a
KI El HET mOBISSE» SEE.
5. J
ar
No. 82
T W E E-E N-V IJ F T I Q 8 T E J A A R Q AN Q.
1897.
b,
Loting voor de Nationals Militie.
W O EN S Jt> A G
13 OCTOBER.
f
BINNENLAND.
UIT DE PERS.
3
5
uit-
Ebr-
ijks
oze
net
Deze CO VBANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
Aan het comité van de Noord-Friesche Lo-
caal-spoorwegmaatschappij is door den minister
van Waterstaat, Handel en Nijverheid conces
sie verleend tot den aanleg van een locaal-
De minister van binnenlandsche zaken heeft
de commissarissen der koningin in de verschil
lende provinciën uitgenoodigd aan de schutterij-
officieren mede te deelen, dat in hun tegenwoor
dige uniformkleeding vooreerst geen verande
ring zal komen.
De schutterij kan dus rustig blijven.
Bij de regeering worden, naar een paar on-
bladen melden, voorbereidende maatregelen
getroffen tot wettelijke voorziening tegen ver
vuiling van de openbare wateren.
De commissie uit de Tweede Kamer, be
noemd tot onderzoek van de geldigheid der
verkiezing te Sneek, heeft Zaterdag van 4—6
ure en des avonds van 8—12 ure zich met
haar taak bezig gehouden. Zij werd bijge
staan door den commiesgriffier der Kamer jhr.
mr. van Weiler en een der ambtenaren van de
griffie.
A11VERTENT1EN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7*/, Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
i van
zijn voormaligen ambtgenoot in den wind ge-
slagen heett.
De nieuwe wet heeft, naar hij voorts doet
uitkomen, aan deze hoogere financiekunst der
gemeentebesturen den genadeslag gegeven, daar
men voortaan (altijd na 1891) geen inkomsten-
B E K E N D M A K I N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek maken bekend, dat de*eerste
i K ALVERM A RK T
dit jaar invalt op Maandag den '18 October e.k.
Sneek den 1 October 189[jL;;
Burgemeester en Wethouders voornoeuid,
ALMA, Burgemeester.
BENNEW1TZ, Secretaris.
KENNISGE VING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek,
Gelet op het besluit van den heer Gommis-
saiis der Koningin in Friesland van 8 Septem-
^,ber 1.1. Ie Afdeeling M/S no. 1004 (Provinciaal
J~*llad fio. 89)
Brengen ter openbare kennis, dat de loting
van hen, die dit jaar voor de lichting der Na
tionale Militie van 1898 dezer gemeente, zijn
ingeschreven, zal plaats hebben in de Concert
zaal alhier op MAANDAG den 18dcn OCTO-
BIER e. k. des voormiddags ten 10 ure
dat op Woensdag den 20sten October d. a. v.
ter Gemeente-Secretarie door of vanwege de
lotelingen aanvrage kan geschieden voor de ge
tuigschriften ter bekoming van vrijstelling van
den dienst, wegens broederdienst of als eenig
wettig zoon
voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili
tairen dienst of dien van broeders te verkrijgen,
'de paspoorten of andere bewijzen van ontslag,
uittreksels-stamboeken of bewijzen van werke-
lijken dienst, ten minste tien dagen vóór den
^dag, waarop de eerste zitting van den Militie-
*|raad wordt ceopend, ter Secretarie vooruoemd
jmoeten w< rde i ingeleverd.
Sneek den 8 October 1897.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
verschaft, in de waagschaal te stellen.
In de Vragen des 'fijds heeft prof. Van
Geer, naar aanleiding van het aangenomen ont
werp, het beheer der gemeentefinancien ter
sprake gebracht. Hij heeft zich bepaald tot
een onderdeel der quaestie en wel tot de vraag
of de wijze waarop volgens het bestaande recht
de gemeentefinancien worden beheerd, vol
doenden waarborg aanbiedt voor een richtig
beheer, en, zoo dat niet het geval blijkt te zijn,
welke weg dan moet worden ingeslagen om dat
doel te bereiken.
Prof. Van Geer deukt niet bijzonder gunstig
over de wijze waarop het financieel beheer in
de verschillende gemeenten wordt gevoerd.
De gemeentewet legt de geheele macht nopens
het financieel beheer, de begroeting, het invoe
ren, wijzigen of afschaffen van plaatselijke be
lastingen bij den Raad onder goedkeuring van
Gedeputeerde Staten. Alleen bij geschil of in
buitengewone gevallen wordt de koninklijke
goedkeuring ingeroepen. Als Raad en Gedepu
teerde Staten het eeus zijn, dan kunnen zij de
zaken met elkander juist zoo regelen als zij
verkiezen. Volgens den hoogleeraar is hierin
geen waarborg voor een richtig financieel be
heer gelegen, wijl in de meeste gemeenten noch
de speciaal daarvoor aangewezen wethouder,
noch de financieele commissie als specialiteiten
op dit gebied zijn te beschouwen. Ook bij de
Gedeputeerde Staten heeft men den waarborg
niet, die het rijk geeft, wijl het slechts van het
toeval afhangt of onder hen een financieele des
kundige voorkomt. Wanbeheer kan niet uit
blijven en hoe het er dikwijls mede gesteld is,
bleek in de laatste jaren bij menig sterk spre
kend, waarschuwend voorbeeld. Wanbeheer
kan jaren lang verborgen blijven bij een soort
gelijke regeling.
Door eenige voorbeelden, ontleend aan het
beheer der plaats zgner inwoning: Leiden,
stelt de heer Van Geer een en ander nader in
’t licht. Niet dat aldaar het gemeentelijk be
heer te wenschen overlaat vergeleken bij an
dere groote gemeenten ’t staat boven elke
verdenking van eerlijkheid en goede trouw
maar omdat hij meer speciaal met dat beheer
bekend is.
K E N N I S G E V I N G.
f BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek maken aan de ingezetenen be-
kend, dat bet door hen vastgesteld Suppletoir-
Kohier van Belasting op de binnen deze ge
nt een te gehouden wordende Honden, dienst
1897, aan den Gemeente Ontvanger ter invor-
deriug is ter hand gesteld en alzoo een ieder
f verplicht is zijn aanslag op den bij de wet be
paalden voet te voldoen.
Sneek den 11 October 1897.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEW1TZ, Secretaris.
regeling der financieele verhouding tusschen gebonden aan het zoogenaamden Benthamsche
--y, -eener vaste som,
evenredige heffing plaats vindt. Van de be-
i zwaren, die tegen dit deel van het ontwerp
hun verantwoording durfden te nemen werden aangevoerd (vooral door den tegenwoor-
de hulp, die aan vele gemeenten zou worden j digen minister van binnenlandsche zaken),
tn ma-kt de heer Van Geer melding, terwijl hij
eidheens mededeelt dat de band, de gemeente
besturen door het verbod aangelegd, door velen
verkeerd werd geacht.
Aan het betoog daarvoor in de Economist
gevoerd door prof. Rahusen, brengt hij hulde,
zonder echter de juistheid der gronden, waar
op de bestrijding berust, te erkennen. Voor
hem blijft de willekeur, die het progressiestel-
sel met zich brengt, het alles overheerschende
bezwaar.
zou zijn voordragen zonder meestemmen, ter-
i wijl het recht van amendement en controle aan
den raad zou blijven. Een betere bezoldiging
zou hiermede gepaard moeten gaan, maar deze
uitgave zou, in ’t oog van den schrijver, licht
te dragen zijn, tegenover de besparing, die het
gevolg zou zjjn van een meer stabiel financieel
beheer. Wat er zou moeten gebeuren als de
raad, een andere koers uit willende, de wet
houders aan den dijk zette en nieuwe koos, en
of het de bedoeling is de oud-wethouders te
pensioneeren, evenals zulks met de oud-minis-
ters het geval is, meldt de hoogleeraar niet,
j Dit zou voor de gemeente nog wel eens een
I financieele landpost kunnen worden.
Ook zou prof. v. G. het toezicht op de ge-
meentebesturen willen onttrekken aan Gede
puteerde Staten. Door de aanstelling van een
provinciaal college, uitsluitend belast met het
toezicht op de gemeente financiën, zou een
goed toezicht kunnen worden verkregen. Dit
college zou dan voor de gemeente zijn wat de
rekenkamer is tegenover het rijksbestuur. De
taak van dit college zou bestaan in de controle
der gemeenlerekeningen, terwijl de begrootingen
vooraf aan zijn goedkeuring zouden moeten
worden onderworpen, zoomede alle verordenin
gen van financieelen aard. Plannen van geld-
leening zouden door algemeene regelen moeten
gebonden zijn, die voor alle gemeenten in het
rijk gelden, zoodat niet meer zou kunnen voor
komen, dat een leening, die in de eene provin
cie geen genade vindt, in de andere onvoor
waardelijk wordt goedgekeurd.
Een dergelijke regeling moge inbreuk ma
ken op de autonomie der gemeentebesturen,
zij zal, volgens prof. v. Geer, aan de burgerij
de noodige waarborgen geven, dat geen hoo-
ger offers worden gevergd dan noodig is en
dat de beschikbare inkomsten overeenkomstig
hun doel worden besteed. Het beheer zou
voorts komen in handen van deskundige per
sonen, en dan zullen verschijnselen, die zich
nu telkens voordoen, verdwijnen, wanneer de
oorzaak van het kwaad is opgeheven. „Moch
ten deze gevolgen zich openbaren, dan al
dus besluit de schrijver zijn artikel is de
hervorming, hoe ingrijpend ook, volkomen ge
wettigd.®
- -
aanzien der plaatselijke belastingen, die aan de. rigen maatstaf. De gemeentebesturen worden
i w
rijk en gemeente werd vastgekuoopt, werd stelsel, waarbij, na aftrek
door onderscheiden leden slechts aange
nomen onder protest en omdat zij hot niet
voor
Al erkent de hoogleeraar dat het moeilijk is
aan te wijzen, hoe hier verbetering is te ver
krijgen zoowel in beheer als controle, toch
geeft hij eenige middelen aan die hiertoe kun
nen leiden.
In de eerste plaats moeten alle uitgaven, die
het gevolg zijn van rijkswetten, voor rekening
van het rijk worden gebracht en in de eerste
plaats alle uitgaven voor openbaar onderwijs,
zoowel hooger, middelbaar als lager. Dan zul
len niet alleen de regeling der bezoldigingen,
maar ook de benoemingen onttrokken worden
aan de wisselende inzichten van een wisselen
den raad. Ook de regeling der pensioenen
wenscht hij bij ’t rijk gebracht te zien. Voor
de overblijvende gemeente-ambtenaren kan een
algemeen geldende pensioenregeling worden
vastgesteld, waarbij de pensioenen door het rijk
worden voldaan, terwijl de bijdragen uit de ge
meentekas aan de schatkist worden overgedra
gen. De hoogleeraar voegt hier een beschou
wing aan toe over de wensc'helijkheid om de
gemeentelijke commission van toezicht op ’t
onderwijs op te heffen, welke wij meenen te
kunnen laten rusten, daar zij met zijn betoog
zelf slechts in verwijderd verband staat.
Door het geheele politiewezen bij ’t rijk te
brengen, zal men de gemeentekas mede van
een drukkende uitgave ontheffen.
Is dit eenmaal geschied, dan zou men ver
der door het personeel bij de gemeenten over
te brengen, de moeilijkheid ontgaan, verbon
den aan het voorstellen van plaatselijke inkom
stenbelastingen. Vroeger of later moet het
hier toch toe komen, trots de regeling van het
nieuwe kiesrecht, ’t welk thans vaster dan ooit
aan belasting is vastgeklonken. Zulk een re
geling kan echter niet anders dan tijdelijk zijn,
want steeds sterker zal de drang zich openba
ren om het kiesrecht vrij te maken van eiken
band met belastingbetaling, en is hij weggeno
men, dan kan de overgang gemakkelijk plaats
hebben. Vermogen- en bedrijfsbelasting om
gezet in een algemeene rijksinkomstenbelas-
ting, overgang van het personeel naar de ge
meenten dit is waarlijk geen nieuwe oplossing.
Er zal echter nog altijd genoeg voor de ge
meenten overblijven, ’t welk een behoorlijk
beheer en toezicht eischt. Het middel, ’t
welk de schrijver hier aan de hand doet, is
nieuw, te weten de aanstelling van zelfstandige
wethouders, gekozen niet uit den raad maar zer
j wel door den raad. Waar de raad de vrijheid
j heeft de wethouders te kiezen buiten den raad,
heeft hij ruimer keus en wordt de verkozene
onafhankelijk van de periodieke volksstem- I
ming. Meerdere zelfstandigheid zou daardoor
worden bevorderd. Het dagelijksch bestuur
zou staan tegenover den raad als het ministe-
belasting meer zal mogen heffen naar willekeu- rie tegenover de vertegenwoordiging. Zijn taak spoorweg van Leeuwarden langs Jelsum, Corn-
De nieuwe regeling der financieele verhou
ding tusschen rijk en gemeenten heeft bij de
opmaking der gemeentebegrootingen haar in
vloed doen gevoelen. Menige gemeente is er
door in beteren doen geraakt of heeft althans,
-dank zij den nu te verkrijgen toeslag, de kans
gezien de beide eindjes aaneen te knoopen.
Het belangrijke financieele nadeel dat het
fixeeren van het 4/5 van het personeel voor de
grootere gemeenten heeft met zich gebracht, is
nu voor een deel hersteld, terwijl de kleinere
gemeenten door de gunstige bepalingen, bij
F, amendement in de wet gebracht, uit de nij-
"pende ellende zijn geraakt, waarin zij voor ’t
meerendeel zijn gekomen of dreigden te ko
men.
De herziening der algemeene regelen ten
Daarna komt hij tot de regeling der inkom
stenbelasting of den hoofdelijken omslag, de
hoogste financiekunst der gemeentebesturen, om
een uitdrukking van prof. Buys te gebruiken.
Uit hetgeen prof. Van Geer er over schrijft,
blijkt, dat hij een groot tegenstander is van het
beginsel van progressie, ’t welk bij deze belas
ting in de meeste gemeenten wordt gehuldigd
en wel omdat daarbij altijd willekeur voor
komt. Bij progressie wordt gebroken met een I
evenredige heffing, de eenige waarbij admini-
stratieve willekeur is uitgesloten, gelijk de hoog-
leeraar mede tracht te bewijzen met een be-
toog van Lèon Say, daarbij de opmerking voe
gende, dat de minister Pierson bij de samen
stelling zijner belastingwetten dit advies
o
KERCOURAA
Meehs- n mimmiiii im de
't c I