xiEEWs- a Mimmi nor ds CBIEEKn ffl Bf MUI SIK 1897 Bekend making Hinderwet. T WE E -E M-V IJ F TI GISTE JAARQANQ. 7 No. 31. Da. Z A. T Ii3 14 1> A. te 17 en zijn UIT DE PERS. felende, de vraag of dan al die onverklaar- En zooals paschen net feest is van het nieu- j houden en de tweespalt wordt aangeduid leer 3 go- Deze CO UH ANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f i.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ehjk be ien a. elet BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Bij Kon. besluit zijn benoemdtot ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij de kantonge rechten in de kantons Amersfoort, Breukeleu Bij deze Courant behoort als Bijblad Feui1.- f ieton-Dummer 244. Met de gulle erkentenis, dat de sociale toestan den dringend verbetering behoeven en dat de staat daartoe zelf „moet ingrijpen*, door een eer lijken cagdidaat afgelegd, kan de vurigste her vormer vrede nebben, tenzij hij mocht begee- ren zijn inzicht/ van orde en aard der tot stand te bréngen maatregelen alleen zaligmakend op te dringen aan iederen geestverwant. „In de zinsnede van het manifest over de sociale hervormingen, aldus eindigt de Pr. Gr. Ct., steekt dunkt ons vooral zijn beteekenis. Zij is het, die do gevolgtrekking rechtvaardigt, waartoe de onderteokenaren zijn geraakt. Zij vrijwaart hen tegen het verwijt, dat zij met louter negatieve leuzen, met anti-clericalisme en anti-protectionisme alléén zouden wenschen. op te trekken naar de stembus. Zij overbrugt de kloof tusschen liberale uniemannèn en de bervormingsgezinden, die niet of niet meer tot dit verband behooren. „Zij maakt, dat allen, die voor tempering van de noodeu der misdeelden het oog ook naar den wetgever richten en bij de toepassing der liberale beginselen in het staatsbestuur het wel zijn van het vaderland betrokken rekenen, el kander de hand kunnen reikeu zonder gewe tensbezwaar. „Of zij het zullen doen Zullen doen vóór het te laat is De onderteekenaren van het manifest hebben klaarblijkelijk vertrouwd dat het antwoord bevestigend zoude zijn. Stelde de uitkomst hen in het ongelijk, dau nog zouden zij geen berouw behoeven te hebben van hun kloeke daad. Maar wij geven den moed niet op dat hun verwachting wordt vervuld en dat hun bezadigd, wèl overdacht, mannelijk woord weerklank vinden zal bij allen, die het libera lisme aanhangen on van het gevaar voor zijn neerlaag zich doordringen.* Naar aanleiding hiervan schrijft het Vad., dat bet artikel in de Pr. Gr. Ct. een soort authentieke interpretatie noemt van het mani fest, het volgende „Begrijpen wij de bedoeling goed, dan is het manifest er dus niet op berekend alle verschil len weg te cijferen tusschen hen, die zich „li beraal* noemen noch op eendrachtig handelen aan te dringen met hen, die niet hervormings gezind zjjn in socialen zin. En dan is het de vraag of de oud-liberalen, die dadelijk gretig op dat stuk zijn aangevlogen, als het ware mid del om aan alle zich noemende liberale afge vaardigden de herkiezing te verzekeren, vol doende gerekend hebben met den hervormings- gezinden geest, die de 83 bezielt. „Deze mannen zijn blijkbaar allen overtuigd, dal de Staat moet ingrijpen in de maatschappe lijke verhoudingen, dat hij de zwakken en mis deelden moet steunen in den strijd om het be staan, dat zijn wetgevende maatregelen moeten strekken tot verbetering der sociale toestanden en keeren zich alzoo af van hen, die blijven zweren bij de oude leer van het laissez faire en meenen dat de staat kan volstaan met het in de hand werken van de vrije krachtsontwik keling en de individueele energie. Inderdaad, zij staan de „Liberale Unie* zeer na en ’t wil ons voorkomen, dat de samenwerking tusschen de hervormingsgezinder., die op den bodem staan van dat manifest, en de hervormingsge- zinden, die de „Liberale Unie* trouw zijn ge bleven, zoo moeilijk niet zal te vinden zijn,* BINNENLAND. dezelfde spijs voorschrijft, maar klaar gemaakt op wat andere wijs. Zoo gaat het met onze denkbeelden ze ko men en gaan volgens de wet der natuur. Geen menschelijke arm is bij machte het gaan te I I vertragen, om niet te zeggen tegen te houden. Het oude is voorbij gegaan en ’t is alles weder nieuw geworden Alleen de priesters bleven nog. K I bare, wonderbaarlijke orde en eenheid ontstaan w& 1 kau zonder door hoogere macht geregeld te afgeleefde dat begraven werd. zijn Wij weten nog zeer weinig van de wonde ren in kelijk over te halen tot den grooten stap 1 nog de wijzer die het uurwerk de mate dar kracht aangeeft, het heelal en zijn daarom zoo gemak- vaar afschaffing kan daarom niet anders zijn het 4’’1 teeken dat het oude leven geheel op- Het feest der opstanding, van het nieuwe leven, is weer aangebroken. 'if», 1 Velen dio in den loop des jaars weinig of misschien in ’t geheel niet het kerkgebouw he.bben bezocht, gevoelen zich geroepen op de- zen dag tempelwaarts te gaanze moeten im- mers hun paschen houden om niet hun aan- vepraak te verliezen op de zegeningen van het nieuwe leven. Het is een plichtmatige bewe- scDappelijke ging voor dezen, vreemd van eenige gedachte j van wedergeboorte in hun binnenste op zijn hoogst een boetedoening voor een willekeurig of onwillekeurig verzuim. Maar indien zij nadenken, moet het toch twij fel wekken in hun hart aan- de waarde van zoo’n couventioneele plechtigheid en moeten ze 1' een zeer zonderlinge voorstelling verkrijgen van een godheid, die tevreden kan zijn wanneer zijn schepselen zich van hun verplichting zoo gemakkelijk afmaken en straks na af loop van het feest weer het lieve leven van ■voren af hervatten. Zulke geloovigen kunnen geen geloot meer hebben in de leer waarin ze werden opgeleid; het vertrouwen, de achting incluis, voor een heer die zoo met zich laat sollen, is geweken; wat hen beweegt nog pa tellen te houden, is de macht der gewoonte of de heerschappij van den priester. Zij worden gedreven door een macht buiten hen van roe ping of innerlijken aandrang geen sprake meer, tenzij we als zoodanig meetellen de flauwe aan drang die voortkwam uit de herinnering van ,hun kinderjaren toen ze belijdenis aflegden en die communiedag door ouders en verwanten voor hen in een feestdag werd herschapen. Zoo zijn er, niet weinigen, maar velen tel kens meer, die nog blijven hangen aan de ou de leer naar het uiterlijk, doch naar het inner lijk reeds geheel er mee geb?oken hebben. Hun ideaal is reeds een illusie geworden, maar zij missen den moed dit aan zich-zelf ts durven bekennen. Ze worden ervan terugge houden, de een om deze de ander om andere reden, maar vast allen ook om deze geldige leden, dat. geheele verwerping hetzelfde is als niets overhouden. Immers over te gaan tot een ander kerk-genootschap, te vervallen uit het geloof aan eene openbaring in die aan een andere, is logisch ondenkbaar, te verklaren alleen j uit bijoogmerken. Wie geloof hecht aan eene openbaring kan zonder gewetensbezwaar, uit overtuiging, nog een andere openbaring voor waar houden. Maar wie zoover kwam dat zijn „geweten* hem waarschuwde voor openbarin gen als in strijd met andere openbaringen en in strijd met de menschelijke rede, kan hij in gemoede nog gelooven En dan, waar de natuur nog in raadselen gehuld is, zoodat ons verstand telkens en tel- j Het is het teeken van den vooruitgang, wat keus weer staf staat voor de vraag die onwil- priesters en lekeurig oprijst in de borst ook van den tw”ij- brengen willen. leeringen hunner jeugd. De „sociale economie*, zooals de heer Treub zegt, heeft geen ander l resultaat dan de poging van den geneesheer, die 1 den zieke, omdat hij ’t eten niet kan verdragen, het teeken dat het oude leven geheel op geloof. Niet dat het geloof ons weten a^nvult hield en het nieuwe leven zijn plaats heeft in- of opbouwt; waar het geloof binnentreedt wordt genomen. 7’ j het weten gedrongen in den hoek. Wat we opmerken omtrent de evolutie van het godsdienstig geloof bij den mensch, vinden we op elk ander gebied terug. In het maat- en het staatkundig leven, ja in welke betrekking des levens bespeuren we de- Sneek, Gelet op de desbetreffende bepalingen der Hinderwet Brengen bij deze ter openbare kennis, dat ter Secretarie dier gemeente ter visie liggen twee bij hun college ontvangen verzoekschrif ten met bijlagen van a. JAN STEENSMA b. de firma J. W. HINGST, beiden wonen de te Sneek, strekkende tot het erlangen van vergunning tot uitbreiding sub a van zijne Tabakskerverij door het plaatsen van een GASMOTOR b van hare Tabakskerverij en Koffiebran derij door het plaatsen van een HEETE LUCHTMOTOR. Dat op Zaterdag den len Mei e. k., des mid dags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar ge legenheid zal worden gegeven om tegen de ge dane verzoeken bezwaren in te brengen en de ze mondeling of schriftelijk toe te lichten en dat zoowel de verzoekers als zij, die bezwaren hebben in te brengen, gedurende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter Secretarie der ge meente, in de gewone bureau-uren, van de ter za ke ingekomen schrifturen kennis kunnen nemen. Sueek den 17 April 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. ze evolutie niet Wat vooral opmerkenswaardig is bij deze wisseling, dat het gezag der gewoonte, van het woord, van de omgeving, bij iederen stap voor waarts een deel van zijn invloed verliest. Banden worden verbroken, wetten veronacht zaamd, beloften minder zwaar gewogen, betrek kingen verzwakt. De mensch, als ieder na tuurwezen, voor de vrijheid geboren, in het gezag opgegroeid, zoekt het pad terug dat weer voert naar den staat der vrijheid. Hoelang zullen de paaschhouders bij usance nog volhouden Hoelang nog zullen de pries ters blijven aanhouden om deze drenkelingen in het geloof te masseereu, ten einde de levens geesten weer op te wekken Zij zijn immers verdronken? voor goed verloren? Wanneer de koers der waardeering is gedaald tot nul, kan alleen kunstmatige opdrijving vooreen korten tijd nog een denkbeeldige waarde scheppen de beurslui zijn echter op hun hoede voor den windhandel. Wanneer het volk zijn geloof aan de waarde van een koningshuis voelt begeven, zijn geen priesters van het royalisme bij machte de da ling tot het nulpunt te bezweren alle poging is te vergeefs; wanneer men van resultaten mag spreken, is het eenig resultaat van de kort stondige opwinding, dat men de nog niet ge heel verteerde kooltjes uit de asch nog eens door ’t vuur laat gaan. Wanneer de liberale economie in de prak tijk niet voldoende is gebleken en de een na den ander zijn vertrouwen op deze leer voelt zinken, heeft het verbeterd liberalisme niet die kracht van aantrekking om de wankelmoedigen terug te brengen. Ze houden alleen nog hun I paschen, omdat ze niet durven breken met de I 11J APVERTENT1EN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 71;1 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. In de Prov. Gron. Ct. wordt het bekende liberale manifest in gunsligen zin besproken. De grootste verdienste van het stuk ligt, vol gens het blad, in het feit dat het om ’t ver schilpunt in den boezem der hervormingsgezin- den niet voorzichtig en handig heendraait, maar het eerlijk onder de oogen ziet, om zijn om vang te peilen, dien terug te brengen tot de juiste afmetingen. „Het ware onoprecht*, luidt hef open en rond, „bet verschil weg te cijfe ren ot te bemantelen, dat bij de overweging van het belangrijk onderdeel der toekomstige liberale staatszaak, ’t welk door de sociale wet geving wordt ingenomen, in de kringen der bervormingsgezinden aan den dag treedt.* I Naast hen die vol vertrouwen en zonder aar- 1 zeling op dat gebied den arbeid willen voort zetten, worden anderen aangetroffen die den nadruk leggen op de omzichtigheid hier in ’t oog te houden. Maar dat in dit langzamer of sneller tempo voldoende grond ligt om uiteen te gaan, ontkennen de onderteekenaars, en vol gens de Pr. Gr. Ct. staan zij hier sterk. Het blad wil de oude grieven niet op nieuw voor den dag halen juist in het zorgvuldig vermijden van alles wat tot het vergrooten der oude menschen er ook tegen in wonden kan strekken, ligt de eerste voorwaar- i de van herstel. En het is een verdienste van I dit stuk dat daarin alle bitterheid is terugge- 1 zon- leven, is het de herinneringsstond aan het I der dat op iemand de schuld wordt geladeu. a PA L - - 1 T rv f* rl r\ er 1 v 1 Izv w 4* r\ w i 1I- zl r» zx z» w - I n 4 zx te m i In onzen tijd is paschen OT ,1 WO i -v i r x -I ult blUK uiu uaa.nu uue unaemeiu is ter OEEKER COIRAV I or, -l a. -x- j

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1