den uitgever. gevat en grijpt steeds verder om zich heen, Nu, zooals de religieuse autoriteit zal het ook de moreele gaan; ze zal verdwijnen het gewaagd zijn aan te nemen, dat in de toe komst dit vooruitzicht toestanden zal scheppen van innerlijke en uiterlijke gezagsloosheid, waar bij de menschheid veel gelukkiger zijn zal eu dat ze op deze moreele heerschappij terug zal zien, zooals wij doen op ons vroeger aapmensch- dom De orthodoxe zedemeesters houden kramp? de zedelijkheid op gezag; deels i gezag, keert zich, konsekwent, komt dit voort uit gebrekkig onderscheiden tus- gezag af. schen gedwongen en vrije zedelijkheid deels de zede-ëischen uit onbekendheid met de laatste; deels uit hun i moralisten eenzijdige opvatting van het goede en de zede- j van den Tao. „Laat varen de „wijsheid" en wetten welke op dat goede gericht zijn; daarbij de welvaart van het volk zal zich verhonderd- hun oppervlakkig voorbijzien van de nadeelige voudigen. Laat varen de „menschenliefde", bij-invloeden uit het toepassen dezer middelen geeft op de „gerechtigheid", het volk zal terug- voortvloeiende. j koeren tot kinderlijke liefde Iaat varen de De heeren aanvaarden gaarne de hulp van de hun gelijkende moraal als steuu hunner macht. De dignitarissen van ’t gezag, d. w. z. van ’t staatsgezag en van het uit economische bevoorrechting spruitende, beschouwen de zede lijke autoriteit als onontbeerlijk, minstens éven onontbeerlijk als de religieuse autoriteit. Vol gens hun meening moet namelijk in alles en bij alles autoriteit zijn natuurlijk, want anders Was het gedaan met de „orde," d. i. de onder geschiktheid aan hun heerschappij. De gods dienst zoo rekent de ontwikkelde bourgeoi sie zou men wel kunnen missen veel, b. v. de afhankelijkheid der geestelijkheid van vor sten en jonkers en haar kostbaarheid, is daar voor aan te voeren. Maar dan moet de bur gerlijke moraal er voor in de plaats komen. Wat dit liberalisme verstaat onder vrijheid is alzoo bloot een verwisseling, een moderniseering van het heerschappelijk werktuig, waarbij de heer schappij blijft bestaan. Gelijk voorheen het geloof aan den heere God, aan hemel en hel, zal nu de moraal po litiedienst verrichten in het hart der onderda nen. Zarathustra dacht hieraan, toen hij sprak: „Wederom zijn er zulke die het voor deugd houden te zeggen „Deugd is noodzakelijk maar inderdaad bedoelen ze daarmee, dat politie noodzakelijk is." Ons doel moet zijn: pij, vrij van iedere andere autoriteit van moreele eischen, van plichten en slaafsche gewetenswroegingen. Dit doel, we houden er ons van overtuigd, klinkt de voorstanders eu devote onderdanen van het moreele gezag als ontzettend in de ooren, als de vrucht van ino- reelen waanzin. Zoo diep zijn ze verzonken in het moeras van de moraalploerterij, dat ze zich niet kun nen loswringen uit het drek-der gevestigde denkbeelden, als daar zijn de menschheid heeft behoefte e.n hoerecheppa, te» minste taeHij. hda nie, Mtd formeelB refaigiog ae’i.If.01ree Ge cel-claPP!)i let geweten is iets raaj eQ ,0, .erwiiderine der heersohannn gou e ij s o ovennatuur ijks, althans iets hei- jrijfVeeren, maar ook tot het losweeken van den dergelijke meer. ec^ zedelijken inhoud, de werkelijk weldadige t men i bedoelingen van de Talmi-moraal. i Reeds Jezus streefde de vrije zedelijkheid na, zooals uit enkele bijbelplaatsen valt af te lei den. De „christenen" die den mensch tot auto nomie niet bekwaam achten, mogen dit wel De ethische beweging van Jezus achtig vast aan niet leven kantoch heeft het atheïsme post - --i overwegen. oewm vo strekt niet tot schade van het volk. keert zich af van de voorschriften en verklaart I niet enkel de oud-joodsche legaliteit, maar de en zou legaliteit in ’t algemeen, ook de zedelijke, voor een laag standpunt. Daarentegen wordt de lief de, d. i. de vrije „zedelijke" daad, verheerlijkt, met de verzekering, dat hierdoor het doel van de „wet" niet wordt opgeheven maar „vervuld* en het „rijk van God" d. i. het rijk der liefde wordt gesticht. Ook de chinees Laótsè, dien we als tegen stander hebben leeren kennen van het staats ie de vergadering der Tweede Kamer kwam het Vrijdag, zooals een kort* telegram ons toen reeds meldde, eindelijk tot stemming over ar tikel 1 der kieswet. Aangenomen werden het amendement—Willinge, strekkende om de huis- huur-tabel voor de kleinste gemeenten te ver lagen van f 1,— tot f 0,80; het amendement— Borgesius, om huurwaarde-kiezers toe te staan eenmaal ’s iaar ste verhuizen, gesub-amendeerd in 1 3 i A Ï- h k a L0 “C e- fg id d. V ÏI1 d- >n [k v >u .n :n !O je et ie Li et et tn n ti i OEEKER CRLRAW

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1