Mt H BET lllMMSSÏÏffl’ SH. eek n a. 9 No. 13 189L CLERICAAL- CONSERVATIEF. der d /ers i ZxlTEli D A G 13 f JE 15 U A 15 I. Wie II. de vraag aldus ie Bos- ’t algemeen, een die lijdt aan zelf- - zien, 'oerd: Scha- iggeii, In de Gids komt een artikel voor van den heer F. van Beden, dat ten titel draagt Werk s van de De hoofdbeginselen bij deze rijkshoeven moe- er niets wordt geproduceerd dan en AM. tbr. '7/s >3h. >Ish. V.. geest, naarmate we voortleven, meer en meer i het middel tot verbetering zal brengen. wetenschap. Onze Lieve Heer j werk zoekt moet door de regeering in de ge- .1 1 i tt i 1 1 ciirn n 11 ni rl an lnnA en i er 1. 2. 3. 4. 5. Dille. 6. ker Onderlinge Brand waarborg-Vereeniging. 7. Wijziging verordening tot heffing van marktgeld. 8. Primitief Kohier Omslag, dienst 1897. ling der menschelijke productie zou een groot Vanwaar deze combinatie Heeft de clerus er uit financieel oogpunt voor zich-zelf belang j bij dat de stand van zaken niet verandère van den Hoofdelijken 5 25 k m steed Dat kan imfners niet, om deze drie redenen 1°. Leeft de clerus, zoo zegt ze zelf, geheel en al voor het koninkrijk Gods hier op aarde; 2°. Leeft de geestelijkheid, tot den paus toe, als de armste onder ons, van liefdegaven 3°. Is, volgens de geestelijkheid, naast boete- In de Kroniek komt de heer P. L. Tak op tegen dat „liefhebberen" in sociale quaesties. TEN. 47,00, -,oo, BEKEND MA KING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter kennis van belanghebben den, dat de jaarlijksche herijk van Maten en Gewichten enz. voor de gemeente Sneek, in 1897 NIET zal plaats hebben, doch dat tot den herijk, gevorderd tengevolge van beschadi ging van stempelmerken of om andere redenen tot 1 September e. k.aan het IJkkantoor te Leeuwarden gelegenheid is. Sneek den 26 Januari 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. ADVERTENT1EN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent» Voor eiken regel meer 7 J/a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. legenheid worden gesteld het land te bebouwen; moeten daartoe Rijkshoeven worden gesticht. Hij schetst nader op deze wijze wat hij ver langt „Hot rijk heeft bedelaarskolonies gesticht, die zeer weinig produceeren en waar toch 3 of 4t<00 persoflen worden onderhouden voor 3 a 4 tonnen gouds jaarlijks. Een particuliere Maatschappij van Weldadig heid heeft een landbouwkolonie gesticht, die, hoewel ze financieel slecht staat, uitstekende resultaten geeft als inrichting van opvoeding en. beschaving. Eindelijk onderhoudt het rijk een staand le ger van 20 a 30000 personen, die niets vóórt brengen. Millioenen worden hieraan besteed en niets bereikt dan een twijfelachtige weerbaar heid. Het stichten en onderhouden van rijkshoe ven, waar ieder die werken wil zijn dagelijksch brood verdienen kan, is dus eenvoudig een kwes tie van goeden wil, overleg en wat geldelijke offers, in den aanvang. Terwijl de maatregelen, wanneer ze met oor deel en beleid wordt begonnen en met energie en moed en volharding voortgezet, de zegen rijkste zou zijn die ooit door een regeering voor de natie is genomen. Het denkbeeld is al sinds lang aan de hand gedaan. Dat het verwezenlijkt worden zal, acht ik buiten twijfel. Maar kleine onhandig heden in den aanvang kunnen de verwezenlij king langen tijd vertragen, en veel ellende noo- deloos rekken. Men moet niet als punt van uitgang nemen een stichting die in kwaden reuk staat. Men moet duidelijk den indruk geven, van wat ook de rechtvaardige en ware toedracht is, nl. dat het rijk den arbeid behoeft. Dat dus de werker, die zich bij een rijks- hoeve aanmeldt, welkom is en noodig, en niet komt om een aalmoes of om beweldadigd te worden. Er is maar een klein weinigje tact en men- schenkennis noodig om den naam rijks-land- bouwer voor het volk even weinig vernederend te niaken als bv. rjjks-ambtenaar. Daar ligt niets stuitends is. Maar kolonist zou een werk man niet willen heeten. Dit zijn gewichtige kleinigheden. Toch is het goed dat men iets, wat reeds bestaat, tot punt van uitgang neemt. Hoe min der opzettelijk, of liever opgezet pn bedacht, een maatregel bestaat, des te eerder komt zij m de zeden en wordt zij populair. 'Tot punt van uiigang kan men nemen bv. de landbouwscholen of de landbouwproefstati ons. Men kan die vermeerderen in aantal, uit breiden, wijzigen en er hoeven bijhouwen. Men neme de proeven op steeds grooter en grooter schaal, en streve daarbij naar het doel, alle arbeiders en beambten te voeden en te onder uitgaat naar i en de beschermende rechtenHet geloof de geldzak, zei dezer dagen de eminente sena- tor van der Biesen. Geen verbreiding van ken nis en wetenschap, zei de brave man weg met do openbare schoof! Geen vrijheid van van individualiteit weg met de vrijmetselarij - dat alles wenscht de ouwe heer. Hoe nu kapitaal te verkrijgen en waarom geen algemeene welvaart, maar kapitaal in weinige handen? Waarom en hoe wordt de arme werkman ervoor gespannen om god Ka pitaal te beschermen tot bestendiging van eigen ontbering en soberte I en Brood, en ten doel heeft de lezers Gids nog eens onder het oog te brengen hoe- 1 vnn] nn Iv f- *vv» i r» nn l_ 1 schoot der kerk; zachtzinnig als ’t kan, en an- ders met geweld van wapenen. En nu spreekt het van zelf dat daarvoor geen wapentuig wordt gebruikt wat gevaarlijk is voor hem die ’t han teert. Geen invloed dus door kennis, maar door kapitaalbezit. Dit is immers duidelijk, dat men in den strijd de meest bruikbare wa pens kiest Welnu, het kapitaal heeft te dien einde vol gens de geestelijkheid twee dingen voor op de j kennis het knijpt beter dóór en het is onscha- I delijk voor den gebruiker. Daarom is de zieleherder kapitalistisch en con- j servatief; het wapen van ouds is zijn wapen; I conservatief zal hij blijven, ook omdat de tijd- J den ouden dag pardon en in die om- standigheden zou jé niet met heimwee een te- rugblik naar ’t verleden werpen en, met con servatisme bezield, alles aangrijpen wat den stroom mag keeren? Zijn de pastoors ook begrepen onder dit slag I van melaueholiek-conservatief-zuchtige men- i schen Of liever, laten we de vraag aldus I geweten, geen humaniteit, geen erkenning stellen Kunnen de dienaren van Christus’ evangelie, dat de gelijkheid predikt en lang niet malsch oordeelt over de rijken der aarde, conservatief zijn in dien zin Ze zouden immers zelf tegen over den zeer vooruitstrevenden Meester staan als de werkman tegenover den patroon, d. w. z. met gansch andere, voor hen strijdige denk beelden En ze zouden zoo inkonsekwent dur ven zijn om voor de oogen vau de geheele we reld te durven afkeuren in anderen, wat Ze zouden geestelijk-adviseeren en zelf hande len in strijd met hun advies? Een leeraar die in ’t openbare leven zich anders gedraagt dan hij aan de leerlingen ten plicht voorhoudt ver liest immers de achting van zijn discipelen en breekt zijn eigen werk af. Zoo dwaas zijn de geestelijken niet. Hun doel is niet af te breken er wordt, volgens hen, tegenwoordig helaas maar al te veel afgebro ken. Hun strijd is juist gericht tegen af bre ken; ze willen opbouwen. En ze bouwen op De kerke Christi, Christus het fundament, de eerste steen de paus, en verder volgt alles van zelf. De steenen, dat zijn de stommekrachten van geestver-wante kiezers. En is nu voor den bouw van dit „huis des Heeren" noodig dat de opzieners conservatief zijn in de politiek Er is toch geen kapitaal noodig wanneer alles gaat als de Heilige Schrift zegtEén wenk en het is er en staat er. Waarom zijn die herders dan zoo kapitalis tisch gezind, als ze ’t niet doen om eigen zak te spekken Omdat men tegenwoordig alles op losse schroe ven wil zetten. In een kapitalistische maat schappij heeft het kapitaal invloed en in de socialistische de kennis. Het kapitaalbezit kan de menschen geen kwaad doen, maar kennis en verstandsontwikkeling is bepaald gevaarlijk, zelfs als wapen in katholieke handen gericht tegen de ketterij. De katholieken moeten trach ten de ketters weer terug te voeren in den Deze COURANT1 verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. de orde. Men kan het dus nu verder weer eens aanzien. Maar de schrijver hoopt dat men daardoor niet komt tot berusting en tevre denheid, wijl dit heelemaal niet te pas komt in onzen toestand. Zoolang nog van de 10 mon- 1 i veel onrecht er in onze maatschappij ook de Nederlandsche is, terwijl hij tevens een mid del aan de hand doet ’t welk wellicht kan bij- dragen tot vermindering of wel tot wegneming van het euvel. I houden van wat door de hoeven zelf wordt ge- De meeste Nederlandeis schijnen met het j produceert!, socialisme voorloopig te hebben afgerekend. ’t Is kalmer geworden en eerbiedigt de bestaan- j ten zijn, dat twi.u-x j.._ wa(. mi gebruik kan dienen voor beambten arbeidersdat er niets mag worden verkocht eer de voortbrengers zelf overvloed hebben van het geproduceerde. I onzen wesiana. zmoiang nog van de LO men- schen er 9 hard moeten werken om den lOen te onderhouden, mogen zij die tot dien lOen be- Van'zuïk mechanisch 'grijpen ’ffide" ontwffikel hnnrA.n nipr o-prnah wnn 1 debacle het gevolg kunnen zijn. Het recht vaardigheidsgevoel op zichzelf is niet voldoende om verbetering te verkrijgen. ebr. Koop. ^oen'nS onthouding, zelfverloochening, kortom, liet dooden van den zinnelijken mensch„ een Wijts. der onmisbare kenmerken van den waren chris- i, 46 jr. ten. Beperking van behoeften tot het allernoo- digste, wil zeggen dat men met weinig tevre den wil zijn, ergo is de geestelijke herderschaar, om het goede voorbeeld te geven, verplicht aan de zaak die ze dient het eigenbelang op den achtergrond te dringen. En wie nu mocht beweren dat al diegeeste- 49.00. herders er uit zien als vetgemeste ganzen, bewijst daarmee niet anders, dan dat men ’t 49,50, sobertjes kan hebben en er toch goed kan uit- m. a. w. dat een mensch voor eigen on. derhoud niet veel van noode heeft. „Maar waarom zijn die zieleherders dan con servatief?" zal men zeggen. Beste vriend, niet zoo ongeduldigwie een vraagstuk haastig op- f 50 logt maakt licht een fout. Zoudt ge dan mee- - nen dat een conservatief de facto moet zijn f qq iemand die zijn eigenbelang stelt voor ’t be lang van ’t algemeen, een die lijdt aan zelf zucht? Men kan wel conservatief zijn om andere reden dan deze. Er zijn conservatieven die uit liefde voor de menechheid niet anders kun nen zijn; dat verklaren ze zelf, ’t Belang der samenleving drijft hen tot de partij van ’t be houd. Die goeie ouwe tijd! Hadden we die maar weer! Geen ontevredenheid, geen werk stakingen, tenminste niet zoo vaak als tegen woordig; geen onwil of brutaliteit van onder geschikten, geen opstootjes, geen socialisme. Dat was vroeger niet bekend. De man in het werkmanspak zou er niet aan gedacht hebben een heer op straat voorbij te loopen zonder be leefd zijn pet af te nemen; en kwam hij op ’t kantoor of in de gang bij mijnheer, of kwam mijnheer op het werk eens een kijkje nemen, dan ging de pet af en was het: morgen mijnheer dag mijnheer! of: ’navend mijnheer! al naar de tijd van den dag dit meebracht, even auto matisch ais bijv, bet schelletje aan ’t station wanneer de trein naderbij komt. De man dacht er niet bij, omdat hij niet anders wist of ’t hoorde zoo. En geen sprake van slavernij of slaafschheidDe menschen wisten ’t niet beter, hadden niet anders geleerd, ze dachten er niet over, ’t was gewoonte en ze voelden er niets van. Kom daar tegenwoordig eens om Alle pa troons klagen over onverschilligheid, beroerden geest enz. enz. En zulke menschen zou je dan nog verzekeren voor ongelukken, invaliditeit, hooren niet gerust zijn. Na een en ander meer in den breede te hebben uiteengezet, wijst hij er op dat bevor dering van den landbouw van regeeringswege VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneek, op Zaterdag den 13 Februari 1897, des namiddags ten'7 ure. Mededeeliug van ingekomen stukken enz. Rekening van de Waag over 1896. Alsvoren der begrafenisrechten over 1896. Verlenging concessie, heffing bruggeld- Voorstel inzake verzekering bij deSnee- 7. Wijziging verordening tot heffing OEEK i (oiran z£jigaaaa& o r r 650 7- 77 720 8 - a 8 3 8ü 1 8 37 1 8 45 :agy> i 1 me® ffl uninmiD mt n 5«8» 6 20» 7W« I o - - j PUNTEN VAN BEHANDELING: Resumtie der Notulen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1