per KIEEWS- B 1MBTBMÏ IMS DE [Eft j (BfflK B BW ««SHIT SfflE No. 66. w o r> a. o toren ]baa DE GEWELDSTAAT. OL 1897. 18 U O U S8 rJP U J8. publie 2. dat de buur X. werkslieden, gefailleerde koopliedenkortom BINNENLAND. h aan t blad. KMA mille het or K^I dchzelt overleg plegen, of hij het stutten, dan vel voorzichtig slopen zal. n met Schar- )aren drang om elkaar te overvallen, te pluk- jr te 1 i'/4 voor telling van menschen die op dolle honden ge- ijken, die bezeten zijn door een onweerstaan- Alle brieven in te zenden. In den gemeenteraad van Roermond deelde de burgemeester mede, dat hij door den staat is gedagvaard voor den rechtbank in Den Haag. 11.50, .50 z. v. Heeg Wij- Oeg0 roorgesteld als Tjip- lescherming van menschen voor menschen, dan idema weeft gewoonlijk op den achtergrond de >7/. Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco lat de straffende gerechtigheid het zwaard uit le hand legt, den blinddoek van de oogen rukt steeds jn afdaalt van de treden harer eere-zitplaats, om den voor haar in ’t stof liggenden misda- liger op te richten en hem af te vragen, wat tan zijn broeders in haar naam werd misdre- VAR- jen Hoog tijd dat de alleen schuldige maat- ichappij ophoudt den onschuldige voor de recht- >ank te dagen en de met roest en bloed be- ruilde wapenen te misbruiken, door haar van set voorgeslacht overgenomen in den waan der individueele verantwoordelijkheid Vragen als deze zijn niet opgeworpen door octoren aan de groene tafel ten einde der eerling aan den tand te voelen en tegelijk SIGA- les doctors grootere wijsheid te doen uitkomen. vooiiyie groote sociaal-politieke strooming van esi^)iize wegstervende eeuw nagaat weet, dat deze stroom spoelt en knaagt aan de fundamenten lan dit stoute, eeuwen-oude gebouw der straf wetgeving. En wie niet wil dat het gebouw onverwacht instort en in zijn val de diepste liepten van ons volksleven beroert, moet met e AM. mg. *7'.. i van verpachter en pachter; 2. dat de huur voor onbepaalde tijd worde omstandigheden (b.v. niet nakomen der voor- SSTEB 3 Begui \TSTR( hoofd Igekeur laren, te schelden, te bestelen en te vermoor- len. Intusschen zijn de menschen, waarvan lier sprake is, geen wilde kannibalen, veeleer Jijn ze door sympathie en verstand voldoende Hitwikkeld, om te begrijpen, dat het leven b verdraagzaamheid en orde aangenamer is dan lat in chaotisehen onvrede. Men mag ook aan- lemen dat de menschen in voelen en denken, a heel hun natuur, tot zekere hoogte eenstem- nig zijn. In elk geval worden hun handelin- ;en te harmonischer naarmate ze zich tot ver- tandsmenschen ontwikkelen. Naar de mee- ning van Spinoza moeten ze noodwendig een- ADV ER TEN TIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 71;, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. In het Hand, beklaagt de voorzitter van het centraal bestuur der radicale vereeniging, de heer Kouveld, zich, dat de verkiezings-aanplak» biljetten dier vereeniging met den naam Ger ritsen door den aanplakker van Vooruitgang overplakt worden met den naam Geertsema. Dat kunstje zou Vooruitgang vroeger ook heb ben uitgehaald. De radicale vereeniging heeft zich nu genoodzaakt gezien, mannen in dienst te nemen, die dezen overplakten naam on mid dellijk onleesbaar maken. De Vereeniging Door arbeid tot verbetering had eene commissie benoemd, om een onderzoek in te stellen naar de gebreken, die het huidige stelsel van verhuring aankleven en om tevens middelen ter verbetering aan te wijzen. Deze commissie heeft thans een lijvig rapport uitge bracht, waarvan de conclusie aldus luidt: De verhuring van boerenplaatsen en losse landen behoort anders te geschieden dan thans gebruikelijk is. Wenschelijk is: 1. dat er wettelijke bepalingen in ’t leven wor den geroepen tot bescherming van de rechten In het „Social-polit. Centralblatt I, 38 be- spreekt Franz v. Liszt „de toekomst der rech telijke straf* op een wijze die als een symp toom schijnt van het verval der staatsjustitie. Wel bepleit de schrijver de berechtiging door Je straf, maar het hoofd vol nieuwe, revolutio naire beschouwingen, laat hij er dan sceptisch den uitroep op volgen: „Gij laat den arme jehuldig worden en geeft hem daarna over aan de pijn.* Indien waar is, dat iedere misdaad door de maatschappelijke omstandigheden wordt bedon gen, dat hij noodzakelijk gevolg is van de ge- iga enz, geven toestanden wordt het dan niet hoog tijd krachl „De toekomst der straf* heeft de staats- 6 tot traf een toekomst Deze vraag is wel van de ;ewichtigste en moeilijkste die de sociaal-poli- ius zich stellen kan.* Indien de staat wordt een onontbeerlijke uitstelling tot De heer M. Valk Lz., leeraar in de Ned. taal- en letterkunde te Loosduinen, heeft een brochure het licht doen zien, getiteld: „De waarheid in zake de gebroeders Hoogerhuis, onschuldig veroordeeld tot 12, 11 en 6 jaren gevangenisstraf.* slagen door ellende, door zorg en knechtschap van allerlei aard. De voldane burger bespeurt niets van een krijgvoeren, omdat gestreden wordt en geleden in vormen welke de Staat erkent als „wettelijk*, „vreedzaam* en „orde lijk/ Op 64-jarigen leeftijd is de vorige week te Haarlem overleden de K. Pruisische opperbi- bliothecaris aldaar, prof. A. v. d. Linde, een I Nederlander van geboorte, die in zijn leven op verschillend gebied, maar vooral als geschied kundige, zich naam had gemaakt. Veelopzieu baarde o. a. in 1870 zijn artikelen in de Specta tor over de „Coster-legende,* waarin hij de uitvinding en den uitvinder der boekdrukkunst besprak. 3. dat er pachtcommissiën van Staatswege worden ingesteld, om in de verschillende land- bouw-aangelegenheden adviezen te geven, uit spraken te doen en bij wijze van arbitrage ge schillen te beslechten; 4. dat er meer uniformiteit in de huurcon tracten worde gebracht on dat daaruit allerlei belemmerende bepalingen dienen te worden weggenomen. In de Haagsche Kroniek van de N. Gron. Ct. lezen wij o. a. het volgende: Heeft het nieuw opgetreden Kabinet geen aanleiding gevonden (en m. i. terecht) om een afzonderlijk departement van landbouw in het leven te roepen, de Minister Borgesius koestert, zoo verzekert men mij, het voornemen, om bij zijn Ministerie eene afzonderlijke afdeeling voor landbouw op te richten en van dat plan zal hij bij zijn eerste begrooting doen blijken. Voorts heb ik van goederhand vernomen dat de Minister van Binnenlandsche Zaken last heeft gegeven om alle gegevens te verzamelen voor een heiziening van de schutterij wet, ten einde deze met of zonder verband met de stellig spoedig te verwachten regeling van on ze levende strijdkrachten, mèt invoering natuur lijk van den persoonlijken dienstplicht, naar de gebleken behoeften te herzien. stemmig zijn voor zoover ze leven naar de voorschriften van hun verstand. „Alles zegt hij wat voortvloeit uit do I I meisjes, hoestende kinderen, behoeftige I vers, dronken zwierbollen, geruïneerde hand werkslieden, gefailleerde kooplieden kortom i uit menige wonde bloeden wij allen, ons ge slagen door ellende, door zorg en knechtschan Onder het opschrift „een maatschappelijk eu vel* schrijft de Vadert, over het fooien-stelsel Wij denken aan het geven van fooien, dat in ons midden meer en meer oen stelsel en een kwelling wordt. Waar bleef de tijd, waarin men alleen een nieuwjaars- en kermisfooi behoefte te geven, en een fooi aan de baker op een doopmaal Thans wordt men, in onze steden en op reis, van den morgen tot den avond gekweld door menschen, die verwachten, dat gij in hun open hand een aalmoes zult doen vallen. Een tramconducteur neemt het u kennelijk kwalijk, als gij de 2’/2 ets. begeert terug te ont vangen, waarop gij aanspraak hebt. De man, die u een geringe versnapering brengt, verwacht, dat gij hem iets geven zult. Als gij enkele centen terug neemt, telt hij ze u toe, langzaam en verwijtend, of geeft voor ze niet bij zich te hebben en vraagt, of gij niet kunt „passen*. De werkman, die even een slot aan een deur in orde bracht, of de glazenmaker, die een ruit zette in uw venster, vraagt met nadruk, of gij niets te zeggen, d. i. niets te geven hebt. Zoo gaat het den geheelen dag. Het is een belasting en geen lichte, die ons wordt opge legd door al die fooien. Uw verteering en uw reisgeld wordt er met eenige percenten door verhoogd, ’t Is een nimmer ophoudend aftap pen. Wij vinden het zoo stuitend, die jonge, krachtige mannen den geheelen dag te zien bedelen, want het is een vragen om een gunst, niet om een recht. Het verlaagt den stand van bediende, die toch al niet hoog staat aan geschreven. Het vergalt ons menigen uitgang; het verhoogt noodeloos onze uitgaven. Wij zijn afkeerig van bondenmaar een bond tot uitroeiing van het fooienstelsel zou veel nut kunnen doen. Zoolang hij er niet is, hebbe men den moed, om fooien te weigeren of niet te geven overal waar men meent, dat ze door onbevoegden wordt gevraagd. KENNISGEVING. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek brengt ter openbare kennis, dat het Kohier der Personeele belasting no. 2, dezer gemeen te, dienstjaar 1897, door den Directeur der Di recte Belastingen te Leeuwarden gearresteerd den 16 Augustus 1887, aan den Ontvanger der Rijksbelastingen te Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aanslag, op den bij do wet bepaalden voet, te voldoen. Sneek den 17 Augustus 1897. De Burgemeester voornoemd, ALMA. menschelijke natuur, voor zoover het bepaald wordt door het verstand, moet erkend worden door de menschelijke natuur als haar naaste oorzaak. Wijl echter een ieder begeert, naar de wetten der natuur, wat hij voor goed, en verafschuwt, wat bij voor kwaad houdt, en wijl alles wat naar de uitspraak van ons verstand, voor goed of kwaad wordt gehouden noodwen dig goed of kwaad is, zoo doen de menschen, die in hun leven te rade gaan met hun verstand, noodwendig hetgeen overeenstemt met de na tuur van ieder mensch. Bij gevolg moeten ook alle menschen onder elkander overeenstemmen, die hun verstand tot gids door het leven hebben aangenomen.* De reine verstandsmensch naar Spinoza’s voorstelling, noem hem vrij een hersen schim, toch kan het menschengeslacht dit ide aal meer en meer naderen; in ieder geval is het in die richting reeds zoover gevorderd dat het on zinnig zou zijn hem in staat te achten zich-zelf te ontvleezen. Die daarvan droomon zijn staats- ploerten want de spookachtige voorstelling van een krijg van allen tegen allen, is een uitvin ding van de bijgeloovige vereering welke de „ploert,* die „holle darm, vol vrees en hoop,* als Goethe het uitdrukt, bewijst aan zijn afgod, den Staat, een uitvinding van het bijgeloof, die ter beveiliging van booze demonen een fetisch durft aanbevelen. „Krijg van allen tegen allen* dwaasheid Geen menseb, die bij zinnen is, stelt zijn vre de en zijn leven in de waagschaal tenzij hij bij den strijd zeer geinteresseerd is. En hoe zou dit denkbaar zijn, waar hem de gelegen heid wordt geboden, door eenigen arbeid te ver werven wat hij voor een behagelijk leven noodig heeft, wanneer de grond der uitbuiting en brutale concurrentie, de heerschappij ont breekt, wanneer de mensch in den mensch zijn medearbeider ziet, wanneer de leden der maat schappij zich als de leden van één huisgezin, solidair verbonden voelen. Niets in de natuur merkt Spinoza op is voor de mensch van meer nut, dan de mensch die leeft naar zijn verstand Het gebeurt echter zelden dat de menschen leven naar hun verstand veeleer gaat het zoo met deze dat ze hatelijk en lastig voor elkaar zijn. Desniettegenstaan de kunnen ze nauwelijks een eenzaam leven leiden daarom bevalt aan de meeaten de defi nitie, dat de mensch een gezellig dier is. In waarheid ontstaat uit de samenleving der menschen meer voor- dan nadeel. Spotters mo gen afgeven op de menschen, zooveel hun lust, de theologen ze vervloeken en de zwaarmoe- digen het ruwe boerenleven verkiezen en de onverstandige dieren bewonderen, toch zul len ze ervaren dat door wederzijdsche hulp en bijstand de menschen veel beter in eigen behoeften voorzien en met vereende krachten de rondom dreigende gevaren vermijden kun nen.* Niet in de vrije maatschappij, maar in den bestaanden geweldstaat heerscht een vreeselijke strijd van allen tegen allen. Stroomen onzicht- j baar bloed worden dagelijks vergoten het I aangegaan, behoudens het recht in bijzondere bloed stroomt dagelijks van bleeke fabrieks- c - - zwer waarc*en) om de huur te doen eindigen; s' 9/i#

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1