HEMS- ffl IDlfffEfflHLID mR DE liEIHffl 11 III 1 fflORKfflffll SHER. 1 É1 1Z. i No. 92. 1 v6 EEN-EN-y IJ F T I O 6 T E J a a R Q A N (4. ft Nationale Militie. 14 IX O V ID 31 13 JE idol IN* .00 >1 i’ eur eur eh. Alle brieven in te zenden. RS- ang ;an- ,00, ,00. I. r. Q* 2. 2 r E i ten ge- I Zlj jep- erk - anderen tot een goed einde er zijn er, wanneer we dan de op las» ■,d. t, d. rtje 1 6 *5 >6^1 3 UIT DE PERS. Over het ontwerp-program der Liberale Unie is in de laatste weken heel wat in de pers en in de kiesvereenigingen te doen geweest. Het heeft in de pers aan critiek niet ontbroken. Van alles trof men aan welwillende en niet welwillende, afbrekende en opbouwende. In verreweg de meeste der aangesloten kiesver eenigingen werd instemmend gesproken over het ontwerp, ofschoon ook in enkele aange drongen werd op een meer conciliant stuk, ter wijl weder andere krasser verklaringen wilden. Onder de bladen, die het ontwerp met wei nig, vriendelijken blik bekeken, moet de N. R. C. in de eerste plaats genoemd worden. Ver wondering zal dit wel bij niemand gewekt heb- ben, zegt de Zw. Ct., die zich herinnert, welke houding het blad in 1894 heeft aangenomen. De N. R. C. zou met de richting, waarin dit program van actie zich beweegt, haar sympa thie wel kunnen betuigen, ware het niet, dat zij in de overwegingen, die aan het program voorafgaan en ook aan de stemming der Unie leden zullen onderworpen worden, op een punt stuit, dat voor haar instemming onmogelijk maakt. In die overwegingen wordt namelijk verklaard, dat de Liberale Unie van de te stel len candidaten verlangt, dat zij instemming be tuigen met de strekking van het geheele her vormingsprogramma. En nu heeft zij een bijzon- der bezwaar tegen 1 van dat programma be treffende het kiesrecht, waarbij h. i. de vraao- wordt gesteld fcijt gij een Takkiaan Boven dien kan zij zich niet vereenigen met de be- ginseloverwegingen, vooral wat betreft de „phrase* over de bevoorrechting van het kapi taal. Het blad acht het een zelfmoordend be drijf, met een gemeenschappelijk gevaar voor oogen willens en wetens bij de stembus voor regel, wil van scheiding niet weten. Eén moet de liberale partij zijn, zegt het blad; de twistpunten late men er buiten. De liberale Unie-bestuurderen, één koek en ei on der elkaar stellen juist de twistpunten op den voorgrondde N. Rotterdammer ergert er zich over, en tolt in de ronde als een zwaarrollen- den mosterdkogel. Met Uilenspiegel, den quasi- grappemaker aan den arm, reist hij ’t land door, goeddoende en eenheid nastrevend, waar ver deeldheid gezaaid werd. Die brave Rotterdammer zou zoo gaarne met de Middelburgsche éen zijn, en, ondankbaar als deze is, wil zij niet erkennen, dat liberaal zijn eikaars liberaliteit niet in verdenking „Die wahre liberaliteit ist Annr- Ce Dieu, qui des Frangais ordonne le massacre. En dat is dan de God, die uw geloof vereert, Die Gpd, op wiens bevel men broedermoord creëert kennisgeving. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Gemeente Sheek, voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19den Augus- tus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals die is »e- wyzigd bij die van 4 April 1892 (Staatsblad no. ob), brengen ter openbare kennis dat de eerste zitting van den Militieraad voor deze gemeente zal worden gehouden in het gemeen- A n A B?^YARD' Op Woensdag den M December 1896 des voormiddags ten 10 'k ure in welke zitting uitspraak zal worden gedaan’ omtrent: 1. De verschenen vrijwilligers voor de militie; 2. de lotelingen, die redenen van vrijstelling hebben ingediend; 3. de lotelingen, in de artt. 55 en 56 be doeld 4. alle overige lotelingen. Zullende voor dien Raad alleen behoeven te ■erschijnen: i-?’ die zich als vrÜwilliger voor de Mi litie hebben aangeboden 2. de lotelingen, die vrijstelling verlangen wegens ziekelijke gesteldheid of gebreken of gemis van de gevorderde lengte. Sneek den 10 November 1896. Burgemeester en Wethouders voornoemdy ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. Deze CO IRA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco waarden te gaan stellen, die, zonder tot eenig practisch resultaat te leiden, van elkaar ver vreemden de liberale krachten, die èn in het behouden van het goede wat wij bezitten èn in het tot stand brengen van verschillende her vormingen, tot samenwerking met elkaar be- reiu zouden zijn. Het Hand, was ook maar matig tevreden met net ontwerp. Daarentegen werd het in ’t Vad. de heer Macalester Loup, hoofdredacteur van 't blad is een der leden van het bestuur der Liberale’ m,et groote ingenomenheid begroet. Ook de Arnh. Ct. begroette het over het alge meen met instemming. Het tegelijk voorstellen van een algemeen program, geschikt om te «trekken tot vereenigingspunten voor alle voor uitstrevende vrijzinnigen en van een program van urgentie aan dat geheel van beginselen en bedoelingen ontleend, acht de A. C. een geluk kige gedachte. Het blad acht het intusschen zeer goed mogelijk, dat men over den voor rang, aan enkele punten van wetgeving toege kend, verschillend denkt en het vertrouwt dat mocht de meerderheid op de te houden verga dering daaromtrent een eenigszins andere op vatting koesteren dan ’t bestuur, dit zich daar bij zal neerleggen, maar wat de hoofdzaak aan gaat, het eigenlijke hervormingsprogram, daar over verwacht het eenstemmigheid. Door al de gestelde eischen en geopperde denkbeelden loopt de draad van sociale rechtvaardigheid van een wel overlegde versterking van de economisch en sociaal zwakken, niet door ge nadige bescherming van staatswege, maar door de verheffing tot betere toestanden, zoomoge- lijk door eigen kracht te vergemakkelijken door wegneming van menige hindernis, die langs legislatieven weg is op te ruimen. Omtrent enkele punten, waar men ’t gebied der admi nistratieve organisatie raakt, koestert de A. C. bedenking en acht het wijziging mogelijk. De paragraaf over ’t kiesrecht wil de A. C. niet veranderd zien. Die behoort in het her vormingsprogram. De vooruitstrevende vrijzin nigen kunnen niet tevreden zijn met de nieuwe kieswet dit begrijpt iedereen, die de politieke geschiedenis van Nederland heeft bijgehouden. Waren de oud-liberalen trouw gebleven aan de leuze, waaronder ze een twintigtal jaren geleden den strijd aanbonden tegen het grondwettelijk censusstelsel, dan zouden ze evenmin met de kieswet, die lijnrecht tegen die leuze ingaat, tevreden zijn. Op het tot stand komen van een hun meer voldoende regeling zullen deze onte vredenen natuurlijk het oog vestigen. Maar tusschen het nederleggen van dit beginsel, om aan de verwezenlijking daarvan te beginnen wanneer de tijd gunstig is, en het stellen van de beoogde verandering als een eisch van urgen tie, ligt een groot verschil. Ook wanneer de kies wet-Van Houten bij de toepassing blijkt niet te voldoen aan de verwachting van verre uitbrei ding, waarmede de vader der wet er stemmen voor heeft trachten te winnen en er misschien voor gewonnen heeft, is het daarom nog niet geraden terstond voor een verdere uitbreiding te gaan agiteeren, tenzij natuurlijk die agitatie van het teleurgesteld volk zelf uitgaat. In dit laatste geval kunnen de vooruitstrevende vrij zinnigen zich geroepen achten de beweging te leiden. Zoolang er echter van zoodanige volks beweging geen voorteekens bestaan die trou wens niet te verwachten zijn vóórdat de werking van de wet is aan den dag getreden is het verstandig den wensch tot hervorming van het kiesrecht, zonder dien op te geven, vooreerst op den achtergrond te laten. Dit geschiedt met „om de kat uit den boom te kijken'1 of beduidt te brengen, kennang." Ach! laster niet! Hem, wiens medelijden uw dagen wil verlengen, waarin hij belang stelt, verlaat hem niet, den God der liberalen. Pax vobiscum, liberalen! In den naam van den liberalen God! Blijft éen. Of de N. Rotterdammer succes zal hebben met zijn propageer en voor dien Gód De socialisten mogen in hun belang hopen van niet. Wanneer ze hun dagelijksch brood niet willen missen, kunnen ze dien vreemdsoor- tigen autocraat geen lang leven toewenschen, tegenover wien ze toch staan als de Hugenooten tegenover den roomschen Heer, van wien een hunner naar waarheid getuigen mocht, dat hij andersdenkenden zocht te vernietigende woor den van Raoul trillen nog na in deze dagen van éenheid die geen scheiding wil Et voila done le Dieu que ton culte consacre, Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 233. 50, 00, k. rd ha len, ’50 1 a Reefde? We hadden dan 30; Ben arbeid meer i Idvocaten, geen rechters, geen dominees Pastoors. Daarom moet er ruzie en verdeeldheid blij- P, en zij die zich afsloven om de menschen i een te brengen en ter bevordering van dit R pogen alle ruzie zoeken te voorkomen door h verdeeldheid te scheiden, zij handelen niet I t belang van al die achtbare, edelachtbare, Boogedelachtbare, eerwaarde, weleerwaarde, Rer eerwaarde en weleer waarde zeer geleerde Breonen in ons midden. Hun taak is zwaar F ondankbaar, want tegenover hen staat heel jze stand van vredestichters, die toch ook hun pen belangen niet uit het oog mogen verlie- |D- Zoolang zij hun dagelijksch brood wen- I ®n) en dat wenschen ze nog steeds, doen I >n bun niet-vrome wenschen niet onder voor p dokter of doodgraver, die den hemel smee- om hun dagelijks brood te geven. I ooals bij een brand gaat het bij ruziewil Rn er sP°edig een eind aan maken dan neemt een haak en trekt uit elkaar, ook al staat B inschreven dat men niet scheiden mag wat F 13- Wil men alles laten uitbranden dan r^mtmen de belendende perceelen en trekt elkaar. Maar de vredestichters die leven o gratie van het verdeel en heerschzijn V00r het eene en wel tegen het andere kunnen het dagelijksch brood niet missen, f ZOU de moeite waard zijn eens uit te re- f welk deel van het maatschappelijk in- Llei Tv n?rteed aaQ d0 beredd^aars van rrlei gekibbel en getwist. ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7’/, Cents. Bij abonnement is de prijs elangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J Men zou er zich zeker over verbazen, zoo- als men verlegen zou staan, met de handen in ’t haar, wanneer straks het oude jaar eindigde met de vervuiling van den KerstwenschVrede op aarde Ieder moet zorgen voor zijn standje, ook zij dié de standjes van moeten brengen. En de wereld rondzien, nog veel meer dan de op genoemde die leven bij de gratie der oneenig- heid. W at zouden de leiders van partijen in de politiek b. v. aanvangen, wanneer de partij schappen ophieldenook zij leven ten koste van het dwaze, arbeidende volk, dat zich door hen laat voorlichten en verdeelen in vergade ringen en in de pers. Hun oorlogen zijn spie gelgevechten, voorstellingen tegen entrée, zoo als de gladiatoren gaven in ’toudo Rome. De algemeene wereldvrede zou het getal baantjes schrikbarend inkrimpen en behalve het stands verschil zou er geen sprake meer zijn van eer en roem, zooals die in dagen van strijd een vruchtbaren bodem vinden en welig ópschieten. Waarlijk, wie de wereld lief heeft en daarbij een positie bekleedt waarvan rang, eer en roem afstraalt, hij kan van zich-zelf niet de verlooche- ning vorderen die zijn standje op ’t spel moet zetten. Ze zouden zich een slag in ’t aange zicht geven, als ze tegen spreken wilden, dat de wereld door verdeeldheid groot wordt. De N. R. C.y nobele uitzondering op dezen Wat éen is zult gij’ niet scheiden, zegt de c rift; omdat de Schrift het zegt is het waar ca daarom is de geestelijkheid aan zichzelf verplicht elke scheiding af te keuren. Scha pen en bokken maar bij elkaar, want de Schrift zegt hetGij zult ze niet scheiden. Natuurlijk geeft dit in de wereld veel kra keel en zijn de gevolgen van dit krakeelen voor derden vaak zeer nadeelig. Maar zonder krakeelen hadden we een reden te meer om de geestelijke herders een paspoort )50) toe te wenschen en hadden deze pastoors een reden te minder aan te voeren, die pleit voor hun recht van bestaan. In naam der pastoors en t belang van hun zaakje is het dus pax vobiscum (vrede zij ulieden) en om dit kruid te kunnen kwijt raken moet er ruzie zijnhet spreekt dus vanzelf dat scheiden door de kerk vordt verboden op gezag van de Schrift. Onze neve Heer is immers de beschermer ook van e water- en vuurnering Zoo ook is het da^ 61 landen en volken en oorlog zij 'n bhjve, want wat zouden anders de vredebe- vaarders en de oorlogsvoorbereiders aanvangen? ^n wat is het niet een voorrecht dat er strijd 'estaat, strijd van belangen tusschen patroons n werklieden Waar moest het heen met onze ll°Qr°n®’ ^anneer alle ruzie in deze wereld uit- i geen inspecteurs van noodig, geen officieren, geen - J en geen a Vi s 'tB I I /|6 he MBEKER C@URA]| 8< M 8"! ■a 8U a 8« 8 8<5 CT j p 2. '1'01

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1896 | | pagina 1