tiffin Hl BET 1MWSSHHT SBL
w
w
J J
W> i 1MWHH1DIBOE
■k
0Dfc 8. eo ,iet de„omc int//Xa'X±
Nu, 62.
E K N~E N-V IJF T I G
1896.
BIJBEL EN KORAN.
nF
Z A T E K o -A. o
1 ^UG-USTUS.
m,
het grondgebied der stad
dendom.
Het verhaal
dat God hem in ’t bijzonder tot
or-
25
30.
III.
jna
ter*
it.
Cd.
FT.
N.
50
>0.
)0,
ur
ur
ur
A
'0,
k.
1
a-
Q,
50
a
h
te houden aan
n
FF'
Nr
-van i *wee onder het t.o „cv w
Antiochië, v'. Uit de andere deur vertrekken
I derwyzers door een v-;a-'--- -
en houden.
1
M
Deze
Abonnementsprijs voor C
en stukken, uitgave of redactie
naar Derbé, altijd in gezelschap
Ze toefden er langen tijd en
Deze twee kerken, van
waren de twee eerste die
1 apostel de meest beschamende straffen, dan acht, wordt door den Aria- a
I weer eischten ze van de autoriteiten zijn ver- genomen. VerZet
I banning of geeseling. Dan begon de apostel i Het succes maakf» d«
in hun Oud Testament aan T.nn’ïnt V'°lgellngen' Eeniêe der aanzienlijkste da-
christendom totaal fiasco gemaakt heeft. Nog I tn hun echtXoteJÏ"
1 o eehtgenooten te spreken over de uit
niet aan toehevoegd „Arische* volken?
De bevolking van Antiochië was gunstig ge
stemd voor Paulus velen bekeerden zich en
waren van den aanvang volmaakte christenen,
ge- Hetzelfde zou men zien te Philippi, te Alexan
dria, Tioras en in ’t algemeen in alle Romein-
Ranan constateert het. Het
groot aantal bekeerlingen bewijst de aantrek
kelijkheid der gezuiverde leer voor deze goed-
en godsdienstige bevolking en wijst
op haar geheime overeenstemming met de tra-
-1 van Veda. Wat de jood afwijst en ver
BEKEND M A K I N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter voldoening aan
art. 8 der wet van 2 Juni 1875 (Staatsblad
no. 9o) ter openbare kennis, dat aan GERRIT
van der MEULEN, Tabaksfabrikant, wonende
te Sneek, en zijue rechtverkrijgenden, ver-un-
ning is verleend tot het plaatsen van een Eest
en een Gasmotor, in het perceel kadastraal
bekend gemeente Sneek, Sectie B no. 2053
staande aan het Scharn, Wijk 9 no 86
Sneek den 30 Juli 1896.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
B I N N E N L AND.
Bj de regeering schijnt het voornemen te
bestaan nadere regelingen te treffen betreffende
de bezoldigingen der onderwijzers aan de open
bare lagere scholen.
Men mag dit opmaken uit de aan Ged. Sta
ten der onderscheiden provinciën gedane aan
schrijving van den Minister van Binnenlandsche
Zaken, houdende verzoek om opgaaf niet alleen
van het getal der openbare onderwijzers die
andere ambten of bedieningen bekleeden, doch
ook om opgaaf te doen van de namen dier on
derwijzers en welke ambten of bedieningen
deze bekleeden. 6
vertoon- aardige
van c
vroegen ze voor den dities
het vraagstuk is dus vol-
De
dichter bij beschouwende,
bevestiging der stel-
By gelegenheid van het 23e Nederlandsch
9Q *ocn 1,etterkuudiS congres, dat dit jaar van
Zö—2b Aug. te Antwerpen wordt gehouden
zal een tentoonstelling worden ingericht van
werken, uitsluitend over Nederlandsche taal- en
letterkunde.
Het ligt in de bedoeling, van die inzending
een catalogus samen te stellen en deze den
heeren congresleden aan te bieden.
Het voorgestelde ontslag van den onderwij-
i n Hartog te Amsterdam geeft het week
blad oe Amsterdammer aanleiding tot een gees
tige plaat: „Het uitgaan der school in de
toekomst leest men er boven. De jongens
verlaten op volkomen ordelijke wijze twee aan
k-x 00g van ,t hoofd het sehoolge_
i de on-
een vijftal agenten in ’t oog ge-
„Net als de jongens heeren ordelijk
op straatklinkt het uit de mond van een
der agenten.
Van verschillende zijden wordt den heer Den
elangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
een voortzetting is, naar de tijdsomstandighe
den gewijzigd. Al wat geleefd heeft bij het
I Oude Testament, verwerpt met kracht het nieu
we, alle veda-geloovigen gaan successievelijk
tot de leer van Jezus, haar aspiratie, behoeften
en ideaal over.
iu botsing met de joodsche christenen des te
ernstiger naarmate hij dichter komt bij Jeru-
zalern. Zijn optreden was
apostel wachtte den Zaterdag af en begaf
ïich dan naar f
de, dat men een ontwikkelden, vromen vreem
deling uitnoodigde eenige woorden tot het volk
te spreken. Hiervan maakte de apostel g-
huik om de christelijke leer uiteen te zetten, i
Evenzoo had Jezus gehandeld. 9che kojoniën>
De algemeene indruk was eerst die van ver- l
wondering. Eerst later kwam de tegenstand,
zoodra er bekeerlingen kwamen. Dan
den de hoofden der Synagogen de kracht
hun verzet. Nu eens
schrijft: b J
„Eer de raad van Amsterdam stemt, moet hij
de“, he®r Een Hartog weten of deze in
drift heeft gehandeld en dus tot een meer al
gemeene leedbetuiging bereid is, dan wel of het
- uitschelden van examinatoren in den tram hem
I voorkomt een geoorloofd bestanddeel te zijn van
l de oppositie tegen het rang-examen, d. w. z.
-„H^x.üailugejJ i tegen de uitvoering eener verordening. Ware
dat der Ariërs, hetwelk naar het verleden be-’ i de in?tr,uctie met nleer tact en humaniteit ge-
-• voerd, dit ware wellicht reeds vroeger geble
ken.
genomen.
Het succes i -
Vi. dit boeten ren PmIm t, I «4 w
erlezen wam ons wenschelijk voor, en wat Iu hun Oud Testament, aan hun lot over/ mes van Anti v u
daarin trof, waren de vele feiten de ten Voegen we er dadelijk bij,“dat“het joodTche Al’“ië hadden het jodendom
- i christendom totaal fiasco gemaakt heeft. Nog i <ren hun echto-onnAtön’ i
wanneer men de uitge- i enkele sporen zijn er van te vinden daar do I htgenooten tc opiCi.,;u OVer ue uit-
M - - de- I leden he. ten I n" ,d“ Mi M«i. den
zen beroemden apostel heeft -- J- - - c1u‘uuolu,
«teling van Paulus met
wier basis van operatie Jeruzalem is en welke
Jacobus, den vermeenden broeder van Jezus, wijl de leer
tot aanvoerder hadden. Hun leer van
Heiland is misvormd naar de leest van den gods- i N
lenst der Hebreets, welke de opvolging der komen g
et en de besnijdenis houdt voor een funda- j gebeurtenissen
menteele ceremonie, terwijl Paulus zich aan i J-
geen van beiden bijzonder veel gelegen liet lig- i ling inhoudt.
.,°“S br‘k “j» I «teert, er nooit e’edaeht
predicaties slechts de voorschriften van f
Christus liet doorvloeien.
„Gij zijt, zoo r
len der besnijdenis, ik ben de apostel van de
voorhuid.” Als door zijn instinct gedreven
ging Paulus, terwijl de Kerk van Jeruzalem
haar bekeerlingen vooral zocht onder de Se
mitische stammen van het Oosten en Zuiden
rechtstreeks naar bet Noorden en Westen, waar
hij de uitgestrekte Arische bevolking vond die
sinds eeuwen uit Azië naar Europa trok. Het
lot bevestigde zijn voorspellende opvatting,
daar hij bij zijn vierde reis als gevangene na
zijn vervolging door de joodsche christenen ge
bracht werd naar Rome. Telkens verder kwam
hij aldus in de Arische bevolkingeerst ging
bj tot Antiochië, daarna tot Philippi, Thessato-
mca, Athene, Corinthe en eindelijk tot Rome.
Paulus heeft dan ook in de geschiedenis den
naam gekregen van Apostel der heidenen d.w.z.
van de Ariërs.
el richt hij, als Hebreër zoo niet van
afkomst, althans door geboorte en opvoeding,
telkens wanneer hij de steden uit zijn reisbe
schrijvingen bezoekt zich allereerst tot het Jo
dendom en preekt hij in de Synagogen. Maar
meestal leidde dit tot ernstige conflicten en de j
bekeeriugen zijn het talrijkst onder het hei-
D i dit oogenblik af werd Paulus dagelijks
van Renan bepaalt zich hoofd-
«akelijk tot deze twisten. Overal komt Paulus
dat de prediking onder de eersten meer vrucht
en j 2
overal hetzelfdeI apostel der volken had verkoren. Waarom
J af en begaf
de Synagoge. Het gebruik wii-
oogpunt de boeken van F
ons wenschelijk voor, en wat
bewijze onzer stelling daarin voorkomen.
In ’t oogvallend is, v;."
werkte levensschets leest welke Renan 1
w—^e^cvciiy de wor*
de joodsche christenen, van Jahveh, hun oud Elohim.
van
den vermeenden broeder
Hun leer
van
COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25.
- -betreffende, franco
Alle brieven
in te zenden.
gemeenteraad van I
werd gebannen. Volgens apostolisch gebruik
vertrok hij na het stof van zijn voeten te heb
ben geschud.
Hij begaf zich naar Sconium, met zijn leer
ling Barnabas. De beweging tegen de predikers
sloeg van Antiochië naar hier over. De ortho
doxe joden zochten de heidenbovolking tegen
I de missionarissen op 'te zetten. De stad was
in twee partijen verdeeld. Er kwam oproer
en men scheen de apostelen te willen steenigen.’
Zij vluchtten en kwamen te Lystrie. Hier
waren slechts weinig joden en was het aan de
apostelen mogelijk rustig te arbeiden.
Typisch is deze overweging van Renan. Pau
lus is alleen veilig onder de heidenen. Elders
wordt hij vervolgd. In minder heldhaftige
daden hervat hij het smartelijk bestaan van
Jezus onder hen die hem gekruisigd hebben.
Paulus bekeerde te Lystrie Loïs en Eunice,
de laatste Thimoteus’ moeder. Hun gezin was
het middelpunt en de school der meest verheven
vroomheid. Het gerucht dezer bekeering ver
spreidde zich naar Sconium en Antiochië, waar
het den toorn der joden opwekte. Verspieders
werden naar Lystrie gezonden om er een op
roer te verwekken. Paulus werd door de dwee-
pers gegrepen, buiten de stad gesleept, met
steenworpen overstelpt en voor dood liet men
hem liggen.
Hij vluchtte
vnn Barnabas,
wonnen er veel zielen.
Lystrie en Derbé, 1
bijna geheel uit heidenen bestonden.
En Renan, wien steeds de sleutel van het
raadsel ontsnapt, na lang over een en ander te
hebben uitgeweid, zegt„Men begrijpe welk
onderscheid er moest zijn tusschen deze kerken
en die van Palestina, gevormd in het hart
het joodsche volk, of zelfs die van
gevormd te midden van een joodschen geest c“ 1
van een bijna joodsch geworden maatschappij.® j
Hier waren t geheel nieuwe menschen, goe- I
de, zeer godsdienstige provinciebewoners. Was j wurm; uen neer Den
het met eenvoudig omdat Paulus uit de Semi- Harto£ onder het oog gebracht dat, zijn excuus
tische wateren overging in de Arische stroo- i aa“ de d°0Lr bem b?ieedigde hoofden geen ex-
ming en reeds door deu groeien golfstroonl was den^eer’V’t 7“ '’°r<“ biS"
meegesleept die hom in de Enropeesobe ge- sfhrjj?” P' L' T*k H»
westen brengen zou? Toch heeft Renan er iets
van gevoeld toen hij zeide „het was de uitne
mende geschiktheid tot het aannemen van het
Evangelie van sommige rassen die aan den
mythologischen eeredienst waren verbonden.” i
Inderdaad was ’t maar één enkel ras, altijd
hetzelfde, in zijn onderscheidene openbaringen,
hoorde tot de Rig-veda, waarvan hetEvangelïe
om zich
den ouden Semitischen godsdienst
- Het meeren-
fer. Semieten aanvaardde den Koran, ter-
van I^aulus daarentegen veld won
den in de Arische kringen.
De oplossing van
i geweest zooals de stelling luidt.
-1 om ze in
den verband te brengen met het verschil der ras-
I sen- Zelfs schrijft hij een en ander toe aan
placht hij te zeggen, de aposte- Jacobus b. v. en gelooft hij dat zijn invloed
oorzaak was van de scheiding der twee gods
diensten naar de rassen en de verwerping door
Paulus, in Jezus’ naam, van de voorschriften
en ritu^liën der Wet, zooals de joodsche bijbel
ze heeft verheerlijkt.
25ijn eerste reis gold Antiochië. Hij vond er
veel joden die, van Jeruzalem ver verwijderd
in goede verstandhouding leefden met de hei
denen. Deze kwamen in de synagoge en de
gemengde huwelijken waren niet zeldzaam.
Toen Paulus den tweeden keer op Zaterdag
optrad, stroomde de menigte dan ook naar de
synagoge. Dit verdroot de orthodox-joodsche
partij ze had berouw over haar verdraagzaam
heid de samenstroomende menigte ergerde de
notabelen en er ontstond een woordenwisseling
waarin beleedigingen gemengd werden. Pau
lus kon niet spreken hij protesteerde, trok
zich terug en gaf de merkwaardige verklaring
waarin bij tegelijk zijn afscheid van de joden
en zijn apostelschap onder de heidenen uit-
sprak Wij moesten u het woord Gods ver
kondigen. Maar daar gij niet gewild hebt, zul-
I len we ons tot de heidenen wenden. En hier
bij maakt Renan de besliste opmerking van
;s meer
bevestigd in de overtuigiug, dat de toekomst
was aan de heidenen en niet aan de joden
zou dragen
ind
jr
rara
GKU.3
»Mta
7
20
io
15
15
CAN
5’
a*
0’
52
5
12
18
24
33
;8«
sj-y- -
s
I I
■■w
'.T
v avuucvu us ucoiiaiu upmtJrKIDg
i van
i zien we, dat elk hater een
Vreemd genoeg heeft Renan, die