IHBÏE ffl BR lliliOa'SEHW SMI KW ffl I HlHl 1T ilIIDL 1 Ml)E BIJBEL EN KORAN. 1 No. 60 E^N-EN-V IJFT IQSTE JAARGANG. 1896 JAARMARKT of KERMIS alhier dit jaar begint op Vrijdag den lien Au gustus, des morgens acht uur, om te eindigen op Vrijdag den 21sten Augustus d.a.v., des morgens acht uur, en dat vóór den 23sten dier maand alle kramen, disschen, tenten enz. zul len moeten zijn afgebroken en weggeruimd. 25 J U U I. t* Burgemeester I. wor- ''J Alle brieven in te zenden. dezen, van de Politie het marktgeld. O r- ,e i IR™™ Uil 11 p'; waoiiiïpïiiiïiiïiiffl UIT DE PERS. ’t Vaderland is weinig voldaan over het licht dat van de Atjeh-zaken is verspreid door de publiceering van een deel van het koloniaal verslag. Feitelijk heeft de minister al zeer wei nig nieuws en in hoofdzaak het actief optreden vermeld, ’t Blad besluit aldus: „Inderdaad, het verbaast ons niet, als men na dat actief optreden eenigermate met de handen in het haar zit. Toch moeten de vragen beant- Bij deze Courant behoort als Bijblad Fe uil- j ïeton-nummer 225. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de Tevens wordt herinnerd aan art. 12 der Al- gemeene Politie-Verordening, waarbij is be paald dat niemand eene tent, kraam, tafel of iets dergelijks op den voor den openbaren dienst bestemden grond mag opslaan of daarop uit stallingen van goederen hebben, dan overeen komstig de aanwijzing van den Marktmeester Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco De strijd onzer dagen kenmerkt zich o. m. hierdoor, dat zij, die den drang naar hervor- laatschappij in zich gevoelen, hoe pen. Vragen als deze: „hoe bevordert men het socialisme „hoe moet het socialisme der toekomst er uitzien om te beantwoorden aan ieders wenschen laten zich niet op Pruisische manier over heel de wereld oplossen. Elkland en volk heeft zijn eigenaardige trekken, die nog lang nadat wij allen zijn afgetreden van ’t wereldtooneel zullen voortleven, wat onge twijfeld voor die wereld zelve eer voor- dan nadeelig moet zijn. En omdat het niet lang zoo voort zal duren hebben de juichende bestrijders van ’t socialisme ongelijk met zich hierop te verlaten voor de weifelmoedige aanhangers zal de tijd eerlang vasten steun aanbrengen. Ter toelichting dezer bewering zij verwezen naar de geschiedenis van het christendom in zijne kinderjaren. A propos van het anti-semitisme gaf eenige jaren geleden Edmond Picard een beschouwing over bijbel en koran in het tijdschriftLa So- ciété Nouvelle, welke ons met het oog op den strijd onzer dagen niet zoo onbelangrijk actueel voorkomt om er hier wat uitvoeriger bij stil te staan. We laten hier de vertaling van Pi card s artikel volgen zonder te commentarieeren. Ieder neme er uit wat hem goeddunktmaar op deze voorwaarde alleen, dat men niet te zeer zich verdiepe in de quaestie waarmee P. ons bezighoudt, om het trekken van een parallel met onzer dagen strijd daarbij te verzuimen. Vanwaar komt ’t dat het Oude Testament is voortgezet met het Nieuwe, alsof deze de normale ontwikkeling, de natuurlijke vrucht van gene ware Louter willekeur. In een tijd dat de volkenkunde nog in de dagen der kindsheid verkeerde en men het ver schil der rassen en hun onweerstaanbaren invloed op de beschaving niet opmerkte, waarin de eenheid der menschheid, steunende op de fabel van Adam, als dogma werd aanvaard, in dien tijd kon het den schijn hebben alsof bijeensol- deeren natuurlijk en nuttig was, door een steun punt te zoeken in die andere legende de komst van den Messias, in de oude schriften voor speld het samenvoegen van twee geheel on derscheiden zaken de Semitische geest der He- breërs en de Arische geest van den Christus. Thans is die kinderlijke opvatting echter niet gangbaar meer en zien we tusschen het Oude en het Nieuwe Testament geen voortzetting der traditie meer, doch een diepe kloof, een afgrond als die welke twee rassen van elkander ge scheiden houdt. Het Oude Testament, op weinig uitzonderin gen na voortkomende uit het doorzijgen en als onvermijdelijk gevolg van historische vermen ging der volkeren, inzonderheid de werken der profeten, heeft op alle zaken den bekrompen en wreeden kijk, de eenvoudige en barbaarsche opvattingen, de afwezigheid van belangelooze en ridderlijke verheffing, welke het oude semi- tisme hebben gekenmerkt. Het Nieuwe Testament is van ’t begin tot ’t eind het wetboek van de liefde en de broe- ADi ERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. derschap, van de gelatenheid en de zelfverloo chening. Geen enkel denkbeeld of gevoelen dat in klare betrekking staat met een uit het voorafgaande. De geheele leer van Christus is een protest tegen de strooming van gevoelens welke Judea vanaf den oorsprong zijner gewijde boeken over- of, bij ontstentenis van en na voldoening van L Sneek, 21 Juli 1806. en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. bekendmaking. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, brengen ter openbare kennis de volgende K E N N I S G E V I N G. De COMMISSARIS der KONINGIN in de provincie Vriesland, Gelet op art. 11 der wet van 13 Juni 1857 {Staatsblad no. 87) Brengt ter kennis van de belanghebbenden dat, ingevolge besluit van Gedeputeerde Sta ten dier provincie van den 16 Juli 1896, no. 36, le afdeeling J 1°. de jacht in de provincie Friesland zal worden GEOPEND op Woensdag den 12 Au gustus a. s.voor zoover betreft a. het schieten van eenden en het vangen van eendvogels in eene eendenkooi of in een daarmede gelijkstaand toestel, een halfuur vóór zonsopgang b. het schieten van ander waterwild, als: duikers, waterhoenders, watersnippen, schrieken, kemphanen, strandvogels, wulpen en plevieren, op alle wateren en hunne oevers, zoomede langs de kusten, moerassen, petten, plassen en slooten, met zonsopgang 2°. de onder a en b vermelde jacht, uitge zonderd het vangen van eenden in eene een denkooi of in een daarmee gelijkstaand toestel, zal worden GESLOTEN op Woensdag den 9 September a. s.wat betreft het schieten van eenden- een halfuur na zonsondergang en van ander waterwild met zonsondergang. En zal deze op de gebruikelijke wijze den afgekondigd en aangeplakt. Leeuwarden, 17 Juli 1896. (get.) Van HARINXMA thoe SLOOTEN. Sneek den 23 Juli 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, brengen ter voldoening aan art. 8 der wet van 2 Juni 1875 {Staatsblad no. 95) ter openbare kennis, dat aan AALTJE BOSMA, Weduwe Jacobus Kresner, Winke lierster, wonende te Sneek, en hare rechtver krijgenden, vergunning is verleend tot het op richten van eene KOPER- en BLIKSLA GERIJ, in het perceel kadastraal bekend ge meente Sneek, Sectie B, no. 2985, staande aan het Cingel, wijk 12, no. 1. Sneek den 24 Juli 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. ming onzer maatschappij in zich gevoelen, hoe lang zoo meer verdeeld raken en door weder- keerige verzwakking het door beiden begeerde hoe langer hoe verder in uitzicht stellen. De partijpolitiek krijgt de boventoon en in naijver en rancune schijnt de schoone zaak te verdrinken. Want twee heeren kan niemand dienen, of het moet zijn met onderling overleg en krachtsverdeeling, Wie z1n krachten wil besteden aan de bereiking van het einddoel, wordt daarin belemmerd door partijpolitiek. Het is de eeuwige quaestie, door Jezus reeds geformuleerd iu deze woorden: Wie vader en moeder lief heeft boven mij, hij kan mijn dis cipel niet zijn. Het persoonlijk belang staat meestal aan het algemeen belang in den weg; niet de individu aliteit maar de persoonlijkheid is de gevaarlijke remmer. Waarbij verder dient opgemerkt, dat deze verdeeldheid op de volgelingen overslaat, zoo dat velen dezer, het geharrewar moede, zich terugtrekken uit den strijd, om weer op de verouderde bazis nieuwe steunpunten te gaan zoeken. Toch is een waarschuwing aan ’t adres der oppositie, welke juicht ever deze broedertwis ten, misschien niet overbodig en kan een aan moediging der teleurgestelden geen kwaad, wan neer althans voor een en ander grond is te vinden. En wie de historie raadpleegt, haar lessen wil ter harte nemen, hij vindt stof te over voor deze waarheid, dat twisten over taktiek door den 'tijd worden uitgemaakt; de taktikus die de meeste menschenkennis aan den dag legt, wint het ten slotte van zijn opponent. Wanneer men leest hoeveel beroering voor afgaat aan het internationaal socialistisch Con gres te Londen; wanneer men hoort en ziet hoeveel edele en onedele pogingen worden ge daan om tot een vergelijk te komen over de toelating der revolutionaire socialisten of om dit vergelijk te verijdelen, staat men verbaasd over de grootheid en kleinheid van het menschelijk schepsel, zelfs waar het door hooge aspiratiën wordt geïnspireerd. Vuilaardige taal, als uit ons land wordt ge richt aan de Vorwarts over Domela Nieuwen huis, vermengend laster, leugen en haat tot één walgelijk heksenbrouwsel, staat naast die van anderen, welke de toelating bepleiten zonder zich door hun gevoel van naijver of afgunst een oogenblik te laten meesleepen. Dat alles kan niet lang zoo voortduren en zal, hoe de kansen ook afwisselen, afloopen ten voordeele van hem, die blijken zal het Neder- laudsch volkskarakter ’t best te hebben begre- i dekte. Hij had dan ook een revolutie op ’t oog, zoo niet van de regeering, althans van de zeden en maatschappelijke verhoudingen. Ariër, in Judea geboren door een toeval dat zich ver klaart in de aanhoudende betrekking dezer landstreek met Indië en Perzië, heeft hij zijn leer gepredikt te midden van Semieten, die zich beijverden hem te kruisigen en zijn godsdienst met afkeer verwierpen. Om zich te bevrijden, was noodig dat deze leer de zee overstak, aan wier overzij ze de indo-Europeesche volken vond van meer verheven en teeder intelligentie. In Azië, op het land van Sem, in Afrika, op den grond van Cham, heeft de christelijke leer nooit kunnen acclimatiseeren. En hoe snel, bliksemsnel daarentegen heeft zich in die stre ken de Islam uitgebreid. Nauwelijks ontloken in Arabië, een land dicht bij Palestina gele gen en waarvan dit laatste geographisch een provincie uitmaakt, voortdurend in betrekking met elkander, verspreidt zich de koran naar oosten en westen met de spankracht van het gas. Hij stemde overeen met den geest van die Semieten, welke als brokstukken van Ty- rische, Punische en Numidische rassen door geen vreemde macht waren overheerscht en waarvan de groep der Israëlieten slechts een fractie is met eigenaardige gewoonten, als ge volg van den haat en afkeer waarmee het gods dienstig bijgeloof hem geruimen tijd vervolgd heeft. De Koran vat meer de traditie op van ’t Oude Testament, zijn beperking van de gedach te, het leven, het ideaal en zijn elementaire woeste theologische begrippen, zoo volkomen geëigerd voor bekrompen hersenen, die naar godsdienstigen oorsprong offerden aan de Mo lochs. Hij was daarvan de eenige ware evo lutie en is opgevat in denzelfden geest, of be ter, in het zelfde gevoel van gezag en geweld. De Koran is het ware Nieuwe Testament, Allah een vervolg op Jahveh. wO" i. in 8. W KER COlIRAft O gagasBga^^

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1