OMII ffl HET 1M1MIW SJB. ihof! tefc i IJmWB-M 1'01)11M I Paardenmarkt te Sneek. Bekendmaking Hinderwet. Nö< 71. T W JE E-E N-V IJFT I G 8T E J A A R O 1897. DE GEWELDSTAAT. iek? rs F. chool. NAJAARS-PAARDENMARKT ZA.TE3W LV O 1 S E P T 12 31 T E 14. 1 leton* nummer 254. XV. in, d. - Hendrik r t 43,5( UIT DE PERS. toen hij zelf ia met elkaar verbonden en ten slotte heb- oot Nikolaas I handelen. Toen Alle brieven in te zenden. eener en r f 44,0( f 42,09 2e keui Ml vrÜe overeenkomst verre verkieselijk is bo de keui KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der ZOON. f 44.00 i f —.00 10. 896 kilo gevoerd: 10 Scha' Biggen )0I? ü’k. on- dijk de •f. WAM. 1 Aug. K o. Cu o C3 AllVERTENTlEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 *;i Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. n f7 i f 30 s a f 009, 1KEN ei n Curse B. Schot eefd aan )KMA. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek brengen ter openbare kennis, dat de aldaar zal gehouden worden op Woensdag den 15 September e. k. Sneek den 4 September 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. Inzonderheid blijve het geestelijk leven be waard voor wettelijke regelingen; want ver lammend werkt deze inmenging van de regee- Aug. ri ngen, zoo op het gebied der schoone kunsten Sijbrei als van het schoolwezen. Indien het geestelijk ote Nij' leven bevrijd werd van de regeling van over heidswege, zou het een ongehoorde vlucht ne men in vrijen wedstrijd. Om de voordeelen van het laissez faire te illustreeren op economisch gebied en ons te IITEN iconen welke wonderbare uitwerking de spon tane groepeering zonder inmenging der over leid heeft en hoe de samenleving der menschen dat ter Secretaiie dezer gemeente, gedurende 14 dagen, vanaf 4 September e. k., voor een ieder ter lezing is nedergelegd, en in afschrift tegen betaling der kosten algemeen verkrijg baar wordt gesteld, de aan den Raad aangebo- In dezen zin laat zich een schrijver uit, die omstandig de moderne middelen van verkeer onderzocht. „Zeer grootsch is het verbazende verkeer bij het station Charing-Cross. Hier staat het geweldige station van de Zuid-Ooster, en strekt zich met zijn veertien lijnen tot over de Theems uit. Naar en van dit station rijden gemiddeld 500 tot 600 treinen. Dicht bij deze stations-gebouwen ligt het gelijknamige sta tion vau de metropolitau-onderaardsche-maat- schappij. Ook dit station passeeren dagelijks omtrent 400 treinen. Op deze zeer drukke plaats der reuzenstad kruisen zich dus bijna 1000 treinen; hier concentreeren deze het ver keer en dragen de massa’s van menschen groo- tendeels over op andere lijnen of andere mid delen van verkeer. Onder de laatsten spelen de honderden stoombooten aan de Theemskant, gelegen in onmiddellijke nabijheid van het sta tion Charing-Cross, de hoofdrol. Voegt men hierbij het enorme aantal rijtuigen, dan moet onbegrensde bewondering voor de energie en werkkracht ons vervullen, die hier gebruikt wordt tot oplossing van een zoo moeilijke ver- keers-manipulatie. De dubbele taak der reus achtige concentratie van verkeer en het over dragen der massa’s aan andere lijnen of ver keersmiddelen, is zoo imponeerend grootsch, dat zich de overtuiging aan ons opdringtGeen politievoorsebrift en geen verkeersreglement, hoe uitvoerig en in de kleinste bizonderheden afdalend, zou in staat zijn deze orde en regel maat in de overbrenging der massa’s te be werkstelligen dit is het resultaat van een tot vleeseh en bloed geworden zin voor orde, van de onwrikbare kalmte der beambten, van de groote verantwoordelijkheid die deze dragen, en vóór alles van ver strekkende zelfhulp en initiatief, waarvoor aan het engelsch spoorweg personeel de grootste speelruimte is gegeven.* De verhouding tusschen de kroon en het mi nisterie is in den laatsten tijd meermalen ter sprake gebracht. Er wordt van verschillende zijden aangedrongen op een nauwere betrekking tusschen beiden. In het Ned. Dagbl. wordt als beste middel tot het verkrijgen van een be tere verhouding aangeraden het bij wonen der zittingen van den ministerraad. 'Willem I deed het vaak, en toen hij zelf wel eens verhinderd werd die taak te vervul len, wees hij den erfprins aan om hem te ver vangen. Ook de Fransche koning Louis Phi lippe handelde aldus eu in Engeland is eerst ouder den Hannoveraanschen koning George I de vorst, door den loop der omstandigheden, van het voorzitterschap van den ministerraad verstoken geworden. Als Duitscher toch ver stond hij geen Engelsch en voor de correspon dentie met zijn ministers bediende hij zich vau het latijn. Ten onrechte beroept men zich dus op het voorbeeld van Engelaud om 4e bewijzen, dat een constitutioneel vorst niet meer in den mi nisterraad behoort te verschijnen, want een al- gemeene regel van constitutioneel recht kan niet worden gebouwd op een enkelen toestand, die een product was van het toeval. Niet om dat het zoo hoorde, maar omdat het moeilijk anders kon, is George I weggebleven uit den raad zijner ministers, die hij toch niet kou verstaan. Nu is het volkomen waar, zegt het blad - verder, dat onder Willem I de ministerieele verantwoordelijkheid niet bestond, die sedert is ingevoerd, en dat hierdoor de toestand veel veranderd is. Het voorbeeld van Lodewijk XVI van Frankrijk heeft geleerd, dat de vorst in de oogen des volks licht zelf verantwoordelijk den begroeting der inkomsten en uitgaven der gemeente Sneek, voor het jaar 1898. Sneek den 3 September 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd. ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS vau Sneek Gelet op de desbetreffende bepalingen der Hinderwet Brengen bij deze ter openbare kennis, dat ter Secretarie dier gemeente ter visie ligt een bij hun college ontvangen verzoekschrift met bijlagen van BAREND de WILDE, van be roep Slager, wonende te Sneek, strekkende tot het erlangen van vergunning tot het oprichten vau eene SLAGERIJ in het gebouw, plaat selijk gemerkt Wijk 9, no. 64, kadastraal be kend gemeente Sneek Sectie B, no. 1181, staan de in de Wijnkanstraat. Dat op Zaterdag den 18 September e. k., des middags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het gedaan verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling of schrifteljjk toe te lichten en dat zoowel de verzoeker als zij, die bezwaren hebben in te brengen, gedurende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter Secretarie der ge meente, in de gewone bureauuren, van de ter zake ingekomen schrifturen kennis kunnen ne men. Sneek den 4 September 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. Dit was het éene middel; men koos echter ■o 6«a s iet andcre- Be spoorwegen zijn stuksgewijze onderscheiden maatschappijen een wet voor- io 6 55a 8 3 langelegd, de afzonderlijke einden werden daar- monarchale of republikeinsche, het absolute of Deze nieuwe richting, die thans Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- I ben deze honderden van maatschappijen, die met elkaar raadplegen en daarna hun lastge- i over de verst verwijderde streken zich uit- i vers een plan voorleggen eu niet een wet. i strekken, zich met elkaar verstaan om onder- Dit beginsel is nieuw en wijkt ver af van het ling verband te krijgen tusschen de tijden van aankomst en vertrek harer treinen, om deren in de waggons van het eene land of van in Europa baan breekt, zij ’t ook schuchter, de eene i noodig was, over te brengen, op het spoorweg net van het andere land. Dit alles is tot stand gebracht bij vrije overeenkomst, door wisseling van brieven en voorstellen, door congressen waarop gedelegeerden verschenen om deze en die speciale vragen te bediscussieeren doch niet om een wet te maken. Na afloop van het congres keerden ze naar hun respectieve afdee- lingen terug, niet met een wet, maar met een ontwerp-verdrag dat men aannemen kon of verwerpen.* Zeer juist merkt Krapotkine op, dat onze grootvaders bjj een schildering onzer tegenwoor dige verkeers-betrekkingen ongetwijfeld zouden hebben uitgeroepen Nooit zal dit gelukken, onder honderden maatschappijen een overeen komst te treffen Dat is een utopie, een sprook je, wat ge daar vertelt. Een centrale regee- ring met krachtige vuist alleen is bij machte u daartoe te dwingen.* „Het meest opmerkenswaardige bij deze or ganisatie echter is, dat daarbij een europeesche centraalregeering ontbreekt.* Niets van dien aardGeen spoorwegminister, geen diktator, geen vastlandsparlement, geen leidend comité alles geschiedt langs den weg van het verdrag. Nu vragen we den staatssocialisten, die be weren dat men een centrale regeering niet missen kan, enkel maar tot regeling van de bedrijven, nu vragen we hen Hoe kunnen de spoorwegen ze missen Hoe maken zij het mogelijk, millioenen van reizi gers en geheele bergen van goederen over het gansche vastland te vervoeren Wanneer de maatschappijen, de eigenaars der spoorwegen het ééns hebben kunnen worden, waarom zou den de arbeiders, na zich de spoorwegen te hebben toegeëigend, zich niet op dezelfde wij ze met elkaar kunnen verstaan En indien de maatschappijen van Petersburg-Warschau en die van Parijs-Belfort het met elkander hebben ge vonden zonder daarbij een gezamenlijken bevel hebber noodig te hebben, waarom zou dan in onze geregelde maatschappij, die bestaat uit groepen vau vrije arbeiders, een regeering noo dig zijn Men versta goed. Krapotkine verlangt voor zijn princiep van vrije overeenkomst niet dezen vorm wijl ze veelvuldig verontreinigd is door geweldpleging en uitbuiting jegens de zwakke ren. Bij Krapotkine’s schets is dit de grond gedachte „De overeenkomst tusschen honderden maat schappijen, aan welke de spoorwegen van Euro pa toebehooren, kwam tot stand zonder tus- gemeente Sneek brengen ter openbare kennis, schenkomst eener centrale regeering, die aan de ven die door staatsdwang, hoore men wat Kra- 0/8, geh potkine zegt „Door erfelijk vooroordeel, door valsche op voeding en leering gewoon overal en in alles slechts de regeering, de wetgeving en de ma gistratuur te zien, zijn we tot het geloof ge komen dat de menschen elkander als wilde die ren zouden verscheuren, indien het gezag ver zonk in een stormvloed, En toch staan wij, zonder het ons bewust te zijn, tegenover dui zend en nog eens duizend menschelijke groe- ren f 4( peeringen die op vrije wijze zijn voltrokken 8 zonder tusschenkomst van de wet en die oneindig veel boogers tot stand brengen, dan nu onder gouveinementeele opperheerschappij tot stand komt of komen kan Maar wat wij niet opmerken, dat zijn die wonderbare effekten, welke dagelijks bereikt worden door de spon tane groepeering der menschen, de vrije samen werking die de voornaamste arbeid verricht in onze eeuw.* Krapotkine wijst al verder op het monster achtige, wonderlijk saamgestelde warnest van ons werelddeel. „Dit resultaat was langs twee wegen te verkrijgen. Een Napoleon, eu Bis marck, of een andere potentaat, die Europa veroverd had, bad op de kaart, van Parijs, van Berlijn of Rome uit de richting der spoorba nen aangegeven eu daarna de tijden van ver- trek der treinen geregeld. De gekroonde idi- had gemeend zoo te kunnen men hem de plannen spoorwegverbinding tusschen Petersburg Moskou voorlei, greep hij een liniaal en trok op de kaart van Rusland een rechte lijn tus- Bchen de beide hoofdsteden en zei „Daar hebt go de lijn.* En de lijn werd ook in rechte richting aangelegdmen vulde diepten en bouwde duizelingwekkende bruggen, die men evenwel na verloop van eenige jaren niet meer gebruiken konper kilometer kostte deze weg j gemiddeld 2 tot 3 millioen francs. schreefze wordt in stand gehouden door de i congressen, samengesteld uit gedelegeerden die Ss de goe- parlementaire. maatschappij, zonder dat overladen i behoort de toekomst. I «Ski £Z2 10 15 I I Oa 5a 5a :0a •a L 6 30 7 22 7 40 i 8 24 94 9 19 9 13 9 45 j -i OQ CD CD P O- CD |S ÖQ iEK (<HKAV I) 45 5 r a 10 30 6 2! a 1110 7 21 .nsda-s a 61 7 7

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1897 | | pagina 1