,n a.
No. 63
EE N-E N-V IJ F T I G 8 T E J A
1896
BIJBEL EN KORAN.
JAARMARKT of KERMIS
alhier dit jaar begint op Vrijdag den 14en Au-
gustus, des morgens acht uur, om te eindigen
op Vrijdag den 21sten A ugustus d. a. v., des
morgens acht uur, en dat vóór den 23sten dier
maand alle kramen, diaschen, tenten enz. zul*
len moeten zijn afgebroken en weggeruimd.
Opkomst onder de Wapenen.
lem
5 U OU STUS.
ire)
-dat
sym-
Moloch, ala belachelijk en onteerend. De i Pharizeërs hield
opgaan in een dienst van wassching, pagandist
de fabelleer tot den heid betoonenmen kon er de Wet
Alle brieven
in te zenden.
heen dezelfde. Zij beschuldigden daarom Pau-
van ontrouw en vijandschap
0,
a
'54
oor
10U
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek maken bekend, dat de
Tevena wordt herinnerd aan art. 12 der Al-
gemeene Politie-Verordening, waarbij is be
paald dat niemand eene tent, kraam, tafel of
iets dergelijks op den voor den openbaren dienst
bestemden grond mag opslaan of daarop uit-
i overeen.
ze.
Energiek treden Paulus en Barnabas hierte
gen te veldeveel en lang wordt geredetwist,
tot ze besluiten naar Jeruzalem te gaan om
en de ouderlingen te
Deze CO ÜRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franca
ren blik op tegenstand. En een 1
Renan, dat de Europeesche volkeren den
mietischen godsdienst, met zijn ritueele
evenzeer als de Mahomedaansche nooit zouden
aangenomen hebben, waarvan
waren als door een muur.
De vraag was of de christelijke godsdienst,
zooals de joodsche was en de Mahomedaansche het
werd, zou
reiniging en onderscheiding tusschen de reine en
onreine dingen, dan wel of hij zijn zou
sche geest, die zich met bijzonderheden niet op
houdt toch is het redelijker de verklaring te
zoeken in de pogingen van zijn Arisch instinct
om langzamerhand alle banden los te maken
met instellingen strijdig met zijn natuur.
Bij zijn dood was de verwarring algemeen.
Zijn apostelen, aan zichzelven overgelaten, kee-
ren terug tot de joodsche vroomheid. De Pha-
riseërs, eens het mikpunt van de fijne spotter
nijen van Jezus, verzoenden zich bijna met de
apostelen. Voor deze bekrompen geesten
kon het anders was voortaan een der voor
waarden om christen te zijn, de besnijdenis.
Maar zoodra de christenfamilie grooter wordt,
vindt het niéuwe geloof bij de niet-Israelietische
lieden het meest ingang. Hen te verplichten
zich te laten besnijden ware onmogelijk, want
zij beschouwden deze zonderlinge operatie, de
er niet te hebben. P
was die van een vrouw, heidensch van afkomst,
alsof het toeval wilde dat hierin het ey~
bool zou liggen van den intocht van het chris
tendom in Europa. Anderen stichtten een klei
ne Grieksche kerk. Te Thessalonika werden
eenige joden tot bekeering gebracht, maar tal
rijk waren de bekeeringen onder de Grieken
„die God vreesden.” Uit hen kwamen de ijve
rige aanhangers voort van het nieuwe geloof.
Weer herhaalt zich de geschiedenis van voor
heen. De joden, ontevreden, verwekken on
lusten. Een bende van leegloopers en vaga-
bonden werd gehuurd, om bij dag of nacht
groot rumoer te maken voor wie hen betaalde.
Zoo werd Paulus in zijn woning belegerd en
gedwongen tot vluchten uit Berea. De kwel
lingen der joden echter, hoezeer ook voortduren
de tegen de nieuwe kerk, versterkte haar grond
vesten.
ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
nooit duidelijk uitgesproken of hij al dan niet
jood wilde blijven. Nu eens heet het dat hij
de wet van Mozes vervult, dan weer haar
dom in Azië en Afrika aan zichzelf bleef over
gelaten, waar ’t zich sinds dien onveranderlijk
heeft gehandhaafd. Men reikte Paulus en Bar
nabas plechtig de hand, erkende hun goddelijk
recht om in de neidensche wereld als apostel
op te treden. De titel „Apostel der heidenen”,
welke Paulus reeds voor zich had aanvaard,
bleef hem toegekend. Verder werd hem goede
reis toe gewensebt.
Paulus ging naar Macedonië te midden van
de onverbasterde Ariërs. Hij kwam te Philip
pi aan. Het jodendom, indien het er werd ge
vonden, beteekende niet veel. Een kerk scheen
men er niet te hebben. De eerste bekeering
fort aan den Hoek van Holland) en 2e peloton
van de 2e compagnie van het korps Torpedis-
ten (plaats van opkomst den Helder) op 20
Augustus 1806
de le en 2e compagnie Hospitaal-Soldaten pp
24 Augustus 1896, en
de Ie, 3e en 5e batterij van het le regiment
Veld-Artillerie op 26 Augustus 1896.
C. De Verlofgangers der lichting 1894, be
hoorende tot
de le, 3e, 5e, 8e, 9e en 10e compagnie van
het 2e<regimeut Vesting-Artiilerie op 11 Augus-
de le compagnie van het korps Pantserfort-
Artillerie op 14 Augustus 1896;
de 3e, Ge, 7e, 8é, 9e en 10e compagnie van
het 4ejegiment Vesting-Artiilerie op 17 Augus--
de 10e compagnie van het le regiment Ves
ting-Artiilerie op 18 Augustus 1896;
de le, 2e, 3e, 4e en 5e compagnie van het
3e regiment Vesting-Artiilerie op 25 Augustus
1896;
de 5e, 6e, 7e en 8e compagnie van het le
regiment Vesting-Artiilerie op 15 September
1896, en
de 4e compagnie van het 2e regiment Ves-
ting-Artillerie op 29 September 1896.
De betrokken Verlofgangers worden herin
nerd aan hunne verplichting, om bij de op
komst onder de wapenen
a. voorzien te zijn van al de voorwerpen van
kleeding en uitrusting, door hen bij vertrek met
groot verlof medegenomen
b. hun verlofpas vóór vertrek naar het korps
te doen afteekenen, en
c. zich een of twee dagen vóór den dag,
waarop zij bij hun korps moeten zijn, ter Se
cretarie der Gemeente te vervoegen tot het be
komen van daggelden en vervoerbewijzen voor
zoover voor de verstrekking daarvan termen
bestaan. Zij, die wegens ziekte niet aan deze
oproeping op den bepaalden tijd kunnen voldoen,
zullen van hunne opkomst in werkelijken dienst
niet voor diligent worden gehouden, maar zijn
verplicht, om
1. van hunne verhindering tijdig ter Secre
tarie der Gemeente te doen blijken door inle
vering van eene geneeskundige verklaring, en
2. om zich terstond na het herstel naar hun
korps te begeven.
Tevens brengt de Burgemeester nog in herin
nering, dat voor deze opkomst geen gebruik
mag worden gemaakt van de vervoerbewijzen,
voorkomende in de zakboekjes, zijnde deze be
stemd om te worden gebruikt bij opkomst met
spoed.
Sneek den 4 Augustus 1896.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
IV.
Het merkwaardige in deze beschouwing is niet,
dat men Joden ziet die hun ouden semietischen
godsdienst willen handhaven en van den nieu- kon
wen godsdienst van Jezus niet willen weten
het bestaat echter hierin dat men
joodsche christenen, die zich vruchteloos inspan- apostelen met hun bekrompen schroomvalligen
geest zich niet tot theorieën van den in den
was naar
een godslastering, te onderstellen
men zonder besnijdenis zalig kon worden.
te gaan, terwijl ze tot den Korandienst van
opzichte gemakkelijk waren
Jezus had zijn godsdienst ver-
vermeden.
j bij het onderwerp der besnijdenis en de
v--- .vuuciuuji: uperatie, ue
laatste transformatie der menschelijke offers I
UUU l -i r i v - r
orthodoxen .echter achtten de besnijdenis onver-
mijdelijk. De bekeerde heidenen werden
De BURGEMEESTER van Sneek,
Gezien de missive van den Heer Commissa
ris der Koningin in Friesland van den 22 Mei
1896, le Afdeeling M/S no. 646 (Prov. blad
no. 36) betreffende opkomst in werkelijken dienst
van Verlofgangers der Nationale Militie, van
de lichtingen 1892, 1893 en 1894;
ROEPT BIJ DEZE OP de in deze gemeen
te gevestigde Verlofgangers van de Militie te
land, behoorende tot de hieronder vermelde
lichtingen en Korpsen, om zich dit jaar op de
hierna aangegeven tijdstippen, uiterlijk ’b na
middags ten 4 ure, bij hun Korps in werkelij
ken dienst te begeven, te weten
A. De Verlofgangers der lichtingen 1892 en
1893, behoorende tot:
het 3e en 6e regiment Infanterie op 15 Augus
tus 1896-,
het le, 2e, 5e, 7e en 8e regiment Infanterie
op 27 Augustus 1896, en
het regiment Grenadiers en Jagers en 4e
regiment Infanterie op 4 September 1896.
B. De Verlofgangers der lichting 1893, be
hoorende tot
de 2e, 4e en 5e batterij van het 2e regiment
Veld-Artillerie, alsmede de le Treincompagnie,
met uitzondering van hen, die in dit jaar van
de Cavalerie daarbij zijn overgeplaatst, op 14
Augustus 1896;
de 3e compagnie Hospitaal-Soldaten op 15
Augustus 1896;
de 2e batterij van het korps Rijdende Artil
lerie op 17 Augustus 1896
de 2e, 4e en 5e batterij van het 3e regiment
Veld-Artillerie, le peloton van de 2e compagnie
van het korps lorpedisten (plaats van opkomst stallingen van goederen hebben, dan
ver- i zich met de apostelen
vangt. Renan ziet in deze spelingen de poëti- verstaan.
Achttien jaren waren sinds den’dood van Je-
j zus vporbijgegaan. De apostelen waren oud
geworden. Veel Galileërs waren verdwenen
en vervangen door Phariseërs, welke bij gebrek
aan den geest en het idealisme van Jezus na
diens dood terugvielen tot een soort van druk
kende semiotische afgoderij. Had Jezus toen
geleefd, hij zou niet genoeg sarcasme bezeten
hebben om hen te bestrijden.
Zoo werd de kerk van Jeruzalem, volgens
Renan, een ongezond oord, waarin het chris
tendom moest omkomen. In deze Semiotische
hoofdstad was het zeer moeilijk op te houden
jood te zijnen daarom werd deze stad door
de zendelingen als woonplaats zooveel mogelijk
De verhouding werd gespannen
s ver
plichting om de Wet op te volgen, barstte de
tweedracht uit in volle kracht. Volgens de
--J men nooit op jood te zijn en
de plichten der joden bleven door alle tijden
met been dezelfde. Zij beschuldigden daarom Pau-
stokslagen uit hun woningen verdreven. Zij i 1U8 in opeubaar van outrouw en vijand8chap
wilden de R et; deie was de oude hebreeuwsche aan de Wet. Paulus begreep dat de bekrom-
pen geesten in talrijke en hartstochtelijke ver
gaderingen altijd de bovenhand hebben zouden
en, wars van al deze twisten, waar hij de een
dracht zocht, zei hij op het einde van een zij
ner samenspaken met de hem eigen overdrij
ving en vuur tot een zijner tegenstanders
„Wij kunnen elkander begrijpen: aan u de
zij gescheiden godsdienst der besnijdenis, aan mij het Evan
gelie der voorhuid.”
Ieder bleef bij zijn overtuiging, en zoo werd
Paulus de apostel der heidenen, de ware pro-
I pagandist van het christendom in de Europee-
i sehe landen, de eenige waarvoor deze gods-
een dienst dienst geschikt was en gepropageerd is. In de
tanden geest, de ideeële eeredienst welke lang- I verwijderde landstreken,
zamerhand het godsdienstig materialisme doodde i niet in
en die bij de natuurlijke evolutie der Arische
bevolking overging van f
godsdienst van Jezus, om zich thans tot een
filosofisch spiritualisme te ontwikkelen.
Het blijkt dat Paulus bij zijn eerste optreden
godsdienst met Arabische wortels. Reeds de I
weinig Semiotische profeten, van de bekeering
der wereld droomende, stuitten om hun ruime- I
rnn htilr n-feit
—j se-'i
wetten
waar de bevolking
dageljjksche gemeenschap was met de
jodeu, kon men zich matig en verdraagzaam-
verwaar-
looren.
j Langs dezen weg ontwikkelt zich het chris-
atendom tot hetgeen ’t nu nog iser werd ge-
ook de besnijdenis voorstond. Thans verwerpt broken tusschen twee rassen, waarbij het joden-
i hij ze als onnut heidenen had hij dadelijk in
de kerk toegelaten hij vormde zoo de kerken
i der heidenen.
Deorthodoxe kerk, die der joodsche christenen
te Jeruzalem, waarvan Jacobus het hoofd was,
van deze feiten niet onkundig blijven. Als
bezoekers van den tempel, in voortdurende aan-
joden ziet, raking met de Pharizeërs, leenden de oude
nen om dien nieuwen godsdienst aan te nemen.
Ondanks alles worden ze door rassenverschil Krond revolutionairen Paulus. Het
verhinderd tot den wezenlijk Arischen eeredienst faun opvatting
over te gaan, terwijl ze tot den Korandienst van ^at-- «ruiucn.
Mahomed te dien opzichte gemakkelijk waren -^e nioest in haar geheel worden vervuld,
te bekéeren. Jezus had zijn godsdienst ver- meenden
heven tot het hoogste toppunt, doch daarbij
SNÏEK
lCOURANT
«■ffl ÏHÏT immssiiw SJBL
lOÜÜ
im
A
59
7
29
5*
5’
U’
15
55
15
52
5
12
)8
24
33
j 2;
;er,
□et
)p-
ro9
et-
iea
We
B
si
3un
Ei
minis- h ummrami) iwu dï