IIIEIIWS- KI 19 WHTIHLII) 1WR Bi' O Lotinfl voor ao Nationale ffililio. r 'B. w l| No. 83. E E N°E N-V IJ F T IQ8TE J A A R Q AN Gh 1896. KALVERM a tiKT dit jaar invalt op Maandag den 19 October e.k. WOEIN^O^o- 14 O <D T O IS E 15. n J aan Alle brieven in te zenden. 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; Cents. Bij abonnement is de prijs -j te vernemen bij J geluk! j ’t geluk vinden in zich-zelfvolkomen juist waarom laat men hem dan niet geheel i vrij in het zoeken ernaar i Tevredenheid is de grootste schatwie spreekt In de Nederlander, het vrijzinnig weekblad, komt een eerste artikel voor over partijvor ming der vooruitstrevende liberalen. Daarin wordt geconstateerd dat het oogenblik om al» zelfstandige partij op te treden, thans voor hen gekomen is, terwijl de redactie zich verheugt over de wijze waarop het artikel van mr. A. Kerdijk is ontvangen. Meer speciaal noemt zy ze de prijzen zijner artikelen doen rijzen Tegen zulke opflikkeringen van den geest zich met hand en tand teweer te stellen is handelen in strijd met de natuur, die ons men- schen niet op eens uit de duisternis plaatst in ’t volle licht, om ons gezichtsorgaan niet te ’t volle licht, beleedigen. Daarom, jongen moed gevathet daghet in den oostenEr zal een tijd aanbreken dat ADVERTENT1ÊN van voor eiken regel meer 7,/1 belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco men in ’s menschen hersenen het denkvermo gen zal weten vrij te houden van den enormen overlast van wetenschap. Een geluk voor u in deze dagen, dat de donkerheid van uw gemoed weerspiegelt wordt door moeder natuur. Hoe zoudt ge u beleedigd gevoelen wanneer Septem bermaand helder en klaar was, pijnlijk als de gewaarwording van hem, die z’n liefste pand langs een feestterrein naar z’n laatste rustplaats heeft te brengen. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de eerste Sneek den 2 October 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek, Gelet op het besluit van den heer Commis saris der Koningin in Friesland van 7 Septem ber 11. Ie Afdeeling M/S no. 1048 (Provinciaal blad no. 58) Brengen ter openbare kennis, dat de loting van hen, die in dit jaar voor de lichting der Nationale Militie van 1897 dezer gemeente zijn ingeschreven, zal plaats hebben in de Concert zaal alhier op Maandag den 19 October e. k. des voormiddag» ten 10 ure dat op Woensdag den 21 October d. a. v. ter Gemeente-Secretarie door of van wege de lotelingen aanvrage kan geschieden voor de getuigschriften ter bekoming van vrijstelling van den dienst, wegens broederdienst of als eenig wettig zoon; voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili tairen dienst of dien van broeders te verkrij gen, de paspoorten of andere bewijzen van ont slag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van werkelijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de eerste zitting van den Mi litieraad wordt geopend, ter Secretarie voor- noemd moeten worden ingeleverd. Sneek den 9 October 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UITDEPERS. a 1 het tegen Maar van het oogenblik af dat men zich moeite moet geven om dit den mensch aan zijn verstand te brengen, is men reeds van den rechten weg afgedwaald. Wat is de te vredenheid van onze zedeprekers anders dan een vergiffenis schenken aan het heerschend despotisme Men vergeeft niet wanneer men lief heeft. En toch, zonder zich deze onver schilligheid eigen te maken behoort de mensch tot de kaste der bannelingen. Men begrijpt hem niet, z’n gevoelens zonderen hem af en z’n omstanders, inplaats van hem vrij te laten, I naderen hem om hem te wonden. En daarom is het voor hen, die hun gevoel niet hebben kunnen dooden, een verkwikking, wanneer van elders een revolutionaire toon tot hen doordringt. Men moet, zegt Turgot, evenzeer haat heb ben tegen het despotisme dat de onkunde be stendigt, als tegen de onkunde die het despo tisme bestendigt. Het heilige moeten wordt, evenals de chris telijke godsdienst, meestal ontheiligd in de eer ste plaats door z’n verkondigers. Zeker, het moeten is heilig, mits vrij van anderer inmen ging en dwang opgelegd. De jongens die op zettelijk school verzuimen zijn de slechtste niet, en meer dan uit de zoete jongens zijn uit hen, die niet met een stok naar school waren te krijgen, de mannen voortgekomen waaraan de wereld iets gehad heeft. Waarom ’t Is geen bijgeloof wanneer ik beweer dat zij gehoor zaamden foei over dat leelijk woord, maar er is nog geen ander, ja toch omdat ze ge hoor gaven aan de eenige ware stem die van moeder natuur, van hun verstand en impulsie. Hun leven was gewijd aan het heilige moeten zie, zoo moest het zijn, zoo moest het kunnen in de wereld. En zoo kan hetonze verstands ontwikkeling zou niets beteekenen als ze niet diende om het geluk van jong en oud te be vorderen, neen absoluut te maken. De verstandsontwikkeling leidt in onzen tijd tot absoluut onhoudbare toestanden en dat is de straf van moeder natuur, wijl ze zich in dienst stel de van de verkeerd opgevatte meening, dat macht gelijk staat met despotisme, waar het geldt de promotie van ’s menschen geluk. Zij die dit inzien, mogen de stem van het heilig moeten niet smoren in hun binnenste. Van welke naam of partij ook, is ieder mensch voor de maatschappij waardeloos, die niet meehelpt aan de wedergeboorte van ’s menschen geluk, dat, volgens de sage, bij het eerste menschenpaar door Jahveh’s tusschenkomst zoek is geraakt. Misschien zijn we nog lang gedoemd in dik ke duisternis te arbeiden aan ’s menschen ge luk maar al gingen we niet merkbaar vooruit, dan nog zouden we gerechtigd zijn om met mr. van Houten te sprekenHet determinisme zal er ons brengen. Vooruit gaan we zeker. Wie noemt t niet een bewijs van vooruitgang wanneer fabrikanten als Regout, wonende te midden eener zwarte duisternis, na jaren lang enorme kapitaalwinsten gemaakt te hebben, op merkten dat hoogere loonen nadeelig zij voor de consumenten, dat zijn wij allen omdat r -j- De weini- I haar valsche opvatting weer terug verlangen naar de eento- Tolstoï. Macht is gelukwelzeker Maar mp.o.ht schoollokaal, verplichte is iets anders dan despotisme. De mensch moet --- ovuuuiweiK., zijn niet de types van j ’t ge >„6aa geluk. Ze hebben zich in de vacantie - Maar -en moeder geen geld er j hunne jongens naar buiten te 'atuur hebben ze hun lusten botgevierd s t weer uit met het lieve leven. >eu die r- “‘gheid van bank en °f. 8cho<^werk> zijn niet de types 'er veel d omdat vader '°°r hadden om II E II E S T. Vanneer de herfst in ’t land is en ons over stelpt met een onafgebroken reeks van koude regenvlagen, komt in de harten van de meea ten het verlangen boven naar een zomer die niet eindigt; dezelfde harten die na een reeks van zonnige zomerdagen gevraagd hebben naar ben frisschen herfstdag. Filosofen zeggen des wege, dat de mensch houdt van afwisseling en afkeer heeft van eentonigheid en sleur. Zeer juist, wanneer men deze twee in logisch ver band samenvat aldus: het afkeer hebben van eentonigheid wekt den lust naar variatie. Wanneer de schooldeuren weer geopend zijn na een vacantietijd van langen of korten duur, wanneer we gedwongen worden onze zomer- t^feedij te verwisselen tegen een lichaamsbe dekking van wolliger stof, wanneer de regen langs onze ruiten blijft stroomen en de lucht >rauw blijft dag aan dag, dan ontstaat na de nelancholieke bui in ons binnenste de begeerte, iet verlangen; iets wat de menschen geluk noemen. Wie zal ontkennen dat zulk begeeren den nensoh een gelukkige stemming geeft? Een mijner kennissen hield van niets meer dan okker en veel eten. Om dit groot genot te rerhoogen, de menschen van onzen tijd zijn foor de omstandigheden bij uitzondering afge licht op ’t slaan van records was-i gewoon halven, zelfs een heelen dag niets te ge- •ruiken en tegen dat z’n portie klaar was zoo vel alcohol in z’n maag te gieten, als die ver dagen kon zonder zich om te keeren. Het leerlijk genot, dat hierop volgde, te beschrijven, aat ik aan meer bevoegde krachten over. De aan was op zijn manier gelukkig. Ik vraag of dit geluk het eenige ware is en Doe langer ik er over denk des te meer word k overtuigd van z’n valschheid. Afgezien van •en valschen honger, komt ’t mij voor dat ’s r-- ónderen dlijken aanleg hebben, 'ovenal luisteren naar de stem van hun maag. in hebben Ük redeneeren let dierlijke speelt in den mensch ol k ^Seerten ontving om ze te bedwingen. Helaas despotaisme, hun natuur en met haar willen roepen: le maitre a la potence indien ik niet wist dat ook deze de afwisseling - - aan ’t einde der vacantie minder begeerlijk s 1Q gezelschap van die goede moeder 'I vindt dan die bij den aanvang. en nu Het lijden der menschheid spruit voort uit j van het leven, zegt nans lust en begeeren thuis behoort onder de i van moeder natuur, die ook verstan- wel is waar, maar die Er zijn nog velen onder ons die hier of daar -1 en die niet door verstande- van dien zin zijn af te brengen. -1 een groote en maakt ons vaak speelbal onzer begeerten, zou niet durven beweren dat de mensch ziin er niet weinigen, wier leven een aanhou- M temmen van lust of begeerte is; driewerf 'elaasde velen die meenen dat zoo’n moor- enden strijd de eigenlijke deugd moet zijn. Onze jongens zijn met de vacantie uit ge laten gaan. Ongelukkige jongens! Ze doen weer bun uiterste best en vinden er genot in op school nummer één te zijnze worden aan andere jongens ten voorbeeld gesteld, watintus- sclien streelend is voor hun ijdelheid. Het ge not dat zij smaken is in onzen tijd het genot par excellence. Elkaar voorbij, den prijs beha len, geprezen en geloofd te worden, wie doet er niet aan mee? wie moet zich niet inspannen om te trachten een groot man te worden? De kanker van dit genot is het gedreven worden en het moeten; z’n schaduwzijde de schadenfreude. Zoover ontwikkelde zich het verstand, dat we met overtuiging konden zeggenmacht is en zoover bleef ’t menschelijk verstand ten achter, dat het van macht maakte despo tisme. Daarmee verdreef dc mensch zelf, wat hij met zooveel moeite had verkregen. Ovolken zoo roept V. Hugo gij hebt een melaatschheidde onkunde! Gij hebt de pest het fanatisme! Gij draagt een der af- sehuwélijksteziekten! Despotisme! Gaat, loopt, verbrijzelt deze banden van het kwaad en ge neest u Geneest u! Zoo iets gaat maar niet op eens. Een teeken dat wijst op vooruitgang zie ik in den lust naar afwisseling. Alle dag het zelfdeeentonigheid en sleur in de opgelegde werkzaamheden, in spijzen en dranken en in de vastgestelde uren nach Uhr und Schuur, zooals onze slaafsche buren het noemen de zelfde orde in huiskamer, in de plaats der meu belen en de zitplaats der huisgenootenwie gevoelt z’n gemoed niet revolutioneeren tegen zoo’n gezaghebbende orde? Want de sleur is erger dan 't gezag. En zoo komt de mensch tot de verzuchting, dat er eenige afwisseling mocht komen in de eentonigheid van z’n be staan en meent hij, bij de gelukkige aandoening welke hem die afwisseling brengt, dat afwisse ling voor ons geluk onmisbaar is. En onze jongens? Zouden ze wel aan afwisseling en geluk denken, wanneer met den aanvang van September voor de variatie de school weer be gint? Ik heb me in m’n jonge jaren nooit gelukkiger gevoeld dan op de laatste dagen vóór de vacantie. Zou ’t luiheid of gemak zucht zijn van de jeugd? Neen, want van de vacantie-uren laten ze geen ledig voorbijgaan; wel is ’t afkeer van den gedwongen arbeid, haat tegen het moeten, het gedwongen worden, het en uit medelijden met deze in geluk beleedigde jeugd zou ik ■S u'ii i ii i: ra fff im MssHffl smis OEEKER (01RAA tr. I ---MVWSM V MU uuu uraug.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1