tiffin Hl BET 1MWSSHHT SBL w w J J W> i 1MWHH1DIBOE ■k 0Dfc 8. eo ,iet de„omc int//Xa'X± Nu, 62. E K N~E N-V IJF T I G 1896. BIJBEL EN KORAN. nF Z A T E K o -A. o 1 ^UG-USTUS. m, het grondgebied der stad dendom. Het verhaal dat God hem in ’t bijzonder tot or- 25 30. III. jna ter* it. Cd. FT. N. 50 >0. )0, ur ur ur A '0, k. 1 a- Q, 50 a h te houden aan n FF' Nr -van i *wee onder het t.o „cv w Antiochië, v'. Uit de andere deur vertrekken I derwyzers door een v-;a-'--- - en houden. 1 M Deze Abonnementsprijs voor C en stukken, uitgave of redactie naar Derbé, altijd in gezelschap Ze toefden er langen tijd en Deze twee kerken, van waren de twee eerste die 1 apostel de meest beschamende straffen, dan acht, wordt door den Aria- a I weer eischten ze van de autoriteiten zijn ver- genomen. VerZet I banning of geeseling. Dan begon de apostel i Het succes maakf» d« in hun Oud Testament aan T.nn’ïnt V'°lgellngen' Eeniêe der aanzienlijkste da- christendom totaal fiasco gemaakt heeft. Nog I tn hun echtXoteJÏ" 1 o eehtgenooten te spreken over de uit niet aan toehevoegd „Arische* volken? De bevolking van Antiochië was gunstig ge stemd voor Paulus velen bekeerden zich en waren van den aanvang volmaakte christenen, ge- Hetzelfde zou men zien te Philippi, te Alexan dria, Tioras en in ’t algemeen in alle Romein- Ranan constateert het. Het groot aantal bekeerlingen bewijst de aantrek kelijkheid der gezuiverde leer voor deze goed- en godsdienstige bevolking en wijst op haar geheime overeenstemming met de tra- -1 van Veda. Wat de jood afwijst en ver BEKEND M A K I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter voldoening aan art. 8 der wet van 2 Juni 1875 (Staatsblad no. 9o) ter openbare kennis, dat aan GERRIT van der MEULEN, Tabaksfabrikant, wonende te Sneek, en zijue rechtverkrijgenden, ver-un- ning is verleend tot het plaatsen van een Eest en een Gasmotor, in het perceel kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie B no. 2053 staande aan het Scharn, Wijk 9 no 86 Sneek den 30 Juli 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. B I N N E N L AND. Bj de regeering schijnt het voornemen te bestaan nadere regelingen te treffen betreffende de bezoldigingen der onderwijzers aan de open bare lagere scholen. Men mag dit opmaken uit de aan Ged. Sta ten der onderscheiden provinciën gedane aan schrijving van den Minister van Binnenlandsche Zaken, houdende verzoek om opgaaf niet alleen van het getal der openbare onderwijzers die andere ambten of bedieningen bekleeden, doch ook om opgaaf te doen van de namen dier on derwijzers en welke ambten of bedieningen deze bekleeden. 6 vertoon- aardige van c vroegen ze voor den dities het vraagstuk is dus vol- De dichter bij beschouwende, bevestiging der stel- By gelegenheid van het 23e Nederlandsch 9Q *ocn 1,etterkuudiS congres, dat dit jaar van Zö—2b Aug. te Antwerpen wordt gehouden zal een tentoonstelling worden ingericht van werken, uitsluitend over Nederlandsche taal- en letterkunde. Het ligt in de bedoeling, van die inzending een catalogus samen te stellen en deze den heeren congresleden aan te bieden. Het voorgestelde ontslag van den onderwij- i n Hartog te Amsterdam geeft het week blad oe Amsterdammer aanleiding tot een gees tige plaat: „Het uitgaan der school in de toekomst leest men er boven. De jongens verlaten op volkomen ordelijke wijze twee aan k-x 00g van ,t hoofd het sehoolge_ i de on- een vijftal agenten in ’t oog ge- „Net als de jongens heeren ordelijk op straatklinkt het uit de mond van een der agenten. Van verschillende zijden wordt den heer Den elangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. een voortzetting is, naar de tijdsomstandighe den gewijzigd. Al wat geleefd heeft bij het I Oude Testament, verwerpt met kracht het nieu we, alle veda-geloovigen gaan successievelijk tot de leer van Jezus, haar aspiratie, behoeften en ideaal over. iu botsing met de joodsche christenen des te ernstiger naarmate hij dichter komt bij Jeru- zalern. Zijn optreden was apostel wachtte den Zaterdag af en begaf ïich dan naar f de, dat men een ontwikkelden, vromen vreem deling uitnoodigde eenige woorden tot het volk te spreken. Hiervan maakte de apostel g- huik om de christelijke leer uiteen te zetten, i Evenzoo had Jezus gehandeld. 9che kojoniën> De algemeene indruk was eerst die van ver- l wondering. Eerst later kwam de tegenstand, zoodra er bekeerlingen kwamen. Dan den de hoofden der Synagogen de kracht hun verzet. Nu eens schrijft: b J „Eer de raad van Amsterdam stemt, moet hij de“, he®r Een Hartog weten of deze in drift heeft gehandeld en dus tot een meer al gemeene leedbetuiging bereid is, dan wel of het - uitschelden van examinatoren in den tram hem I voorkomt een geoorloofd bestanddeel te zijn van l de oppositie tegen het rang-examen, d. w. z. -„H^x.üailugejJ i tegen de uitvoering eener verordening. Ware dat der Ariërs, hetwelk naar het verleden be-’ i de in?tr,uctie met nleer tact en humaniteit ge- -• voerd, dit ware wellicht reeds vroeger geble ken. genomen. Het succes i - Vi. dit boeten ren PmIm t, I «4 w erlezen wam ons wenschelijk voor, en wat Iu hun Oud Testament, aan hun lot over/ mes van Anti v u daarin trof, waren de vele feiten de ten Voegen we er dadelijk bij,“dat“het joodTche Al’“ië hadden het jodendom - i christendom totaal fiasco gemaakt heeft. Nog i <ren hun echto-onnAtön’ i wanneer men de uitge- i enkele sporen zijn er van te vinden daar do I htgenooten tc opiCi.,;u OVer ue uit- M - - de- I leden he. ten I n" ,d“ Mi M«i. den zen beroemden apostel heeft -- J- - - c1u‘uuolu, «teling van Paulus met wier basis van operatie Jeruzalem is en welke Jacobus, den vermeenden broeder van Jezus, wijl de leer tot aanvoerder hadden. Hun leer van Heiland is misvormd naar de leest van den gods- i N lenst der Hebreets, welke de opvolging der komen g et en de besnijdenis houdt voor een funda- j gebeurtenissen menteele ceremonie, terwijl Paulus zich aan i J- geen van beiden bijzonder veel gelegen liet lig- i ling inhoudt. .,°“S br‘k “j» I «teert, er nooit e’edaeht predicaties slechts de voorschriften van f Christus liet doorvloeien. „Gij zijt, zoo r len der besnijdenis, ik ben de apostel van de voorhuid.” Als door zijn instinct gedreven ging Paulus, terwijl de Kerk van Jeruzalem haar bekeerlingen vooral zocht onder de Se mitische stammen van het Oosten en Zuiden rechtstreeks naar bet Noorden en Westen, waar hij de uitgestrekte Arische bevolking vond die sinds eeuwen uit Azië naar Europa trok. Het lot bevestigde zijn voorspellende opvatting, daar hij bij zijn vierde reis als gevangene na zijn vervolging door de joodsche christenen ge bracht werd naar Rome. Telkens verder kwam hij aldus in de Arische bevolkingeerst ging bj tot Antiochië, daarna tot Philippi, Thessato- mca, Athene, Corinthe en eindelijk tot Rome. Paulus heeft dan ook in de geschiedenis den naam gekregen van Apostel der heidenen d.w.z. van de Ariërs. el richt hij, als Hebreër zoo niet van afkomst, althans door geboorte en opvoeding, telkens wanneer hij de steden uit zijn reisbe schrijvingen bezoekt zich allereerst tot het Jo dendom en preekt hij in de Synagogen. Maar meestal leidde dit tot ernstige conflicten en de j bekeeriugen zijn het talrijkst onder het hei- D i dit oogenblik af werd Paulus dagelijks van Renan bepaalt zich hoofd- «akelijk tot deze twisten. Overal komt Paulus dat de prediking onder de eersten meer vrucht en j 2 overal hetzelfdeI apostel der volken had verkoren. Waarom J af en begaf de Synagoge. Het gebruik wii- oogpunt de boeken van F ons wenschelijk voor, en wat bewijze onzer stelling daarin voorkomen. In ’t oogvallend is, v;." werkte levensschets leest welke Renan 1 w—^e^cvciiy de wor* de joodsche christenen, van Jahveh, hun oud Elohim. van den vermeenden broeder Hun leer van COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. - -betreffende, franco Alle brieven in te zenden. gemeenteraad van I werd gebannen. Volgens apostolisch gebruik vertrok hij na het stof van zijn voeten te heb ben geschud. Hij begaf zich naar Sconium, met zijn leer ling Barnabas. De beweging tegen de predikers sloeg van Antiochië naar hier over. De ortho doxe joden zochten de heidenbovolking tegen I de missionarissen op 'te zetten. De stad was in twee partijen verdeeld. Er kwam oproer en men scheen de apostelen te willen steenigen.’ Zij vluchtten en kwamen te Lystrie. Hier waren slechts weinig joden en was het aan de apostelen mogelijk rustig te arbeiden. Typisch is deze overweging van Renan. Pau lus is alleen veilig onder de heidenen. Elders wordt hij vervolgd. In minder heldhaftige daden hervat hij het smartelijk bestaan van Jezus onder hen die hem gekruisigd hebben. Paulus bekeerde te Lystrie Loïs en Eunice, de laatste Thimoteus’ moeder. Hun gezin was het middelpunt en de school der meest verheven vroomheid. Het gerucht dezer bekeering ver spreidde zich naar Sconium en Antiochië, waar het den toorn der joden opwekte. Verspieders werden naar Lystrie gezonden om er een op roer te verwekken. Paulus werd door de dwee- pers gegrepen, buiten de stad gesleept, met steenworpen overstelpt en voor dood liet men hem liggen. Hij vluchtte vnn Barnabas, wonnen er veel zielen. Lystrie en Derbé, 1 bijna geheel uit heidenen bestonden. En Renan, wien steeds de sleutel van het raadsel ontsnapt, na lang over een en ander te hebben uitgeweid, zegt„Men begrijpe welk onderscheid er moest zijn tusschen deze kerken en die van Palestina, gevormd in het hart het joodsche volk, of zelfs die van gevormd te midden van een joodschen geest c“ 1 van een bijna joodsch geworden maatschappij.® j Hier waren t geheel nieuwe menschen, goe- I de, zeer godsdienstige provinciebewoners. Was j wurm; uen neer Den het met eenvoudig omdat Paulus uit de Semi- Harto£ onder het oog gebracht dat, zijn excuus tische wateren overging in de Arische stroo- i aa“ de d°0Lr bem b?ieedigde hoofden geen ex- ming en reeds door deu groeien golfstroonl was den^eer’V’t 7“ '’°r<“ biS" meegesleept die hom in de Enropeesobe ge- sfhrjj?” P' L' T*k H» westen brengen zou? Toch heeft Renan er iets van gevoeld toen hij zeide „het was de uitne mende geschiktheid tot het aannemen van het Evangelie van sommige rassen die aan den mythologischen eeredienst waren verbonden.” i Inderdaad was ’t maar één enkel ras, altijd hetzelfde, in zijn onderscheidene openbaringen, hoorde tot de Rig-veda, waarvan hetEvangelïe om zich den ouden Semitischen godsdienst - Het meeren- fer. Semieten aanvaardde den Koran, ter- van I^aulus daarentegen veld won den in de Arische kringen. De oplossing van i geweest zooals de stelling luidt. -1 om ze in den verband te brengen met het verschil der ras- I sen- Zelfs schrijft hij een en ander toe aan placht hij te zeggen, de aposte- Jacobus b. v. en gelooft hij dat zijn invloed oorzaak was van de scheiding der twee gods diensten naar de rassen en de verwerping door Paulus, in Jezus’ naam, van de voorschriften en ritu^liën der Wet, zooals de joodsche bijbel ze heeft verheerlijkt. 25ijn eerste reis gold Antiochië. Hij vond er veel joden die, van Jeruzalem ver verwijderd in goede verstandhouding leefden met de hei denen. Deze kwamen in de synagoge en de gemengde huwelijken waren niet zeldzaam. Toen Paulus den tweeden keer op Zaterdag optrad, stroomde de menigte dan ook naar de synagoge. Dit verdroot de orthodox-joodsche partij ze had berouw over haar verdraagzaam heid de samenstroomende menigte ergerde de notabelen en er ontstond een woordenwisseling waarin beleedigingen gemengd werden. Pau lus kon niet spreken hij protesteerde, trok zich terug en gaf de merkwaardige verklaring waarin bij tegelijk zijn afscheid van de joden en zijn apostelschap onder de heidenen uit- sprak Wij moesten u het woord Gods ver kondigen. Maar daar gij niet gewild hebt, zul- I len we ons tot de heidenen wenden. En hier bij maakt Renan de besliste opmerking van ;s meer bevestigd in de overtuigiug, dat de toekomst was aan de heidenen en niet aan de joden zou dragen ind jr rara GKU.3 »Mta 7 20 io 15 15 CAN 5’ a* 0’ 52 5 12 18 24 33 ;8« sj-y- - s I I ■■w '.T v avuucvu us ucoiiaiu upmtJrKIDg i van i zien we, dat elk hater een Vreemd genoeg heeft Renan, die

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1