ffifflïE ffl IB 1MMMT ML I n B'i IQ E E ME N-V IJFTIG8TE J (806 JAARMARKT of KERMIS alhier dit jaar begint op Vrijdag den Hen Au gustus, des morgens acht uur, om te eindigen op Vrijdag den ‘listen Augustus d.a.v. des morgens acht uur, en dat vóór den 23sten dier maand alle kramen, disschen, tenten enz. zul len moeten zijn afgebroken en weggeruimd. No. 61. BIJBEL EN KORAN. J W O JS AT <5$ IJ> „A <J. II. schitterende kalifaten )t binnenland. e Ier t- Alle brieven in te zenden. voor van a A D VEE TEE T1ËN voor eiken regel meer n n n n lo r. k 2 D 3, N Q. L De natuur heeft hier een scheidsmuur opgetrokken tusschen de twee De Ariër werd uit Azië verdrongen BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS di gemeente Sneek maken bekend, dat de Tevens wordt herinnerd aan art. 12 der Al- gemeene Poli tie-Verordening, waarbij is be paald dat niemand eene tent, kraam, tafel of iets dergelijks op den voor den openbaren dienst De gemeenteraad van Delft heeft besloten voortaan alle aanzoeken te weigeren van ouders buiten Delft, die hun kinderen op de H. B. S. mochten willen plaatsen. Uitgezonderd zijn nl. leerlingen uit de omliggende plaatsen tot wier opneming men verplicht is. Deze maatregel zal wel hoofdzakelijk Den Haag gelden. Daar zijn de eischen van toelating zoo streng dat velen hun jongens naar Delft zenden. Van Terschelling wordt in dd. 25 Juli gemeld: De werkzaamheden op de „Lutine" hebben tot dusver nog geen succes; men zal trachten met dynamiet gedeelten van het wrak te verwijde- Departij-secretarisder soc. dem. Arbeiderspar tij deelt mede, dat het voorstel om mede te onoverkomelijke j ras- sen. Be Ariër werd uit Azië verdrongen on danks de kruistochten, zooals de Semiet uit Europa werd verdreven niettegenstaande de van Spanje, en uit het Balkan-schiereiland in weerwil der machtigste -- En met deze afscheiding gaat die der samende Christus hier, Maho- Deze CO Uil AN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.—franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco stallingen van goederen hebben, dan overeen komstig de aanwijzing van den Marktmeester of, bij ontstentenis van dezen, van de Politie en na voldoening van het marktgeld. Sneek, 21 Juli 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNISGE VING. De BURGEMEESTER der Gemeente Sneek, brengt ter openbare kennis, dat het Kohier der Petsoneele belasting no. 2 dezer gemeente dienstjaar 1896/97 door den Directeur der Di recte Belastingen te Leeuwarden gearresteerd den 27 Juli 1896, aan den Ontvanger der Rijks- belastingen te Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aan slag, op den bij de wet bepaalden voet, te vol doen. Sneek den 28 Juli 1896. De Burgemeester voornoemd, ALMA. Sultans. godsdiensten med daar. De klaarheid dezer historische verschijnselen is overtuigend en de zonderlinge chassé croisé welke het Oude Testament met zoo hechte ban den aan het voor de Ariërs heilige boek vast hechtte, vindt haar verklaring in het toeval der geboorte van den Christus in Judea. Ware hij in Griekenland of in Italië geboren, zoo zou de oude bijbel voor de christenen nooit die be- teekenis gekregen hebben van thans. Het zou dan een verzameling van Semitische overleve ringen zijn geworden, de kiemen van den Ko ran, en daarmee zou waarschijnlijk het ver band van deze twee boeken in zijn volle klaar heid gebleken zijn. De mensch verloochent zijn ras niet. Het geestelijk leven en het lichamelijke beantwoor den geheel aan de kern van het volkskarakter; de uitzonderingen hebben slechts de beteekenis van ’t buitengewone verschijnsel. De volken kunde heeft zoo groote vorderingen gemaakt, dat men niet meer gelooft aan de mogelijkheid dat door verandering van gewoonten en opvoe ding het eene ras in het andere overgaat. De wijzigingen blijven zich tot het oppervlak be palen, de fundamenteele trekken duren voort. De rassen blijven en de Ariërs, de Semieten en de negers, de physische en psychische in ’t oog vallend verschillen, vermengen zich daar door des te moeilijken Deze opvallende verschillen vooral mag men met uit het oog verliezen wanneer men wil onderzoeken, aan welk ras een individualiteit of menschelijke daad moet worden toegekend. Om b. v. te onderzoeken of Jezus Semiet of Ariër was, is niet afdoende zijn geboorteplaats te kennen, of wel enkele zijner zegswijzen of gewoonten naar hun oorsprong vast te stellen. Vooral voor een land als Judea, dat door oor logen en handel op de Middellandsche Zee, wier havens toen ter tijd als ’t ware een verbindings- teeken vormden, in voortdurende gemeenschap Mond met het Arische ras, is de plaats der ge boorte een zeer weinig zeggend teeken van af komst. En het is zeer natuurlijk dat Jezus, te midden der Hebreërs opgevoed, in zijn re devoeringen en gebruiken veel van de Joden heeft overgenomen. Het omgekeerde zou eer verwondering wekken. is Maar, daargelaten deze kleine verschillen, is 55 het toch niet moeilijk bij een overzicht van z’n leven en leer in hun geheel de radicale verschillen met de Semitische zeden op te met- I hen. Hierbij zijn de openbaringen die voort- wordt aangemerkt, men heeft sinds lang reeds de opmerking gemaakt, dat de jood, al gaf hij de voorkeur aan zijn Jahveh, geenszins het be staan der góden van zijn buren betwistte uit internationaal oogpunt was hij polytheïste, zijn monotheïsme is het teeken zijner nationaliteit. De Koran is hierin klaar en duidelijk de voortzetting van het Oude Testament, doordien het de idee der goddelijke eenheid voltooide j door de ontkenning van alle vreemde góden, terwijl de christelijke godsdienst, op ’t voet spoor van ’t Arische polytheïsme den familie- god voorstelde, welke met zijn compleet god delijk huishouden in den hemel vorstelijk hof houdt in gezelschap van al de heiligen. Hetgeen meer dan deze fragmenten de juist heid van ons beweren in ’t licht stelt, is het welsprekend historisch feit dat de Semieten, die zonder uitzondering met geweld het Evan gelie hebben verworpen, zich zoo gemakkelijk gewonnen gaven aan den Koran, terwijl de Aiiërs, die het Evangelie met warme geestdrift aanvaardden, gedurende eeuwen hun bloed er voor over hadden om bevrijd te blijven van den godsdienst der Muzelmannen. Zegt deze wonderbare verdeeliug, volkomen als ze overeenstemt met die der twee rassen, niet meer dan alle redeneeringen Maar, zoo werpt men tegen, wat betreft de af keer der Arische volkeren van den Islam, merke men op dat het Arische volk der Perzen de meest fanatieke der Mahomedaansche secten is en dat de Islam meer dan zestig millioen belijders telt onder de Arische Indiërs. Deze beweringen zijn niet onbetwistbaar. In het beperkte gebied van Perzië wonen veel christenen, veel Toeraneezen, veel Semie ten. En van de bevolking van Indië, uiterst gemêleerd als deze is, zegt Marius Fontanes in zijn prachtig boek over de Rig-veda, dat reeds ten tijde der Arische verhuizingen in dit land volkeren woonden van geel ras, waarmee ze onophoudelijk in oorlog waren. Deze waar schijnlijk werden gemakkelijk tot den Islam bekeerd, zoowel als de Maleiërs en de Turko- mannea en zooals thans nog de Afrikaansche negers, overal waar Arabië hen aanraakt, ter wijl de christen-zendelingen vorderingen ma ken welke belachelijk zijn. Maar nooit, nooit heeft het in Europa veld gewonnen en er de Ariërs kunnen overhalen. van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vei neme a bij den uitgever. J vloeien uit de bijbelvertaling van M. Ledrain van groot gewicht. Zij machtigen ons tot de gevolgtrekking, dat Jezus het tegenovergestelde is van een Semiet. Het geheele leven van Je zus was een onophoudelijk protesteeren tegen de Joodsche neigingen van zijn tijd, en juist ten gevolge van deze prediking werd hij als revolutionair behandeld en als een gemeen anar- chist ter dood gebracht. Het menschelijk in stinct stelt Jezus dan ook voor als Arisch ty- i pe met blonden baard, kastanjebruine haren, I blauwe oogen en ovaal aangezicht. Wel is waar zijn de christelijke leeringen voor een groot deel gebaseerd op de legenden van ’t Oude Testament en ontleenon de toe spraken en de psalmen meestal daaraan de stof'. Maar boven dit verschijnsel staan de rede neeringen steunend op de karakters en het ver schil der rassen. Onderzoekt men of het Nieu we Testament een vervolg is op het Oude en of niet de Koran veeleer de voortzetting er van is, zoo kan men uit den ouden Bijbel passages aanhalen welke er op wijzen, dat ze niet ge heel vreemd bleef van de meer edelmoedige, verheven gevoelens waarmee de Ariërs bedeeld zijn. „Waar dan“ heeft men gezegd, wordt voor ’t eerst het monotheïsme in volle zuiverheid uitgesproken Waar wordt gesproken van een godheid, geestelijk, ondeelbaar, schepper van het heelal, die in zich alle volmaakte hoedanig heden vereenigt? Vanwaar de wet der Tien Geboden? Wie heeft het eerst de wetten on derwezen van genade, liefde, broederschap je gens den naaste, van eerbied voor de vrouw en het huisgezin, en wie heeft de goedheid jegens allen, zelfs jegens de dieren, voorgeschreven Men ontmoet ongetwijfeld in den Bijbel edel moedige uitspraken. Maar in vergelijk met den omvang van dit werk zijn ze zeldzaam. Ook vindt men ze bijna alleen in de geschrif ten der profeten, die groote revolutionaire voor- loopers van den Christus, die, aanhoudend in strijd met den geest der Hebreërs, waarschijn lijk zelven ook Ariërs waren. Maar in plaats van met deze kleine opvattingen het vraagstuk op te lossen, dient men den overheerschenden indruk er van te nemen, onweerstaanbaar als deze u laat. Eenige fraaie zinnen geven niet het beeld der zeden van een ras. Deze zeden kan men in hun geboortestaat bestudeeren bij een afge sloten als de Mooren van Marokko. Bij de Semieten is een klaarblijkelijke vermenging van Arabische en Israëlitische karaktertrekken. Het joodsche element alleen doet ons zien hoe de verschrikkelijkste woeker de broederschap kan omsluiteu men ziet er den eerbied voor de vrouw en de huwelijken van kleine meisjes, van af zesjarigen leeftijd, zonder nog te spre ken van de polygamie. Een rabyn van Fez heeft drie vrouwen. Gastvrijheid bewijst men slechts als een equi valent van geld. En wat het monotheïsme aangaat, dat tengevolge van een zonderling Vooroordeel als een bewijs van meerderheid j Bij koninklijk besluit is tot vertegenwoordi ger der Nederlandsche regeering op het XX lTTe taal- en letterkundig congres te Antwerpen be noemd prof. dr. Jan ten Brink te Leiden. Er is Vrijdag te Amsterdam een vergaderin0- gehouden van het hoofdbestuur van deu Boud Onderwijzers over het voorgestelde ontslag den onderwijzer M. den Hartog. De heer J. van Loenen Martinet heeft daar het voor en tegen uiteengezet. Hij achtte de straf door B. en W. voorgestel® veel te zwaar, maar meende dat de heer Den Hartog een andere verklaring behoorde af te leggen dan door hem is geschied jegens de hh. Baert en Van Boor- ne. Hij heeft thans eenvoudig te kennen gege ven dat hij hen onrecht heeft aangedaan omdat B. en W. hen tot afnemen van het examen gelast hadden. Dit is niet voldoende. Onder alle omstandigheden was de daad van Den Har tog ongerechtvaardigd. Hij wilde dat men in deze zijn pressie op den heer Den Hartog zou uitoefenen. De vergadering eindigde met een motie waar in adhaesie wordt betuigd aan het adres van den Bond aan den Raad gericht waarin de straf veel te zwaar wordt genoemd. De Amsterdammer (het Weekblad) geeft een tweetal „parlementaire portretten" en wel van de hh. Mees en Van Basten Batenburg. Voor zichtigheidshalve schrijft zij er boven karika turen. 29 J U Ij I. I, K2 45 r- 59 7 20 L e I. 52 5 12 IS 24 33 3’ 2^ E. l- I 5* !5* ;0*

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1