.AMENBINDEN EN SAMENFLANSEN Jllffls- ffl IMBlTHÏHill) WOK DE No. 75. 1896. e s W O JK IV E> A. <3- 16 H 3d 1* TT EJ >j g j KJ 1«. wat die, „ééne Schepper" ervan UIT DE PERS. rgers sociale positie J Alle brieven in te zenden. „mep“ ze zijn bekrompen 1 eenheid, maar de vlag waaronder ’t gezag vei- KindWel van grootpapa. Ond. En die dan, vanwaar kreeg hij het is hder indruischen tengevolge van den grond- B 50 a ot'} et 1- e- S' S n- van den Dag waarmee Goethe zijn diepstge- Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco ie De goddelijke inspiratie zij met u, o L“ lïïet vergrijsd Europa, door den dichter in ln klaagzang herdacht, door hem met een ge- kei van verlichting vaarwel gezegd, is de woon- ;ats van millioenen, wier belangen tegen el- 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; Cents. Bij abonnement is de prijs LWat samenbindt is goed.* Het zijn geen woor- V uit den bijbel of eenig ander gewijd boek oethe heeft ze neergeschreven in een ideale einming, en zoo vaak wij, menschen, in der- slijke stemming verkeeren, gevoelen we de )lle beteekenis dezer woorden. Welk rechtgeaard menschenkind, die niet, anneer zijn hart geniet, den aandrang in zich lelt opkomen zich solidair te verklaren met zijn natuurgenooten Die niet bij de heer- |ke tonen der muziek zijn hart voelt kloppen »n warme liefde en belangstelling in zijne me- feuienscheu? Die niet bij een onbezorgd leven ln wensch uitspreekt bij zichzelf of in ’topen- fcar, dat het hem oorzaak van onuitsprekelijke teugde zijn zou, wanneer allen van zijn ge licht het even goed hadden als hij |Eu toch is dit niet zoo. Wij, menschen, lorden saamgebonden in kerk, in staat of maat- Pappij op een wijze, die ons doet vragen soms, er aan ’t knellen dier banden nooit een ein- F komen zal.- Velen zijn er in ons midden, |e zoo bitter gaarne zouden wenschen naar Bders te kunnen verhuizen, naar oorden waar pn vrij kan leven, onbezorgd dat hun mede- enschen zullen komen en hun op wettelijke Ijze berooven van wat hun dierbaar is, hun Jacht, hun levensgenot, hun kinderen, hun alles. in pielk voor zich; is voor verreweg het botste deel zijner bewoners niet meer dan !n ballingsoord waar heul te vinden is noch 5' flost, of het mocht de troost zijn van een libe- preek zooals 't Nieuws van den Dag er |er eentje ten beste heeft gegeven, naar aan- ping van Msgr. Bottemanne’s woorden, toen |ze prelaat, het Kroningsfestijn van ’98 her ijkende, opwekte tot aaneensluiting der katho- |ke en niet-katholieke medeburgers. ■Alsof alle verdeeldheid in deze wereld slechts F afwijking ware van den gedachtengang, puurt de preekende schrijver een toost met grondgedachte Pax vobiscum, vrede zij u- pen! Een ontoerekenbare leuterkous, die, zoo i onze rotte Schappij zijn vrede woorden uitgalmt, eu 1 dwaas, die niet inziet dat de woorden van lig vaart. Welzeker, greintje sympathie om we allebei zoo dol veel honden van dat eene, het gezag, waarmee alles, wat verschilpunten voor den dag brengt, ongenadig wordt doodge drukt. Maar onze verbintenis is, op de keper gezien, een huwelijk uit berekening. Wat sa menbindt is goed, al zijn ’t de „centen" ook 1“ Ik weet met of de groote geest van een Goethe voor zoo’n „heirath" woorden van lof zou kunnen vinden. Me dunkt, Goethe zou op de verschilpunten hebben gewezen, ergo door meneer Ritter voor een bekrompen natuur zijn uitgemaakt. Animal disputax Ergo biba- mus En Goethe verstond ook de kunst op de verschilpunten te wijzen. Lees maar zijn epi gram op de begrafenis van den vorst„Plech tig zien we naast den Doge den nuntius gaan; ze begraven den Heer 1 Een verzegelt den steenwat de Doge denkt weet ik nietmaar de ander glimlacht zeker over den ernst dezer statie." Nog anders laat zich deze „samenbinding" denken. Er zijn menschen misschien behoort ook dr. Ritter er toe die in Oranje den band zien welke ons volk samenbindt. Die menschen zien daarbij over het hoofd dat slechts een kleine cathegorie van bekrompen naturen aan dezen band behoefte gevoelen voor zich-zelf, en een onaanzienlijk deel van ons volk, de bekrompen naturen, volgens den genialen heer Ritter ziet in dezen band iets hinderlijks, iets stropachtigs; de ontwikkelde klasse, die over tuigd is van het kracht- en weerlooze van ons koningschap, hecht er voor zich evenmin waarde aan. Blijven dus enkel de „getrouwen." Bij deze indeeling valt het op, dat door een deel der ontwikkelden valsch spel wordt ge speeld om de ontevredenheid te onderdrukken galmen ze boven alles hun Oranje boven! uit. De edele Goethe, wanneer hij nog in leven was, zou er zich zeker aan ergeren, dat ont wikkeling en beschaving zoo zeer ontaardden, dat ze den hartstocht zoeken op te wekken voor een hersenschim Bij ’t verval van den ouden godsdienst een nieuwen afgod bouwen om alle volk er heen te lokken en met een beroep op het edele in den mensch het onedele zoeken te vermoffelen, allen, die de verschil punten in ’t oog houden, uitmakende voor bekrompenen van nature? Van samenbinden kan geen sprake zijn, zoo lang de een door den ander overheerscht en uitgezogen wordtdie band moet springen, dunkt me. Maar zoo heeft Goethe ’t ook niet bedoeld, als dr. Ritter het wil. Goethe hield niet van preeken en menschenverblinding. Goethe gaf, om op verschilpunten de aandacht te vestigen, cathechisatie op deze manier Onderwijzer: Bedenk u, kind, van waar deze gaven zijnVan u zelf kunt ge niets hebben. Kind Wel, alles heb ik van papa. er het werkelijke leven heen, in J 11 n 4-r. 1 dwaas, die niet inziet dat de woorden bisschop, niet alleen bindende, maar ook sluitende strekking hebben, en een satisfait niets heerlijkers kent dan de idee, dat alle - J van dit landje zich gelukkig gevoelen bet besef, dat zij allen kinderen zij van Qen Schepper. Zoo wordt een beroep ge- au op de betere gevoelens van den mensch stil te zijn en saam te binden als „burgers F hetzelfde vaderland." En meteen krijgen I die zich spitsen „op de punten van verschil, r io stilte hun hart ophalen aan de fouten lQ anderen," een /luren van het geslacht animal disputax. In In de vrijzinnige Nederlander worden eenige beschouwingen gewijd aan de nieuwe kieswet. Vraagt men zich af welke de vermoedelijke gevolgen der nieuwe kieswet zullen zijn be halve misschien een passende belooning voor den minister die haar tot stand bracht dan is men, naar ’t blad doet uitkomen, met het te geven antwoord min of meer verlegen. De kieswet van 1896 heeft met die van 1887 dit gemeen, dat zij het kiesrecht uitbreidt tot groe pen, die er over het algemeen onverschillig voor zijn, doch het blijft onthouden aan het gros van hen, die er prijs op stellen. De 150,000 kiezers welke de nieuwe kieswet misschien aan de te genwoordige 300,000 kiezers zal toevoegen, zijn voor het meerendeel op het platteland te zoeken. In de groote en in vele middelmatige steden zal de uitbreiding van het kiezerspersoneel be trekkelijk gering zijn hoogstwaarschijnlijk veel te gering, om zich in de keuze van afgevaar digden af te spiegelen. Hierin zal geen veran dering komen wanneer de nieuwe wet op het personeel in werking mocht treden want de daarbij beoogde vermeerdering van het aantal betalende belastingplichtigen zal alweder ten plat- telande van veel meer beteekenis zijn dan in de steden. Aan de groote menigte der werk lieden in de steden, die in hun onderhoud en dat der hunnen voorzien, wordt geeh toegang tot de stembus verleend. Wel laat het zich aanzien, dat de nieuwe kieswet in de verhouding der 'partijen in de Tweede Kamer eenige wijziging zal brengen. Maar deze zal niet zoozeer het gevolg zijn van de uitbreiding van kiesbevoegdheid ais van de splitsing der groote steden in enkelvoudige kies districten, welke vooral in den aanvang denke lijk niet zonder invloed op de keuzen blijven zal. Het kan zijn, dat de nieuwe Kamer, al ver schilt hare samenstelling niet al te veel van die der tegenwoordige, meer dan deze gezind blijkt om hervormingen tot stand te brengen. Het bewustzijn, dat men een ruimeren kring van kiezers achter zich heelt, kan reeds op zichzelf heilzaam werken. De uitbreiding van kiesrecht van 1887 is in dit opzicht niet geheel zonder vrucht gebleven. Veranderingen in het belas tingstelsel, gelijk door den minister Pierson zgn tot stand gebracht, zouden vóór 1888 wel geen meerderheid gevonden hebben ofschoon men niet vergeten moet, dat die maatregelen werden aangenomen onder den indruk van een aan staande hervorming van het kiesrecht. Toch is er oneindig veel te doen overgeble ven. Wel is, volgens het Eerste Kamerlid de Onderw.En van wie heeft papa het dan I heer Muller, in de laatste jaren reeds zooveel op het gebied der sociale wetgeving gedaan, dat i het volkomen overbodig is om de arbeidende Ir. j n x a vtr j t n. klasse en masse tot het kiesrecht toe te laten 6 heeft ’gnomen.. ten M haar verbeter;üg van sociale pS Nieuws door de wetgeving te bezorgen, maar de heer afwachting van I zeggen zal, wenschen we ons hart eens op te I halen aan deze bederfwekkende zoetigheid. j Het Nieuws vond in de opwekking van den kerkvorst reden om dezen door heel het land uit te galmen als een toonbeeld van goedheid wat samenbindt is goed, zegt ’t blad, en zie monseigneur samenbinden, katholieke en niet- katholieke burgers! De eereprijs van goed te zijn voor zoo’n eminenten samenbinder! De samenbinding gold een feest, een nationaal feest, een feest voor allen, die uit dankbaarheid voor ’t Oranjehuis het koningschap in ons land wil len gecontinueerd zien en blij zijn wanneer over twee jaar Oranje weer den regeerzetel inneemt. Eerder dan in loftuiting moet men in verba zing uitbarsten, wanneer een katholieke bisschop bet sein geeft voor een zoo algemeen feest, en daarom verwonder ik me over het Nieuws, dat zoo iets niet opmerkte en maak ik me bezorgd over de geestesrichting van den leider van dit blad, die in verrukking raakt over een bisschop, wanneer deze woorden spreekt waarvan men op z'n minst kan zeggen, dat ze niet zoo har telijk kunnen gemeend zijn als wanneer ze door dr. Ritter waren uitgesproken. Het Nieuws weet wel dat het koninklijk gezag bij ons een wassen neus is; dat versiersel wil het Nieuws echter gaarne behouden omdat het blad zoo dankbaar is, wijl Willem I ons hielp vrijvech- ten van Philips en ’t overheersehend katholi cisme. De bisschop zal zich zeker verwonderen over dr. Ritter’s extasehij zal dezen zeggen „maar, meneer Ritter, zoo heb ik ’t niet ge meend. De minst aangename bladzijden van Neerlands historie zijn voor ons, katholieken, die, welke de inleiding vormen van Oranje’s heerschappij hier te lande. Ik heb het volk willen opwekken tot eensgezinde feestviering, niet om de feestviering, maar om de eensge zindheid ten opzichte van datgene, waardoor in onze dagen afscheiding en tweedracht is ontstaan. Wij, katholieken, nemen zoo maar de gelegen heid eens waar van een feestviering, zooals we desnoods ook een Rotterdamsche kermis zouden aangrijpen, om de menschen bij elkaar te krij gen en de verschilpunten met wat geestrijk vocht te doen vervloeien. Meen nu, asjeblief niet, meneer Ritter, dat wij, katholieken, dank baar zijn voor wat Oranje ons gebakken heeft." En binnenskamers zal monseigneur er wel bij denken: „Wat zijn wij toch politieke slim merds We stappen als echte diplomaten over onze bezwaren heen, stooten desnoods aan met onze tegenstanders en drinken op de gezond heid van wie ook, wanneer we daarmee het hart kunnen winnen van de invloedrijken in ons midden. Lach er niet omStraks, in 1898, dansen de monseigneurs en hun gevolg in har telijke harmonie den rondedans om den Oranje boom met de rijke protestanten wij, omdat we die protestantsche rijken zoeken te winnen, en zij, omdat ze hun blijdschap voelen opge wekt over hun vrijmaking van onze heerschap pij, maar allebei omdat de Oranjespruit voor j ons is, niet zoozeer ’t symbool der nationale er is tusschea ons een t de eenvoudige reden, dat voelde waarheden uitbracht. Voor leugens heeft Goethe zich, naar ik durf aannemen, nooit laten inspireeren, veelmin voor die leugens, die het onrecht willen recht praten of verbloemen, waaronder de groote massa des volks gebukt gaat. 5 oor samenbinding is noodig een homogene massa waaruit het onrecht verwijderd is. Zijn dan de menschen, die op dit onrecht hameren, bekrompen, laten we er eerlijk bij voegen, dat ze waar zijn ook. ADVERTENT1ÊN van voor eiken, regel meer 7*^ belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. - s 3ESSi5® t> '.-Vz. Q tt> o S? 0> l|S te te te ma ma v o-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1