MH H S E IDÏERTOIHUE IWIi 1)1 asm El HBT AliHOVDISSMliVI SUL 6 No. 55. 1897. T W E E -E N-V IJ F T I G 8 T E JAAJRGANO. Eiarv ZATICK O A. o- 1O J U L. I. IDEAAL. II. vertrouwen ie, —.00 UIT DE PERS. Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franc» in te zenden. totaal door gedupeerd. niet anders dan een uitmaak, een voorwendsel, i en indien de Tijd vóór do verkiezingen op dat ngekoch Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- f50 1 1 a 25 a 110, LM. ili. g. k. ADVERTENTIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen by den uitgever. oord Scha- ggen, «J tuigings e. Brie tstel, ou leringen ran vei enz. eni n zege i gewicii enz. em De uitmaak is ook klonk met meerderheid van stemmen Tegen*, i Dat ueze worden, het aanbeeld had geslagen, was de kans niet gering geweest dat er wèl een meerderheid was ge» weest aan de liberale zij. Het zou ons niet verwonderen, of duizenden van katholieke werk lieden zouden, na kennis te hebben gekregen van de jezuietische retraite, wenschen anders gekozen te hebben. Wellicht was dan even min een anti-revolutionair gekozen als een ka- tholiek boven den Moerdijk. Het volk, dat te goed van wordt bij zijn installatie in de kiesvereenigin- gen op droevige wijze teleurgesteld. Het is niet meer of minder dan een klap in het ge zicht van den werkman, die zich eerst liet lij men door de schoone voorspiegelingen van de geestelijke adviseurs om lid te worden vau de bestaande kiescolleges. De uitslag is echter een compleete nederlaag geweest voor het conservatisme. De verliezen waren enkel bij de katholieken en de conser vatief liberalen, en dit zoo zijnde getuigt het toch van eeu verregaande onbetrouwbaarheid, te durven aankomen met het voorstelniets te kunnen doen, alias een conservatief kabinet te verlangen. Het zou een illustratie zijn van het bekendo woord De koning is dood, leve de koning Was het voorstel gekomen uit den koker der andere partij, dan had men recht gehad het een dwaas idee te noemen. Van conserva tieve zijde echter verdient het als geslepen, lis tig, oneerlijk te worden gebrandmerkt. Het denkbeeld van mr. Br. is zeker gezond, maar of het te realiseeren zal zijn, mag men met grond betwijfelen. De bondgenooten waar op hij het oog heeft geslagen, verdienen eerst nader gekeurd te worden. Do links-anti-revo- lutionairen in de Kamer zijn de werktuigen van dr. Kuyper, en deze mar. heeft, om mis schien voor hem geldige redenen maar die voor het volk niet kunnen wegen, een deel van zijn democratische plannen zonder blikken of blozen over boord gegooid, ter wille van zijn bondgenooten. t Een veilheid als deze, zal mr. Br. denken, is gunstig voor de verwezenlijking mijner plan nen. Maar mr. Br. mocht wel bedenken dat het een moeilijke taak is, vier jaar saam te werken met een compagnon die zich omkoop baar heeft betoond. Een ideaal, op dien grond zich verheffende, loopt te avond of morgen groot kans in een illusie te verkeeren. de handelscentra en de zuiveldistricten woonde. De beweging was weinig geestelijk en het had er veel van of men de kiezers als kinderen beschouwde, die men tot een gang naar de kerk trachtte over te halen met de be lofte van een stuk koek. De theologische poli tiek heeft blijkbaar den theologischen zin der natie mistrouwd. Gelukkig heeft de tweede helft der negen tiende eeuw niet alleen de thelogische poli tiek ten tooneele geroepen, maar bijna te ge lijkertijd de sociale politiek, die reeds zoover haar invloed heeft doen gelden, dat alle ver schenen staatkundige programma’s tevens soci ale programma’s waren. Toch heeft men bij deze stemming van niets zoo weinig vernomen dan juist van sociale po litiek. De liberalen waren zoo geschrikt, dat alle artikelen van hun programma’s te samen konden worden gevat in den eenen uitroep hoe houden wij die clericalen ons van ’t lijf En bij de anti-theologische politiek kwam de persoonlijke politiek, bijv, in Amsterdam. Hoe men de .kerkdijken* als regeerings- partij zoo gevaarlijk kon achten, begrijpt de schrijver niet. De theologische politiek, een maal aau het bewind, is schuchter en be schroomd, omdat zij alleen door op een onbe trouwbare en voor haar zeer onsympathieke bondgenoot te steunen de meerderheid kan ver werven. Bovendien, de bondgenooten hebben niet alleen met hun Kamermeerderheid te re kenen, maar ook met die hunner tegenpartij in onzen Senaat. Dit gold niet minder waar er sprake was van graanrechten. Wat nu de sociale politiek der theologischen betreft de katholieken achten zich gebonden aan de encycliek Rerum Novarum, maar wan neer de synode der Ned. Herv. kerk, de ex- ministers Smidt en Pierson, de heeren Wert heim en Gleichman of Ferf eens met een vati» caansche pen hun sociale geloofsbelijdenis moesten schrijven, zou zij er slechts weinig anders uitzien, dan dit paiuselijk document. De uitslag van de verk ezing stelt niet ge heel teleur. Van theologische politiek zal men vooreerst niets bemerken. Maar rooskleurig ziet de toekomst er niet uit, en dat niet alleen wijl er op geen krachtige beweging in de rich ting der sociale politiek valt te rekenen bij de verkregen partijgroepeering, maar ook omdat het stemmeneijfer bij de verkiezing op de ver bonden theologische partijen uitgebracht veel te groot is, om haar nu reeds alle hoop tc ontnemen. In negen districten scheelde het maar enkele stemmen. De Kamer staat wel. niet op het doode punt, maar de eerste de beste ontbinding kan haar daarop voeren. De les bij de eerste verkiezing onder de nieuwe wet aan alle partijen gegeven, kan geen andere zijn dan dezedit kiesrecht staat I den goeden gang van zaken in den weg het Dat deze vraag bij de verkiezing zou gesteld ,i nvtuuu, uvè was te voorzien, vervolgt hij, en zet dit daarna uiteen door een beechouwing Theo- zo van Van de verheffing der Kerk kan voor i ons land bij staatkun dige verkiezingen geen sprake zijn, en voor de anti-revolutionairen is de naam kerkelijke poli tiek zeker niet toepasselijk, daar de eenheid der kerk en der schrift-interpretatiën, juist wat bij de katholieken de kracht uitmaakt, bij hen afwezig is. In deze eeuw was den protestantschen recht- zinnigen een gelijksoortig lot wedervaren als I den Roomschen sedert 1572, toen ons volks- De katholieke partij zal de eerste vier jaren rust nemen. De reden van deze lusteloosheid is volgens de Tijd te vinden in de samenstel ling der nieuwe Kamergeen der partijen die de meerderheid heeftergo geen der partijen die de teugels der regeering ter hand nemen kan, aldus de Tijd. Gedeeltelijk heeft het blad gelijk. Noch de clericale-, noch de liberale partij kan op zich zelf beslissen over de meerderheid. Maar ongelijk heeft het blad, indien we let ten op de beloften door elk dier partijen afge legd vóór de stembus, en ongelijk ook wanneer we in aanmerking nemen den totaal-indruk van keur den uitslag der verkiezingen. keur Vestigen we onze aandacht op de artikelen Sek:in de verschillende partij-programma’s, die be- 37 qq trekking hebben op den socialen toestand van de werkliedenklasse, dan bemerken we in elk 38.00 dier epistels roerende overeenstemming. Algemeen is de overtuiging, dat die toestand verbetering behoeft en vrijwel hetzelfde werd .door de partijen voorgeslagen als middel van redres. We noemen als overeenkomstige artikelen die welke inhouden regeling van loonen, werk- iduur, pensioen en verzekering van den werk man tegen invaliditeit en ongelukken. Zouden de thans gekozenen, die eenparig 'bijna beloften in dien zin hebben afgelegd, zich kunnen verantwoorden met te verwijzen naar Se samenstelling der Kamer, wanneer hun ge- rraagd werd waarom de voorgestelde hervor- 3/a ilingen in de doos blijven? Immers neen? De hervormingen in dien geest gewenscht en voorgeslagen z’jn noch specifiek liberaal noch clericaal. Alleen is elk idee van niets doen daarbij buiten gesloten, want er is voor deze hervormingen een zeer groote meerderheid, wanneer de gekozenen hun woord houden. Daarop alleen komt het aan, en na de Tijd gehoord te hebben mag men veilig aanne men, dat de katholieken zich zullen terug- trekken, iets wat alleen denkbaar is indien xij goed hebben gezien die deze partijmannen reeds van den aanvang hebben gedoodverfd xla kooplui, die veel beloven en weinig geven. Het conservatisme van de katholieke partij is notoir en dat ze op een of ander punt haar bedenkingen zou maken, werd algemeen ver moed. Maar dat ze de brutaliteit zoo ver drijven zou met den voorslag te doen alle be loften als niet gedaan te beschouwen, op grond dat in de nieuwe Kamer geen partij de meer derheid heeft, zal toch velen verbazen. Want een ministerie als de Tijd wil, dat de loopen- de zaken afdoet en de zaken loopende houdt, - is natuurlijk verplicht al het nieuwe onaange roerd te laten, links te laten liggen. Zoo iets is waarschijnlijk een kolfje naar de hand der jesuieten, maar het werkende volk wordt er karakter onder den invloed der Hervorming zijn stempel ontving. In staat en kerk sche nen zij geslonken tot een minderheid, waar mee men nauwelijks rekening had te houden, totdat de reactie kwam, en sedert Groen van Prinsterer den grondslag legde en Kuyper het gebouw optrok, waarin ,ons Christenvolk* zou wonen als anti-revolutionaire staatspartij, waren voor hen evenals voor de katholieken de da gen van vernedering geteld. Beide groepen groeiden op, nu en dan elkander toelonkende, de een gebogen over den bijbel, de ander ge knield voor het kruis, instinctmatig gevoelende zooal niet tot een huwelijk, althans tot het ge meenschappelijk voeren van één huishouding te zijn voorbestemd. Op dat laatste liep het reeds uit in 1888. De afschaffing van den persoonlijken dienst plicht scheidde hen weder en de verschijning van het kiesrechtvraagstuk verwijderde de meer conservatieve roomschen nog verder van de ietwat democratisch getinte anti-revolutionairen, maar, dat bij de verkregen kiesrechtuitbreiding, waardoor bij de nieuwe kiezers dat deel der bevolking gevoegd werd waaronder de geloovi- gen het sterkste zijn, de Standaarc/partij, die zich verzwakt gevoelde door Lohmanianen en Brondsveldianen, den steun aannam der ka tholieken, kon niemand verwonderen. Het theologisch element op zichzelf moest reeds tot aaneensluiting dringen. Het is waar, de hartstochtelijkheid aan het theologische eigen is bijna uitsluitend erkend in min gun- stigen zin. Maar de haat zou niet zoo fel kunnen zijn, ook bij de theologen, als het ver mogen tot liefhebben ontbrak. Hard of zacht- handig, zij beschouwen zich als menschenred- ders. En de schrijver, die van alle theologi sche politiek in den grond afkeerig is, omdat hij haar in strijd acht met de voorwaurden tot maatschappelijken vooruitgang en tot verhef fing van den mensch, kost het geen moeite om het bondgenootschap toe te juichen als een eerlijke bekentenis aangaande het overheer- schend theologisch karakter der roomsche en anti-revolutionaire politiek. Jammer genoeg, dat die lof niet onvermengd mag zijn. Het valt niet te ontkennen dat tot dusver de theologische politiek zich weinig krachtig heelt betoond. Het ministerie van 1888 vertoonde een opmerkelijke slapheid en zwakheid, terwijl men zich juist theologische politiek niet anders denken kan, dan recht op haar doel afgaand, atkeerig van elk opportunis me. En toch hield van alle politiek in actie de theologische op de kiezersmarkt de wet van vraag en aanbod het scherpst in het oog en bedacht zij steeds hoe bij anderen ,in het ge vlei te komen,* zoodat het meermalen den in druk maakte, alsof de beginselen van Gods Woord iemand nog meer rekenen, dan bidden leerden Zoo bleet thans op het zeer uitvoerig pro gram van actie der anti-revolutionairen de af schaffing der plaatsvervanging achterwege en werd door beide clericale partijen de aandacht gevraagd voor een zuiver staathuishoudkundig vraagstukgraanrechten en verhooging van het invoertarief, Jat zeker ia geen logisch ver band staat met theologische politiek. Hier was het opportunisme aan het woord. De eenige verklaring van dit curieuse geval moest zijn dat de meerderheid der katholieken en anti-revolutionairen niet in de groote steden, De redacteur van de vroegere Amsterdammer, de heer J. de Kon, heeft in de Juli-aflevering van het Tweemaandelfjksch Tijdschrift naar aanleiding van de jongste verkiezingen een ar tikel geplaatst over „Theologische en sociale politiek.* „Hel Nederlandsche volk heeft zijn i keuze gedaan,* schrjjft hij. „Vóór of tegen Onze-lieve Heer niet als Yader in da He melen, maar als alfa en omega in de politiek zoo luidde de vraag, en het antwoord r was te voorzien, vervolgt hij, en over de politiek der clericale partijen. logische politiek, noemt de schrijver beiden. da katholieke partij in SHEERER €0URAH der- r ars, :>or- irlei van Ten, 5 45* sas* 120» 0 n dc allo irbij nen, :lad- ordt 192 «ÓO 7 - 77 7 25 S 8- 81a 8 34 8 48 1 !,2 ior me i. i l/a Wel mogelijkI Maar men verlangt hier nu eenmaal. en dSl’a gelukkig I geen voorschrift uit vaticaamche pen, die- teerendehoe Nederland op staatkundig en sociaal gebied moet worden ingericht. Dat kunnen nederlandsche pennen, hoofden en harten «elf 't best beoordeelen en uitmaken. Met pauselijht eiusyclieken hebben, we hier hoegenaamd geen relv nïng u houden

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1