II'il III E II HET ilINKMT SUIL MEI WS EI IDIEltTWIHLlO W 1)1 J5 SLAAFSCHE MORAAL. Nationale Militie. No. 45. 1896 x. 6 JUNI. lX Godslaste- )O, een 1 BINNENLAND. Kuypei wordt Het strafwetboek en de zedeleer verwarren HM 10, >0 Diepe zin ligt in het beeld „Evenals de visschen elkaar alleen dèn be sproeien wanneer het water laag is, maar zich om Het voorstel van de regeering om den Ne- derlandsohen t ij d te doen aansluiten bij den ax ie» ris iet rd. eti 50 a na sr- stó iti iü N- 50 10, 'lo ur ar k. 1: a- og en 33 al vast naar mogen zijn zou i bieden, Het heid in stand mensch i ruïneeien Dat moet zedelijkheid zijn. t. ;d. T n> ooi I 05 OU’ i Ob I 3 24 I JSS E en een vrouw, die uit armoede prostitué wordt, De Tweede Kamer heeft Dinsdag het kies- wet-debat voortgezet over art. 2berekening van inkomsten, met de amendementen1 amendement»Lohman om den aanslag van we duwen in de belastingen niet te doen gelden voor den oudsten zoon 2°. van Kuyper om de huurwaarde der woning van de weduwe ten bate van den zoon te doen komen3°. van :r om mee te tellen het loon dat gemist door ziekte of verwonding; 4°. van Heldt idem van loon, gemist door werkgebrek of slechte weersgesteldheid; 5°. van Borgesius om voor de bepaling van het inkomen ook de in komsten van vrouw en kinderen mee te reke nen 6°. van Houwing om ook den vrijen kost alleen mee te rekenen. AldVERTENTIÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cente; voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. draagwijdte niet. Wel beteekent ze, dat men I rugkaatsen van elastische lichamen het natuur- om te luieren, lijk gevolg is van het treffen der lichamen, zich over te ge- I KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op het besluit van den Commissaris der Koningin in deze Provincie van den 8 Mei LI. Ie Afd. M en S no. 571, (Prov. blad no. 31), brengen ter openbare kennis, dat het onderzoek van de verlofgangers der militie te land in deze Gemeente zal plaats hebben op Zaterdag den 20sten Juni e. k.des voormid- dags ten 10 ure dat aan dat onderzoek zullen behooren deel te nemen alle binnen deze Gemeente gevestig de Miliciens-Verlofgangers, voor zoover zij vóór den Isten April jl. in het genot van onbepaald verlof zijn gesteld, om het even tot welke lich ting zij behooren dat de Verlofgangers, behoorende tot de lich ting van 1889, voor zooverre niet gepasporteerd, ook verplicht zijn, zich aan het voorschreven onderzoek te onderwerpen dat de verlofganger bij het onderzoek moet verschijnen in uniform gekleed, en voorzien van de kleeding- en uitrustingstukken, hem bij zijn vertrek met verlof medegegeven, van zijn zak boekje en van zijn verlofpas dat, behoudens het bepaalde in art. 130 der wet op de Nationale Militie een arrest van twee tot zes dagen door den Militie-Commissaris kan worden opgelegd aan den verlofganger 1°. die, zonder geldige reden, niet bij het onderzoek verschijnt 2°. die, daarbij verschenen zijnde, zonder geldige redenen, niet voorzien is van de hier- voren vermelde voorwerpen 3°. wiens kleeding- of uitrustingstukken bij het onderzoek niet in voldoenden staat worden bevonden 4°. die kleeding- of uitrustingstukken, aan een ander toebehoorende, als de zijne vertoont. De verlofgangers worden herinnerd, dat de strafbepalingen van art. 144 der aangehaalde wet ten strengste zullen worden toegepast op degenen, die zonder geldige reden niet ver schijnen. Sneek den 21 Mei 1896. Burge meester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. de autoritaire moraal hem solidair verbondenen. En gelijk de terug stoot beantwoordt aan den stoot, zoo komt rechtbank, de autoritaire kwantitatiefde natuurlijkekarakteriseering over een met de benadeeling. ven aan allerlei ondeugden, zijn medemenschen maar al te vaak goed met kwaad. te bedriegen, te berooven, te dooden zonder ring wordt in sommige landen strafbaar gesteld, dat een staat met rechterlijken arm ingrijpt en straft en zonder dat tegen zulke daden autori- beschouwt men als het schuim der menschheid! zedelijke maatregelen getroffen worden. Daarentegen wordt in burgerlijke kringen ach- beteekent niet dat de mensehen ting betoond aan de wettelijke bloedzuigers, of blind aande vrouwen dia zonder liefde,uit begeerte naar de verwoestingen, aangericht door uit- i weelde, een rijken man huwen. i De natuurlijke karakteriseering kan onder 1 gebiedende moraal is dus bloot een I een 8 stoppen. De mensehen zouden niet op het 1 nen I ven; ongehinderd zouden ze een ieder zijn vrij- heid van beweging laten, ze zouden elkander I vergeten gelijk de visschen in de waterrijke I zee. De overwinning der moreele- en staatkundi- j ge eischen door den geest van vrijheid, ver- 1 draagzaamheid en vrije, natuurlijke zedelijkheid, is het hooge doel van Laö-tsè, waarvan hij de E ideale drijfkracht en doel den uaam Tao geeft. I „Zijne (Tao’s) eenvoud, hoe teer ze ook zij, I wordt door de gansche wereld ontzien. Nie- 1 mand waagt het ze aan zich dienstbaar te ma- I ken. Wanneer vorsten en koningen dien na- I volgden en in eere hielden, zoo zouden alle j wezens dit van zelf doen; hemel en aarde zou- den zich vereenigen en verkwikkende dauw neerdalen; het volk, niemand zou het ge- en van zelf zou ’t rechtschapen zijn." gezag zou noodig zijn om de zedelijk- -1 te houden P De vrij-verstandelijke zou geneigd zijn de zedelijkheid te -- een twijfelachtig soort van zedelijkheid zijn. Van datgene, wat men heden zoo gelieft te noemen, is veel wat niet vereenigbaar is wel is waar met den in vrij heid denkenden mensch; het spreekt van zelf dat alleen autoriteit ze nog in stand kan hou den. De drang om zich te laten uitbuiten, zooals heden ten dage in allerlei vermomming van plichten geschiedt, is op den duur voorde critiek van het verstano onhoudbaar en dusdoorgeen gezag meer in verstand te houden. Dientenge volge is voor heerschers en uitbuiters reden te over om zich te beklagen over het verval der zedelijke autoriteit; de vrienden der vrijheid echter klagen niet. „Maar het volk is niet rijp, niet verstandig en ervaren genoeg om de moreele autoriteit te kunnen missen/ Reeds vroeger hebben we dit bezwaar bestreden. Het antwoord was toen, in *t kort, als volgtOm tot vrijheid te rijpen heeft het volk geen meerdere slavernij noodig, maar juist vrijheid. In de vrijheid zal het niet de zedelijkheid verliezen, maar de slaafsche moraal, wier plaats zal vervangen werden door I de vrije zedelijkheid. Een ieder doe wat hij wilWie deze grond- de straffen en belooningen, maar zijn konse- Deze CO UR A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.-—; franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. Middel-Europeeschen, wordt in sommige bladen niet zeer gunstig beoordeeld. Het Centrum spot er een beetje mee onder den titel „Tijdverdrijf". Het blad acht wat de regeering doen wil een alles behalve nuttig tijdverdrijf, waarvan zij zelf de consequentie niet aandurft. V audaar dat men een schrome lijke verwarring in het leven wil roepen tus- schen de tijdsopgaven in de bestaande en de komende wetten en een westelijke tijdsoneenig- heid tot stand brengen, die met alle gezond verstand den draak steekt. De Volksstem nam het artikel van het Cen trum over en voegde er nog eenige opmerkin gen aan toe. Inderdaad is het opmerkelijk, schrijft zij, hoe een regeering soms een vlaag van activiteit kan krijgen. Men kan gerust zeggen, dat uit dit verzetten van de klok voor geen sterfiing stoffelijk of geestelijk voordeel voortvloeit. Wanneer iedereen weet, dat de klok een half uur miswijst, zal ook iedereen dat half uur er bij denken. De winkel, die tot dusver om tien uur sloot, zal tot half elf open blijven, de school, welke om half negen begon, zal dan om negen uur aanvangen Dat men in Nederland den Berlijnschen tijd in plaats van den Amsterdamschen zal moeten vol gen, waartoe dient het? Wat kan ons verlei den de zon zelfs te bedriegen, om toch maar den tijd óen met Duitschland te mogen zijn Imusschen valt hieruit te leeren, welk groot verschil het maakt, wiè iets verlangt. Het Nederlandsche volk heeft wel tientallen van wetten en wetswijzigingen te vragen, en daarom ook gevraagd, jaar in, jaar uit; wetten en wetswijzigingen van het meeste gewicht voor het geluk van velen. Doch alle aandrang bleef te vergeefs. Nauwelijks echter hebben een paar spoorwegmaatschappijen er een denk beeldig belang bij, dat de Amsterdamsche tijd voor den Midden-Europeeschen worde prijsge geven, of een ministerie staat gereed om aan zulk een verzoek te voldoen. Als zulke hooge lichamen spreken, zal men niet alleen de klok verzetten, maar jaagt desnoods dagelijks tien minuten van deze onze aarde naarde maan. Wat is regeeren toch een grappig werk 1“ Ook de N. R. Ct. is er niet bijzonder mee ingenomen. Zij betwijfelt of zulk een ingrij pende wijziging noodig en gewenscht is. Het wil het blad toeschijnen, dat, nu men eenmaal er aan gewend is, dat spoorwegen, posterijen en telegrafen den Greenwichtijd gebruiken in plaats van den gewonen tijd, die in de samen leving is behouden gebleven, de last, dien men daarvan ondervindt, niet bijster groot is. En zonder noodzaak behoort men toch zeker niet tot een revolutie in de bestaande tijdregeling over te gaan. taire Maar ze geesteskranken hiervan uitgezonderd elkaar niet bekommeren in ’t tegenoverge- zijn voor stelde geval, zoo komen ook onder de mensehen, j spattende levenswijze aan lichaam geest en ge- i F zoodra de toestanden slecht zijn, de zedelijke zondheid in ’t algemeen. Ze beteekent niet vrije, verstandelijke mensehen bezwaarlijk in- t men zich bedrog, roof en lichamelijk let- konsekwent zijn. Waar ze niet optreedt, i een men veilig aannemen dat die aanleiding bestaat denkbeeld komen elkaar voorschriften te ge- aanhanger der bestaande maatschappij de tegen- i in de benadeeling van een individu en de met werpingDe staat en beschikken over zeer krachtige maatregelen staat heeft politie en moraal grondvest een straffend en waarschu wend geweten. De uitwerking dezer maatrege len wordt echter door de werkelijkheid genoeg gelogenstraft om er langer bij te verwijlen. Een der maatregelen tot vermindering van ondeugden en misdaden is hun natuurlijke karak teriseering, of, zooals Vogt zegt: de empirische correctie. Eenige voorbeelden mogen tot verdui delijking strekken. De ernstige gevolgen van uitspattingen, als onverstandig handelen, ongesteldheid, bena- deelen der gezondheid, der beroepsbezigheid, van den goeden naam e. d. m., vormen de natuurlijke karakteriseering waardoor deze uitspatting tot ondeugd gestempeld en het krachtigst bestreden wordt. De natuurlijke karakteriseering bestaat hierin, dat men voort aan niet meer op het woord van den woord breker bouwt. Een vlegel, die met een sigaar in een coupé voor niet rooken stapt, wordt door ’t publiek, dat zich zelf weet te helpen, tegen* gehouden of in ’t ergste geval met geweld er uit gezet; ziedaar de empirische correktie der vlegelachtigheid. Aan lezers, die het publiek deze eigenhulp niet toevertrouwen, zij opge merkt, dat de ambtelijke voogdij, zooals ze zich in ons openbaar leven uitbreidt, de eigenhulp doet verkwijnen. De natuurlijke karakteriseering van ’t bedrog, diefstal en andere misdaden, bestaat in een vrije maatschappij hierin, dat het solidaire publiek den misdadiger ontpopt, aan de meest uitge breide openbaarheid prijs geeft en hem, waar hij omgang of betrekking zoekt, overal zoo ontvangt als dit het raadzaamst schijnt. Kortom, de eenvoudige gevolgen der hande lingen, zooals ze te voorschijn treden uit de na tuurlijke verhoudingen der dingen en mensehen tot mensehen, vormen het ware middel tot ver mindering van het kwade en tot bevordering van het goede. Elk ten halve verstandelijk medelid eener vrije maatschappij leert ze kennen en richt er zich naar. Ze hebben niets gemeen met heer schappij, met willekeur en gekunsteldheid, gelijk stelling voor bedenkelijk houdt verstaat haar kwent en natuurlijk, als de terugslag, het te- desverlangd de vrijheid heeft »ch bewusteloos te drinken en eischen meer op den voorgrond gedrongen. De j dat men zich bedrog, roof en lichamelijk let- konsekwent zijn. Waar ze niet optreedt, noodhulp, sel heeft te getroosten zonder eenigen krachti- mag men ’t er voor houden dat de aanleiding noodbrug, een hennepprop die het lek moet gen maatregel tot afwering daartegen te kun- j ontbreekt, waar ze echter voorkomt, daar kan aanwenden. Waarschijnlijk maakt een men veilig aannemen dat die aanleiding bestaat F I 6 IS 45* 45’ 85’ SNEEKER COURANT en tje M, us 5 50 7- 11 120 S- i O Ir I .1 1—tA 1 I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1