II'il III E II HET ilINKMT SUIL
MEI WS EI IDIEltTWIHLlO W 1)1
J5
SLAAFSCHE MORAAL.
Nationale Militie.
No. 45.
1896
x.
6 JUNI.
lX
Godslaste-
)O,
een
1
BINNENLAND.
Kuypei
wordt
Het strafwetboek en de zedeleer verwarren
HM
10,
>0
Diepe zin ligt in het beeld
„Evenals de visschen elkaar alleen dèn be
sproeien wanneer het water laag is, maar zich
om
Het voorstel van de regeering om den Ne-
derlandsohen t ij d te doen aansluiten bij den
ax
ie»
ris
iet
rd.
eti
50
a
na
sr-
stó
iti
iü
N-
50
10,
'lo
ur
ar
k.
1:
a-
og
en
33
al vast naar
mogen zijn
zou i
bieden,
Het
heid in stand
mensch i
ruïneeien Dat moet
zedelijkheid zijn.
t.
;d.
T
n>
ooi I
05
OU’ i
Ob I
3 24 I
JSS E
en een vrouw, die uit armoede prostitué wordt,
De Tweede Kamer heeft Dinsdag het kies-
wet-debat voortgezet over art. 2berekening
van inkomsten, met de amendementen1
amendement»Lohman om den aanslag van we
duwen in de belastingen niet te doen gelden
voor den oudsten zoon 2°. van Kuyper om de
huurwaarde der woning van de weduwe ten
bate van den zoon te doen komen3°. van
:r om mee te tellen het loon dat gemist
door ziekte of verwonding; 4°. van Heldt
idem van loon, gemist door werkgebrek of
slechte weersgesteldheid; 5°. van Borgesius om
voor de bepaling van het inkomen ook de in
komsten van vrouw en kinderen mee te reke
nen 6°. van Houwing om ook den vrijen kost
alleen mee te rekenen.
AldVERTENTIÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cente;
voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
draagwijdte niet. Wel beteekent ze, dat men I rugkaatsen van elastische lichamen het natuur-
om te luieren, lijk gevolg is van het treffen der lichamen,
zich over te ge- I
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek,
Gelet op het besluit van den Commissaris
der Koningin in deze Provincie van den 8
Mei LI. Ie Afd. M en S no. 571, (Prov. blad
no. 31), brengen ter openbare kennis, dat het
onderzoek van de verlofgangers der militie te
land in deze Gemeente zal plaats hebben op
Zaterdag den 20sten Juni e. k.des voormid-
dags ten 10 ure
dat aan dat onderzoek zullen behooren deel
te nemen alle binnen deze Gemeente gevestig
de Miliciens-Verlofgangers, voor zoover zij vóór
den Isten April jl. in het genot van onbepaald
verlof zijn gesteld, om het even tot welke lich
ting zij behooren
dat de Verlofgangers, behoorende tot de lich
ting van 1889, voor zooverre niet gepasporteerd,
ook verplicht zijn, zich aan het voorschreven
onderzoek te onderwerpen
dat de verlofganger bij het onderzoek moet
verschijnen in uniform gekleed, en voorzien van
de kleeding- en uitrustingstukken, hem bij zijn
vertrek met verlof medegegeven, van zijn zak
boekje en van zijn verlofpas
dat, behoudens het bepaalde in art. 130 der
wet op de Nationale Militie een arrest van
twee tot zes dagen door den Militie-Commissaris
kan worden opgelegd aan den verlofganger
1°. die, zonder geldige reden, niet bij het
onderzoek verschijnt
2°. die, daarbij verschenen zijnde, zonder
geldige redenen, niet voorzien is van de hier-
voren vermelde voorwerpen
3°. wiens kleeding- of uitrustingstukken bij
het onderzoek niet in voldoenden staat worden
bevonden
4°. die kleeding- of uitrustingstukken, aan
een ander toebehoorende, als de zijne vertoont.
De verlofgangers worden herinnerd, dat de
strafbepalingen van art. 144 der aangehaalde
wet ten strengste zullen worden toegepast op
degenen, die zonder geldige reden niet ver
schijnen.
Sneek den 21 Mei 1896.
Burge meester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
UIT DE PERS.
de autoritaire moraal hem solidair verbondenen. En gelijk de terug
stoot beantwoordt aan den stoot, zoo komt
rechtbank, de autoritaire kwantitatiefde natuurlijkekarakteriseering over
een met de benadeeling.
ven aan allerlei ondeugden, zijn medemenschen maar al te vaak goed met kwaad.
te bedriegen, te berooven, te dooden zonder ring wordt in sommige landen strafbaar gesteld,
dat een staat met rechterlijken arm ingrijpt en
straft en zonder dat tegen zulke daden autori- beschouwt men als het schuim der menschheid!
zedelijke maatregelen getroffen worden. Daarentegen wordt in burgerlijke kringen ach-
beteekent niet dat de mensehen ting betoond aan de wettelijke bloedzuigers, of
blind aande vrouwen dia zonder liefde,uit begeerte naar
de verwoestingen, aangericht door uit- i weelde, een rijken man huwen.
i De natuurlijke karakteriseering kan onder
1 gebiedende moraal is dus bloot een
I een
8 stoppen. De mensehen zouden niet op het 1 nen
I ven; ongehinderd zouden ze een ieder zijn vrij-
heid van beweging laten, ze zouden elkander
I vergeten gelijk de visschen in de waterrijke
I zee.
De overwinning der moreele- en staatkundi-
j ge eischen door den geest van vrijheid, ver-
1 draagzaamheid en vrije, natuurlijke zedelijkheid,
is het hooge doel van Laö-tsè, waarvan hij de
E ideale drijfkracht en doel den uaam Tao geeft.
I „Zijne (Tao’s) eenvoud, hoe teer ze ook zij,
I wordt door de gansche wereld ontzien. Nie-
1 mand waagt het ze aan zich dienstbaar te ma-
I ken. Wanneer vorsten en koningen dien na-
I volgden en in eere hielden, zoo zouden alle
j wezens dit van zelf doen; hemel en aarde zou-
den zich vereenigen en verkwikkende dauw
neerdalen; het volk, niemand zou het ge-
en van zelf zou ’t rechtschapen zijn."
gezag zou noodig zijn om de zedelijk-
-1 te houden P De vrij-verstandelijke
zou geneigd zijn de zedelijkheid te
-- een twijfelachtig soort
van zedelijkheid zijn. Van datgene, wat men
heden zoo gelieft te noemen, is veel wat niet
vereenigbaar is wel is waar met den in vrij
heid denkenden mensch; het spreekt van zelf
dat alleen autoriteit ze nog in stand kan hou
den.
De drang om zich te laten uitbuiten, zooals
heden ten dage in allerlei vermomming van
plichten geschiedt, is op den duur voorde critiek
van het verstano onhoudbaar en dusdoorgeen
gezag meer in verstand te houden. Dientenge
volge is voor heerschers en uitbuiters reden te
over om zich te beklagen over het verval der
zedelijke autoriteit; de vrienden der vrijheid
echter klagen niet.
„Maar het volk is niet rijp, niet verstandig
en ervaren genoeg om de moreele autoriteit
te kunnen missen/ Reeds vroeger hebben we
dit bezwaar bestreden. Het antwoord was toen,
in *t kort, als volgtOm tot vrijheid te rijpen
heeft het volk geen meerdere slavernij noodig,
maar juist vrijheid. In de vrijheid zal het niet
de zedelijkheid verliezen, maar de slaafsche
moraal, wier plaats zal vervangen werden door
I de vrije zedelijkheid.
Een ieder doe wat hij wilWie deze grond- de straffen en belooningen, maar zijn konse-
Deze CO UR A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.-—; franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
Middel-Europeeschen, wordt in
sommige bladen niet zeer gunstig beoordeeld.
Het Centrum spot er een beetje mee onder
den titel „Tijdverdrijf". Het blad acht wat de
regeering doen wil een alles behalve nuttig
tijdverdrijf, waarvan zij zelf de consequentie
niet aandurft. V audaar dat men een schrome
lijke verwarring in het leven wil roepen tus-
schen de tijdsopgaven in de bestaande en de
komende wetten en een westelijke tijdsoneenig-
heid tot stand brengen, die met alle gezond
verstand den draak steekt.
De Volksstem nam het artikel van het Cen
trum over en voegde er nog eenige opmerkin
gen aan toe. Inderdaad is het opmerkelijk,
schrijft zij, hoe een regeering soms een vlaag
van activiteit kan krijgen. Men kan gerust
zeggen, dat uit dit verzetten van de klok voor
geen sterfiing stoffelijk of geestelijk voordeel
voortvloeit. Wanneer iedereen weet, dat de
klok een half uur miswijst, zal ook iedereen
dat half uur er bij denken. De winkel, die
tot dusver om tien uur sloot, zal tot half elf
open blijven, de school, welke om half negen
begon, zal dan om negen uur aanvangen
Dat men in Nederland den Berlijnschen tijd in
plaats van den Amsterdamschen zal moeten vol
gen, waartoe dient het? Wat kan ons verlei
den de zon zelfs te bedriegen, om toch maar
den tijd óen met Duitschland te
mogen zijn
Imusschen valt hieruit te leeren, welk
groot verschil het maakt, wiè iets verlangt.
Het Nederlandsche volk heeft wel tientallen
van wetten en wetswijzigingen te vragen, en
daarom ook gevraagd, jaar in, jaar uit; wetten
en wetswijzigingen van het meeste gewicht
voor het geluk van velen. Doch alle aandrang
bleef te vergeefs. Nauwelijks echter hebben
een paar spoorwegmaatschappijen er een denk
beeldig belang bij, dat de Amsterdamsche tijd
voor den Midden-Europeeschen worde prijsge
geven, of een ministerie staat gereed om aan
zulk een verzoek te voldoen. Als zulke hooge
lichamen spreken, zal men niet alleen de klok
verzetten, maar jaagt desnoods dagelijks tien
minuten van deze onze aarde naarde maan.
Wat is regeeren toch een grappig werk 1“
Ook de N. R. Ct. is er niet bijzonder mee
ingenomen. Zij betwijfelt of zulk een ingrij
pende wijziging noodig en gewenscht is. Het
wil het blad toeschijnen, dat, nu men eenmaal
er aan gewend is, dat spoorwegen, posterijen
en telegrafen den Greenwichtijd gebruiken in
plaats van den gewonen tijd, die in de samen
leving is behouden gebleven, de last, dien men
daarvan ondervindt, niet bijster groot is. En
zonder noodzaak behoort men toch zeker niet
tot een revolutie in de bestaande tijdregeling
over te gaan.
taire
Maar ze
geesteskranken hiervan uitgezonderd
elkaar niet bekommeren in ’t tegenoverge- zijn voor
stelde geval, zoo komen ook onder de mensehen, j spattende levenswijze aan lichaam geest en ge- i F
zoodra de toestanden slecht zijn, de zedelijke zondheid in ’t algemeen. Ze beteekent niet vrije, verstandelijke mensehen bezwaarlijk in-
t men zich bedrog, roof en lichamelijk let- konsekwent zijn. Waar ze niet optreedt,
i een men veilig aannemen dat die aanleiding bestaat
denkbeeld komen elkaar voorschriften te ge- aanhanger der bestaande maatschappij de tegen- i in de benadeeling van een individu en de met
werpingDe staat en
beschikken over zeer krachtige maatregelen
staat heeft politie en
moraal grondvest een straffend en waarschu
wend geweten. De uitwerking dezer maatrege
len wordt echter door de werkelijkheid genoeg
gelogenstraft om er langer bij te verwijlen.
Een der maatregelen tot vermindering van
ondeugden en misdaden is hun natuurlijke karak
teriseering, of, zooals Vogt zegt: de empirische
correctie. Eenige voorbeelden mogen tot verdui
delijking strekken.
De ernstige gevolgen van uitspattingen, als
onverstandig handelen, ongesteldheid, bena-
deelen der gezondheid, der beroepsbezigheid,
van den goeden naam e. d. m., vormen de
natuurlijke karakteriseering waardoor deze
uitspatting tot ondeugd gestempeld en het
krachtigst bestreden wordt. De natuurlijke
karakteriseering bestaat hierin, dat men voort
aan niet meer op het woord van den woord
breker bouwt. Een vlegel, die met een sigaar
in een coupé voor niet rooken stapt, wordt door
’t publiek, dat zich zelf weet te helpen, tegen*
gehouden of in ’t ergste geval met geweld er
uit gezet; ziedaar de empirische correktie der
vlegelachtigheid. Aan lezers, die het publiek
deze eigenhulp niet toevertrouwen, zij opge
merkt, dat de ambtelijke voogdij, zooals ze zich
in ons openbaar leven uitbreidt, de eigenhulp
doet verkwijnen.
De natuurlijke karakteriseering van ’t bedrog,
diefstal en andere misdaden, bestaat in een vrije
maatschappij hierin, dat het solidaire publiek
den misdadiger ontpopt, aan de meest uitge
breide openbaarheid prijs geeft en hem, waar
hij omgang of betrekking zoekt, overal zoo
ontvangt als dit het raadzaamst schijnt.
Kortom, de eenvoudige gevolgen der hande
lingen, zooals ze te voorschijn treden uit de na
tuurlijke verhoudingen der dingen en mensehen
tot mensehen, vormen het ware middel tot ver
mindering van het kwade en tot bevordering van
het goede. Elk ten halve verstandelijk medelid
eener vrije maatschappij leert ze kennen en richt
er zich naar. Ze hebben niets gemeen met heer
schappij, met willekeur en gekunsteldheid, gelijk
stelling voor bedenkelijk houdt verstaat haar kwent en natuurlijk, als de terugslag, het te-
desverlangd de vrijheid heeft
»ch bewusteloos te drinken en
eischen meer op den voorgrond gedrongen. De j dat men zich bedrog, roof en lichamelijk let- konsekwent zijn. Waar ze niet optreedt,
noodhulp, sel heeft te getroosten zonder eenigen krachti- mag men ’t er voor houden dat de aanleiding
noodbrug, een hennepprop die het lek moet gen maatregel tot afwering daartegen te kun- j ontbreekt, waar ze echter voorkomt, daar kan
aanwenden. Waarschijnlijk maakt een men veilig aannemen dat die aanleiding bestaat
F
I 6
IS
45*
45’
85’
SNEEKER COURANT
en
tje
M,
us
5 50
7-
11
120
S-
i O Ir I .1 1—tA 1 I