,n a. No. 63 EE N-E N-V IJ F T I G 8 T E J A 1896 BIJBEL EN KORAN. JAARMARKT of KERMIS alhier dit jaar begint op Vrijdag den 14en Au- gustus, des morgens acht uur, om te eindigen op Vrijdag den 21sten A ugustus d. a. v., des morgens acht uur, en dat vóór den 23sten dier maand alle kramen, diaschen, tenten enz. zul* len moeten zijn afgebroken en weggeruimd. Opkomst onder de Wapenen. lem 5 U OU STUS. ire) -dat sym- Moloch, ala belachelijk en onteerend. De i Pharizeërs hield opgaan in een dienst van wassching, pagandist de fabelleer tot den heid betoonenmen kon er de Wet Alle brieven in te zenden. heen dezelfde. Zij beschuldigden daarom Pau- van ontrouw en vijandschap 0, a '54 oor 10U BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de Tevena wordt herinnerd aan art. 12 der Al- gemeene Politie-Verordening, waarbij is be paald dat niemand eene tent, kraam, tafel of iets dergelijks op den voor den openbaren dienst bestemden grond mag opslaan of daarop uit- i overeen. ze. Energiek treden Paulus en Barnabas hierte gen te veldeveel en lang wordt geredetwist, tot ze besluiten naar Jeruzalem te gaan om en de ouderlingen te Deze CO ÜRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franca ren blik op tegenstand. En een 1 Renan, dat de Europeesche volkeren den mietischen godsdienst, met zijn ritueele evenzeer als de Mahomedaansche nooit zouden aangenomen hebben, waarvan waren als door een muur. De vraag was of de christelijke godsdienst, zooals de joodsche was en de Mahomedaansche het werd, zou reiniging en onderscheiding tusschen de reine en onreine dingen, dan wel of hij zijn zou sche geest, die zich met bijzonderheden niet op houdt toch is het redelijker de verklaring te zoeken in de pogingen van zijn Arisch instinct om langzamerhand alle banden los te maken met instellingen strijdig met zijn natuur. Bij zijn dood was de verwarring algemeen. Zijn apostelen, aan zichzelven overgelaten, kee- ren terug tot de joodsche vroomheid. De Pha- riseërs, eens het mikpunt van de fijne spotter nijen van Jezus, verzoenden zich bijna met de apostelen. Voor deze bekrompen geesten kon het anders was voortaan een der voor waarden om christen te zijn, de besnijdenis. Maar zoodra de christenfamilie grooter wordt, vindt het niéuwe geloof bij de niet-Israelietische lieden het meest ingang. Hen te verplichten zich te laten besnijden ware onmogelijk, want zij beschouwden deze zonderlinge operatie, de er niet te hebben. P was die van een vrouw, heidensch van afkomst, alsof het toeval wilde dat hierin het ey~ bool zou liggen van den intocht van het chris tendom in Europa. Anderen stichtten een klei ne Grieksche kerk. Te Thessalonika werden eenige joden tot bekeering gebracht, maar tal rijk waren de bekeeringen onder de Grieken „die God vreesden.” Uit hen kwamen de ijve rige aanhangers voort van het nieuwe geloof. Weer herhaalt zich de geschiedenis van voor heen. De joden, ontevreden, verwekken on lusten. Een bende van leegloopers en vaga- bonden werd gehuurd, om bij dag of nacht groot rumoer te maken voor wie hen betaalde. Zoo werd Paulus in zijn woning belegerd en gedwongen tot vluchten uit Berea. De kwel lingen der joden echter, hoezeer ook voortduren de tegen de nieuwe kerk, versterkte haar grond vesten. ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. nooit duidelijk uitgesproken of hij al dan niet jood wilde blijven. Nu eens heet het dat hij de wet van Mozes vervult, dan weer haar dom in Azië en Afrika aan zichzelf bleef over gelaten, waar ’t zich sinds dien onveranderlijk heeft gehandhaafd. Men reikte Paulus en Bar nabas plechtig de hand, erkende hun goddelijk recht om in de neidensche wereld als apostel op te treden. De titel „Apostel der heidenen”, welke Paulus reeds voor zich had aanvaard, bleef hem toegekend. Verder werd hem goede reis toe gewensebt. Paulus ging naar Macedonië te midden van de onverbasterde Ariërs. Hij kwam te Philip pi aan. Het jodendom, indien het er werd ge vonden, beteekende niet veel. Een kerk scheen men er niet te hebben. De eerste bekeering fort aan den Hoek van Holland) en 2e peloton van de 2e compagnie van het korps Torpedis- ten (plaats van opkomst den Helder) op 20 Augustus 1806 de le en 2e compagnie Hospitaal-Soldaten pp 24 Augustus 1896, en de Ie, 3e en 5e batterij van het le regiment Veld-Artillerie op 26 Augustus 1896. C. De Verlofgangers der lichting 1894, be hoorende tot de le, 3e, 5e, 8e, 9e en 10e compagnie van het 2e<regimeut Vesting-Artiilerie op 11 Augus- de le compagnie van het korps Pantserfort- Artillerie op 14 Augustus 1896; de 3e, Ge, 7e, 8é, 9e en 10e compagnie van het 4ejegiment Vesting-Artiilerie op 17 Augus-- de 10e compagnie van het le regiment Ves ting-Artiilerie op 18 Augustus 1896; de le, 2e, 3e, 4e en 5e compagnie van het 3e regiment Vesting-Artiilerie op 25 Augustus 1896; de 5e, 6e, 7e en 8e compagnie van het le regiment Vesting-Artiilerie op 15 September 1896, en de 4e compagnie van het 2e regiment Ves- ting-Artillerie op 29 September 1896. De betrokken Verlofgangers worden herin nerd aan hunne verplichting, om bij de op komst onder de wapenen a. voorzien te zijn van al de voorwerpen van kleeding en uitrusting, door hen bij vertrek met groot verlof medegenomen b. hun verlofpas vóór vertrek naar het korps te doen afteekenen, en c. zich een of twee dagen vóór den dag, waarop zij bij hun korps moeten zijn, ter Se cretarie der Gemeente te vervoegen tot het be komen van daggelden en vervoerbewijzen voor zoover voor de verstrekking daarvan termen bestaan. Zij, die wegens ziekte niet aan deze oproeping op den bepaalden tijd kunnen voldoen, zullen van hunne opkomst in werkelijken dienst niet voor diligent worden gehouden, maar zijn verplicht, om 1. van hunne verhindering tijdig ter Secre tarie der Gemeente te doen blijken door inle vering van eene geneeskundige verklaring, en 2. om zich terstond na het herstel naar hun korps te begeven. Tevens brengt de Burgemeester nog in herin nering, dat voor deze opkomst geen gebruik mag worden gemaakt van de vervoerbewijzen, voorkomende in de zakboekjes, zijnde deze be stemd om te worden gebruikt bij opkomst met spoed. Sneek den 4 Augustus 1896. De Burgemeester voornoemd, ALMA. IV. Het merkwaardige in deze beschouwing is niet, dat men Joden ziet die hun ouden semietischen godsdienst willen handhaven en van den nieu- kon wen godsdienst van Jezus niet willen weten het bestaat echter hierin dat men joodsche christenen, die zich vruchteloos inspan- apostelen met hun bekrompen schroomvalligen geest zich niet tot theorieën van den in den was naar een godslastering, te onderstellen men zonder besnijdenis zalig kon worden. te gaan, terwijl ze tot den Korandienst van opzichte gemakkelijk waren Jezus had zijn godsdienst ver- vermeden. j bij het onderwerp der besnijdenis en de v--- .vuuciuuji: uperatie, ue laatste transformatie der menschelijke offers I UUU l -i r i v - r orthodoxen .echter achtten de besnijdenis onver- mijdelijk. De bekeerde heidenen werden De BURGEMEESTER van Sneek, Gezien de missive van den Heer Commissa ris der Koningin in Friesland van den 22 Mei 1896, le Afdeeling M/S no. 646 (Prov. blad no. 36) betreffende opkomst in werkelijken dienst van Verlofgangers der Nationale Militie, van de lichtingen 1892, 1893 en 1894; ROEPT BIJ DEZE OP de in deze gemeen te gevestigde Verlofgangers van de Militie te land, behoorende tot de hieronder vermelde lichtingen en Korpsen, om zich dit jaar op de hierna aangegeven tijdstippen, uiterlijk ’b na middags ten 4 ure, bij hun Korps in werkelij ken dienst te begeven, te weten A. De Verlofgangers der lichtingen 1892 en 1893, behoorende tot: het 3e en 6e regiment Infanterie op 15 Augus tus 1896-, het le, 2e, 5e, 7e en 8e regiment Infanterie op 27 Augustus 1896, en het regiment Grenadiers en Jagers en 4e regiment Infanterie op 4 September 1896. B. De Verlofgangers der lichting 1893, be hoorende tot de 2e, 4e en 5e batterij van het 2e regiment Veld-Artillerie, alsmede de le Treincompagnie, met uitzondering van hen, die in dit jaar van de Cavalerie daarbij zijn overgeplaatst, op 14 Augustus 1896; de 3e compagnie Hospitaal-Soldaten op 15 Augustus 1896; de 2e batterij van het korps Rijdende Artil lerie op 17 Augustus 1896 de 2e, 4e en 5e batterij van het 3e regiment Veld-Artillerie, le peloton van de 2e compagnie van het korps lorpedisten (plaats van opkomst stallingen van goederen hebben, dan ver- i zich met de apostelen vangt. Renan ziet in deze spelingen de poëti- verstaan. Achttien jaren waren sinds den’dood van Je- j zus vporbijgegaan. De apostelen waren oud geworden. Veel Galileërs waren verdwenen en vervangen door Phariseërs, welke bij gebrek aan den geest en het idealisme van Jezus na diens dood terugvielen tot een soort van druk kende semiotische afgoderij. Had Jezus toen geleefd, hij zou niet genoeg sarcasme bezeten hebben om hen te bestrijden. Zoo werd de kerk van Jeruzalem, volgens Renan, een ongezond oord, waarin het chris tendom moest omkomen. In deze Semiotische hoofdstad was het zeer moeilijk op te houden jood te zijnen daarom werd deze stad door de zendelingen als woonplaats zooveel mogelijk De verhouding werd gespannen s ver plichting om de Wet op te volgen, barstte de tweedracht uit in volle kracht. Volgens de --J men nooit op jood te zijn en de plichten der joden bleven door alle tijden met been dezelfde. Zij beschuldigden daarom Pau- stokslagen uit hun woningen verdreven. Zij i 1U8 in opeubaar van outrouw en vijand8chap wilden de R et; deie was de oude hebreeuwsche aan de Wet. Paulus begreep dat de bekrom- pen geesten in talrijke en hartstochtelijke ver gaderingen altijd de bovenhand hebben zouden en, wars van al deze twisten, waar hij de een dracht zocht, zei hij op het einde van een zij ner samenspaken met de hem eigen overdrij ving en vuur tot een zijner tegenstanders „Wij kunnen elkander begrijpen: aan u de zij gescheiden godsdienst der besnijdenis, aan mij het Evan gelie der voorhuid.” Ieder bleef bij zijn overtuiging, en zoo werd Paulus de apostel der heidenen, de ware pro- I pagandist van het christendom in de Europee- i sehe landen, de eenige waarvoor deze gods- een dienst dienst geschikt was en gepropageerd is. In de tanden geest, de ideeële eeredienst welke lang- I verwijderde landstreken, zamerhand het godsdienstig materialisme doodde i niet in en die bij de natuurlijke evolutie der Arische bevolking overging van f godsdienst van Jezus, om zich thans tot een filosofisch spiritualisme te ontwikkelen. Het blijkt dat Paulus bij zijn eerste optreden godsdienst met Arabische wortels. Reeds de I weinig Semiotische profeten, van de bekeering der wereld droomende, stuitten om hun ruime- I rnn htilr n-feit —j se-'i wetten waar de bevolking dageljjksche gemeenschap was met de jodeu, kon men zich matig en verdraagzaam- verwaar- looren. j Langs dezen weg ontwikkelt zich het chris- atendom tot hetgeen ’t nu nog iser werd ge- ook de besnijdenis voorstond. Thans verwerpt broken tusschen twee rassen, waarbij het joden- i hij ze als onnut heidenen had hij dadelijk in de kerk toegelaten hij vormde zoo de kerken i der heidenen. Deorthodoxe kerk, die der joodsche christenen te Jeruzalem, waarvan Jacobus het hoofd was, van deze feiten niet onkundig blijven. Als bezoekers van den tempel, in voortdurende aan- joden ziet, raking met de Pharizeërs, leenden de oude nen om dien nieuwen godsdienst aan te nemen. Ondanks alles worden ze door rassenverschil Krond revolutionairen Paulus. Het verhinderd tot den wezenlijk Arischen eeredienst faun opvatting over te gaan, terwijl ze tot den Korandienst van ^at-- «ruiucn. Mahomed te dien opzichte gemakkelijk waren -^e nioest in haar geheel worden vervuld, te bekéeren. Jezus had zijn godsdienst ver- meenden heven tot het hoogste toppunt, doch daarbij SNÏEK lCOURANT «■ffl ÏHÏT immssiiw SJBL lOÜÜ im A 59 7 29 5* 5’ U’ 15 55 15 52 5 12 )8 24 33 j 2; ;er, □et )p- ro9 et- iea We B si 3un Ei minis- h ummrami) iwu dï

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1