MEIB- ffl IIHEilTEVHIi llLAII Ml III
IHEEÏÏE Elf HET IMIMfflï SJEES.
a
1
n a.
CLERICAAL- CONSERVATIEF. levendigen.
No. 14.
T W E E -E N-V IJ F T I G 8 T E J A AR Q
1897.
15
k naat
W D A (1
17 I i: B R L A IJ I.
III.
BINNENLAND.
UIT DE PERS.
htg.
del eens werd om door werk aan brood te ko-
1 illustration aanvullen van den regel, dat de go-
Omtrent de uitvoering der personeele belas
ting schrijft men aan de Tel.
Tusschen het college van zetters in de ge
meente Ellewoutsdijk en den inspecteur der be-
tol
I. V
pen
r ei
eert
Uit
Tie
I.
ir.
Al) VER TEN TIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents
voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen by
den uitgever.
Beide gevallen wijzen er op dat
de positie der herders versterking noodig heeft
en waarom zou deze noodig zijn wanneer ze
niet verzwakt was
De heeren aanvoerders van het katholieke
heir en van dat van den christelijk-historischen
Bond zijn dan ook beiden conservatief in merg
en been, zoodat het verwondering mag wekkgn
onzer dagen, tegen elkander in ’t vuur te zien
gaan. Bevreesd voor hun ambt ofte wel waar-
i ze een afleiding, een oorlog in
zooals men voorspelt heeft dat de
zing van personen ter beoordeeling van de
waarde van het mobilair, ten dienste der nieu
we wet op de personeele belasting.
Het college van zetters heeft geweigerd te
voldoen aan het verzoek van gemelden inspec
teur, om door hare handteekening te bekrach-
komende op een lijst welke zonder eenig over-
Het college van zetters meende, op grond
van de bepaling van art. 50 2 der gemelde
i wet, eenige meeidere bevoegdheid te bezitten
den verderven degenen die ze liefhebben.
Zoover zal ’t echter niet komen de strijd
tusschen protestanten en katholieken kan geen
van beide partijen bevredigen, welke ook de
uitslag zij. De verstrooiing van ’t protestantis
me wordt er niet door gekeerd, zoomin als het
den achteruitgang van ’t katholicisme kan te
gengaan. Hoe ze elkander ook knijpen, ze wor
den geen van beiden meer gezond van lijf en
leden. Zoodat ze de kuur eindelijk zullen op
geven en dit wel te eer, naarmate de vijand
meer de poort nadertmet den aanwas der
sociaal-democratie vermeerdert de vrees van ’t
conservatisme, neemt de lust naar komieke
scènes en sport gaandeweg af en misschien
beleven we den tijd nog dat Bronsveld c. s-
neerknielen voor een etruscische lamp of was
kaars. Zoo niet, dan worden ze stellig de aan
voerders der sociaal-democratie met of zonder
de gratie Gods.
uiverhf
96»/J
95%
itsluitej
en Aj
ge merit
heid.
De strijd die in onze dagen in Nederland het
roomsche geloof ziet optrekken tegen het pro
testantisme, en omgekeerd, heeft dan ook geen
anderen zin dan deze, dat de pastoor en de
dominee óf hun positie voelen wankelen, óf bij
hun „volk* het besef der onmisbaarheid van
pastorale leiding weer eens wenschten te ven
Op ’t formulier voor examen-kiezers staat
te lezen dat zij die niet schrijven kunnen een
kruisje kunnen zetten
De heer Nolting heeft in een der redevoe
ringen, dezer dagen gehouden, op deze singu
liere fout de aandacht gevestigd.
K de onmisbaarheid der leiding
5Q der kerk geheeten, is de nectar der geestelijk-
0 jl heid.
KENNISGE VING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter openbare kennis,
dat het door hen opgemaakt Primitief-Kohier
van belasting op de binnen deze gemeente ge
houden wordende Honden, dienstjaar 18y7, van
den 17en dezer maand, gedurende acht dagen,
ter Secretarie alhier voor een ieder ter inzage zal
liggen, binnen welken termijn belanghebbenden
tegen hunne aanslagen op ongezegeld papier
bij hun College bezwaren kunnen inbrengen.
Voorts worden de belastingschuldigen herin
nerd aan artikel 10 der Verordening op de in
vordering van bovengenoemde belasting, lui
dende als volgt
„Van de aangifie in eene mindere klasse dan
verschuldigd is, van het houden van belastbare
houden zonder aangifte en van het gebruik
maken van een hond tot hooger belastbaar ein
de dan waarop de ten kohiere gebrachte aan
slag of gedane aangifte recht geeft, zal proces
verbaal worden opgemaakt iuvoege als bij art.
275 der gemeentewet is bepaald/
Sneek den IS Februari 1897.
Burgemeester ea .Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
Gods zich-zelf uitput, mag dit feit de reeks van
volk en die onderling zoo geheel is veranderd.
Vochten ze vroeger wanneer zich de botsing
voordeed en dan aan de spits, in onze j
dagen big ven ze in de achterhoede, ze vechten
niet meer wanneer de respectieve volken in
botsing komen, ze vechten ’in 't geheel niet
meer en de botsingen bewerken zijzelf.
In ’t causaal verband der dingen heeft dus
te hunnen opzichte een totale ommekeer plaats
gegrepen, en waren ze, vroeger het gevolg van
de oorzaak, thans zijn ze de oorzaak van ’t
gevolg. Zij bewerken den oorlog en wanneer
deze er op volgt zijn zij de onmisbare dirigen
ten in den strijd tusschen menschen en men-
schen, die van hun tegenpartijder» niet anders
weten dan dat ze ook ten oorlog gedreven wor
den; hun strijd onderling is het klaarblijkelijk
bewijs van de stelling, dat vorsten onmisbaar
zijn, even als men de onmisbaarheid kan aan-
toonen van machinisten, door twee locomotieven
onbeheerd tegen elkaar in te laten loopen op
dezelfde lijn.
Bij de gratie Gods hebben we ook geestelij
ken die in deze positie verkeeren. Toen de
menschen nog niet de stemme Gods verstonden,
zochten ze hun middelaars en droomuitleggers
zelf, om aan hen, nietige stervelingen, te open
baren, wat in Gods raad was besloten. Ook
werden ze iets later pioniers van het Godsrijk
[op aarde eenigen onder hen dit moet men
hun ter eere na geven, zijn nog in deze rol,
maar de overigen kiezen zichzelf, bij de'gratie
Gods, ze prikkelen hun legers aanhoudend haat
jegens de partij van hun tegenstander en doen
verder hun best om elkander tot een oorlogs
verklaring te provoceeren. En de troepen die
in ’t geweer komen zijn menschen, burgers van
één land meestal, die elkaar niet kennen en
dus niet de minste reden of aanleiding hebben
om elkaar te haten en in de haren te vliegen.
Maar wanneer de oorzaak tot het gevolg leidt,
bewijst dit gevolg klaarblijkelijk de noodwen-
j’r, digheid van de oorzaak. De strijd onderling
- tusschen belijders van tweeërlei geloof bewijst
jr.de onmisbaarheid der leiding van geestelijken;
het bloed der martelaren, wel eens het zaad
De hoevenaren die bijslag van het rijk noo-
dig hebben, kunnen natuurlijk geen belasting
betalen, want als zij zich direct niet bedruipen
kunnen, kunnen zij het indirect evenmin en
de belastingplichtigen nemen, zooals ook de
heer Van Eeden zelf wel begrijpt, niet alleen
in aantal maar ook in draagkracht af, naarma
te de rijkshoeven toenemen.
De rijkshoeve op beperkte schaal, als vorm
van armenzorg, is natuurlijk zeer goed bestaan
baar, hoewel het de vraag is of zij een aan-
bevelenswaardige vorm van openbare armen
zorg is te achten, maar de rijkshoeve als steun
pilaar van het maatschappelijk gebouw is een
onding.*
De heer T. eindigt zijn beschouwing aldus
„Waarom langer bij de zaak stil te staan?
Ieder die iets weet van economische vraagstuk
ken weet althans dit, dat het een onmogelijk
heid is in onze op ruilverkeer, op concurrentie,
op arbeidsverdeeling steunende maatschappij,
bedrijven uit te oefenen, die buiten het ruilver
keer, buiten de concurrentie, buiten de arbeids
verdeeling zouden staan.
De heer Van Eeden zal dan ook met zijn
plan bij niemand die over economische vraag
stukken heeft nagedacht, bijval vinden: bij
revolutionaire sociaal-democraten evenmin als
bij parlementaire, bij landnationalisatoren even
min als bij voorstanders van den bijzonderen
grondeigendom, bij vrij handelaren evenmin als
bij protectionisten, bij sociale hervormers eveh-
min als bij conservatieven. En dat ligt niet
hieraan, dat zij allen zooals de heer Van
Eeden schijnt te meenen bij voorkeur be
zwaren zoeken, of dat zij niets gevoelen van
de sociale ongerechtigheden en wanverhoudin
gen waarover hij schrijft, maar aan den heer
Van Eeden zelven, die onderzoek en kennis
van zaken bij het aangeven van middelen tot
verbetering van maatschappelijke toestanden als
overbodige weelde besctiouwt.
Wanneer de heer Van Eeden aan het ziek
bed staat van een typhuslijderes en een wijs
neuzige buurvrouw komt zijn aandacht afleiden
met de verzekering dat het zinkings zijn die
cp de maag zijn geslagen en dat daartegen geen
betere remedie is dan een warm papje, zal hij
haar wel verzoeken hem met haar praatjes niet
te hinderen.
En gelijk gij wilt, dat u de menschen doen
zullen, doe gij hun ook desgelijks*
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden 1franco per post 1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
ten aan de dienaren Gods in hoogst eigen per
soon, en misschien kan het afwisselend tooneel
van hun ouderlingen strijd er toe bijdragen, dat
do sociaal-democratie minder dan te voren haar
anti-kerkelijke neigingen voelt opkomen. Maar
ook waarschijnlijk is de onderstelling, dat de
kerkebroertjes elkaar machteloos maken, zoodat
het liberaal-conservatisme alleen den strijd moet
aanbinden tegen de proletaren, voor zoover deze
op vrijen bodem staan en niet zijn ingedeeld
in de kerketroepen.
Wanneer het conservatisme bij de gratie
i men, wat dan Dan zou het gauw uit zijn
met de pret.
In den ouden tijd, toen de volkstammen nog
in ’t vrije rondzwierven, koos elke stam voor 1
’t geval dat hij in botsing mocht komen met
een anderen, zijn aanvoerder. Tegenwoordig j
worden de koningen en aanvoerders aangewezen ze, met 00g Op ^en economischen strijd
bij de gratie Gods, wat veel voornamer £n de-
g<lijker staat; hieraan is het waarschijnlijk toe
I te schrijven dat hun verhouding tegenover het digheid,zoeken
I miniatuur,
vorsten doen zullen wanneer de klassenstrijd
i tot een uitbarsting dreigt te komen.
Beiden zien in de sociaal-democratie hun vij
and, en werkelijk is deze voor ’t oogenblik hun
ongenegen. Maar op den duur, gesteld dat de
sociaal-democratie binnen niet al te ver verwij
derd tijdstip haar denkbeelden van theorie tot
praktijk ziet overgaan zullen we ’t beleven,
dat deze partij niet de vijand is van de autori
teiten. Integendeel is de sociaal-democratie van
hun huis uit, d. w. z. van Duitschen bodem
afkomstig, autoritair. De fout waaruit het mis
verstand der geestelijken voortvloeit is te wij
ten aan hun eigen gemakzuchtig leven. Had
de Paus, in plaats van Karl Marx, de proleta-
ren weten te winnen door een evangelie voor
deze wereld, dan was er niets te doen geweest;
de heeren herders waren dan allen sociaal-de
mocraten geworden, of hoe men ze anders noe
men wil, en van sociaal-democratische zijde
ware niet gereageerd tegen hun actie.
Nu dit echter ’t geval niet is, krijgen we een
entre-acte te zien in den economischen strijd,
een afwisseling als in het paardenspel tusschen
twee nummers, waarbij heeroom en dominee
Bronsveld de komiekenrol vervullenpourvu
qu ’on ’s amuse met de twee komieke conser
vatieven
Van den uitslag der eerstvolgende verkiezin
gen zal ’t afhangen, of deze twee strijders voor
de eere Gods zullen blijven voortgaan. Wor
den er veel sociaal-democraten gekozen, zoodat
hun beider toestand verontrustend wordt, dan
zullen we ze de handen ineen zien slaan
ter bekamping van den anti-christ en zijn af
keer van geestelijke leiders.
Want zooals de zaken nu staan is de sociaal-
democratie de belaagster van het altaar en den
Het stelsel der Rijkshoeven van Fr. van Eeden
wordt ook in het Soc. Weekblad door den heer
Treub gewogen en te licht bevonden.
„De rijkshoeven van den heer Van Eeden
„kunnen niet rendeeren en mogen niet rendee-
ren*. Het rijk moet ze maar bekostigen en
katheder. Bij de gratie Gods is dit feit te wij- aan ieder de gelegenheid geven op zulke hoe-
- ven te werken, tot wij allen rijkshoevenaren
zullen zijn geworden of door dezen uit de hand
zullen worden onderhouden. De rijkshoeven
moeten produceeren voor eigen behoefte alleen meeuic uucwuuvouya. vu wu tuopcucui uvi uo-
wat ze overhouden moeten ze verkoopen. Waar lastingen is verschil ontstaan over de aanwij-
het geld vandaan moet komen om dit redmid-
del in practijk te brengen, is een zóo onbetee-
kenende vraag, dat de heer Van Eeden zich
daarmede niet bemoeit. Onze staatslieden zijn
vernuftig genoeg om daarvoor te zorgen. Ze- I
ker, als het éen, tien, honderd, misschien zelfs ivur, um uum u<wv unuu.wo.vu.ug, uciuavu-
duizend rijkshoeven geldt, zal het geld wel bij- tigen de aanwijzing van twee personen, voor
een te brengen zijn. Maar als het middel eens komende op een lijst welke zonder eenig over
opging, als de arbeid op de rijkshoeve hét mid- leg op een goeden dag werd toegestuurd.
l A '’WIS! i
I Aj I
IS
s
t'
I
ad»
zij
mg
m-
an
iet
lo-
sel
m
0
s
n.
Q
s
o
SNEUEER COURANT.
k
I -
he
‘te
n;
m--
ai
d.
m
n
l- 11 of l.lnorl /tor ma rtal a ron
Jb