OUffl 11 HEI III WW 11 1 I MR
i
i
i
1
MIDIS ES 1 ilIIliTKlTli: lil,U) l'M »E
No. 48.
E E N-E N-V IJ F T I G ST E J AA
1896.
N (3-.
SLAAFSCHE MORAAL.
Oproeping onder de Wapenen.
Nationale Militie.
Loting Schutterij.
1
17 J U IN JE,
tot walging of haat.
rt)
L
U I T DE PERS.
ting van 1889, voor zooverre niet gepasporteerd, waakt oogenblik prijs gaf, door zijn onverwacht
ontwerp verklaren, en de beide partijen in ojj;
Alle brieven
in te zenden.
)0,
)a
L
XII.
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f l.~— franco per post ƒ1.25.
en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
op
I 1°. die, zonder geldige reden, niet bij het
slaafsch- onderzoek verschjjnt
2°. die, daarbij verschenen zijnde, zonder
I geldige redenen, niet voorzien is van de hier-
voren vermelde voorwerpen
3U. wiens kleeding- of uitrustingstukken bij
over- het onderzoek niet in voldoenden staat worden
zijn mannen
treffen in verstand en gemoed de heffe van ons
volk. Dientengevolge mag men aannemen, dat
de man der toekomst, wanneer hij slechts eeni-
ge sympathie gevoelt voor de moeder van i
kind, zich wel zal bemoeien met de opvoeding
van dit kind en het zijn vaderliefde zal doen
ervaren. En de moeder zal, waar ze voor nood
en zorg bewaard is, in elk geval de opvoeding
van haar kind niet verwaarloozen. Buitendien
zal de algemeene welstand leiden tot de oprich
ting van inrichtingen van weldadigheid voor
hulpbehoevende kinderen, ook wanneer dezo
geen weezen zijn.
De BURGEMEESTER van Sneek,
Gezien de missive van den Commissaris der
Koningin in Friesland, d.d. 13 Juni 1.1. Ie Af-
deeling M/S no. 785
Roept bij deze opden in deze gemeente ge-
vestigdemmilicien-Verlofganger THIJS de HAAS,
loteling dezer gemeente, lichting 1894 no. 15,
behoorende tot het 7e Regiment Infanterie,
3e Bataljon, 2e Compagnie, om zich, voorzien
van al de voorwerpen van kleeding en uitrus
ting, bij vertrek met groot verlof medegenomen,
op Donderdag 9 Juli a. s.des namiddags
vóór vier uur bij zijn korps te Amsterdam in
werkelijken dienst te begeven.
Tevens wordt herinnerd, dat hij zijn verlof
pas één of twee dagen vóór het vertrek naar
zijn korps ter Secretarie ter afteekening moet
aanbieden.
Sneek den 15 Juni 1896.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
ADVERTENT1ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 7'^ Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
De Standaard schrijft naar aanleiding van de
daarover in de Tweede Kamer gevallen beslissing:
Het amendement over opkomst plicht heeft
de kansen op aanneming van het wetsontwerp
niet verbeterd vooral niet, nu de heer Bahl-
man visch of kuit wilde hebben en tot'een
stemming dwong.
Toch was dit laatste noodzakelijk.
Dat ge een amendement intrekt, zoo het u
uitsluitend om discussie te doen was, kan uit
nemend zijnmaar zulk intrekken is ongeoor
loofd, als van uw amendement, volgens uw be
doeling, het lot der wet moet hangen.
Metterdaad heeft dan ook de heer Bahlman.
de positie der Roomschen, die de heer Harte
eerst zoo schoon verdedigde, maar in een onbe-
KEN NISGE VING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek,
Gelet op het besluit van den Commissaris
der Koningin in deze Provincie van den 8
Mei 1.1. Ie Afd. M en S no. 571, (Pr cv. blad
no. 31), brengen ter openbare kennis, dat bet
onderzoek van de verlofgangers der militie te
land in deze Gemeente zal plaats hebben op
Zaterdag den 20sten Juni e. k.des voormid-
dags ten 10 ure
dat aan dat onderzoek zullen behooren deel
te nemen alle binnen deze Gemeente gevestig-
de Miliciens-Verlofgangers, voor zoover zij vóór
den Isten April jl. in het genot van onbepaald
verlof zijn gesteld, om het even tot welke lich
ting zij behooren
dat de Verlofganger, bohoorende tot de lich-
f
ook verplicht zijn, zich aan het° voorschreven
onderzoek te onderwerpen
dat de verlofganger bij het onderzoek
behoort bij de ware algemeene vrijheid. Daar
onder versta men de afwezigheid van econo-
mischen, politiekeu, kerkdijken en moralisti-
schen dwang in het echtelijk leven. Vrije echt
beteekent dat de geslachts-rijpe jeugd
erotisch gebied door dergelijkén dwang niet ver- i
hinderd of tot onthouding of onnatuur gedreven
wordt, tot verleiding of prostitutie; dat veeleer
ieder paar, door genegenheid gevormd, in staat
zij zijn liefdedrift te bevredigen. Wie van deze
vrijheid vreest dat ze tot ruwe, cynische wellust
zal leiden, is een slecht psycholoog. Niet in de
vrijheid, maar juist in de onderdrukking wordt
geslachtsdrift zoo ruw, dat men „Helena in
iedere vrouw" ziet, zonder maat of bestendigheid.
Blijft de drift echter vrij in haar uitwerking
zoo wordt ze kieskeurig, door schoonheidsgevoel
en fijne gemoedsaandoeningen veredeld, matig
en bestendig. Vrije echt beduidt al verder dat
het echtpaar niet gedwongen is samen te leven,
veeleer naar verkiezing tijdelijk of voor lange-
ren duur zich scheiden kan. Zulk samenleven
heet terecht echt, om aan te duiden dat het
minstens even liefdevol en duurzaam zal zijn
als de goede echt van thans. Want de slui
ting van het goede huwelijk is niet de dwang,
maar liefde, vriendschap, vertrouwelijkheid en
gewoonte. De kleinmoedige tegenstanders der
vrije liefde staan dan voor het dilemma: of de
echtgenooten beminnen elkander en dan blijven
ze ook zonder uiterlijken dwang aan elkander
gehecht. Of hun liefde is verdwenen en dan
is het gedwongen huwelijk een kwelling en
scheiding een weldaad. Of eindelijk ze gevoe
len den lust cens gescheiden te leven en dan
juist is ’t in hun belang te scheiden doen ze
dit, dan komt dikwijls de oude liefde weer bo
ven en verbindt het paar wederdoor uiter
lijken dwang gekweld, ontaardt het gemis aan
sympathie licht in heftigen, ongeneeselijken af
keer. Eenzaamheid is het zout voor het huwe
lijk, en indien de echtgenooten weten dat geen
hinderpaal buiten hen aan hun scheiding in den
weg staat, zoo zal hun liefde, als de eerste gloed
der jeugd, er op bedacht zijn, door bevalligheid
den zieleband op nieuw weer aan te knoopen.
In ’t gedwongen huwelijk daarentegen gelooft
men meestal dat het niet meer noodig is zich
beminnelijk te gedragen.
Vrije liefde aldus een wijdverspreide mee-
ning mag niet worden toegestaan omdat de
spruiten daarbij, gevaar loopen verwaarloosd
te worden. Maar deze vrees steunt enkel op
de bezwaren welke voortvloeien uit het ellen
dig economische stelsel onzer maatschappij.
Natuurlijk zal Je man, die voor zich-zelf te
zorgen heeft, zich ongaarne laten gelegen lig
gen aan het onechte kind, vooral wanneer de
moeder hem niet aantrekt, doch slechts het mid
del tot de bevrediging zijner lust is geweest,
welke produkt is van
de arme moeder kan aan haar kind niet de 1
In de wezenlijk vrije maatschappij, waarin
ons verstand, en dit alleen, onze handelingen
beheerscht, gaat het vrije altruïsme hand aan
hand met het gezonde, vrijzinnige egoïsme waar
uit de solidariteit wordt geboren, als de mede
werker die de laatste hand legt aan het alge
meen welzijn. Eu zijn werken zullen veel
grootseher zijn dan tevoren. Want „vele lan
den zag Zarathustra en veel volkenGeen
grootere macht zag Zarathustra op aarde dan
de werken der liefhebbenden."
Tot het vrije altruïsme behoort de liefde.
De liefde is vrij, omdat ze niet op bevel, niet
door het moralistisch „gij zult" ontstaat, maar
omdat ze slechts tiert in de vrijheid. Juist
daarom zal ze in de vrije maatschappij even
rijkelijk bloeien als ze een kommerlijk bestaan
leidt in de knechtschap. Welwillendheid, ge
zelligheid, vriendschap ontstaat daardoor, dat
inen zich aangenaam maakt.
De beminnelijke hoedanigheden, welke in de
onverschillige of zelfs economisch vijandelijke
wereld van heden veelal in den mensch wor
den verdelgd, zullen zich vrij ontplooien in een
maatschappij waarin de leden onderling elkan
der niet belemmeren in hun streven, in tegen
deel elkander steuuen en gezamenlijk welstand
genieten.
Aanhangers der bestaande maatschappij ver
spreiden de meening, dat het familieleven door
den staat veredeld wordt en dat dit bij ’t op
heffen van den staat dus in verval zal geraken.
In den modernen staat is de uitbuiting van
de massa des volks zoo groot, dat de volwassen
familieleden, soms zelfs de kinderen, den ge-
heelen dag zwaren arbeid verrichten moeten en
van ’t gemeenschappelijk familieleven bijna niet
overblijft dan een gemeenschappelijke slaapstee,
terwijl de weinige ledige uren verbitterd wor
den door de gewone gezellen der ellende,
de psychische kwelgeesten dronkenschap, zor
gen en twisten.
Zeer dikwijls ook brengt het sluiten van den
familieband reeds de corruptie van de maat
schappelijke ellende met zich. Vrouwen, en
niet zelden ook mannen, trouwen met’t oog op
economische belangen verzorging, huwelijksgift
of eigen huishouding zijn vaak de drijfveeren.
Wanneer echter het huwelijk niet gesloten
wordt uit wederzijdsche liefde alleen, is de
waarschijnlijkheid groot dat het binnen korteren
of langeren tijd ongelukkig zal zijn.
Maar ook huwelijken uit liefde hebben niet
zelden dit verloop, wanneer de liefde, te plot
seling ontkiemd, voortspruit uit eenzijdige ken
nismaking of wanneer in verloop van tijd ka
rakters, lichamen en neigingen veranderen. Wat
zeer dikwijls tot ’t ongeluk der echtelieden bij
draagt, is de staatsdwang met zijn huwelijks
wetten. Reeds lichte vermaningen van anti
pathie zijn in staat het gedwongen samenleven
tot een hel te maken want de afkeer die niet
in het eerste, onontwikkelde stadium bevredigd
Vol voeren nu deze twintig Kamerleden hun
plan, om niet alleen niet vóór, maar, au grand
complet, zelfs tegen de wet te stemmen, dan
komt liet ontwerp, zoo ook de vier conserva
tieve tegenstanders van art. 1 zich tegen het
en kloek optreden gered.
Doch men weet nu dan ook dat op vier na
ont oe verlofganger bij het onderzoek moet alle Ro imsche Kamerleden met het amendement
verschijnen in uniform gekleed, en voorzien van 1 meegingen, en hieronder twintig die hun stem
de kleeding- en uitrustingstukken, hem bij zijn aan artikel één gaven,
vertrek met verlof medegegeven, van zijn zak- 1
boekje en van zijn verlofpas
de onderdrukking. En be‘ bePa^e art. 130 der
„„a 3 °P de Nationale Militie een arrest van
twee tot zes dagen door den Militie-Commissaris
noodige zorg besteden. Bovenalen behooren der- I kan worden opgelegd aan den verlofganger
wordt, groeit gemakkelijk aan tot hartstocht, gelijke moeders meestal tot de volksklasse, wier
i geestelijk en zedelijk leven in nood en i
De vrijheid in het huwelijk, de vrije liefde, J heid verkommerde.
a:.- ,i-1-"l-u n Zulke wanverhoudingen mag men echter niet
i verwachten in de vrije maatschappij. Daarin j
zijn mannen en vrouwen welvarend en c"~-
i bevonden
4°. die kleeding- of uitrustingstukken, aan
een ander toebehoorende, als de zijne vertoont.
De verlofgangers worden herinnerd, dat de
zlJa strafbepalingen van art. 144 der aangehaalde
wet ten strengstezullen worden toegepast op
degenen, die zonder geldige reden niet ver
schijnen.
Sneek den 21 Mei 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
KENNISGE VING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter kennis van
de belanghebbendendat de alphabetische
naamlijst van de personen, die in dit jaar aan
de loting voor de Schutterij moeten deelnemen,
ter visie zal liggen ter Secretarie dezer ge
meente van Zaterdag den 13den tot en met
Zaterdag den 20sten Juni a. s.des voormid-
dags van 9 tot 12 uur
dat de loting zal plaats hebben ten Raad huize
op Vrijdag den 26 Juni d.a.v., des voormiddags
elf uur, voor hen die geboren zijn jn het jaar
1871, terwijl daarna dadelijk zal worden over
gegaan tot de naloting der overeenkomstig art. 4
van het Koninklijk Besluit van 21 Maart 1828
(Staatsblad no. 6) ingeschrevenen van de ja-
ren 1862 tot en met 1870.
Wordende ieder ingeschrevene opgeroepen
om bij de loting tegenwoordig te zijn, en, re
denen van vrijstelling hebbende, die alsdan op
te geven.
Sneek den 12 Juni 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
1QOA - i CV1°l UVMVUU !VXUVUlgUV? maan m CLU VUUV"
A
6
9 52
05
012
01S
0 24
13S
45*
25*
20*
5 50
7
77
7 20
S
s
S15
135
145
ind
L
itje
erk
zv
zv
ten
i
jr.
nd4
■ga.
OEEKER (K R A VT.
i
T VU.