IHBÏE ffl BR lliliOa'SEHW SMI
KW ffl I HlHl 1T ilIIDL 1 Ml)E
BIJBEL EN KORAN.
1
No. 60
E^N-EN-V IJFT IQSTE JAARGANG.
1896
JAARMARKT of KERMIS
alhier dit jaar begint op Vrijdag den lien Au
gustus, des morgens acht uur, om te eindigen
op Vrijdag den 21sten Augustus d.a.v., des
morgens acht uur, en dat vóór den 23sten dier
maand alle kramen, disschen, tenten enz. zul
len moeten zijn afgebroken en weggeruimd.
25 J U U I.
t*
Burgemeester
I.
wor-
''J
Alle brieven
in te zenden.
dezen, van de Politie
het marktgeld.
O
r-
,e
i
IR™™ Uil 11
p'; waoiiiïpïiiiïiiïiiffl
UIT DE PERS.
’t Vaderland is weinig voldaan over het licht
dat van de Atjeh-zaken is verspreid door de
publiceering van een deel van het koloniaal
verslag. Feitelijk heeft de minister al zeer wei
nig nieuws en in hoofdzaak het actief optreden
vermeld, ’t Blad besluit aldus:
„Inderdaad, het verbaast ons niet, als men na
dat actief optreden eenigermate met de handen
in het haar zit. Toch moeten de vragen beant-
Bij deze Courant behoort als Bijblad Fe uil- j
ïeton-nummer 225.
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek maken bekend, dat de
Tevens wordt herinnerd aan art. 12 der Al-
gemeene Politie-Verordening, waarbij is be
paald dat niemand eene tent, kraam, tafel of
iets dergelijks op den voor den openbaren dienst
bestemden grond mag opslaan of daarop uit
stallingen van goederen hebben, dan overeen
komstig de aanwijzing van den Marktmeester
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
De strijd onzer dagen kenmerkt zich o. m.
hierdoor, dat zij, die den drang naar hervor-
laatschappij in zich gevoelen, hoe
pen. Vragen als deze: „hoe bevordert men
het socialisme „hoe moet het socialisme der
toekomst er uitzien om te beantwoorden aan
ieders wenschen laten zich niet op Pruisische
manier over heel de wereld oplossen. Elkland
en volk heeft zijn eigenaardige trekken, die
nog lang nadat wij allen zijn afgetreden van
’t wereldtooneel zullen voortleven, wat onge
twijfeld voor die wereld zelve eer voor- dan
nadeelig moet zijn.
En omdat het niet lang zoo voort zal duren
hebben de juichende bestrijders van ’t socialisme
ongelijk met zich hierop te verlaten voor de
weifelmoedige aanhangers zal de tijd eerlang
vasten steun aanbrengen.
Ter toelichting dezer bewering zij verwezen
naar de geschiedenis van het christendom in
zijne kinderjaren.
A propos van het anti-semitisme gaf eenige
jaren geleden Edmond Picard een beschouwing
over bijbel en koran in het tijdschriftLa So-
ciété Nouvelle, welke ons met het oog op den
strijd onzer dagen niet zoo onbelangrijk actueel
voorkomt om er hier wat uitvoeriger bij stil
te staan. We laten hier de vertaling van Pi
card s artikel volgen zonder te commentarieeren.
Ieder neme er uit wat hem goeddunktmaar
op deze voorwaarde alleen, dat men niet te zeer
zich verdiepe in de quaestie waarmee P. ons
bezighoudt, om het trekken van een parallel
met onzer dagen strijd daarbij te verzuimen.
Vanwaar komt ’t dat het Oude Testament
is voortgezet met het Nieuwe, alsof deze de
normale ontwikkeling, de natuurlijke vrucht
van gene ware
Louter willekeur.
In een tijd dat de volkenkunde nog in de
dagen der kindsheid verkeerde en men het ver
schil der rassen en hun onweerstaanbaren invloed
op de beschaving niet opmerkte, waarin de
eenheid der menschheid, steunende op de fabel
van Adam, als dogma werd aanvaard, in dien
tijd kon het den schijn hebben alsof bijeensol-
deeren natuurlijk en nuttig was, door een steun
punt te zoeken in die andere legende de komst
van den Messias, in de oude schriften voor
speld het samenvoegen van twee geheel on
derscheiden zaken de Semitische geest der He-
breërs en de Arische geest van den Christus.
Thans is die kinderlijke opvatting echter niet
gangbaar meer en zien we tusschen het Oude
en het Nieuwe Testament geen voortzetting der
traditie meer, doch een diepe kloof, een afgrond
als die welke twee rassen van elkander ge
scheiden houdt.
Het Oude Testament, op weinig uitzonderin
gen na voortkomende uit het doorzijgen en als
onvermijdelijk gevolg van historische vermen
ging der volkeren, inzonderheid de werken der
profeten, heeft op alle zaken den bekrompen
en wreeden kijk, de eenvoudige en barbaarsche
opvattingen, de afwezigheid van belangelooze
en ridderlijke verheffing, welke het oude semi-
tisme hebben gekenmerkt.
Het Nieuwe Testament is van ’t begin tot
’t eind het wetboek van de liefde en de broe-
ADi ERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
derschap, van de gelatenheid en de zelfverloo
chening. Geen enkel denkbeeld of gevoelen
dat in klare betrekking staat met een uit het
voorafgaande.
De geheele leer van Christus is een protest
tegen de strooming van gevoelens welke Judea
vanaf den oorsprong zijner gewijde boeken over-
of, bij ontstentenis van
en na voldoening van L
Sneek, 21 Juli 1806.
en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
bekendmaking.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, brengen ter openbare kennis
de volgende
K E N N I S G E V I N G.
De COMMISSARIS der KONINGIN in de
provincie Vriesland,
Gelet op art. 11 der wet van 13 Juni 1857
{Staatsblad no. 87)
Brengt ter kennis van de belanghebbenden
dat, ingevolge besluit van Gedeputeerde Sta
ten dier provincie van den 16 Juli 1896, no. 36,
le afdeeling J
1°. de jacht in de provincie Friesland zal
worden GEOPEND op Woensdag den 12 Au
gustus a. s.voor zoover betreft
a. het schieten van eenden en het vangen
van eendvogels in eene eendenkooi of in een
daarmede gelijkstaand toestel, een halfuur vóór
zonsopgang
b. het schieten van ander waterwild, als:
duikers, waterhoenders, watersnippen, schrieken,
kemphanen, strandvogels, wulpen en plevieren,
op alle wateren en hunne oevers, zoomede langs
de kusten, moerassen, petten, plassen en slooten,
met zonsopgang
2°. de onder a en b vermelde jacht, uitge
zonderd het vangen van eenden in eene een
denkooi of in een daarmee gelijkstaand toestel,
zal worden GESLOTEN op Woensdag den 9
September a. s.wat betreft het schieten van
eenden- een halfuur na zonsondergang en van
ander waterwild met zonsondergang.
En zal deze op de gebruikelijke wijze
den afgekondigd en aangeplakt.
Leeuwarden, 17 Juli 1896.
(get.) Van HARINXMA thoe SLOOTEN.
Sneek den 23 Juli 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, brengen ter voldoening aan
art. 8 der wet van 2 Juni 1875 {Staatsblad
no. 95) ter openbare kennis, dat aan AALTJE
BOSMA, Weduwe Jacobus Kresner, Winke
lierster, wonende te Sneek, en hare rechtver
krijgenden, vergunning is verleend tot het op
richten van eene KOPER- en BLIKSLA
GERIJ, in het perceel kadastraal bekend ge
meente Sneek, Sectie B, no. 2985, staande aan
het Cingel, wijk 12, no. 1.
Sneek den 24 Juli 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
ming onzer maatschappij in zich gevoelen, hoe
lang zoo meer verdeeld raken en door weder-
keerige verzwakking het door beiden begeerde
hoe langer hoe verder in uitzicht stellen.
De partijpolitiek krijgt de boventoon en in
naijver en rancune schijnt de schoone zaak te
verdrinken. Want twee heeren kan niemand
dienen, of het moet zijn met onderling overleg
en krachtsverdeeling, Wie z1n krachten wil
besteden aan de bereiking van het einddoel,
wordt daarin belemmerd door partijpolitiek.
Het is de eeuwige quaestie, door Jezus reeds
geformuleerd iu deze woorden: Wie vader en
moeder lief heeft boven mij, hij kan mijn dis
cipel niet zijn.
Het persoonlijk belang staat meestal aan het
algemeen belang in den weg; niet de individu
aliteit maar de persoonlijkheid is de gevaarlijke
remmer.
Waarbij verder dient opgemerkt, dat deze
verdeeldheid op de volgelingen overslaat, zoo
dat velen dezer, het geharrewar moede, zich
terugtrekken uit den strijd, om weer op de
verouderde bazis nieuwe steunpunten te gaan
zoeken.
Toch is een waarschuwing aan ’t adres der
oppositie, welke juicht ever deze broedertwis
ten, misschien niet overbodig en kan een aan
moediging der teleurgestelden geen kwaad, wan
neer althans voor een en ander grond is te
vinden.
En wie de historie raadpleegt, haar lessen
wil ter harte nemen, hij vindt stof te over voor
deze waarheid, dat twisten over taktiek door den
'tijd worden uitgemaakt; de taktikus die de
meeste menschenkennis aan den dag legt, wint
het ten slotte van zijn opponent.
Wanneer men leest hoeveel beroering voor
afgaat aan het internationaal socialistisch Con
gres te Londen; wanneer men hoort en ziet
hoeveel edele en onedele pogingen worden ge
daan om tot een vergelijk te komen over de
toelating der revolutionaire socialisten of om dit
vergelijk te verijdelen, staat men verbaasd over
de grootheid en kleinheid van het menschelijk
schepsel, zelfs waar het door hooge aspiratiën
wordt geïnspireerd.
Vuilaardige taal, als uit ons land wordt ge
richt aan de Vorwarts over Domela Nieuwen
huis, vermengend laster, leugen en haat tot één
walgelijk heksenbrouwsel, staat naast die van
anderen, welke de toelating bepleiten zonder
zich door hun gevoel van naijver of afgunst
een oogenblik te laten meesleepen.
Dat alles kan niet lang zoo voortduren en
zal, hoe de kansen ook afwisselen, afloopen ten
voordeele van hem, die blijken zal het Neder-
laudsch volkskarakter ’t best te hebben begre- i
dekte.
Hij had dan ook een revolutie op ’t oog,
zoo niet van de regeering, althans van de zeden
en maatschappelijke verhoudingen. Ariër, in
Judea geboren door een toeval dat zich ver
klaart in de aanhoudende betrekking dezer
landstreek met Indië en Perzië, heeft hij zijn
leer gepredikt te midden van Semieten, die zich
beijverden hem te kruisigen en zijn godsdienst
met afkeer verwierpen. Om zich te bevrijden,
was noodig dat deze leer de zee overstak, aan
wier overzij ze de indo-Europeesche volken vond
van meer verheven en teeder intelligentie.
In Azië, op het land van Sem, in Afrika,
op den grond van Cham, heeft de christelijke
leer nooit kunnen acclimatiseeren. En hoe snel,
bliksemsnel daarentegen heeft zich in die stre
ken de Islam uitgebreid. Nauwelijks ontloken
in Arabië, een land dicht bij Palestina gele
gen en waarvan dit laatste geographisch een
provincie uitmaakt, voortdurend in betrekking
met elkander, verspreidt zich de koran naar
oosten en westen met de spankracht van het
gas. Hij stemde overeen met den geest van
die Semieten, welke als brokstukken van Ty-
rische, Punische en Numidische rassen door
geen vreemde macht waren overheerscht en
waarvan de groep der Israëlieten slechts een
fractie is met eigenaardige gewoonten, als ge
volg van den haat en afkeer waarmee het gods
dienstig bijgeloof hem geruimen tijd vervolgd
heeft.
De Koran vat meer de traditie op van ’t
Oude Testament, zijn beperking van de gedach
te, het leven, het ideaal en zijn elementaire
woeste theologische begrippen, zoo volkomen
geëigerd voor bekrompen hersenen, die naar
godsdienstigen oorsprong offerden aan de Mo
lochs. Hij was daarvan de eenige ware evo
lutie en is opgevat in denzelfden geest, of be
ter, in het zelfde gevoel van gezag en geweld.
De Koran is het ware Nieuwe Testament,
Allah een vervolg op Jahveh.
wO"
i.
in
8.
W
KER COlIRAft
O
gagasBga^^