Jill IIS- 0 llffiim-M won N JIRT I No. 90. E K N-E N-V IJFTIQSTE 1896. 7 NO E NI 3 2 if. UIT DE PERS. N r- Alle brieven in te zenden. zeer eminente koppen weinig pleizier bezorgd. ae 30 a er ar ar Is* '0, 10, 0, k. 1: a- OïtTHODOX. Terwijl de leiders in de politiek hun best doen om tegen den naderenden „storm* hun partijen te constitueeren, hebben de non-actieve Deze CO ÜRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ot redactie betreffende, franco politici niet anders te doen dan te luisteren en, opmerkelijk genoeg, leenen zij, de zonen van het vrijheidslievend volk, gretig het oor naar de woorden hunner voorgangers. Bij alle par tijen is het koekoek éen zang de heeren wijzen, en de gekken prijzen; voorzeker geen schitterend blijk van onzen vooruitgang in ’t democratische. Over Rome en roomsche politiek hebben we ’t natuurlijk nietdie is heelemaal niet demo- cratisch, of wel democratisch van boven af. Het roomsche volk wordt beheerd en geleid tot aan de hemelpoorten, en het goedig-on- noozele volk trekt er zich niets van aan wan neer de heerooms hun stembriefje invullen en de Kamerleden van hun geloof de richting aan geven in de politiek. Zooals de paus zegt Dat moet gij gelooven, roomsch-katholieke zo nen, en de priesters: zóo moet gij stemmen zonen der kerk, zoo zeggen de leden der kamer: en aldus hebt gij, broeders in den ge- loove, uw wenschen tot regeling van maatschap pelijke zaken te richten. ’t Gaat dus alles van boven af, en waren de burgers van dit land allen roomsch, er behoefde van kiesrecht geen sprake te zijn. De zaken des lands dreven dan behoorlijk op geestelijke adviseuren. Het eenige waarover onze Room sche medeburgers zich warm maken en opwin den kunnen, is de waarheid, waarmee deze hun door andersdenkenden wordt onder ’t oog gebracht; alleen daarop reageert het roomsch publiek, zooals sommige kunstenaars reageeren tegen de armoe. Het een en het ander pleit natuurlijk tegen de admissie der democratische brooming. Daarover hebben we ’t nu niet. Een deur die op nachtslot is en daarbij gegrendeld on der en boven, is niet met een sleutel open te kiijgen. Maar wij willen een oogenblik de aandacht >epalen op het volk der protestanten, dat zich iberaal noemt. Wat men wel eens beweert van de christelijke kerkleer: dat ze alles behalve christelijk is, Eou men ook met een variant kunnen toepas selijk verklaren op ons liberalisme. Het is dies, maar liberaal is ’t niet. «Eendracht maakt macht* te Groningen vindt iet program der Liberale Unie te knellend en leklemmend. „Eendracht maakt macht* ver- angt naar meer liberaliteit. De idee is zoo kwaad niet; ze vindt dan ook “er en daar weerklank. Er zijn liberale maa ien die ’t program te bindend achtenook zijn !r die het onpraktisch noemen, omdat het be- waarlijk zal zijn bij de verkiezingen candida- Cü genoeg te vinden die zuiver op de graat “JD, Maar een program moet de leidinggeven, onze liberalen reageeren alleen maar tegen e beschuldigiging der radicalen en anderen, at ze door te loepen aan den leiband van eenige personen hun recht 2FS?eeld *e«ben: ,Immers wat «Een- [tegen de afdwaling der moderne beschavïngp’Ën zou hun reactie niet een vingerwijzing zijn tegen het onvermoeid ordenen en regelen, Van boven af? Zooals een mensch, die, bestormd door allerlei tegenstrijdigheden, zucht en klaagt, niet t wetende waaraan hij zich te houden heeft, is mus omdat er de liberale kern, de democrati- een kenmerk van den geest onzes tjjds den mensch te plaatsen in een afgesloten kring waar in hij zuchten en klagen moet: Hoe kom ik er weer uit? En bindt men hem aan zoovéél en velerlei, dat hij uit diepte van ellende roept Hoe maak ik me toch los, om vrij weer te kunnen leven Ook op politiek gebied vecht de oude mensch met de nieuwe en zien we, als in de kerk, bij elk overgangstijdperk de orthodoxie herleven, of, als in dagen van wilde vrijheidsuititfgen, het politiegezag krachtiger drukken op de bur- gerschouders. Laten we ’t de Genestet nog eens helpen wenschen De tijd van overgang, O, dat hij overging BEKENDMAKING. OPROEPING VRIJWILLIGERS VOOR DE NATIONALE MILITIE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op art. 9 van het Koninklijk besluit van den 17den December 1861 (Staatsblad no. 127), zooals dit is gewijzigd bij besluit van 22 Juli 1892 (Staatsblad no. 179); Roepen op zoodanige ingezetenen, die verlan gen als vrijwilligers bij de Militie op te treden, om zich daartoe aan te geven ter Gemeente secretarie in de gewone bureau-uren. Om als vrijwilliger bij de Militie te kunnen worden aangenomen, moet men ongehuwd of kinderloos-weduwnaar en ingezeten wezen, voorts lichamelijk voor den dienst geschikt, ten minste 1.56 M. lang, op den Isten Januari van het jaar der toelating als vrijwilliger het 19de jaar ingetreden zijn en het 35ste jaar niet volbracht hébben, tot op het tijdstip der toelating aan zijne verplichtingen ten aanzien van de Militie zoover die te vervullen waren, voldaan en een goed zedelijk gedrag hebben geleid. Het bezit van die vereischten, met uitzonde ring van de lichamelijke geschiktheid en van - - een getuigschrift van den Burgemeester, verkrijg baar op plaats en tijd boven vermeld. Hij, die voor de Militie is ingeschreven, wordt -V00J, Ge meente, in welke hij ingeschreven is, tenzij hij geene verplichtingen ten aanzien van de Militie meer te vervullen heeft. Hij, die bij de Zeemacht, bij het Leger hier te Lande, of bij het Krijgsvolk in ’s Rijks Over- zeesche bezittingen heeft gediend, wordt niet als vrijwilliger bij de Militie toegelaten, tenzij nj bij het verlaten van den dienst, behalve een bewgs van ontslag van den bevelhebber, onder wien hij laatstelijk heeft gediend, een getuigschrift heeft ontvangen, inhoudende, dat hij zich gedurende zijn diensttijd goed heeft gedragen. Hij kan, heeft hij dit ontvangen, tot dat zijn veertigste jaar volbracht is, als vrijwilliger bij de Militie worden toegelaten. ;Sneek den 6 November 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNÉWITZ, Secretaris. ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents' voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. In de Vragen des Tijds komt een uitvoerig artikel voor van mr. E. Fokker over onze bur gerlijke wetgeving uit sociaal oogpunt. Het slot woord laten wij hier volgen „Overzien wij het terrein waarop dit opstel zich beweegt, dan komen wij tot de slotsom dat Nederland veel in te halen, veel goed te maken heeft. De wetgever der toekomst zal, wil hij een rechtvaardige en aan de behoeften en inzichten onzer samenleving beantwoordende wetgeving maken, grooteren invloed moeten toe kennen aan het ethisch element, met het zui ver individualistisch karakter der tegenwoordi ge wetgeving moeten breken, tot het inzicht moeten komen dat bij private overeenkomsten niet t belang van partijen alleen en uitsluitend betrokken ishij zal meer rekening moeten houden met den arbeid, daaraan tegenover het kapitaal een niet ondergeschikte positie verze kerende hij zal den rechtstoestand der erken de natuurlijke kinderen moeten verbeteren en, door onderzoek naar het vaderschap toe te staan, de natuurlijke (nu niet-rekende) kinderen met hun moeders niet langer aan ellende prijs geven, terwijl hij den rechtstoestand der gehuw de vrouw, ook voor zooveel zij kostwinster is, zal moeten wijzigen bovenal zal hij de loon- overeenkomst van meet af te regelen hebben. Een wetboek van den arbeid dus Die dat verlangt heeft óf geen flauw besef van den om vang der taak, of behoefte aan een motief voor uitstel. Partieele regeling alleen kan hier redding aanbrengen. Doch men sla dan de hand aan het werk. Want waarlijk, voor nie mand die kennis neemt van hetgeen er op so ciaal en wetgevend gebied elders, zoo in Euro pa als in Amerika en Australië voorvalt, is het een geheim, hoe schrikbarend wij op dit gebied ten achter zijn.* De Nationale Zuiderzeebond houdt de plan nen tot afdamming en gedeeltelijke droogmaking der Zuiderzee levendig. Reeds werden een paar kleine vlugschriften uitgegeven, waarvan wij vroeger in ons blad melding maakten. In het laatste werd, zooals men weet, meer bij zonder gewezen op het groote voordeel dat ver bonden is aan het verkrijgen van-éen IJselmeer met zoet water voor al de aangrenzende pro vinciën. Dr. P. P. C. Hoek, die reeds vroeger wees op de nadeelen welke voor de visschenj zouden voortspruiten uit een gedeeltelijke droogmaking, komt in zijn Mededeelingen over Visscherij op deze aangelegenheid terug. Hij is allerminst een tegenstander van het grootsche plan der droogmaking, maar hij zou zeer ongaarne zien dat het tot uitvoering kwam, zonder dat hét voor en het tegen met dezelfde zorg overwogen en zonder dat er zoo ernstig mogelijk naar'ge streefd was de nadeelige gevolgen er van af te wenden. Wij laten hier zijn betoog volgen: „Er is eigenlijk maar éen ernstig bezwaar tegen de droogmaking dat bezwaar vloeit voort uit het groote visscherij belang, dat de Zuiderzee nog altijd bezit. En reeds bij de afsluiting zal men met dat bezwaar in zijn vol len omvang kennis maken. In 8 of 10 jaar het af te sluiten deel van de Zuiderzee herscheppen in een zoetwater- meer dat wil voor mij zeggen: in 8 of 10 jaar de bestaande visscherij-industrie van de Zuiderzee met den aankleve van dien volkomen te gronde richten 1 Het zijn u.l. niet alleen eeni ge duizenden visschers met hun gezinnen, die daardoor broodeloos zullen worden, het zijn bo- sche idee van algemeen kiesrecht, in vergeten was. De politiek schijnt een moeilijke faculteit. Men wil ze doorgronden tot den bodem, maar als palen die van het schip verticaal naar be neden schieten, komt de een na den ander een oogenblik later weer naar boven geschoten om horizontaal te drijven aan ’t oppervlak. Het is duikelen en weer naar boven komen door de opstuwende kracht en de lichtheid van de zinkers tegenover het grooter soortgelijk ge wicht der vloeistof. Het gaat in de politiek als in den godsdienstvan boven af naar be neden en terug aan ’t niveau, de hebbelijkheid van ouds, het orthodox princiep dat zoo gaarne in het volk doordringt zonder democratisch te zijn. De politiek heeft aan reeds veel moeite en i En telkens weer gaat het naar den orthodoxen sleur. Men vraagt niet wat het volk denkt o? gelooftmen zegt aan het volk, wat het denken of gelooven moet. Men laat niet aan het volk de beslissing, wèt het in zijn belang wensche- lijk acht, maar, mir nichts dir nichts, wordt het volk te verstaan gegeven, wat men het zal laten wenschen. Liberaal, mild, is deze houding niet, al wordt ze ook voorgestaan door vooruit- strevers in *t liberale. En de oorzaak is niet ver te zoeken. Het liberalisme is een leer, staande tegenover een of meer andere doctrines. Het liberalisme is doc trinair en heet daarom ten onrechte liberalisme. Men moet het zien om het te kunnen gelooven, welke scherpe lijnen getrokken zijn om de libe rale staatkunde der naaste toekomst af te bake nen. Men wenscht wetten voor dit en wetten voor dat, alsof heel ons volksbestaan niet ge lukkig kan zijn zonder een bergketen van wet- gevorderde lengte, wordt bewezen door ten er om heen. Vraagt men: vanwaaf deze orthodoxie in ’t liberalisme dan zal wel de organisatie der slechts als vrijwilliger toegelaten partij en het succes dat men beoogt aan dé stembus een der hoofdoorzaken zijn. Vergissen we ons niet, dan wacht ons in de toekomst een periode van insluiten en inrijgen dat zal de maatschappij een nette taille geven, maar of daarmee de gezondheid wel wordt be vorderd? Men duizelt van de haken en oogen die het lichaam zullen sluiten en knellen en vraagt zich af: wat de gevolgen zullen zijn wanneer het lichaam in groei toeneemt en de haken of oogen doen lospringen. Zij die zich in zoo’n keurslijf niet willen kleedeu, noemt men spottendwilden. Er is toch in die wilden iets gezond-natuurlijks, wat aantrekt, al moet men toegeven dat in een geordende maatschappij elk individu iets moet offeren van zijn „wildheid* op ’t altaar van het algemeen belang. Zou men - op den liberalen m hun wildheid niet een protest hebben te zien - -- - dracht maakt macht* wil, is in weinig woorden uitgedruktliberaal heeten zonder liberaal te zijn. Slechts bij uitzondering hebben we in het liberale kamp een stem vernomen die zich verhief tegen den vooruitstrevenden catechis- I na I I d 5^ 10, >0, 311 X ia. 45* 25* 20* 6 50 7- 77 720 8 8- 815 835 8 4? ÏER COURANT. «iiiiniiri mbd h. D,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1