MEIB- ffl IIHEilTEVHIi llLAII Ml III IHEEÏÏE Elf HET IMIMfflï SJEES. a 1 n a. CLERICAAL- CONSERVATIEF. levendigen. No. 14. T W E E -E N-V IJ F T I G 8 T E J A AR Q 1897. 15 k naat W D A (1 17 I i: B R L A IJ I. III. BINNENLAND. UIT DE PERS. htg. del eens werd om door werk aan brood te ko- 1 illustration aanvullen van den regel, dat de go- Omtrent de uitvoering der personeele belas ting schrijft men aan de Tel. Tusschen het college van zetters in de ge meente Ellewoutsdijk en den inspecteur der be- tol I. V pen r ei eert Uit Tie I. ir. Al) VER TEN TIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen by den uitgever. Beide gevallen wijzen er op dat de positie der herders versterking noodig heeft en waarom zou deze noodig zijn wanneer ze niet verzwakt was De heeren aanvoerders van het katholieke heir en van dat van den christelijk-historischen Bond zijn dan ook beiden conservatief in merg en been, zoodat het verwondering mag wekkgn onzer dagen, tegen elkander in ’t vuur te zien gaan. Bevreesd voor hun ambt ofte wel waar- i ze een afleiding, een oorlog in zooals men voorspelt heeft dat de zing van personen ter beoordeeling van de waarde van het mobilair, ten dienste der nieu we wet op de personeele belasting. Het college van zetters heeft geweigerd te voldoen aan het verzoek van gemelden inspec teur, om door hare handteekening te bekrach- komende op een lijst welke zonder eenig over- Het college van zetters meende, op grond van de bepaling van art. 50 2 der gemelde i wet, eenige meeidere bevoegdheid te bezitten den verderven degenen die ze liefhebben. Zoover zal ’t echter niet komen de strijd tusschen protestanten en katholieken kan geen van beide partijen bevredigen, welke ook de uitslag zij. De verstrooiing van ’t protestantis me wordt er niet door gekeerd, zoomin als het den achteruitgang van ’t katholicisme kan te gengaan. Hoe ze elkander ook knijpen, ze wor den geen van beiden meer gezond van lijf en leden. Zoodat ze de kuur eindelijk zullen op geven en dit wel te eer, naarmate de vijand meer de poort nadertmet den aanwas der sociaal-democratie vermeerdert de vrees van ’t conservatisme, neemt de lust naar komieke scènes en sport gaandeweg af en misschien beleven we den tijd nog dat Bronsveld c. s- neerknielen voor een etruscische lamp of was kaars. Zoo niet, dan worden ze stellig de aan voerders der sociaal-democratie met of zonder de gratie Gods. uiverhf 96»/J 95% itsluitej en Aj ge merit heid. De strijd die in onze dagen in Nederland het roomsche geloof ziet optrekken tegen het pro testantisme, en omgekeerd, heeft dan ook geen anderen zin dan deze, dat de pastoor en de dominee óf hun positie voelen wankelen, óf bij hun „volk* het besef der onmisbaarheid van pastorale leiding weer eens wenschten te ven Op ’t formulier voor examen-kiezers staat te lezen dat zij die niet schrijven kunnen een kruisje kunnen zetten De heer Nolting heeft in een der redevoe ringen, dezer dagen gehouden, op deze singu liere fout de aandacht gevestigd. K de onmisbaarheid der leiding 5Q der kerk geheeten, is de nectar der geestelijk- 0 jl heid. KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis, dat het door hen opgemaakt Primitief-Kohier van belasting op de binnen deze gemeente ge houden wordende Honden, dienstjaar 18y7, van den 17en dezer maand, gedurende acht dagen, ter Secretarie alhier voor een ieder ter inzage zal liggen, binnen welken termijn belanghebbenden tegen hunne aanslagen op ongezegeld papier bij hun College bezwaren kunnen inbrengen. Voorts worden de belastingschuldigen herin nerd aan artikel 10 der Verordening op de in vordering van bovengenoemde belasting, lui dende als volgt „Van de aangifie in eene mindere klasse dan verschuldigd is, van het houden van belastbare houden zonder aangifte en van het gebruik maken van een hond tot hooger belastbaar ein de dan waarop de ten kohiere gebrachte aan slag of gedane aangifte recht geeft, zal proces verbaal worden opgemaakt iuvoege als bij art. 275 der gemeentewet is bepaald/ Sneek den IS Februari 1897. Burgemeester ea .Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. Gods zich-zelf uitput, mag dit feit de reeks van volk en die onderling zoo geheel is veranderd. Vochten ze vroeger wanneer zich de botsing voordeed en dan aan de spits, in onze j dagen big ven ze in de achterhoede, ze vechten niet meer wanneer de respectieve volken in botsing komen, ze vechten ’in 't geheel niet meer en de botsingen bewerken zijzelf. In ’t causaal verband der dingen heeft dus te hunnen opzichte een totale ommekeer plaats gegrepen, en waren ze, vroeger het gevolg van de oorzaak, thans zijn ze de oorzaak van ’t gevolg. Zij bewerken den oorlog en wanneer deze er op volgt zijn zij de onmisbare dirigen ten in den strijd tusschen menschen en men- schen, die van hun tegenpartijder» niet anders weten dan dat ze ook ten oorlog gedreven wor den; hun strijd onderling is het klaarblijkelijk bewijs van de stelling, dat vorsten onmisbaar zijn, even als men de onmisbaarheid kan aan- toonen van machinisten, door twee locomotieven onbeheerd tegen elkaar in te laten loopen op dezelfde lijn. Bij de gratie Gods hebben we ook geestelij ken die in deze positie verkeeren. Toen de menschen nog niet de stemme Gods verstonden, zochten ze hun middelaars en droomuitleggers zelf, om aan hen, nietige stervelingen, te open baren, wat in Gods raad was besloten. Ook werden ze iets later pioniers van het Godsrijk [op aarde eenigen onder hen dit moet men hun ter eere na geven, zijn nog in deze rol, maar de overigen kiezen zichzelf, bij de'gratie Gods, ze prikkelen hun legers aanhoudend haat jegens de partij van hun tegenstander en doen verder hun best om elkander tot een oorlogs verklaring te provoceeren. En de troepen die in ’t geweer komen zijn menschen, burgers van één land meestal, die elkaar niet kennen en dus niet de minste reden of aanleiding hebben om elkaar te haten en in de haren te vliegen. Maar wanneer de oorzaak tot het gevolg leidt, bewijst dit gevolg klaarblijkelijk de noodwen- j’r, digheid van de oorzaak. De strijd onderling - tusschen belijders van tweeërlei geloof bewijst jr.de onmisbaarheid der leiding van geestelijken; het bloed der martelaren, wel eens het zaad De hoevenaren die bijslag van het rijk noo- dig hebben, kunnen natuurlijk geen belasting betalen, want als zij zich direct niet bedruipen kunnen, kunnen zij het indirect evenmin en de belastingplichtigen nemen, zooals ook de heer Van Eeden zelf wel begrijpt, niet alleen in aantal maar ook in draagkracht af, naarma te de rijkshoeven toenemen. De rijkshoeve op beperkte schaal, als vorm van armenzorg, is natuurlijk zeer goed bestaan baar, hoewel het de vraag is of zij een aan- bevelenswaardige vorm van openbare armen zorg is te achten, maar de rijkshoeve als steun pilaar van het maatschappelijk gebouw is een onding.* De heer T. eindigt zijn beschouwing aldus „Waarom langer bij de zaak stil te staan? Ieder die iets weet van economische vraagstuk ken weet althans dit, dat het een onmogelijk heid is in onze op ruilverkeer, op concurrentie, op arbeidsverdeeling steunende maatschappij, bedrijven uit te oefenen, die buiten het ruilver keer, buiten de concurrentie, buiten de arbeids verdeeling zouden staan. De heer Van Eeden zal dan ook met zijn plan bij niemand die over economische vraag stukken heeft nagedacht, bijval vinden: bij revolutionaire sociaal-democraten evenmin als bij parlementaire, bij landnationalisatoren even min als bij voorstanders van den bijzonderen grondeigendom, bij vrij handelaren evenmin als bij protectionisten, bij sociale hervormers eveh- min als bij conservatieven. En dat ligt niet hieraan, dat zij allen zooals de heer Van Eeden schijnt te meenen bij voorkeur be zwaren zoeken, of dat zij niets gevoelen van de sociale ongerechtigheden en wanverhoudin gen waarover hij schrijft, maar aan den heer Van Eeden zelven, die onderzoek en kennis van zaken bij het aangeven van middelen tot verbetering van maatschappelijke toestanden als overbodige weelde besctiouwt. Wanneer de heer Van Eeden aan het ziek bed staat van een typhuslijderes en een wijs neuzige buurvrouw komt zijn aandacht afleiden met de verzekering dat het zinkings zijn die cp de maag zijn geslagen en dat daartegen geen betere remedie is dan een warm papje, zal hij haar wel verzoeken hem met haar praatjes niet te hinderen. En gelijk gij wilt, dat u de menschen doen zullen, doe gij hun ook desgelijks* Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ten aan de dienaren Gods in hoogst eigen per soon, en misschien kan het afwisselend tooneel van hun ouderlingen strijd er toe bijdragen, dat do sociaal-democratie minder dan te voren haar anti-kerkelijke neigingen voelt opkomen. Maar ook waarschijnlijk is de onderstelling, dat de kerkebroertjes elkaar machteloos maken, zoodat het liberaal-conservatisme alleen den strijd moet aanbinden tegen de proletaren, voor zoover deze op vrijen bodem staan en niet zijn ingedeeld in de kerketroepen. Wanneer het conservatisme bij de gratie i men, wat dan Dan zou het gauw uit zijn met de pret. In den ouden tijd, toen de volkstammen nog in ’t vrije rondzwierven, koos elke stam voor 1 ’t geval dat hij in botsing mocht komen met een anderen, zijn aanvoerder. Tegenwoordig j worden de koningen en aanvoerders aangewezen ze, met 00g Op ^en economischen strijd bij de gratie Gods, wat veel voornamer £n de- g<lijker staat; hieraan is het waarschijnlijk toe I te schrijven dat hun verhouding tegenover het digheid,zoeken I miniatuur, vorsten doen zullen wanneer de klassenstrijd i tot een uitbarsting dreigt te komen. Beiden zien in de sociaal-democratie hun vij and, en werkelijk is deze voor ’t oogenblik hun ongenegen. Maar op den duur, gesteld dat de sociaal-democratie binnen niet al te ver verwij derd tijdstip haar denkbeelden van theorie tot praktijk ziet overgaan zullen we ’t beleven, dat deze partij niet de vijand is van de autori teiten. Integendeel is de sociaal-democratie van hun huis uit, d. w. z. van Duitschen bodem afkomstig, autoritair. De fout waaruit het mis verstand der geestelijken voortvloeit is te wij ten aan hun eigen gemakzuchtig leven. Had de Paus, in plaats van Karl Marx, de proleta- ren weten te winnen door een evangelie voor deze wereld, dan was er niets te doen geweest; de heeren herders waren dan allen sociaal-de mocraten geworden, of hoe men ze anders noe men wil, en van sociaal-democratische zijde ware niet gereageerd tegen hun actie. Nu dit echter ’t geval niet is, krijgen we een entre-acte te zien in den economischen strijd, een afwisseling als in het paardenspel tusschen twee nummers, waarbij heeroom en dominee Bronsveld de komiekenrol vervullenpourvu qu ’on ’s amuse met de twee komieke conser vatieven Van den uitslag der eerstvolgende verkiezin gen zal ’t afhangen, of deze twee strijders voor de eere Gods zullen blijven voortgaan. Wor den er veel sociaal-democraten gekozen, zoodat hun beider toestand verontrustend wordt, dan zullen we ze de handen ineen zien slaan ter bekamping van den anti-christ en zijn af keer van geestelijke leiders. Want zooals de zaken nu staan is de sociaal- democratie de belaagster van het altaar en den Het stelsel der Rijkshoeven van Fr. van Eeden wordt ook in het Soc. Weekblad door den heer Treub gewogen en te licht bevonden. „De rijkshoeven van den heer Van Eeden „kunnen niet rendeeren en mogen niet rendee- ren*. Het rijk moet ze maar bekostigen en katheder. Bij de gratie Gods is dit feit te wij- aan ieder de gelegenheid geven op zulke hoe- - ven te werken, tot wij allen rijkshoevenaren zullen zijn geworden of door dezen uit de hand zullen worden onderhouden. De rijkshoeven moeten produceeren voor eigen behoefte alleen meeuic uucwuuvouya. vu wu tuopcucui uvi uo- wat ze overhouden moeten ze verkoopen. Waar lastingen is verschil ontstaan over de aanwij- het geld vandaan moet komen om dit redmid- del in practijk te brengen, is een zóo onbetee- kenende vraag, dat de heer Van Eeden zich daarmede niet bemoeit. Onze staatslieden zijn vernuftig genoeg om daarvoor te zorgen. Ze- I ker, als het éen, tien, honderd, misschien zelfs ivur, um uum u<wv unuu.wo.vu.ug, uciuavu- duizend rijkshoeven geldt, zal het geld wel bij- tigen de aanwijzing van twee personen, voor een te brengen zijn. Maar als het middel eens komende op een lijst welke zonder eenig over opging, als de arbeid op de rijkshoeve hét mid- leg op een goeden dag werd toegestuurd. l A '’WIS! i I Aj I IS s t' I ad» zij mg m- an iet lo- sel m 0 s n. Q s o SNEUEER COURANT. k I - he ‘te n; m-- ai d. m n l- 11 of l.lnorl /tor ma rtal a ron Jb

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1