6. Mimvs- EI IHMfflHW Ï00R B ■Kin Ell W SUM. L. I Loting voor üi Nationals ffltia. w w L r I M I 'I No. 80. EE N“E N-V IJFTIG8TE J A A R G A N G. 1896. le is Iv AL VE RM A R KT 5K A. T JE 1-6 1> <3. ran VOOIiBEIiElDi^G, Is A a. v. A erk eu op te ■oof den '0, )0, uit- for- Alle brieven in te zenden. uitstreelt, strevend, ko- id. k. 1: ,a- o, gen. zii <- 10 a a zal nid- i te ter- too* ar. vordering van en of deze partij zich sociaal, ja anarchist noemt, naam Liberaal wil zeggen, De heer J. II. Schorer bericht in de Amst., het weekblad, dat een kleine schilderij van Jo zef Israëls, „Grootmoeders troost", uit Engeland naar de tentoonstelling te München gestuurd voor 20000 mark is aangekocht door de Kon.’ Pinakotheek. Er werd ook verslag -La en uitgaven het een overschot. Bij deze Courant behoort als Bijblad Fauil- eton-nummer 230. er zijn deelneming aan de beweging afhankelijk van. De vereenigde afgevaardigden dachten'er anders over en men besloot, dat reeds dadelijk met de beweging zou worden begonnen. Bij B. en W. van Rotterdam bestaat het plan - S°ede; iu PIaats van anderer het XXIIIe taal- en daden te verhinderen, worde het nudoor eigen Antwerpen blijkt, dat ucv VUUgie daden uitblinken, zich onderscheiden boven de dan 650 personen hebben deelgenomen, pastoorsregeering. Voor de democratie, voor de er aan den feestdisch mede aanzaten, vrijheid van den mensch.' moet het heeten bij allen die van protestantschen huize zij- ADI ERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.-—; franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco christelijkeu van roomschen en protestantschen huize, evenzeer als men velen vindt die, libe- VI. Reeds begint de overtuiging algemeen te worden, dat godsdienst in onzen tijd niet meer de wig kan zijn waarmee de politieke stam wordt gekloofd; liberaal of modern in zijn gods dienstige mceuingen te zijn is niet identiek met liberale overtuigingen te bezitten op staatkun dig gebied. De verwarring der laatste twintig jaren heeft duidelijk blijk er van gegeven, dat ne te dezen opzichte de crisis en den overgang hebben doorleefd, en onverstandig zou het dus mogen heeten wanneer liberalen het er op aan- iegden met de verouderde wig te gaan kloven. Liberaal in de staatkunde zijn zeer velen die op religieus gebied behooren tot de positief- van roomschen en protestantschen Op een vergadering van afgevaardigden uit verschillende comités van werkliedenvereenigin- gen te Amsterdam, is besloten een beweging op touw te zetten voor een verzekeringfonds ten behoeve van werklieden. Namens het Al gemeen Nederl. Werklieden-Verbond betoogde j’ j de heer fieldt, dat het beter was het rapport af te wachten en dan, zoo noodig, de agitatie in ’t leven te roepen. Doet men dit niet, dan van mr particuliere brieven, schrijft mr. Eduard Hol lander in de N. R. Ct. het volgende „Het bevreemdt mij, dat deze vraag weder opgerakeld wordt na al hetgeen ruim vierjaar geleden er over geschreven is naar aanleiding van een toen voor de rechtbank te Rotterdam gevoerd proces. Inderdaad is Je meening van den letterkun dige, wien mr. Van Loghem er over sprak volkomen juist. In het algemeen wordt de ge adresseerde eigenaar van den aan hem gerich ter brief. Alleen als uit den inhoud van den brief blijkt, dat dit de bedoeling van den afzen der niet was, als deze zich b.v. de teruggave van den brief voorbehouden, en hem slechts ter lezing of ter gebruik gezonden heeft, zal de geadresseerde den eigendom niet verkrijgen. De geadresseerde kan dus zonder in strijd te handelen met de wet behoudens voor melde uitzondering de door hem ontvangen brieven verkoopen, schenken enz. aan wien hij wil. (De koopman is verplicht de brieven welke hij ontvangt te bewaren.) Het is daarvoor ge heel onverschillig, of de brief een groote let terkundige waarde bezit dan wel niets anders inhoudt dan b.v. een banalen gelukwensch. Men moge van meening zijn dat verkoop'van brieven, door nog levende letterkundigen ge schreven, gemis van kies ikheid verraadt; rech tens kan dit den geadresseerde in den regel niet belet worden en de toestemming van den schrijver behoeft bij allerminst. Een geheel andere vraag is het echter, in hoever bij de verkrijging van den corporeelen eigendom van den brief ook begrepen is de intellectueele eigendom, m. a. w. of de geadres seerde het recht heeft den hem geschreven brief te publiceeren, of hem het auteursrecht er van toekomt. Deze vraag, die uiteraard van veel meer be lang is dan de door mr. Van Loghem gestelde, kan m. i. niet anders dan ten gunste van den schrijver beslist worden." gelooven, tegen de macht die alles zonder ge nade knevelen wil en bestieren, beteugelen en beheerschen. En omdat deze priesterlijke heerschappijzucht bij uitnemendheid de katholieke kerk ontsiert, vordert het algemeen belang aan dien boozen geest paal en perk te stellen. De strijd aanbinden tegen den katholieken priester, kan echter niet zijn een algemeen ver zet tegen elke krachtige poging van die zijde om in den staat zijn invloed te doen gevoelen. Niet defensief noch uitsluitend offensief kan die strijd zijn, maar bovenal eoncurreerend moet hij worden om de vruchten af te werpen die men van hem verwacht. De massa leere begrijpen en gevoelen dat de bedoelingen van den priester iets geheel anders zijn dan die van het algemeen welzijn; ze doen zien dat haar belangen het best zijn toe vertrouwd aan de liberale partij; aldus opgevat kan de strijd niet dan vruchtdragend zijn voor het liberalisme dat van nature voor- Ander liberalisme dan hot vooruit bestaat niet, liberaal, radicaal, wat beteekent een dat men den tijdgeest niet wil trotseeren. dat men recht wil laten wedervaren waar onrecht begaan wordt, kortomdat de staatkunde, zoo lang er een staat is, er op uit moet zijn de onschendbaarheid der gelijke menschenrechten te maken tot een feit, een dogma, zoo ge wilt. Geen werkelijk noch een lijdelijk verzet te gen priesterheerschappij, maar een wezenlijk streven naar vooruitgang, waarbij de priester, in plaats van aangevallen te worden, zelf aan valler wordt om eigen terrein te verdedigen. Geen oorlog in letterlijken zin, maar een wed strijd in de erkenning en toepassing der eeuwi ge beginselen van moeder natuur, die aan al haar kinderen leven waarborgt en vrijheid van beweging. Men plaatse zich dus niet tegenover den gevaarlijken priester, maar streve den on nutten herder voorbij in den strijd om een menschwaardig bestaan voor alle menschen die werken met hoofd of handen. De demoralisatie der „mindere" standen, waarover veel geklaagd wordt in onzen tijd, is te wijten aan den priester en aan het op gezag beluste conservatisme. Haar tegen gaan is niet mogelijk dan door neutraliseering der schadelij ke invloeden. Welnu, zoo redeneere men, dié schadelijke invloeden zullen ophouden schade lijk te zijn van af het oogenblik dat ze op de massa dien invloed hebben verloren. Dit te bewerken is dus hoofdzaak voor ’t li beralisme dat aanspraak wil maken op conti nuïteit en het geheim is eenvoudighoe men ’t zal aanleggen om de massa op zijn zijde te krij- Dit geheim te ontdekken of op te sporen aan de liberale leiders overgelaten, alleen maar mag men er hun van tijd tot tijd op wij zen, dat handelen, werken, iets doen tot ophef fing van misstanden in de maatschappij, daarbij ’t begin en ’t einde moet zijn. Beteekende anti-clericaal vroeger tegengaan van ’t verkeerde, thans moet het worden: be- letterkundig congres van er aan het congres meer waar- Nog nooit heeft een der 23 taalcongressen zoo veel deelnemers geteld. U ure ,ail protesramsenen Huize zijn, en j gedaan over de inkomsten wanneer onder deze strijdleus nieuwe levens- slot van de rekening is vormen en toestanden, wanneer gansch andere - verhoudingen daarmee in ’t leven worden ge- Naar aanleiding van de opmerking van roepen, is het gedaan met het clericalisme 'T loghem over den eigendom anneer de beheersehte massa haar overheer- schers den rug toegekeerd heeft, levert het cle ricalisme geen gevaar meer op voor de samen leving want men bedenke het wel Wat de individueele mensch geloove of be- lijde, het kan den naaste niet hinderen of er geren wanneer het clericalisme zijn hatelijk ka rakter heeft verloren. De heerschzucht, welke in t conservatieve clericalisme geschoold en aan den dag gelegd ergert en benadeelt, demo raliseert de geheele maatschappij. Ontneem den priester zijn overwicht en het clericalisme is onschuldig als de kinderen gewordenhet be staat niet meer. bekendmaking. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de eerste dit jaar invalt op Maandag den 19 October e k Sneek den 2 October 1896. Burgemeester en (Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van bneek, Gelet op het besluit van den heer Commis saris der Koningin in Friesland van 7 Septem- bei 11. le Afdeeling M/S no. 1048 (Provinciaal blad no. 58) Brengen ter openbare kennis, dat de loting van hen, die in dit jaar voor de lichting der Nationale Militie van 1897 dezer gemeente zijn ingeschreven, zal plaats hebben in de Concert zaal alhier op Maandag den 19 October e. k. des voormiddags ten 10 ure; dat op Woensdag den 21 October d. ter Gemeente-Secretarie door of van wege de lotelingen aanvrage kan geschieden voor do getuigschriften ter bekoming van vrijstelling van den dienst, wegens broeder dienst of als eenig wettig zoon; voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili tairen dienst of dien van broeders te verkrij gen, de paspoorten of andere bewijzen van ont slag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van werkelijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de eerste zitting van° den Mi litieraad wordt geopend, ter Secretarie voor- noemd moeten worden ingeleverd. Sneek den 29 September 1896. ,x x bestaat er kans dat men al uitgepraat is tegen Burgemeester en V ethouders voornoetnd, dat het rapport komt. Het A. N. W.-V. maakte ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BINNEN LAND? Uit het verslag der regelingecommissie van !M11^ raai in den godsdienst, toch verre ten achter zya gebleven bij de liberalen in de politiek. Het conservatisme vindt zijn belijders onder alle secten en richtingenmen treft ze aan on der joden, katholieken, orthodoxe en liberale of moderne protestanten. Diensvolgens heeft de leuze der anti-clerica- ien van onze dagen gansch anderen zin dan deze vroeger inhield. Er is thans een andere zaak die de geesten verdeelt en afdeelt in libe ralen en niet-liberalen en wanneer de liberalen hun tegenstanders betitelen als clericalen, is de oorzaak van deze schijnbare misvatting te zoe ken bij de katholieken hier te lande, die, als hun geloofsgenooten over heel de wereld, het doen voorkomen of de priester en hij alleen in «laat is te oordeelen over het staatkundige en maatschappelijke, als over het godsdienstige Vraagstuk. De katholieken zijn zóo doortrok ken van den zuurdesem der priesterlijke on feilbaarheid, dat al hun doel en streven gesteld "Wordt onder opzicht van den onfeilbaren pastoor. Droeve waarheid, waaraan voorshands niet to veranderen valt; de schare laat zich leiden door de zwartrokken als een troep onmondigen. feestelijke adviseurs, is de fraaie titulatie welke Bea of ander geestelijk vernuft daarvoor uit dacht. Eu wie heeft waargenomen in welke richting deze geleidelijke schare gestuurd wordt, zal boeten erkennen, dat misleiden de eindpaal Faa. den tocht moet zijn. Tegen deze bedrie- :eriJ te waarschuwen is niet enkel plicht der humaniteit, maar ook plicht van zelfbehoud; mmers de schare der katholieke stemmers die 00r discipline en gedweeheid een kolossale Uacht ontwikkelt aan de stembus en in de Volksvertegenwoordiging," levert zoodoende een gevaar voor het welslagen der pogingen v°or het leven der massa, die feitelijk geen le- 7ea heeft. Anti-clericaal wil dus in korte woorden zeg- ’Ldat men het zwaard wil opnemen voor de ^ijheid en tegen het gezag, voor de vrijheid aa denken en schrijven, van gelooven en niet 6 C i» - V til van j r Dartlfinliero hriovon coUüft T?,1j i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1