(HfflTE HI IK IWSBH® ML Ml iW No. 15. T W E E -E N-V IJ FT I Q 8T E J DEI 83V< 1891 FebrJ U I T DE PERS. Onder het opschrift Caiholicisme en Vrijmet- N I E T I. n br. -I ker. reen, BINNENLAND. Deze CO UR A N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.-— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. orronii Bij deze Courant behoort ale Bijblad Feuil- vraaga leton-nummer 240. EN 9.50 erd: iha- gen, f00 3 a a 00, f. >r. a enJ. inske' ering.j En wanneer we ’t er nu over eens zijn, dat alle partijprogramma’s spreken van lotsverbete ring voor de mindere standen, zullen rechtge aarde, onbevooroordeelde katholieken toch ook met ons eens zijn, dat ’t voor een wetgeving met dat doel onverschillig is of het komt uit room- -,oo, -.00, zeer u jnde fc 37/1901 erg vJ ons niet sche- Daarvan moeten en bij die zekerheid hebben alle sche, joodsche, protestantsche handen. Des noods, waren geen anderen daar, zouden zelfs Turken daarvoor geschikt mogen geacht wor den mits men ze vertrouwen kan. En nu is te dien opzichte weinig te vreezen van ver raad of niet nakomen van toezeggingen. Verbeeld u dat een protestant, candidaat voor een Kamerzetel, aan de kiezers belooft verkor ting van arbeidsduur bij wettelijke regeling, en bij werkte, eenmaal gekozen, tot dergelijke re geling niet mee, zouden dan de roomsche kie zers in ’t bizonder daardoor roden tot klagen hebben Of zou de teleurstelling algemeen zijn onder de kiezers die, op deze belofte af gaande, dien man hielpen afvaardigen Natuurlijk smaakt het broodje niet anders of minder lekker wanneer het komt van een roomschen dan wel van een protestantschen bak- Welnu, zoo is het ook met de wetgeving; hetzelfde wie het doet en van welk geloof de fabrikant ook mag zijn, het kan len, als het maar gebeurt, we zeker zijn, werklieden belang, wat ze ook gelooven of be lijden. Men kan dan bij de verkiezing alleen vragen, welke der twee of meer candidaten het meest te betrouwen zal zijn, maar zooveel heeft ons de ervaring allen wel geleerd, dat men, onderzoekende naar de betrouwbaarheid, niet moet beginnen met de vraag naar geloof of godsdienst. Onder protestanten vindt men ze die huichelen en onder roomschen zijn zeer eerlijke menschen en omgekeerd. Welnu, waarom dan laten de roomsche mede burgers, die van de protestantsche alleen hierin verschillen dat hun ouders van verschillend ge loof waren, zich door de herderen zoo indeelen Voor het verkrijgen van meer vrijheid nog? Maar dat is een onmogelijke eisch sinds die vrijheid op godsdienstig terrein algeheel is; dank zij de protestanten. Hieraan indachtig zouden de roomschen dan geroepen zich gevoelen juist op die protestanten, van wie zo de vrijheid kre gen, als meerderheid, hun keus te bepalen. Neen, meerdere vrijheid wordt niet gevraagd, omdat ze niet te geven is. Geen mensch vraagt het onbereikbare. Minder vrijheid dan misschien? Maar om zulk een dwaze wensch te koesteren behoeft men toch niet katholiek te zijn? Indien er menschen zijn die vragen naar vermindering, naar inkrimping van onze vrijheid, vraag ze dan naar hun geloof en ge zult u overtuigen dat ze als de rivieren in het Alpenland wel alleu loopen waar ’t het laagt is, maar in gansch uiteenloopende richtingen, letterlijk naar alle windstreken. Dergelijke stumperts of slim- merts hoe moeten ze heeten? worden aangetroffen evenzeer onder de belijders van het protestantisme als van ’t katholicisme, ja ook onder de vrijdenkers komen ze voor maar hun aantal neemt af en in onze dagen vindt men ze nog in tamelijken getale onder de macht- hebbenden. 2ü F I I B R L A R I. ALVER TENTIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent» voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. A 11 volgende in de N. Rott. Ct. De „open brief* van generaal Dommers aan den heer Van der Biesen, lid der Eerste Kamer, heeft hier te Breda en ook op^ andere plaatsen iu Nederland veel belangstelling opgewekt. Ofschoon het over het algemeen minder wen- schelijk is, om religieuse vraagstukken in de 1 De quaestie-Bredius blijft nog aan de orde. De Haagsche Kunstkring heeft een adres aan de Koningin-Regentes gezonden, waarin haar wordt verzocht het ontslag niet aan te nemen, terwijl een 50tal schilders en beeldhouwers in Den Haag hem van hun sympathie hebben doen blijken door een adres. De wensch van den heer Jan Veth om dr. Bredius te benoemen tot directeur van de schildenjenverzameling van ’s Rijks museum te Amsterdam, geeft het Vad. aanleiding tot de opmerking, dat de gekrenkte recht heeft op een andere satisfactie en de minister een gevoeliger terechtwijzing verdient dan in deze minnelijke schikking zou zijn opgesloten. Dat de heer Waller, de benoemde onderdi recteur van het Mauritshuis, zedelijk verplicht zou zijn te bedanken, kan het Hand, niet toe geven en de Haarl. Ct. evenmin, ’t Hand. zegt: Wij zien niet in dat de benoemde dit verplicht is, terwijl de Haarl. Ct. zegtEr kunnen natuurlijk betere redenen dan favori- tisme zijn die de keuze van den minister be paalden. Het Vad. antwoordt hierop, dat men dan beginnen moet met de beteie redenen te noemen. De vergoelijking van ’s minister ty- rannieke daad acht het blad op zichzelf reeds ergerlijk. Zoo denkt ook mr. J. A. Levy er over. Hjj schrijft in ’t Hand. „Bredius gaat heen, omdat ministerieele wil lekeur hem van de plaats zijner roemruchte werkzaamheid heeft weggejaagd. Ik wensch aan het Nederlandsche volk de eenvoudige vraag voor te leggenZullen wij hem laten gaan Bredius is een van Neerland’s sieraden, wiens „Wanneer men iets doet, moetmen het goed -Jdoen,* zegt een spreekwoord onder ons. Men zou er bij kunnen voegen, dat men, om iets KMI goed te kunnen doen, het van ganscher harte doen moét. br Om iets goed te doen toch heeft men zijn Win' «eheeIe aandacht er bij noodigmen kan niet d. - fngelyk een werk goed verrichten en aan iets anders denken, tenzij het te verrichtene ook lanlw goed gaat krachtens gewoonte en dus behoort tot de soort die gemeenlijk den uaam sleurwerk wordt gegeven, iets waarbij men niet meer - Al| denkt als het draaien van een rad met hand of voet, het loopen, eten enz., een arbeid die brenl machinaal gaat, omdat de man die er zich mee I bezig houdt een machine is. De staatkunde is zeker niet te rangschikken onder de rubriek machinaal en een politieke gedragslijn met al zijn krommingen kunnen automaten onmogelijk volgen. Schijnbaar uitgezonderd hierop is de politiek Idoor onze roomsche landgenooten gevolgd. Zij toch loopen als gehoorzame kinderen aan den leiband der jezuieten. Ofschoon wetende dat in ons land absolute godsdienstvrijheid heerscht, laten ze zich door hun leiders opzweepen tegen andersdenkenden, met verdachtmakingen als deze, dat hun kerk in gevaar verkeert. En to ;h hebben ze de April-beweging uit den duim g‘zogen. Want de protestanten zoo goed als de vrijdenkers hebben geen oogenblik er aan gedacht de katholieken in hun eeredienst te hin deren. Het protestantsch karakter is vrijheids lievend van nature en daaraan ontleent het zijn behoefte om te protesteeren tegen gewetens dwang. Vrijheid is de leus voor den protestant, en wanneer hij daartoe vaak verkeerde wegen inslaat mag men dit niet wijten aan zijn be- beginsel, veel minder wantrouwen er uit put ten omtrent goede bedoeling; de protestant is mensch en heeft als alle menschen zijn gebre ken en tekortkomingen; zijn gezichtskring, ook die van den helderst denkenden, is beperkt en nog altijd is ook op hem de spreuk onzer va deren van toepassing, dat ervaring de beste leermeesteres is. Hoe geheel anders de JezuitenpatersAls altijd trachten ze de politieke partijen ingedeeld te krijgen naar het geloofwat toch absoluut onzinnig is wanneer we de periode van sociale hervorming door zullen maken, of finaal dubbel zinnig er op doelende de sociale reformatie te verhinderen, of wel er naar strevende voor deze hervorming liefst enkel roomsche afgevaardig den te krijgen in onze Tweede Kamer. en eene moeder hadden die, direct of indirect, in de woord alom geëerd is, van wiens werk de glans op ons vaderland afstraalt. Men vervangt Van Houten wèlmen ver vangt Bredius niet. Nog eenszal Bredius moeten wijken voor ministerieele nukken Of zal in de Tweede Kamer, die eerlang hebben, om zoo nu en dan een woordje te zeg gen, en dit is ten opzichte van het stuk van generaal Dommers het geval. Want het is waar er gebeuren op het gebied van levensopvat tingen dienaangaande alhier vreemde dingen. Toen er eenigen tijd geleden in Breda een nieuw lid voor den Gemeenteraad moest geko zen worden, gingen er strooibiljetten rond, waarop te lezen stond, om den heer A. of B. niet te verkiezen, want die mijnheer was vrijmetselaar. Op het oogenblik heb ik naast mij liggen eene courant, getiteld do Limburger Koerier van den 22 September 1896, no. 108, die met 15,000 exemplaren tegelijk in Zuid-Nederland verspreid wordt en waarin woordelijk het na volgende te lezen staat: „Wel komen er in de onthullingen over de „goddelooze bedoelingen en werkingen der vrij- metselaarsbende soms zaken voor, die door „velen in twijfal worden getrokken en misschien „ook terecht. „Doch hierover zijn allen het eens, dat de geest, „welke die bende beheerscht en drijft, een „authentiek helsche geest is, en verder, dat de „valsche, huichelachtige wijze, waarop zij hare „leer en hare beginselen verspreidt, zoo sluw en „zoo gemeen is, dat zij den vader der leugen „en der huichelarij, den satan eere zou aan- „doen.“ Op die wijze wordt de argelooze bevolking van Zuid-Nederland door de Catholieke pers voorgelicht en de hh. geestelijken, die met eenige moeite zeer goed beter zouden kunnen weten, steken geen vinger uit om het verspreiden van die dwalingen tegen te gaan. Wil men weten, wat dat is, vrijmetselaar te zijn en don naam van vrijmetselaar te dragen Men vrage het antwoord aan de wereldge schiedenis, dat is, het wereldgericht. En zij zal u de namen noemen van honderdon personen, die in de geschiedenis eene eervolle plaats innemen, en hnnne vorming en levensop vatting op rijperen leeftijd in de Loges hebben genoten. Wat dat is? Vraag het antwoord aan die talrijke verzameling van edele en nuttige in stellingen, die een bewijs zijn van de hoogere levensopvatting der menschen, van den adel van het menschelijk hart de liefde voor hen, die liefde noodig hebben. Wat dat is? Vraag het antwoord aan die ontelbare schaar van weduwen, wier behoeften gelenigd en verzacht, aan wie hulp in ’t ge- heim is geschonken en die met een dankbaar hart en een traan in het oog denken aan de Broeders in de Logo en vraag ten slotte het antwoord aan die arme weezen, die geen ouders meer hadden, en Broeders een vader teruggevonden. Wanneer men nu bovendien nagaat, dat er vele magons zijn, die des Zondags de kerk be zoeken en er ook velen zijn, die kerkelijke waardigheden bekleeden, dan is het treurig, om dergelijke uitingen als bovengenoemde van de Limburger Koerier te lezen, maar het is j slecht om ze te verspreiden. En het is nog veel treuriger en nog veel bedroevender om in de Eerste Kamer door een ontwikkeld man te selary schrijft de heer R. Metelerkamp het hooren verklaren dat de vrijmetselaren onder- v ro myners zijn van het gezag en belager» van den I Christel ij ken godsdienst. Last ons elkander waardeeren en laat ieder God dienên op zijne eigepe wijze ingevolge zijn geweten» - j De voorbeelden daarvoor zijn in alle rich- I tingen en op allerlei wjjzen te vinden. Niet dagbladen’ te ’bespreken? kan* hë? toch rijn** nut allee“ van nmconnieke zijde Do geschiedenis i» in dit opzicht de beste leidsvrouw. Lit het I groote aantal voorbeelden kies ik er twee, die het bewijs leveren, dat te midden van de men- schelijke dwalingen en de menschelijke ellende in do wereld altijd heldere lichten blijven schit teren van waarachtige liefde en zuivere opvat ting van het Christendom: Het klooster op den Sint-Bernard, gesticht door de Catholieken; het Blinden-Instituut te Amsterdam, gesticht door de vrijmetselaren; twee tempels op aarde, die als het ware van de toppen der Alpen tot aan de laaglanden van Nederland elkander de hand reiken en aan tijdgenoot en nakomelingschap de heerlijke woorden herinneren uit den Zend brief van Paulus aan de Romeinen„De ware christelijke liefde behoort niet aan een secte, maar aan de menschheid; hij, die den geest van Christus heeft, dat wil zeggen, die ze be grijpt, er naar handelt en ze verkondigt hij behoort aan Hem en is Zijn discipel.* IW WEEKER COIJRAfl plaatii 15 15 15 50 7 20 I 6 Jrnws- h uraw-suii imii h JL_

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1