FBI rork. lïimvs- El IKMH» iron h ffllffiffl £1 lllllOllllSSEfflf SKBEK. 011. 1 No. 69. T W E E-E N-V IJ FT I O 8 T E J A A R Q A. N O. 1897. ISl) DE GEWELDSTAAT. 28 AUGUSTUS. XIII. 43,50 Lamer En nu is het blad grond. 7 kilo. roerd Scha- iggen, keur s keur geh: Deze CO UR ANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ug. id Alt- Pieter 44.00, —.00, u f 50 f7 a 30 a 000, r E N. ‘45,00 -,00, ff. - jr. - 1. 2. 3. 4. Levens- - »de n het ADVERTENT1EN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent», voor eiken regel meer 7Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. voor al wat leelijk ia met geen ander gevolg dan dat de arbeiders, die wij vroeger in ons vertrouwen hadden, in nog grooter mate op hen gaan stemmen. In de eerstvolgende ver- gadering van den .Socialisten bond* moet daar liet vroeger genomen besluit worden her- ncien S 14a. I. VAN VAN 2 L. ncard; l7/a 2'/» ■telling. J. De »AM. Lug. 8,3/.« 19/16 i3 7.. 6 1^ B I N, N E N L A N D. Toen de minister Van Houten het wetsont werp indiende tot verzekering tegen ongeluk ken, zag de Radicale Hervorming daarin eeu poging om nog iets goed te maken van bet vele, dat verzuimd was, zooals een oude zon daar op zijn stértbed doet. Maar zulk eene oude zondaar heeft nog een andere karaktertrek schrijft nu genoemd Weekblad. Hij tracht nog in veiligheid te brengen wat hem bijzonder dierbaar is. Zoo heeft mr. S. van Houten vóór hij ais minister aftrad nóg een circulaire uitgevaar digd aan de Gedeputeerde Staten der proving ciën over de onlangs aangenomen wet tot wij ziging der gemeentebelastingen. Zooals men weet, beperkt die wet in hoog&' mate de vrijheid der gemeentebesturen iu het regelen van den hoofdelijken omslag. Er mag daarbij voortaan geen progressie toegepast wor den en de inkomsten uit kapitaal mogen niet hooger worden aangeslagen dan die uit arbeid. Vele gemeenten deden dit tot nu toe wel, zoa dat thans hare vorderingen op den hoofdelijken omslag in die opzichten gewijzigd moeten wor den. Maar nu is door een amendement van mr. De Kanter de bepaling in de wet gekomen, dat de bestaande verordeningen tot 1901 van kracht mogen blijven. Er is dus bij de wijziging dier verordeningen geen haast, meer dan drie jaar is er voor be schikbaar. Doch de bedoelde circulaire van den Minister dient om'de Gedeputeerde Staten te verzoeken, dat zij de gemeentebesturen zullen uituoodigen reeds nu hunne verordeningen op den hoofdelijken omslag met de nieuwe wette lijke bepaling in overeenstemming te brengen. De portemonnaie'.moest nog even in Veilig heid worden gebracht. Zou het niet zaak zijn dat de nieuwe Minis ter van Binnenlandsche Zaken den Gedeputeer de Staten een wenk gaf, dat er bij dit werk zoo’n haast niet is Het kan toch niet zijne bedoeling wezen, on der zijn bestuur dien reactionairen maatregel te laten in werking treden. I te bereiken dat er meer geregelde aanraking zij 1 tusschen het Hoofd van den Staat en zijn raads lieden, men zal, volgens do Amst. Ct., naar iets anders moeten omzien. .Zonder geweldstaat geen wettenen wetten zijn onontbeerlijk tot regeling van do m.eusche- lijke samenleving, zal deze niet een chao» wor den/ Dit argument gaat uit van de dwaling, dat regeling en staatswet verschillende benamingen zijn voor dezelfde zaak. Het verschil, hierin bestaande, dat een wet is regeling 4- nog iets: dwang, wordt daarbij uit het oog verloren. Dat een regeling noodzakelijk moet gepaard gaan met dwang, wordt in onze maatschappij met tal van voorbeelden weersproken. Elke vereeniging maakt haar regeling bij vrije over eenkomst; men is vrij er zich bij aan te sluiten of er zich aan te onttrekken. De vrije verstandsmensch houdt van regel maar hij wil geen regelen die hem door heer schappij zijn opgedwongen. Wie invloed op hem wil uitoefenen zoeke hem op in zijn element, in het verstand, en trachte hem niet autoritair, maar gegrond, van zijn dwaling te overtuigen. Do vrije verstandsmensch laat zich gaarne tot ander inzicht brengen, en eenmaal er voor ge- - wonnen zal hij met kracht voor deze overtui ging opkomen. Zulk een regeling rust op be teren grohdslag dan die door dwang. Tegen een opvatting, die niet uit vrijen wil de zijne is, verzet hij zich uit kracht zijner natuur, en wel te beslister naar gelang hij dichter staat bij den vrijen verstandsmensch. Zoolang zijn gemoed niet vrij is van slaafschheid, komt hij slechts in bedekte stelling in verzet en is hij naar Eva’s neiging belust om van het verbo dens te proeven. Op hoogeren trap van zede lijkheid verzet hij zich met fierheid tegen de gehoorzaamheid aan welke macht ook, die zijn vrije wil zoekt te beteugelen. Op deze men- schen bad'de edele, fijn voelende Fichte het oog toen hij zei.Geen mensch kan worden verbonden dan door zich-zelfgeen mensch kan een wet worden gegeven dan door hem- zelf; laat hij zich door anderen een wet op leggen, dan doet hij afstand van zijn hoedanig heid als mensch en verlaagt zioh tot een dier en dit mag hij niet. Onze wil, ons besluit is onze wetgever en niemand anders. Een ande- re is niet mogelijk. Geen vreemde wil is voor ons een wetook de .godheid4 niet, wanneer hij met de wet van ons verstand in tegenspraak kwam.4 En mogen we er bij voegen ook de wil van den geweldstaat niet. Want zijn wil, de wet die de regeeringen uitvaardigen, is onze wil niet; hij strijdt tegen mijn autonomie. .Wat doet de mensch sinds duizende van jaren, waar hij zich liet overhalen om in een ataat te leven, anders dan al zijn autonomie opofferen.4 De regeering had niet alleen zijn goederen maar ook hem-zelf zich toegeëigend. Stuart Mill zegt in zijn werk „over de vrij heid4 .Men kan rechtmatig niemand dwin gen iets te doen of na te laten omdat het voor hem zelf, voor omdat hij naar de meening van anderen op de ze wijze verstandig of zelfs goed handelen zou. Hier zijn voldoende gronden hem andere voor stellingen te geven, hem te overtuigen, te over reden, te vragen, niet echter hem te dwingen of, in geval hij anders handelt, met een of ander hem te kwellen... Slechts in zoover is ieder lid der maatschappij voor zijn gedrag verantwoor delijk, als daardoor anderen worden getroffen. Voor zoover het hem-zelf alleen aangaat, is zijn onafhankelijkheid rechtens onbeperkt. Over zich-zelf, over zijn eigen lichaam en eigen ziel is het individu alleenheerscher De vrij heid die alleen verdient aldus genoemd te wor den, ligt daarin, dat wij op eigen manier ons eigen geluk zoeken door anderen niet gehin derd, zoolang wij hen ongestoord laten in het zoeken van hun geluk. Een ieder is de wach ter van zijn eigen lichaams- gemoeds- engees- tesgezondheid. De menschheid wint meer er bij door iedereen toe te staan naar eigen goed dunken te leven, dan door iedereen te dwingen naar het goeddunken van anderen te leven4. Indien, zoo zal men zeggen, een gedrag door verstand en neiging vastgesteld, niet behoeft gedwongen te worden, en toch moet iets door de regeering voorgeschreven met macht en ge weld worden doorgevoerd, is er dan wel iets verstandig of goed. Het slechte en onverstan dige heeft in iader geval geen anderen steun, dan het geweld. .Wanneer een moeder brood en dek zoekend voor haar onmondige kinderen, verschillende winkels voorbij gaat, waarin de heerlijkste eetwaren opgehoopt liggen; wanneer aan de eene zij de grootste weelde uw oog treft, die uw fantasie niet kon droomen, terwijl aan de andere zij de grootste nood en armoe heerscht; wanneer voor de honden en paarden der rijke lieden beter gezorgd wordt dan voor millioenen van kinderen, wier moeders arbei den in de fabrieken, om zich-zelf en de hun nen te kunnen voeden wanneer het eenvou digste kleed eener rijke dame het jaarloon van een arbeider voorstelt; wanneer ons eenig doel is, door den arbeid van den een, den ander te verrijken en om geld te verzamelen alle mid delen heilig zijn, dan is zeker geweld het eenig middel om de maatschappij op de been te houden; dan zijn legers van militie, politie en beulen een noodzakelijkheid.4 De Arnh. Crt. acht het verkeer tusschen het hoofd van den staat en de ministers hier te i' lande op niet voldoende wijze geregeld. Het VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneer, op Zaterdag den 28 Aïigustus 1897, des namiddags ten ure. Mededeeling van ingekomen stukken enz. Beslissing inzake het Volkspark. Reclames tegen het Kohier van den Hoof delijken Omslag, dienst 1897. UIT DE PERS. j mentairen regeeringsvorm een belangrijken in- j I vloed uitoefenen, ’t zij in overleg met den mi- 1 nister, ’t zij buiten het ministerie om. Ieder voorstander van het parlementair stelsel zal aan ’t eerste de voorkeur geven, want dat een hofkliek buiten eenige verantwoordelijkheid het oor van den vorst zou verkrijgen, kan niet anders dan nadeelig werken. Wil men echter hiertegen beslist waken, dan moet het per soonlijk verkeer tusschen kroon en kabinet worden bevorderd. Wij kunnen, naar de A. C. meent, hier leo- ren van Engeland, waar de practijk van het parlementair regeeringsstelsel zich geleidelijk op goede grondslagen gevestigd heeft. Wanneer koningin Victoria op een van hare kasteelen in Engeland of Schotland, of in het buitenland vertoeft, wordt de gemeenschap met hare mi nisters niet onderhouden door middel van cor respondentie, door het overzenden van stukken die onderteekend moeten worden alleen, maar op hunne beurt zijn de leden van het kabinet de gast van de koningin, om haar bij voorko mende gelegenheden te dienen van raad en voorlichting, opdat de koningin die niet zoe ken zal bij de onverantwoordelijke personen van hare omgeving. Wordt deze regeling ge makkelijk gemaakt door de zeer breede orga nisatie van het Engelsch regeeringspersoneel, en zou zij hier te lande groot bezwaar onder vinden, men zou ten onzent wellicht een even doelmatig middel in denzelfden geest kunnen vinden. Het zou, meent de A. C., voor het beoogd doel dienstig kunnen zijn, den directeur van het koninklijk kabinet met behoud van zijn tegenwoordige functien op te nemen in het ministerie, daarmede optredende en aftre dende, en daarmede homogeen. „Aldus ware althans een grondslag gelegd, waarop verder was voort te bouwen, om tusschen de Kroon en hare raadslieden meer samenwerking, meer overeenstemming, meer vertrouwen te schep pen dan in de tegenwoordige regeling, zelfs met de beste bedoelingen, te verkrijgen zijn.4 De Amst. Ct. wijst er harerzijds op, dat een eventueele hofkliek toch wel gelegenheid zou vinden het oor van den vorst te bereiken, ook al was er een politiek-verantwoordeliik direc teur van het kabinet, terwijl het blad voorts doet uitkomen, dat zulk een directeur eigen lijk niets anders zou zijn dan één minister meer. Ontneemt men den Kabiuets-directeur zijn onschendbaarheid, lijft men hem in bij de wis selende en verantwoordelijke raadslieden, dan zal men allengs zijn plaats zien innemen, zijn De Haagsche correspondent van de Zulph. Ct- schrijft o. a.De overwinning van Troelstra eu zijne trawanten heeft blijkbaar in liooge róate de jaloezie der vroegere bondgenooten opgewekt, en nu gaan zelfs Hermans en anderen in Rech t voor Allen lange artikels schrijven om te be- tuogen, dat het zoo niet langer gaatdat ook de Socialistenbond een anderen weg moet op gaan, want dat anders de revolutionaire bewe ging door de parlementairen geheel wordt over vleugeld. Wij revolutionairen, zoo redeneeren zij, maken propaganda, en door onze stelselma tige onthouding plukken de parlementairen de vruchten van onzen arbeid. Wij bewerken deu. J, maar als er te oogsten valt, zien wij J x-vijanden er zich van mees vallen kan ministrieele crisis als raadsman on- j ter maken. In plaats van actief op te treden bruikbaar zou zijn, zoo hij tot de verantwoor- met eigen candidaten, gaan wij in onze bladen delijke, gezamenlijk op- en aftredende, ministers de andere socialistische candidaten uitm&ken behoorde, maar dat heel zijn ambt onmogelijk - '-1- 1 worden zou, wanneer de titularis voor het Par lement gedaagd kon worden om te verantwoor den wat hij, de chef van het persoonlijk bureau des Konings, de geheimschrijver der kroon, had - - gelaten of gedaan. Om hoofd van den staat kan ook by een pane-j ^yil men zoeken naar wegen en middelen om zien. Volgens dat besluit zijn wij wel formeel werk zien doen door een ander, die geheel wor den zal wat de dan verantwoordelijk-gestelde vroeger was. De Amst. Ct. is van meening dat de onschendbaarheid des Konings een on schendbaar geheimschrijver vordert. Het blad kenschetst do betrekking als „ge heimschrijver van de Kroon, bewaarder van het Staats-archief, uitvaardiger en berichtgever van wat door ’s Konings handteekening kracht van uitvoering verkrijgt; de middelaar, einde lijk, tusschen den Koning en zijn ministers bij voorkomende conflicten.4 En nu is het blad grond, maar als van oordeel, dat de directeur niet alleen in ge- lijdelijk toe dat onze eigen geluk beter zijn zou, of OURAN OEEKER I* 15 <J 45 5 45’ 0 80 6 26* 110 7 20* lajB 5 30 22 '40 ■24 4 19 33 45 650 7- 77 7 29 8- 30a 8 >45a 815 1 55a 8 35 rwa 845 3/| 6 3 1- PUNTEN VAN BEHANDELING: Resumtie der Notulen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1