rm MELIK- BIDIBITEWIMLIO TOOR LIE IMffiffl Bl HET 1MJ1SSMHT Sffiffi. J 21J® 1 2rf ng. Prijs sobrik- d lijdt, ng, die an een ff Ver- kt 34, ledrag, ïkhan- teeli F. ''.'Z L No. 6. 1897 T W E E -E JN-V IJFTI G 8T E J A A R G N G. vers, r boe' r 5n reddïmgshaken IW len stec W O D AO 20 J A ?i L A IJ I. Sa OliGAMSATIL. 1°. I. 2°. ’t Hoogënd Alles schier is tegenwoordig in staat van or- 3°. nisatie, geen politiek spreker of hij heeft het 4°. 5°. 7°. 8°. 10°. 11°. in 8 tot UIT DE PERS. durend van elkander gescheiden te blijven. - Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave uf redactie betreffende, franco in te zenden. itg. van i Steen te Nij geer. Albert Mijdam, jr. te id. 63’/,t 85‘5/ 21 11 De anti-revolutionairen hebben iets anders „Nederland en Oranje" is hun strijd- rs derf en GE et b e- Nederlanders die noch tot de kerkelijke par- tijen, noch tot de radicalen of socialisten wen- liberalen en leden der zoogenaamde kerkelijke schen gerekend te worden. de verkiezingen van DAM.1 Jan. 89-*/. 241?o. K E N N I S G E V I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, brengen ter openbare kennis, dat er vaartuig van plan zijn te zinken, zoodat de manschap genoodzaakt is groepsgewijze in dé booten te stappen? Wat mag de reden zijn I w De heer mr. W. H. de Beaufort, lid der Tweede Kamer voor Amsterdam, heeft in een vlugschrift, ten titel dragende de Liberale par tij en de verkiezingen, zijn denkbeelden over den staat der zaken uiteengezet, voornamelijk met het oog op het. program der Liberale Unie. Hij begint met de vraag of er eigenlijk nog mag worden gesproken van een liberale partij, nu de partij zelf zich in fracties heeft verdeeld en een der fracties al weder is opgelost. Toch meent hij de vraag nog bevestigend te mogen beantwoorden, daar hij nog de hoop koestert dat het staatkundig doorzicht der liberalen in Nederland den hartstocht der partijdrift van enkelen zal weten te overwinnen. Er zijn nog - ider i k-i*: 12°. in deti Molen van Veen, aan de Frane- kervaart. Tevens wordt in herinnering gebracht, dat volgens art. 450 van het Wetboek van Straf recht, ieder die, getuige zijnde van het oogen- blikkelijk levensgevaar waarin een ander ver keert, nalaat dezen die hulp te verleenen, die hij hem, zonder gevaar voor zich zelveu, ver leenen kan, indien de dood van den hulpbe hoevende er op volgt, gestraft wordt met hech tenis van ten hoogste drie maanden of geld boete van ten hoogste drie honderd gulden. Ten slotte wordt de aandacht gevestigd op art. 168 der Algemeene Politie-Verordening dezer gemeente, luidende alsvolgt „Niemand mag weigeren een drenkeling in zijn huis op te nemen. Ieder is verplicht, die daar te houden, tot dat volgens verklaring van een geneesheer ver voer kan plaats hebben." Overtreding van dit artikel wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes dagen of geldboete van ten hoogste vijf-en-twintig gulden. Sneek den 8 Januari 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. :end me len, zelf WOI ALVER TEN TIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cento; voor eiken regel meer 7 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Hinke, r'oekje n*euwe organisatie-woede, dat gejaagde e, d. i. sbrech- sengracht; in de Smederij van J. Tjaarda, buiten de voormalige Noorderpoort; aan het Spoorwegstation 6°. bij M. Meiners, nabij de Oosterpoortsbrug; bij G. S. Hofstra, Steenhouwer, aan de Leeuwarder trekvaart; bij de Wed. Th. Asselman, Scheepstim merwerf bij de Oppenhuizerbrug bij de Kalkovens van Feenstra, aan den Oppenhuizerweg; bij den Congierge der Hoogere Burger school-, bij den Concierge der School voor koste loos onderwijs-, in den Molen van Veen, aan de Frane- aanwezig zijn: in de Stoomhoulzagerij van Ter Horst aan de Geeuw; niet onze katholieke medeburgers, die even goed of slecht zijn als hun protestantsche en joodsche j landgenooten, maar de geestelijken hebben nooit anders gemeend. Alle slavernij, ook de ge- x. a wone menschenslavernij, heeft bij de hoeren pa- gamsatie. Geen blad of er staat in van orga- j stoors genade gevonden en erkenning en steun nisatie, geen politiek spreker of hij heeft het XT- i en bevordering. Niet onwaarschijnlijk is daar over organisatie en afgaande op dezen klank zooals hij weergalmt en nagalmt van en naar I allen kant, is men geneigd zich af te vragen, om de onderstelling, dat de leus eigenlijk geweest zal zijn bij haar geboorte: Recht over allen. of onze maatschappij zooals ze reilt en zeilt I to misschien kant en klaar is, op de organisatie nai °P 0°o j i j I leus m. a. w.Voor Vaderlanden Vorst. Deze m. a. w. dat iedereen erkent in onze georden- de samenleving te vergeefs naar organisatie ge-1 1jeu9goed ‘e be/nJpetl of liever te nJmen met zocht te hebben. Is het niet opmerkelijk dat de be81nseIe,n ^r partij die ze heeft aangeno- i men, is inderdaad geen gemakkelijke taak. I De bedoeling is kort saamgevat, dat men zich om te strijden uit liefde voor Va- i derland en Vorst. Maar buiten de anti-revolu- i tionairen zijn er nog veel anderen die gedreven i worden door dezelfde liefde waarom staan de I orthoxe christenen, die toch in den bestaansstrijd dezelfde behoeften hebben te bevredigen, den- zeifden honger en denzelfden dorst uit als die anderen waarom staan deze christenen dan op zich-zelf in den strijd En waartegen is die strijd gericht anders dan tegen ’t buitenland en tegen de republikeinen en internationalisten on der hun landgenooten Maar tegen ’t buiten land te vechten waagt zelfs onze regeering niet, laat staan dat deel der bevolking wier organi satie prijkt met de anti-revolutionaire leus. En anti-republikeinsch te zijn strookt nauwe lijks met de feiten der historie, die spreken van den opstand der Calvinisten tegen ’t wettig ge zag en van den grondlegger en opbouwer der partij Jan Calvijn, een republikein door merg en been. Om de orthodoxe leer te beschermen of met het zwaard uit te breiden zou deze partij onvergeeflijk dwaas handelen, daar hun bij deze houding de steun zou worden ontzegd de tienduizenden en honderdduizenden hunner geloofsgenooten in andere landen. Van deze van leus mag men dus veilig verklaren dat het is een mast zonder zeil, een teeken dat we te doen hebben met een vaartuig, een partij die Oranje wil behouden, het Vaderland bescher men, kortom voor het beginsel van eigen ortho doxe leer in ’t vuur wil gaan. Vrijheid en Orde, roepen de liberalen; m. a. w. orde alomme, opdat voor allen van goeden wille en goeden huize de vrijheid onverkort blijve om hun slag te slaan. De vrijheid te beschermen en de orde te bewaren zou de roe ping der liberalen zijn Zeer practisch, maar js er wel één partij te lande die minder orde lijk is en minder geordende begrippen heeft dan de partij der gezaglievende vrijheidsman nen, alias liberale partij? Tegen wie is hun organisatie dan wel gekeerd? Wie ’t weet mag ’t zeggen. Velen onder hen deden beter de leus der anti-revolutionairen over te nemen. liberalen, katholieken, anti-revolutionairen, werk- lieden, kapitalisten, burgers, boeren ja wat I niet? zich hooren toeroepen of zich geroe- pen gevoelen tot organisatie over te gaan Iedere j partij of club trekt haar cirkel om de lui van haar gading bij elkaar te krijgen voor de or- j ganisatie. ’t Is exercitie und kein Ende. Nu i is exercitie en corps iets dat, behalve inspan ning, nog opoffering vordert. Wie opgenomen is in ’t korps moet zijn individualiteit min of meer laten varen dit spreekt van zelf. Er moet gelet worden op de commando’s der aau- voerders ook moet men er aan gehoorzamen eigenlijk is dit wel ’t voornaamste bij deze overal opstekende behoefte naar organisatie, t Gehoorzaamheid, tucht, discipline Of er wellicht een oorlog op til is Vooral toch bij den strijd van overwinnefi of sterven staat discipline op den voorgrond onder de eischen die aan de strijders worden gesteld en er moet toch iets achter schuilen wanneer van alle zijden aangedrongen wordt op orga nisatie. Of zou de maatschappij op ’t punt v. Louw staan uit den band te springen Zou het oude ke, z. v. eiden te "tuin eo te, z. v. hem. dat soort bij soort zich aansluit en roept om Gerritjo organisatie Is de maatschappij geen organi satie Immers ja? Waartegen is dan deze en gedreven „chercher vos dames 1" gekeerd Is er een wolf dan in de nabijheid of een ander gevaarlijk beest misschien Strijd, dit valt bij al deze organisatie-herrie niet voorbij te zien, niet anders dan strijd wacht ons in den eerstvolgenden tijd, zoodra alle organisatie georganiseerd is. Men hoort fepreken van leiders, volgelingen, pas-of wacht- kvoorden, legerbesturen nu en dan hoort men <He groote trom roeren, reveil blazen, ziet men waaudels wapperen, hoog in de lucht, panieren met opschriften als deze voor Vorst «n Vaderland, voor Vaderland en Vorst, voor i en dergelijke fraaie spreu- pour soi, zooals in den alledaagschen strijd om ’t bestaan. Zoo heet het bij de katholiekenRecht voor 'Allen, een verkorting waarschijnlijk van: Ons rjecht vóór alles. Deze leus is naar vorm en tin houd te billijken. De katholieken, d. w. z. geloof rusten, een band bestaat, die haar bui ten de staatkunde bijeen houdt, wijst de schrij- ver er op, dat voor een zuiver staatkundige bij Tjitte Bloksma, Voerman, buiten I partij de toestand veel moeilijker is. Zij moet j door een gemeenschappelijk staatkundig stre- bij de Wed. Folkert Prins, aan de Prin- ven worden bijeen gehouden en een geschied kundige band bestaat hier te lande niet. Bij het zoeken uaarjzulk een band heeft, volgens mr. de B., de Liberale Unie allerlei misgrepen gedaan eu zij blijft, niettegenstaande haar be rekeningen geheel averechts zijn uitgekomen, volharden bij haar eenmaal aangenomen hou ding. Het thans openbaar gemaakte plan is het laatste bedrijf. Nu de liberale partij zich toerust tot den zwaarsten strijd, dien zij wel licht ooit heeft te strijden gehad, wordt er een twistappel in het kamp geworpen, en het is tegen deze daad dat de heer De Beaufort wil waarschuwen. De volslagen nederlaag der liberale partij bij de stembus van 1897 zou er het gevolg van zijn eu dat zou bij een ongeluk achten voor het land. Eer hij dit nader uiteen zet, wijst hij eerst op een meer verblijdend verschijnsel, en wel dat de liberale partij van 1891 tot 1896 een reeks hervormingen heeft tot stand gebracht, die mogen worden vermeld. Hij knoopt daar de namen van Vau Houten, Pierson en Spren- ger van Eyk aan vast, en vraagt waarom niet op den weg der hervormingen, door hen tot stand gebracht, zal worden voortgegaan. Van de nieuwe kiezers bestaat, volgens ïnr. de B., bij sommigen een zonderlinge voorstel ling. Men verwacht dat zij zullen aandringéh op behartiging van hunne tot dusver geheel verwaarloosde belangen, maar men vergeet daarbij dat de belangen nooit verwaarloosd zijn in Nederland sedert 1848, en dat nooit eenzij dige bevoordeeling der hoogere klassen in Ne derland heeft plaats gehad. Dat er onder de nieuwe kiezers zullen zijn die bevoorrechting verlangen, nu hun dat reeds zoo lang door ra dicalen en socialen is voorgepredikt, is een an dere zaak. Zij willen dat de Staat in de ver houdingen tusschen vermogenden en onvermo- genden ingrijpe ten bate van laatstgenoemden, maar zij die daar voorstanders van zijn blijven bij een eerste eu onvoldoende toepassing der theorie staan. Geheele voldoening daaraan toch zou tot zuiver socialisme voeren in den zin van: het zoogenaamd collectivistisch stelsel. De liberalen nu staan regelrecht tegenover deze beide groepen, omdat zij een geheel an dere theorie zijn toegedaan aangaande de roe ping van den Staat. Zij zijn van oordeel dat de Staat in den maatschappelijken strijd over het verwerven van rijkdom onzijdig moet blijven en slechts te zorgen heeft dat de strijd naar de regels der rechtvaardigheid wordt gevoerd. Dit denkbeeld iets breeder ontwikkelende, doet spr. uitkomen dat de bewering, als zou armoede en gebrek toenemen, onjuist is en de liberale par- i tij dus niet wordt getroffen door ’t verwijt dat j zij niet voor de gemeenschap in haar geheel zorgt. 1 Daarna zet de schrijver het verschil tusschen .NL' 48.50* 17.00 i Nederland en Oranje ken meer, waarvan de essence is chacun partijen uiteen. Op zuiver kerkelijk staatkun dig gebied vreest hij niet voor botsingen, en voor een agressieve staatkunde van de liberale partij ziet hij geen reden. Het vraagstuk van bescherming en nijverheid laat hij rusten, maar hij vreest dat de onderwijsquaestie weer zal op- de, de zoogenaamde pacificatie van 1889 zal zoogenaamde clerieale partijen, de partijen die delbare scholen zal trachten te verkrijgen wat op gemeenschap van kerkelijk en godsdienstig voor de laaere school is toegestaan. Moet de wen- A1 mogen zij bij 1894 hun stem in ver schillende richtingen hebben uitgebracht, naar mate zij voor of tegen het kiesrecht-ontwerp van den minister Tak van Poortvliet waren, het is toch zeer twijfelachtig of zij allen in dit i geschilpunt een reden hebben gezien om voort- i duiken en dat men, vooral van katholieke durend van elkander gescheiden te blijven. i uv, rNZZ Na te hebben doen uitkomen dat voor de gaan bestrijden en voor de gymnasia en mid- o» I - T nnzl zwoI-aI I i r* er rtnt Irmo zit rvnn I n b- rrzvwrrrtriar I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1