OMII ffl HET 1M1MIW SJB.
ihof!
tefc i IJmWB-M 1'01)11M
I
Paardenmarkt te Sneek.
Bekendmaking Hinderwet.
Nö< 71.
T W JE E-E N-V IJFT I G 8T E J A A R O
1897.
DE GEWELDSTAAT.
iek?
rs
F.
chool.
NAJAARS-PAARDENMARKT
ZA.TE3W LV O
1 S E P T 12 31 T E 14.
1
leton* nummer 254.
XV.
in, d. -
Hendrik
r t 43,5(
UIT DE PERS.
toen hij zelf
ia met elkaar verbonden en ten slotte heb-
oot Nikolaas I
handelen. Toen
Alle brieven
in te zenden.
eener
en
r f 44,0(
f 42,09
2e keui Ml vrÜe overeenkomst verre verkieselijk is bo
de keui
KENNISGEVING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
ZOON.
f 44.00
i f —.00
10.
896 kilo
gevoerd:
10 Scha'
Biggen
)0I?
ü’k.
on-
dijk
de
•f.
WAM.
1 Aug.
K
o.
Cu
o
C3
AllVERTENTlEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7 *;i Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
n f7 i
f 30 s
a f 009,
1KEN ei
n Curse
B. Schot
eefd aan
)KMA.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek brengen ter openbare kennis, dat de
aldaar zal gehouden worden op Woensdag den
15 September e. k.
Sneek den 4 September 1897.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
Inzonderheid blijve het geestelijk leven be
waard voor wettelijke regelingen; want ver
lammend werkt deze inmenging van de regee-
Aug. ri ngen, zoo op het gebied der schoone kunsten
Sijbrei als van het schoolwezen. Indien het geestelijk
ote Nij' leven bevrijd werd van de regeling van over
heidswege, zou het een ongehoorde vlucht ne
men in vrijen wedstrijd.
Om de voordeelen van het laissez faire te
illustreeren op economisch gebied en ons te
IITEN iconen welke wonderbare uitwerking de spon
tane groepeering zonder inmenging der over
leid heeft en hoe de samenleving der menschen
dat ter Secretaiie dezer gemeente, gedurende
14 dagen, vanaf 4 September e. k., voor een
ieder ter lezing is nedergelegd, en in afschrift
tegen betaling der kosten algemeen verkrijg
baar wordt gesteld, de aan den Raad aangebo-
In dezen zin laat zich een schrijver uit, die
omstandig de moderne middelen van verkeer
onderzocht. „Zeer grootsch is het verbazende
verkeer bij het station Charing-Cross. Hier
staat het geweldige station van de Zuid-Ooster,
en strekt zich met zijn veertien lijnen tot over
de Theems uit. Naar en van dit station rijden
gemiddeld 500 tot 600 treinen. Dicht bij deze
stations-gebouwen ligt het gelijknamige sta
tion vau de metropolitau-onderaardsche-maat-
schappij. Ook dit station passeeren dagelijks
omtrent 400 treinen. Op deze zeer drukke
plaats der reuzenstad kruisen zich dus bijna
1000 treinen; hier concentreeren deze het ver
keer en dragen de massa’s van menschen groo-
tendeels over op andere lijnen of andere mid
delen van verkeer. Onder de laatsten spelen
de honderden stoombooten aan de Theemskant,
gelegen in onmiddellijke nabijheid van het sta
tion Charing-Cross, de hoofdrol. Voegt men
hierbij het enorme aantal rijtuigen, dan moet
onbegrensde bewondering voor de energie en
werkkracht ons vervullen, die hier gebruikt
wordt tot oplossing van een zoo moeilijke ver-
keers-manipulatie. De dubbele taak der reus
achtige concentratie van verkeer en het over
dragen der massa’s aan andere lijnen of ver
keersmiddelen, is zoo imponeerend grootsch,
dat zich de overtuiging aan ons opdringtGeen
politievoorsebrift en geen verkeersreglement,
hoe uitvoerig en in de kleinste bizonderheden
afdalend, zou in staat zijn deze orde en regel
maat in de overbrenging der massa’s te be
werkstelligen dit is het resultaat van een tot
vleeseh en bloed geworden zin voor orde, van
de onwrikbare kalmte der beambten, van de
groote verantwoordelijkheid die deze dragen,
en vóór alles van ver strekkende zelfhulp en
initiatief, waarvoor aan het engelsch spoorweg
personeel de grootste speelruimte is gegeven.*
De verhouding tusschen de kroon en het mi
nisterie is in den laatsten tijd meermalen ter
sprake gebracht. Er wordt van verschillende
zijden aangedrongen op een nauwere betrekking
tusschen beiden. In het Ned. Dagbl. wordt
als beste middel tot het verkrijgen van een be
tere verhouding aangeraden het bij wonen der
zittingen van den ministerraad.
'Willem I deed het vaak, en toen hij zelf
wel eens verhinderd werd die taak te vervul
len, wees hij den erfprins aan om hem te ver
vangen. Ook de Fransche koning Louis Phi
lippe handelde aldus eu in Engeland is eerst
ouder den Hannoveraanschen koning George I
de vorst, door den loop der omstandigheden,
van het voorzitterschap van den ministerraad
verstoken geworden. Als Duitscher toch ver
stond hij geen Engelsch en voor de correspon
dentie met zijn ministers bediende hij zich vau
het latijn.
Ten onrechte beroept men zich dus op het
voorbeeld van Engelaud om 4e bewijzen, dat
een constitutioneel vorst niet meer in den mi
nisterraad behoort te verschijnen, want een al-
gemeene regel van constitutioneel recht kan
niet worden gebouwd op een enkelen toestand,
die een product was van het toeval. Niet om
dat het zoo hoorde, maar omdat het moeilijk
anders kon, is George I weggebleven uit den
raad zijner ministers, die hij toch niet kou
verstaan.
Nu is het volkomen waar, zegt het blad -
verder, dat onder Willem I de ministerieele
verantwoordelijkheid niet bestond, die sedert
is ingevoerd, en dat hierdoor de toestand veel
veranderd is. Het voorbeeld van Lodewijk XVI
van Frankrijk heeft geleerd, dat de vorst in
de oogen des volks licht zelf verantwoordelijk
den begroeting der inkomsten en uitgaven der
gemeente Sneek, voor het jaar 1898.
Sneek den 3 September 1897.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS vau
Sneek
Gelet op de desbetreffende bepalingen der
Hinderwet
Brengen bij deze ter openbare kennis, dat
ter Secretarie dier gemeente ter visie ligt een
bij hun college ontvangen verzoekschrift met
bijlagen van BAREND de WILDE, van be
roep Slager, wonende te Sneek, strekkende tot
het erlangen van vergunning tot het oprichten
vau eene SLAGERIJ in het gebouw, plaat
selijk gemerkt Wijk 9, no. 64, kadastraal be
kend gemeente Sneek Sectie B, no. 1181, staan
de in de Wijnkanstraat.
Dat op Zaterdag den 18 September e. k., des
middags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar
gelegenheid zal worden gegeven om tegen het
gedaan verzoek bezwaren in te brengen en
deze mondeling of schrifteljjk toe te lichten en
dat zoowel de verzoeker als zij, die bezwaren
hebben in te brengen, gedurende drie dagen
voor evengemeld tijdstip ter Secretarie der ge
meente, in de gewone bureauuren, van de ter
zake ingekomen schrifturen kennis kunnen ne
men.
Sneek den 4 September 1897.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
Dit was het éene middel; men koos echter
■o 6«a s iet andcre- Be spoorwegen zijn stuksgewijze onderscheiden maatschappijen een wet voor-
io 6 55a 8 3 langelegd, de afzonderlijke einden werden daar-
monarchale of republikeinsche, het absolute of
Deze nieuwe richting, die thans
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25.
en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- I
ben deze honderden van maatschappijen, die met elkaar raadplegen en daarna hun lastge-
i over de verst verwijderde streken zich uit- i vers een plan voorleggen eu niet een wet.
i strekken, zich met elkaar verstaan om onder- Dit beginsel is nieuw en wijkt ver af van het
ling verband te krijgen tusschen de tijden van
aankomst en vertrek harer treinen, om
deren in de waggons van het eene land of van in Europa baan breekt, zij ’t ook schuchter,
de eene i
noodig was, over te brengen, op het spoorweg
net van het andere land. Dit alles is tot stand
gebracht bij vrije overeenkomst, door wisseling
van brieven en voorstellen, door congressen
waarop gedelegeerden verschenen om deze en
die speciale vragen te bediscussieeren doch
niet om een wet te maken. Na afloop van het
congres keerden ze naar hun respectieve afdee-
lingen terug, niet met een wet, maar met een
ontwerp-verdrag dat men aannemen kon of
verwerpen.*
Zeer juist merkt Krapotkine op, dat onze
grootvaders bjj een schildering onzer tegenwoor
dige verkeers-betrekkingen ongetwijfeld zouden
hebben uitgeroepen Nooit zal dit gelukken,
onder honderden maatschappijen een overeen
komst te treffen Dat is een utopie, een sprook
je, wat ge daar vertelt. Een centrale regee-
ring met krachtige vuist alleen is bij machte u
daartoe te dwingen.*
„Het meest opmerkenswaardige bij deze or
ganisatie echter is, dat daarbij een europeesche
centraalregeering ontbreekt.* Niets van dien
aardGeen spoorwegminister, geen diktator,
geen vastlandsparlement, geen leidend comité
alles geschiedt langs den weg van het verdrag.
Nu vragen we den staatssocialisten, die be
weren dat men een centrale regeering niet
missen kan, enkel maar tot regeling van de
bedrijven, nu vragen we hen
Hoe kunnen de spoorwegen ze missen Hoe
maken zij het mogelijk, millioenen van reizi
gers en geheele bergen van goederen over het
gansche vastland te vervoeren Wanneer de
maatschappijen, de eigenaars der spoorwegen
het ééns hebben kunnen worden, waarom zou
den de arbeiders, na zich de spoorwegen te
hebben toegeëigend, zich niet op dezelfde wij
ze met elkaar kunnen verstaan En indien de
maatschappijen van Petersburg-Warschau en die
van Parijs-Belfort het met elkander hebben ge
vonden zonder daarbij een gezamenlijken bevel
hebber noodig te hebben, waarom zou dan in
onze geregelde maatschappij, die bestaat uit
groepen vau vrije arbeiders, een regeering noo
dig zijn
Men versta goed. Krapotkine verlangt voor
zijn princiep van vrije overeenkomst niet dezen
vorm wijl ze veelvuldig verontreinigd is door
geweldpleging en uitbuiting jegens de zwakke
ren. Bij Krapotkine’s schets is dit de grond
gedachte
„De overeenkomst tusschen honderden maat
schappijen, aan welke de spoorwegen van Euro
pa toebehooren, kwam tot stand zonder tus- gemeente Sneek brengen ter openbare kennis,
schenkomst eener centrale regeering, die aan de
ven die door staatsdwang, hoore men wat Kra-
0/8, geh potkine zegt
„Door erfelijk vooroordeel, door valsche op
voeding en leering gewoon overal en in alles
slechts de regeering, de wetgeving en de ma
gistratuur te zien, zijn we tot het geloof ge
komen dat de menschen elkander als wilde die
ren zouden verscheuren, indien het gezag ver
zonk in een stormvloed, En toch staan wij,
zonder het ons bewust te zijn, tegenover dui
zend en nog eens duizend menschelijke groe-
ren f 4( peeringen die op vrije wijze zijn voltrokken
8 zonder tusschenkomst van de wet en die oneindig
veel boogers tot stand brengen, dan nu onder
gouveinementeele opperheerschappij tot stand
komt of komen kan Maar wat wij niet
opmerken, dat zijn die wonderbare effekten,
welke dagelijks bereikt worden door de spon
tane groepeering der menschen, de vrije samen
werking die de voornaamste arbeid verricht in
onze eeuw.*
Krapotkine wijst al verder op het monster
achtige, wonderlijk saamgestelde warnest van
ons werelddeel. „Dit resultaat was langs twee
wegen te verkrijgen. Een Napoleon, eu Bis
marck, of een andere potentaat, die Europa
veroverd had, bad op de kaart, van Parijs, van
Berlijn of Rome uit de richting der spoorba
nen aangegeven eu daarna de tijden van ver-
trek der treinen geregeld. De gekroonde idi-
had gemeend zoo te kunnen
men hem de plannen
spoorwegverbinding tusschen Petersburg
Moskou voorlei, greep hij een liniaal en trok
op de kaart van Rusland een rechte lijn tus-
Bchen de beide hoofdsteden en zei „Daar hebt
go de lijn.* En de lijn werd ook in rechte
richting aangelegdmen vulde diepten en
bouwde duizelingwekkende bruggen, die men
evenwel na verloop van eenige jaren niet meer
gebruiken konper kilometer kostte deze weg
j gemiddeld 2 tot 3 millioen francs.
schreefze wordt in stand gehouden door de i
congressen, samengesteld uit gedelegeerden die
Ss
de goe- parlementaire.
maatschappij, zonder dat overladen i behoort de toekomst.
I «Ski
£Z2
10 15
I
I
Oa
5a
5a
:0a
•a
L 6 30
7 22
7 40
i 8 24
94
9 19
9 13
9 45
j -i
OQ
CD
CD
P
O-
CD
|S
ÖQ
iEK (<HKAV
I) 45 5 r
a 10 30 6 2!
a 1110 7 21
.nsda-s
a
61
7
7