wiBWfflw iiiiiOMiissfvr s\i:i:k. I MEKffS- H ADVERTENTIEBLAD MDB 1 K, kalvermarkt No. 87. EE N;E N-V IJ F T I G 8T E J A A R Q- A 1896 W O EAS D a G 28 O OTO BEE. JDK VOOGDEA. Alle brieven in te zenden. ,00 a s s k S „Gij Galileesche man- dicalen nog niet over nenwat staat gij De quaestiehoe men van twee halven éen geheel zal maken, is in ons lieve vaderland een lastige quaestie; het is, ja, vooral niet minder in gewicht dan de sociale quaestie. De heeren doen wel veel soep op den lepel en wijd open gaat de mond, maar het is niet alleen om de soep, den lepel en den mond dat men zoo exor- bitantelyk gaapt; men wil de radicalen laten zien hoe’n grooten mond ze hebben. En toch helpt het nog niet? De radicale Volksstem lacht in zijn vuisje terwijl hij roept: nog niet genoeg Eu onder het gapen loopt heel wat soep van den lepel. Bij ongeluk, natuurlijk. Na de gaapkuur komt de eetkuur, en het was weer goed gezien en praktisch van ’t Be stuur, om dadelijk erop een program van actie te laten volgen, alsof ze voor alle liberale men- schen de geruststellende verklaring wilde af leggen, dat ook bij de geavanceerden op inspan ning uitspanning volgen moet. Elck wat wils! is een oud-vaderlandsche spreuk. „Maar men moet het éeue willen en het andere niet afwijzen/ zegt het Bestuur. Een program dus, geschikt voor handige men- vschen en advocaten. Alsof het Bestuur dacht: De bedoeling is niet om dat alles af te doen; advocaten in de Kamer valt beter te rede- daarvoor is de hap te volumineus. Maar waar om nemen bestuurderen dan zoo’n kolossale hap, als ze weten erin te zullen stikken? Om drieërlei redenen. 1 Is het bestuur van meening dat al deze wenschen, na de jarenlange periode van niets doen, om vervulling roepen er óen van te wil len negeeren, zou beduiden dat men niet op de hoogte was van den nood der tijden. En een Bestuur als dit mag toch als minimum den eisch worden gesteld, dat het geen vreemdeling is in Jeruzalem. 2°. Wenscht het Bestuur een groote Unie, eu om daartoe te komen is de meest praktische weg deze, dat men veel noten op zijn zang heeft, om van zoovelen als nog niet voor goed afgedwaald zijn de snaren der harten te tref fen. Het Bestuur zegt iets, heeft iets te zeg gen tot iedereen; uitgenomen natuurlijk de anti revolutionairen, de katholieken en de socialisteh. Het Bestuur zegt danGij verlangt dit en gij hebt ddt noodig, en wederomgij kunt dat niet ontberen; welnu, dat willen wij allemaal zien *e verlangen en te verkrijgen. Heuschjes Helpt ons maar, en de sociale vraagstukken zijn opgelost. 3°. Wil het Bestuur de radicalen overtroeven en zoodoende de radicale partij doen verster ven of opnemen. Mr. Kerdijk heeft het reeds tot vervelens toe herhaald Gij radicalen en wij geavanceerden behoor- onze samenleving - j van geen wetten sprake is, b.v. het kiezen van vrienden, de band van genegenheid tusschen man, vrouw, enz. De theorie van het anarchisme werd het eerst verkondigd door een Russisch edelman, Bakou- mn, die in 1873 bij het congres van de Inter nationale te Geneve, den centralen raad deed aftreden, daar men zonder gezag bij elkaar zou blijven. Velen hebben zich toen bij hem aan gesloten, aan wie het de volle overtuiging gaf dat dit door ieder moest worden nagestreefd. Een Fransch schrijver heeft om den geestes toestand van hen, die het anarchisme hebben omhelsd, te leeren, aan hen, van wie hij wist dat ze anarchisten waren, de vraag gesteld: waardoor zijt gij anarchist geworden. Uit de 170 antwoorden die hij uit alle landen ontving, heeft hij den geestestoestand kunnen opmaken.’ Vooreerst is bij hen waar te nemen een aange boren geest van verzet, zich uitende in onder zoek van dingen, het critiseeren en het beoor- deelen van zakenverder liefde voor de vrij heid, groot gevoel van eigenwaarde, liefde voor den medemensch, fijngevoeligheid, dorst naar waarheid en naar rechtvaardigheid, omdat de anarchist zich aantrekt de ongelukkigen in de maatschappij, omdat hem treft de onrechtvaar digheid in de samenleving, omdat hij ziet dat de een gelukkig, de andere ongelukkig is, de een rijk, de ander arm; verder nog begeerte naar wetenschap en drang de wetenschap op anderen over te brengen. Verder heeft dezelf de schrijver opgemerkt, dat vooral bij hen, die een zittend ambacht hebben, een denken over den toestand, een begeerte van te weten is waar te nemen. Na op deze wijze een begrip van de leer te hebben gegeven het verslag is ontleend aan het Volksdagblad kwam hij tot de propa ganda van de daad en ging de verschillende aanslagen na, die van 1887 tot 1894 zijn ge ploegd en de drijfveeren der daders. Niet altijd zijn die daden ingegeven door het anarchisme, al werd dat ook voorgegeven. Ravachol o. a. was een gemeene dief en moordenaar en zoo zijn er meer geweest die het anarchisme ge bruikten om hun misdadige doeleinden te be reiken, terwijl zij voorgaven de maatschappij te zullen redden. Vele daden waren ook het ge volg van zielsziekte, erfelijkheid, enz., terwijl andere door dweperij zijn ingegeven. Hij achtte het overigens niet noodig tegen de anarchisti sche daden bijzondere wetten uit te vaardigen. De bestaande wetten zijn alleszins voldoende om ook misdadige handelingen, door zulke per sonen begaan, te straffen. Dat de maatschappij het recht heeft tegen dergelijke daden, waarbij tal van onschuldigen vallen, op te komen, dat zij zich niet vierkant wil laten terroriseeren, is alleszins begrijpelijk. Hij eindigde met de opmerking dat door ge weld de wereld niet vooruit zal komen, maar slechts door den vrede, door verbetering van den geest der menschen. Het zal wel iets lan ger duren, maar eindelijk zal men er komen. Over het debat, dat volgde, valt weinig te melden. Alleen zij de opmerking van den heer Domela Nieuwenhuis hier weergegeven. Hij dankte den hoogleeraar dat hij over het anar chisme had gesproken en het had verheerlijkt, maar wees er op dat de spreker in het eerste deel als mensch, in het tweede als jurist had gesproken. Van daar zijn verschillende opvat ting. Hij, D. N., achtte het verklaarbaar dat iemand, tegen wien de geheele maatschappij daad dus niet' kon worden afgekeurd.. Prof Van Hamel diende natuurlijk hierop nog korte’ Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden L—franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco ADVERTENTIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents* voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. deze reserve alleen, dat Reclus c. s. slechts doch, meent spr., er zijn in een doel voor oogen hebben en de geavanceer- ook wel toestanden, waarbij den minstens drie doeleinden beoogen snr^lro i» 1> En terwijl de eersten het „Help u-zelf!“ tot lijfspreuk kozen, geldt bij de laatsten bet „Een dracht maakt macht!" Maakt macht! ook recht? Men wil de werkmansstand opheffenmen wil tenminste beproeven dit te doen, zonder den werkmans stand daarbij in massa te hulp te roepen. Het blijft dus weer t oude liedje: de eene stand helpt den anderen, dien men intusschen in staat van onmondigheid laat; het kiesrecht is geen natuurrecht, maar een recht waarmee de een zich wapent om het den andere to onthouden terwijl men hem goed wil doen. Wel hu maan, maar wel al te bezorgd ook. Overdre ven humaniteit. In plaats van den verdrukte toe te roepen Span u in, en kunt ge ’t alleen niet, dan zullen wij uhelpen het juk af te wer pen wordt hem beduid dat hij zijn gemak er van nemen en dat de heeren ’t wel goed met hem maken zullen. BEK ENDMA K ING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Snoek maken bekend, dat de tweede dit jaar invalt op Maandag den 2 November e.k. Sneek den 20 October 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. Begint het groote publiek allengs iets te be grijpen van de bedoelingen der aanhangers van de leer der sociaal-democratie, nu hunnerzijds betoog en onderrichting de plaats innemen van geschetter en rumoer, van hetgeen het anar chisme eigenlijk wil, weet men nog zoo goed als niets. Trouwens de wijze waarop de aan hangers dier leer tot dusver te werk zijn ge gaan, is weinig geschikt om den lust op te wekken er meer van te weten. Prof. Van Ha mel te Amsterdam heeft intusschen terecht ge- i meend, dat ook hier wat meer onderricht niet overtollig zou zijn en in een toespraak, Don derdag aldaar gehouden, het anarchisme be handeld. Anarchisme aldus begon hij zijn toespraak beteekentgeen gezag. Het wil daarom echter niet zeggen bandeloos, ordeloos, maar een orde zonder gezag, waar ieder mensch zich kan bewegen waarheen hij wil, dat hij zijn geest kan ontwikkelen hoe hij wil, waarin ieder op zich zelf kan staan, zich kan vereenigen met wie hij wil, maar waartoe hij niet gedwongen is, een wereld waarin het huwelijk een vrij verbond, een verheerlijking der vrije liefde is, een wereld waarin ieder heeft de vrije keuze van den arbeid, die hem het beste aanstaat of hem beter past, waarin ieder zeker is zijn brood te vinden, waarin het kind wordt opgevoed door hen die zich daarmede willen belasten, enz. enz. Met dit ideaal voor oogen, stelt men een groot vertrouwen in den mensch. De geest der menschen moet hiervoor worden voorbereid zich Ontwikkelen. In dit alles, zegt spreker, ligt een kiem van een groote gedachte verbor- raw 1 °°S m i.e* houden. In j zich keert, tot verzet komt en meende dat deze onze maatschappij kan men bijna geen stap „w doen of men komt met wetten in aanraking, neeren dan met burger- of werkmenschendie zijn zoo héél, weet je! Onder de gegeven omstandigheden we meenen met de kieswet-van Houten, zal men ’t vooreerst maar eens probeeren. Natuurlijk want anders zou er nog meer te wenschen over blijven en zouden de geavanceerden gevaar loopen in ’t gapen te moeten concurreeren met de socialisten. En daarvan willen de heeren niets niemendal weten. Hoe ’t over een jaar of vier zal zijn, wie dan leeft die dan zorgt Zoo dobbert de partij tusschen Scylla en Charibdisy hier het katholicisme en aan den overkant het socialisme. Men wenscht in de vertegenwoordiging een groepëering, die ’trao- lijk maakt om aan de twee partijen der toe komst het hoofd te bieden. Men zoekt ver- eenigiug tegen ’t clericale spook en wil kies- rechtuitbreiding uitstellen om ’t roode spook tegen te gaan. Zoo zoekt men naar macht, naar overmacht in naam van het rechtinder daad een gevaarlijk spelletje. Men vraagt, wil véél en loopt de risico niets te krijgen, voor al omdat men zich blind tuurt op het radica lisme, alsof van een Liberale Unie waarin de radicale partij zich absorbeert de vervulling van al deze schoone wenschen te wachten ware. Waarom bouwen de geavanceerden niet liever hun verwachting op de stem van de massa die ’t meest bij haar humane bedoelingen geïnte resseerd is en die alevel niet kan assisteeren. Men heeft mannen als Reclus en Krapotkine, wanneer ze hun idealen openbaarden, toegeroe pen „waren alle menschen als gij, dan zou men mogen geloof hechten aan de verwezen- Ij;king van uwen heilstaat! Met een kleine wijziging zou men dit ook den eigenlijk éen te zijn. En wat de geavanceerden thans uithalen is, 2oo niet een coup de maitre, dan toch een coup d’essai. Men wil de radicalen naderen, 2e op zij komen, ze con amore beduiden dat er eigenlijk geen verschil meer is, „geen differentie van onderscheid" meer; en toch komen de ra. de bestuursleden der L. U. toeroepen. Onder De Liberale Unie blaast reveil. Of het getal dergenen die aan de roepstem zullen gevolg geven groot zal zijn? De bestuurderen noemen zich geavanceerd liberalen, maar het zou meevallen wanneer alle liberalen geavanceerd waren gelijk deze geavan ceerd te zijn. Met deze ijdele hoop voedt zich het Uniebestuur intusschen niet, want het kan zijn tijd wel beter gebruiken; voort! voort! li beralen! Ze zijn van nature zoo geneigd om rust te nemen, dat ze aan de rust de vrijheid zouden opofferen, als ’t niet do vrijheid was waarmee hun rust wordt gewaarborgd. Waakt op! gij Galileesche mannenwrat staat gij en ziet op naar den hemel! Inderdaad zijn veel liberalen verbluft door de hooge vlucht van hun voorgangers. Na de belijdenis te hebben opgesteld die voortaan in confessie zal zijn, volgt een reeks van opgaven, van wenschen en verlangens om tedoen uitkomen dat men in de naaste toe komst zich in wil spannen, zoodat de nuchtere Galileesche mannen opzien met ontzag, met eerbied en verbazing. Wat staat gij en ziet op naar den hemelDe apostelen zullen weder- keeren gelijkerwijs gij ze hebt zien henenvaren. l If '11 '•y f 1« MEEKER (OIRAY urd jge- tum te let* pke j da Dip. V.,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1