W CEMMH SKI No. 53. E E N-E N-V IJ F T I G S T E 1896. Schutterij. humaan. W O 13 A’ O A. O witte J heid den akker weer ^enkbeeld geweest, dat bij de grootemasi 1S MHHW Alle brieven in te zenden. e^u beroep op den logischen jhr. Rochus- we gevraagd hebben of het er in -zou toegaan, zijn wenseh de politieke zeden Ons dunkt dat na waarop I beien en I deugdelijke I den gaat ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de pnja belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bü den uitgever. J Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco zou men dan den Manchestriaan zijn raadselachtigheden tot een verwijt werkstaking. In ’t belang der werklieden wordt meermalen van vriendschappelijke zijde ver schillend geadviseerd wanneer er sprake is van een werkstaking. Maar dit geval kan hier buiten beschouwing blijven nu de staking een feit is, en de vraag welke de humane man thans heeft te beant woorden is niethoe men den loontrekkende ’t best kan ter wille zijn. Wanneer de strijd eenmaal is uitgebroken, vraagt de humane menseh zich afwelke partij het recht aan haar zijde heeften is deze vraag eenmaal klaar en duidelijk beantwoord, dan wijst de humaniteit ons vanzelf den weg. Wie deze vraag niet behoorlijk voor zich heeft kunnen beantwoorden, kan zijn humane gevoelens niet doen beslissen. Heeft jhr. Rochussen dan zooals hij zelf verklaart onbekend met de feiten van dit ge val wel het recht zijn discussie als een hu mane te stellen tegenover het besluit der radi cale vereeniging, die niet onbekend bleef met de feiten, maar ze ter plaatse ging navorsehen I en constateeren I landbouwproducten vuliattg ajJU ge- En kan men de humane beweegreden vinden drukt, dat de landbouwstand zich zijn middel inden wenseh, dat onze politieke zeden voort- be8ta*Q ontvall®n «et aan vrij blijven van het streven om werklieden te stijven tegen hun patroon j drijving om de bearbeiding Zoo is ’t een verklaarbaar iets wanneer katho- I heken geen kwaad van den paus kunnen hoo- I ren en zijn de geloovigen getrouw aan hun j erder, al hebben de feiten de onbetrouwbaar- I heid van den weleerwaarde daghelder aange- B E K E A D M A K 1 N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente bneek brengen ter openbare kennis, dat de Commissie uit het plaatselijk bestuur’ bedoeld bij art. 15 der wet op de Schutterijen’ dit jaar hare tweede zitting zal houden ten Raadhuize alhier, op Woensdag den 15 Juli e. k. des voormiddags ten elf ure, tot onderzoek van alle reclames, door de ingeschrevene en gelokt hebbende personen van dit jaar, en door de reeds vroeger ingelijfden, ingébracht, alsmede tot onderzoek van hen, die bij nummerverwis seling voor anderen verlangen op te treden. Belanghebbenden worden gewaarschuwd om alsdan op te komen, vermits zij anders zullen gehouden worden, geene redenen van vrijstelling te hebben, en, voor zooverre zij dienstplichtige nummers getrokken hebben, bij de Schutterij zullen worden ingelijfd, blijvende het hun even wel vrij, om hunne redenen tot vrijstelling in een volgend jaar te doen gelden. Sneqk den 30 Juni 1896. Burgemeester en Wethouders ■voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. Het Vad. herinnert dat het in de vorige week 50 jaren geleden was, dat in Engeland de graanrechten werden afgeschaft. In de oeconomische geschiedenis is dit een gewichtig tijdstip, zegt het blad, omdat met deze beslis sing een onherstelbare slag werd toegebracht aan het protectionisme, als stelsel ter bevorde ring der volkswelvaart. Zij bekroonde een lan ge reeks van maatregelen, door den Minister Peel ontworpen en doorgezet, spijt den tegen stand van het gros zijner vroegere partijge- nooten, waardoor de nijverheid van haar kluis ters werd bevrijd, de handel tot nieuw leven werd gewekt, de eerste levensbehoeften goed- kooper werden gemaakt, de welvaart van de kern der natie tot hooger peil werd opgevoerd. In onze dagen zucht men dat de prijzen der zoo naar omlaag zijn ge- i ®n goedkoope I kiesrecht brood met de verarming der boeren betaald I wordtmen zoekt naar middelen tot priison- ten ’t voor elkander J matige aantijgingen I We worstelen allen in ij tegen den vloek zijn weinigen die aan ’t doctrinarisme Evengoed zou men Columbus mogen verwij ten dat hij ten onrechte gemeend heeft in In- dië geweest te zijn, of aan de Napoleons dat ze als ballingen stierven buiten het vaderland welks voorspoed ze beschouwden als het doel en de taak van hun leven. In de Volksstem van 27 Juni verklaart jhr. Rochussen, dat hij uit kraeht van het hoogedele beginsel der humaniteit heeft moeten weigeren zijn naar» te leenen voor den oproep der radicale vereeniging ten bate der Maastrichtsche werk stakers. „Wat gij niet wenscht dat men u zal doen, doe dat anderen niet*, zegt de heer R. en hart grondig is zijn wenseh, dat „aan de politieke ze den van ons vaderland zulke oproepen te allen tijde vreemd zullen blijven/ Maar een week vroeger verklaarden de op roepers uit even dezelve humane gevoelens te handelen bij het steunen der glasslijpers in hun verzet. Men ziet dus: twee even hoog staande hu maan denkende menschen, die uit hoofde van een zelfde schoon beginsel tot lijnrecht tegen overgestelde gevolgtrekking kwamen. Het zou onrecht zijn het verschil van ziens wijze toe te schrijven aan meerdere of mindere slaafschheid jegens een beginsel dat van alle principes wel het hoogste is en het eenige dat onder ernstige menschen geen tegenspraak vindt, neen maar of ’t dan geen slaafschheid zou zijn? geen doctrinarisme van een der beiden of wel van beide partijen? Wanneer slechts dit eeue beginsel in ons leefde, zou de conclusie in dit bepaald geval toch kunnen verschillen. Evengoed als de een opkomt voor het recht der werklieden, zou de ander kunnen denken aan ’t gevaar dat voor die werklieden dreigt uit een mislukking der loonend te maken. Van sommige zijden wórdt i weder heil gezocht, Men bereikt, zegt het Vad., het doel niet of men schiet het voorbij. Wel slaagt men er iu aan het grondbezit een bate te verzekeren niet op arbeid berustende, maar de arbeid zelf wordt niet ruimer beloond, de graanprijs wordt niet vaster, en het algemeen heeft in duurder brood op te brengen, wat enkelen ten goede komt. „Langs andere wegen moet redding gezocht worden voor de oeconomische kwalen van on zen tijd, bepaaldelijk voor de agrarische noode’n. De bakens moeten verzet, waar het tij verloopt. De bodem ook in oud-Europa is nog rijk ge noeg om aan eerlijken arbeid brood te verschaf fen, maar alleen door de lessen der wetenschap te volgen, door vooroordeelen af te schudden, door met aan ongemotiveerde voorrechten zich vast te klampen, kan de bodem tot den boot sten graad van vruchtbaarheid, ten bate van wie hem behouden worden opgevoerd. Over elke kunstmatige verhoóging van graanprijzen is in 1846 voorgoed recht gedaan, en voor vól ken, die met de ervaring te rade gaan, is te rugkeer naar het vroegere stelsel onmogelijk/ In het Utrechtsch Dagblad wordt eveneens een artikel gewijd aan het gouden feest van de afschaffing der graanrechten in Engeland. Prof. d’Aulnis de Bourouil is de schrijver er van. Ook Nederland heeft het grootsche denkbeeld der vrijheid gehuldigd zegt het onder meer Met vasten tred heeft sedert 1850 de staatkun de onzer natie de baan betreden, die tot steeds meerdere ruimte van beweging voerde. De hervorming onzer tariefwetgeving, de opheffing van de gemeentelijke accijnsen, de afschaffing der differentieele rechten in Nederland en in Indië, de beperking onzer rijksaccijns tot slechts een zevental artikelen, de vermindering der registratierechten, dit alles wijst op de stand vastigheid, waarmede het financieel beleid van Nederland in de richting der vrijheid van ver keer is gestuurd. Tenzelfden tijde zijn de ma- terieele middelen ten bate des handels krachtig ontwikkeldons spoorwegnet werd gelegd en uitgebreid, ons haven wezen verbeterd, een reeks van kanalen gegraven, de bevaarbaarheid onzer rivieren verhoogd. Indien aan éénige partij in ons land hiervan de eere toekomt, dan is het zeker aan de Liberale Partij, wier invloed se dert 1850 nagenoeg onafgebroken de Neder- landsche staatkunde heeft beheerseht. De handelsvrijheid heeft bij ons volk zóó diep wortel gevat, dat thans, naar ik meen geen enkele staatkundige partij zich lijnrecht er tegen zou willen aankanten. En zoo vervolgt de schrijver waar soms bepaalde belangen, wier gewicht niet te ont kennen valt, zooals die onzer graanbouwers in enkele provinciën, om bescherming tegen bui- tenlandsche concurrentie roepen, daar moet toch worden toegestemd dat het voor het algemeen belang bedenkelijk zou zijn een gedragslijn vaar wel te zeggen, die ons in onze verhouding tot andere staten van Europa, bij name tot. Duitsch- land, de meest vrije en onafhankelijke positie verzekert, daar zij tot grieven en tot ingewik keld diplomatiek overleg de minste aanleiding geeft. De heer d’Aulnis gelooft niet dat het nieuw© -Li ons een krachtige protectionistische strooming brengen zal Bescherming in het algemeen is altijd te ontkomen. i I doctrinaire bunnen maken? Naar Rome geleiden verschillende wegen maar van al die wegen is de kortste de meest verkieselijke. Er zijn echter omstandigheden helaasdie ons langs zijpaden en slingerwegen drijven om te komen waar we zijn willen. Zoo vindt de Rijn zijn weg naar zee, maar welk een omweg maakt hij niet alvorens bet einddoel te hebben bereikt en de Rhone wier afkomst I ook die van vader Rijn is, bereikt ook de zee, maar een geheel andere. I Zoo gaat het ook onder menschen, de zonen en dochteren van óen huis; legio zijn de ge vallen dat bij geheel afwijkenden levensloop broeders en zusters tot hun „bestemming* ko- j men. Zoo ziet men niet zelden twee menschen langs uiteenloopende paden dezelfde hoogte en I plaats bereiken, hetgeen onder verstandige men- I schen, zou men zeggen, een overtuigend, klem- t mend bewijs moet zijn van de stelling: tout chemin mène h Rome. Toch zij voorzichtig wie dit zou willen ver- I wachtende feiten herhalen zich schier dage lijks welke het tegengestelde betoogen van wat het menschenverstand zou doen vermoeden. Zoo zien we b. v. dat wandelaars, langs ver- 1 schillende wegen gaande, elkaar op den top van j den berg met alles behalve welwillende gevoe- I lens bejegenen; in plaats van elkaar de hand 1 te drukken en dien handdruk met een geluk- I wenseh te doen vergezellen, begint men te kib- te redetwisten over het al of niet van den gekozen weg, ja niet zel- men zoover, met klem van redenen elkanders aanwezigheid te betwisten. De oorzaak van dit zeer zonderling verschijn sel is niet ver te zoekenhet is de slaafschheid die als een familie-erfstuk uit piëteit jegens onze barbaarsche voorouders nog veelvuldig wordt beschouwd als onvervreemdbaar goed” Het klinkt dwaas, maar desalniettemin is ’t een ...j raaf wie deze hebbelijkheid heeft afgelegd. Wij leerden eenmaal van den eenig waren weg, en die leer getrouw te blijven achten we ons verplicht; wie is er, die niet eens of meerma len heeft gezworen bij de beginselen, Périsse le monde De traditie, conventie, ’t fatsoen brengt dat men j i ook al verdient ze elke verdediging niet; en een gewoon verschijnsel is dat geloofsverwan- opnemen tegen de recht- van andersdenkenden. onze goede oogenblikken van onze slaafschheid, en er -weten de publiceering der feiten, I geen tegenspraak volgde, bij jhr. Ro- daarom in graanrechten v,ou, chussen niet de humaniteit aan ’t woord is i met inkomende rechten niet geweest, maar de sympathie, haar onmondigen, wilden spruit, die met terzijdestelling van het gezond verstand onzedelijk liefhebbert in doe- tri narisme. Met een sen willen de wereld niet allerinhumaanst wanneer naar van humane lieden niet verooroorloofden de zwakken te steunen, waar deze door hun meesters worden onderdrukt of uitgezogen. Dergelijke „humaniteit* is onzes onziens van geheel bizonderen aard haar particuliere eigen schap is eenzijdig te zijn en oppervlakkig. Een degeneratie die op ’t einde dezer eeuw vergeef lijk is, maar die den humanen heer Rochussen niet als zijn voornaamste deugd mag worden aangerekend. V al. Hm- n .wmraïiHLw ms mi >52 5 )12 118 f24 >33 a i >f O v i e 1 mee’ z n naaste familie in bescherming neemt elke verdediging niet; en ÏER COURANT. xuawmcuue reuuten niet meer tevreden, i wil men een stelsel van staatsverkoop van graan organiseeren, of voor het minst door verbod van termijnhandel de speculatie aan banden leggen. ,50 ■7 120 I— I s 15 1 toond. ito I En hoe 25’ J 20*. I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1