ffifflïE ffl IB 1MMMT ML
I
n
B'i
IQ
E E ME N-V IJFTIG8TE J
(806
JAARMARKT of KERMIS
alhier dit jaar begint op Vrijdag den Hen Au
gustus, des morgens acht uur, om te eindigen
op Vrijdag den ‘listen Augustus d.a.v. des
morgens acht uur, en dat vóór den 23sten dier
maand alle kramen, disschen, tenten enz. zul
len moeten zijn afgebroken en weggeruimd.
No. 61.
BIJBEL EN KORAN.
J
W O JS AT <5$ IJ> „A <J.
II.
schitterende kalifaten
)t
binnenland.
e
Ier
t-
Alle brieven
in te zenden.
voor
van
a
A D VEE TEE T1ËN
voor eiken regel meer
n
n
n
n
lo
r.
k
2
D
3,
N Q.
L
De natuur heeft hier een
scheidsmuur opgetrokken tusschen de twee
De Ariër werd uit Azië verdrongen
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS di
gemeente Sneek maken bekend, dat de
Tevens wordt herinnerd aan art. 12 der Al-
gemeene Poli tie-Verordening, waarbij is be
paald dat niemand eene tent, kraam, tafel of
iets dergelijks op den voor den openbaren dienst
De gemeenteraad van Delft heeft besloten
voortaan alle aanzoeken te weigeren van ouders
buiten Delft, die hun kinderen op de H. B. S.
mochten willen plaatsen. Uitgezonderd zijn nl.
leerlingen uit de omliggende plaatsen tot wier
opneming men verplicht is. Deze maatregel
zal wel hoofdzakelijk Den Haag gelden. Daar
zijn de eischen van toelating zoo streng dat
velen hun jongens naar Delft zenden.
Van Terschelling wordt in dd. 25 Juli gemeld:
De werkzaamheden op de „Lutine" hebben tot
dusver nog geen succes; men zal trachten met
dynamiet gedeelten van het wrak te verwijde-
Departij-secretarisder soc. dem. Arbeiderspar
tij deelt mede, dat het voorstel om mede te
onoverkomelijke
j ras-
sen. Be Ariër werd uit Azië verdrongen on
danks de kruistochten, zooals de Semiet uit
Europa werd verdreven niettegenstaande de
van Spanje, en uit het
Balkan-schiereiland in weerwil der machtigste
-- En met deze afscheiding gaat die der
samende Christus hier, Maho-
Deze CO Uil AN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.—franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
stallingen van goederen hebben, dan overeen
komstig de aanwijzing van den Marktmeester
of, bij ontstentenis van dezen, van de Politie
en na voldoening van het marktgeld.
Sneek, 21 Juli 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
KENNISGE VING.
De BURGEMEESTER der Gemeente Sneek,
brengt ter openbare kennis, dat het Kohier der
Petsoneele belasting no. 2 dezer gemeente
dienstjaar 1896/97 door den Directeur der Di
recte Belastingen te Leeuwarden gearresteerd
den 27 Juli 1896, aan den Ontvanger der Rijks-
belastingen te Sneek ter invordering is ter hand
gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aan
slag, op den bij de wet bepaalden voet, te vol
doen.
Sneek den 28 Juli 1896.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
Sultans.
godsdiensten
med daar.
De klaarheid dezer historische verschijnselen
is overtuigend en de zonderlinge chassé croisé
welke het Oude Testament met zoo hechte ban
den aan het voor de Ariërs heilige boek vast
hechtte, vindt haar verklaring in het toeval
der geboorte van den Christus in Judea. Ware
hij in Griekenland of in Italië geboren, zoo zou
de oude bijbel voor de christenen nooit die be-
teekenis gekregen hebben van thans. Het zou
dan een verzameling van Semitische overleve
ringen zijn geworden, de kiemen van den Ko
ran, en daarmee zou waarschijnlijk het ver
band van deze twee boeken in zijn volle klaar
heid gebleken zijn.
De mensch verloochent zijn ras niet. Het
geestelijk leven en het lichamelijke beantwoor
den geheel aan de kern van het volkskarakter;
de uitzonderingen hebben slechts de beteekenis
van ’t buitengewone verschijnsel. De volken
kunde heeft zoo groote vorderingen gemaakt,
dat men niet meer gelooft aan de mogelijkheid
dat door verandering van gewoonten en opvoe
ding het eene ras in het andere overgaat. De
wijzigingen blijven zich tot het oppervlak be
palen, de fundamenteele trekken duren voort.
De rassen blijven en de Ariërs, de Semieten
en de negers, de physische en psychische in ’t
oog vallend verschillen, vermengen zich daar
door des te moeilijken
Deze opvallende verschillen vooral mag men
met uit het oog verliezen wanneer men wil
onderzoeken, aan welk ras een individualiteit of
menschelijke daad moet worden toegekend.
Om b. v. te onderzoeken of Jezus Semiet of
Ariër was, is niet afdoende zijn geboorteplaats
te kennen, of wel enkele zijner zegswijzen of
gewoonten naar hun oorsprong vast te stellen.
Vooral voor een land als Judea, dat door oor
logen en handel op de Middellandsche Zee, wier
havens toen ter tijd als ’t ware een verbindings-
teeken vormden, in voortdurende gemeenschap
Mond met het Arische ras, is de plaats der ge
boorte een zeer weinig zeggend teeken van af
komst. En het is zeer natuurlijk dat Jezus,
te midden der Hebreërs opgevoed, in zijn re
devoeringen en gebruiken veel van de Joden
heeft overgenomen. Het omgekeerde zou eer
verwondering wekken.
is Maar, daargelaten deze kleine verschillen, is
55 het toch niet moeilijk bij een overzicht van
z’n leven en leer in hun geheel de radicale
verschillen met de Semitische zeden op te met- I
hen. Hierbij zijn de openbaringen die voort-
wordt aangemerkt, men heeft sinds lang reeds
de opmerking gemaakt, dat de jood, al gaf hij
de voorkeur aan zijn Jahveh, geenszins het be
staan der góden van zijn buren betwistte uit
internationaal oogpunt was hij polytheïste, zijn
monotheïsme is het teeken zijner nationaliteit.
De Koran is hierin klaar en duidelijk de
voortzetting van het Oude Testament, doordien
het de idee der goddelijke eenheid voltooide
j door de ontkenning van alle vreemde góden,
terwijl de christelijke godsdienst, op ’t voet
spoor van ’t Arische polytheïsme den familie-
god voorstelde, welke met zijn compleet god
delijk huishouden in den hemel vorstelijk hof
houdt in gezelschap van al de heiligen.
Hetgeen meer dan deze fragmenten de juist
heid van ons beweren in ’t licht stelt, is het
welsprekend historisch feit dat de Semieten,
die zonder uitzondering met geweld het Evan
gelie hebben verworpen, zich zoo gemakkelijk
gewonnen gaven aan den Koran, terwijl de
Aiiërs, die het Evangelie met warme geestdrift
aanvaardden, gedurende eeuwen hun bloed er
voor over hadden om bevrijd te blijven van
den godsdienst der Muzelmannen.
Zegt deze wonderbare verdeeliug, volkomen
als ze overeenstemt met die der twee rassen,
niet meer dan alle redeneeringen
Maar, zoo werpt men tegen, wat betreft de
af keer der Arische volkeren van den Islam,
merke men op dat het Arische volk der Perzen
de meest fanatieke der Mahomedaansche secten
is en dat de Islam meer dan zestig millioen
belijders telt onder de Arische Indiërs.
Deze beweringen zijn niet onbetwistbaar.
In het beperkte gebied van Perzië wonen
veel christenen, veel Toeraneezen, veel Semie
ten. En van de bevolking van Indië, uiterst
gemêleerd als deze is, zegt Marius Fontanes
in zijn prachtig boek over de Rig-veda, dat
reeds ten tijde der Arische verhuizingen in dit
land volkeren woonden van geel ras, waarmee
ze onophoudelijk in oorlog waren. Deze waar
schijnlijk werden gemakkelijk tot den Islam
bekeerd, zoowel als de Maleiërs en de Turko-
mannea en zooals thans nog de Afrikaansche
negers, overal waar Arabië hen aanraakt, ter
wijl de christen-zendelingen vorderingen ma
ken welke belachelijk zijn.
Maar nooit, nooit heeft het in Europa veld
gewonnen en er de Ariërs kunnen overhalen.
van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents-
eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vei neme a bij
den uitgever. J
vloeien uit de bijbelvertaling van M. Ledrain
van groot gewicht. Zij machtigen ons tot de
gevolgtrekking, dat Jezus het tegenovergestelde
is van een Semiet. Het geheele leven van Je
zus was een onophoudelijk protesteeren tegen
de Joodsche neigingen van zijn tijd, en juist
ten gevolge van deze prediking werd hij als
revolutionair behandeld en als een gemeen anar-
chist ter dood gebracht. Het menschelijk in
stinct stelt Jezus dan ook voor als Arisch ty- i
pe met blonden baard, kastanjebruine haren, I
blauwe oogen en ovaal aangezicht.
Wel is waar zijn de christelijke leeringen
voor een groot deel gebaseerd op de legenden
van ’t Oude Testament en ontleenon de toe
spraken en de psalmen meestal daaraan de
stof'. Maar boven dit verschijnsel staan de rede
neeringen steunend op de karakters en het ver
schil der rassen. Onderzoekt men of het Nieu
we Testament een vervolg is op het Oude en
of niet de Koran veeleer de voortzetting er van
is, zoo kan men uit den ouden Bijbel passages
aanhalen welke er op wijzen, dat ze niet ge
heel vreemd bleef van de meer edelmoedige,
verheven gevoelens waarmee de Ariërs bedeeld
zijn.
„Waar dan“ heeft men gezegd, wordt voor
’t eerst het monotheïsme in volle zuiverheid
uitgesproken Waar wordt gesproken van een
godheid, geestelijk, ondeelbaar, schepper van
het heelal, die in zich alle volmaakte hoedanig
heden vereenigt? Vanwaar de wet der Tien
Geboden? Wie heeft het eerst de wetten on
derwezen van genade, liefde, broederschap je
gens den naaste, van eerbied voor de vrouw en
het huisgezin, en wie heeft de goedheid jegens
allen, zelfs jegens de dieren, voorgeschreven
Men ontmoet ongetwijfeld in den Bijbel edel
moedige uitspraken. Maar in vergelijk met
den omvang van dit werk zijn ze zeldzaam.
Ook vindt men ze bijna alleen in de geschrif
ten der profeten, die groote revolutionaire voor-
loopers van den Christus, die, aanhoudend in
strijd met den geest der Hebreërs, waarschijn
lijk zelven ook Ariërs waren. Maar in plaats
van met deze kleine opvattingen het vraagstuk
op te lossen, dient men den overheerschenden
indruk er van te nemen, onweerstaanbaar als
deze u laat.
Eenige fraaie zinnen geven niet het beeld
der zeden van een ras. Deze zeden kan men
in hun geboortestaat bestudeeren bij een afge
sloten als de Mooren van Marokko. Bij de
Semieten is een klaarblijkelijke vermenging van
Arabische en Israëlitische karaktertrekken.
Het joodsche element alleen doet ons zien hoe
de verschrikkelijkste woeker de broederschap
kan omsluiteu men ziet er den eerbied voor
de vrouw en de huwelijken van kleine meisjes,
van af zesjarigen leeftijd, zonder nog te spre
ken van de polygamie.
Een rabyn van Fez heeft drie vrouwen.
Gastvrijheid bewijst men slechts als een equi
valent van geld. En wat het monotheïsme
aangaat, dat tengevolge van een zonderling
Vooroordeel als een bewijs van meerderheid j
Bij koninklijk besluit is tot vertegenwoordi
ger der Nederlandsche regeering op het XX lTTe
taal- en letterkundig congres te Antwerpen be
noemd prof. dr. Jan ten Brink te Leiden.
Er is Vrijdag te Amsterdam een vergaderin0-
gehouden van het hoofdbestuur van deu Boud
Onderwijzers over het voorgestelde ontslag
den onderwijzer M. den Hartog. De
heer J. van Loenen Martinet heeft daar het
voor en tegen uiteengezet. Hij achtte de straf
door B. en W. voorgestel® veel te zwaar, maar
meende dat de heer Den Hartog een andere
verklaring behoorde af te leggen dan door hem
is geschied jegens de hh. Baert en Van Boor-
ne. Hij heeft thans eenvoudig te kennen gege
ven dat hij hen onrecht heeft aangedaan omdat
B. en W. hen tot afnemen van het examen
gelast hadden. Dit is niet voldoende. Onder
alle omstandigheden was de daad van Den Har
tog ongerechtvaardigd. Hij wilde dat men in
deze zijn pressie op den heer Den Hartog zou
uitoefenen.
De vergadering eindigde met een motie waar
in adhaesie wordt betuigd aan het adres van
den Bond aan den Raad gericht waarin de straf
veel te zwaar wordt genoemd.
De Amsterdammer (het Weekblad) geeft een
tweetal „parlementaire portretten" en wel van
de hh. Mees en Van Basten Batenburg. Voor
zichtigheidshalve schrijft zij er boven karika
turen.
29 J U Ij I.
I,
K2
45
r-
59
7
20
L
e
I.
52
5
12
IS
24
33
3’
2^
E.
l-
I
5*
!5*
;0*