HILDEGARD. I I SHOTS- H AIIVEKTEXTIEBUI» I 58e Jaargang. Woensdag 25 Maart 1803. Ho. 24. GROOTE WERKEN. 1. el 1 Uitgever: B. FALKENA Mzn., Singel, Sneek. FEUILLETON. t 12) t J Hit blad verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. ABONNEMENTSPRIJS voor Sneek f 0,40 per 3 maanden, franco per post f0,50. Abonnementen worden te allen tijde aangenomen. !t. >- n n 5t t. n n de verbinding tusschen den Atlantischen en den Grooten Oceaan tot stand moet komen, was voor eenige jaren even zeker te voorspellen als thans. Doch hoe? Want de Vereenigde Staten, de meest ge ïnteresseerden bij de genoemde verbinding hadden reeds jaren nagedacht over een ander plan, over ’t Nicaragua-kanaal. De weg Panama-Colon, die ’t Panama-kanaal neemt, is de kortst mogelijke verbinding. Een eind noordelijker ligt, in Midden-Amerika een groot meer, ’t meer van Nicaragua, dat een afstrooming heeft naar den eenen oceaan. Vele Amerikanen waren er voor, door dit meer de verbinding te maken. Mannen van geld en invloed als de milliardair Pierpont Morgan ijverden er voor. Doch de Panama-route heeft het gewonnen, ’t Andere kanaal zou langer worden en loopen door een vulkanische land streek, waarvan men groote gevaren duchtte. Spoedig zullen we de goedkeuring van Co lumbia vernemen en dan neemt broeder Jona than ’t werk ter hand, dat door den Panarna- zwendel is blijven steken en koopt de onder nemende Amerikaan voor een vrij geringe som ’t reeds onder De Lesseps afgemaakte werk. Wat zullen de gevolgen zijn, wanneer een maal dit groote werk voltooid is? We gelooven niet, dat iemand in staat is deze te berekenen; doch als zeker mogen we aannemen, dat ze schitterend en verbazend groot zullen zijn. Over de beteekenis van dit Kanaal, dat een revolutie in ’t wereldverkeer zal brengen, dat groote afstanden tot zeer kleine zal reduceeren, durven we dus geen opinie uiten. Doch nog even willen we opmerken, dat wij op weg naar en zeer dicht bij ’t aan te leggen Panama-kanaal bezittingen hebben, voor ons van betrekkelijk weinig waarde, doch die, is eenmaal ’t kanaal er, veel hooger waarde zullen erlangen. We zullen ons nu maar tot de kanalen be palen en noemen nu ’t Duitsche .Noord-Oost- zee- of ’t Keizer Wilhelmkanaal, dat aan de zeeschepen slechts een korten omweg bespaart, maar voor Duitschland van groote strategische waarde is, omdat ’t nu zeker is, dat in tijden van oorlog zijne oorlogsschepen van Oost- en Noordzee zich ieder oogenblik kunnen vereeni- gen, zonder van den Sont gebruik te maken en in open zee kans te loopen, een nederlaag te lijden, voor de vereeniging is geschied. Iets dergelijks kon Frankrijk bewerken, was een heerlijke lentemorgen en de rit in het open rijtuig werkte verfrisschend en opwekkend op Hilde gard’s zenuwen. Zij was druk in gesprek met haar vader, die haar vertelde van zijne reisplannen met Eduard; wie de jonge vrouw gezienhad met haar door de frissche morgenlucht rood gekleurde wangen, zou niet vermoed hebben, dat zij zooveel moeielijke uren, zooveel nachten in tranen had doorgebracht. Reeds had men ongeveer de helft van den weg afge legd; de moedige bruinen, door graaf Orlowsky zelf bestuurd, liepen in flinken draf, toen er-'plotseling een vrachtwagen uit de tegenovergestelde richting kwam aanrennen; klaarblijkelijk had de bestuurder van dien wa- gen zijne paarden niet meer in bedwang. Meteen gewel digen schok kwamen die dieren tegen het lichte rij tuigje van graaf Orlowsky; deze hield met een for- schen ruk zijne paarden in, doch nu maakten deze eene te vlugge wending en het rijtuigje stortte met de in zittende personen in de sloot naast den straatweg. Alles was in enkele oogenblikken gebeurd. Gelukkig bleven de paarden in hun ontsteltenis stokstijf staan. De koetsier en graaf Orlowsky waren de eersten, dip weer op de beenen stonden. Zij hadden geen kwetsu ren opgeloopen, doch mijnheer Römer en Hildegard lagen voor dood. Snel vloog Paul naar zijn vrouw, lichtte haar hoofd op en keek of zij bloedde. Na eenige seconden sloeg zij de oogen op, en nadat zij haar man had herkend, keek zij angstig rond en vroeg: Waar is papa? Daar kwam de koetsier nader en zeide Wil mijnheer de graaf zoo goed zijn spoedig mee te komen ADVERTENTIëN 4 cent per regel. Bij abonnement van 500 regels 3 cent en van 1000 regels 27? cent. Groote letters naar plaatsruimte. HOOFDSTUK VI. Vervolg. Maar ik ben hier, en ik zal die zaak wel kunnen regelen, viel de senator in. Ge hebt aan mij geschreven, sprak de senator tot den handelsman, die herhaalde malen onderdanig boog. Ge kondt echter niet ver wachten, dat ik van Hamburg uit aan uwe eischen zou voldoen, zonder mij zekerheid te hebben verschaft, dat uwe aanspraken gegrond zijn. Daarvoor ben ik hier. Hebt ge eenig papier in uw bezit, waaruit blijkt, dat graaf Orlowsky verplicht is u de groote som gelds te betalen, welke gij in uw brief hebt genoemd? Broskowitsch nam uit zijn brieventasch een door den graaf onderteekenden wissel, reikte dien aan den senator over en verzekerde herhaalde malen, dat er geen haast bij was, dat hij vandaag alleen wegens den koop van eën paard was gekomen, en al had hij aan »den heer baron» te Hamburg geschreven, dat was al- leen geschied om volledige zekerheid te hebben. Hij j was slechts een onbemiddeld handelsman, hij had reeds groote verliezen, door geldleeningen aan voorna- me jonge heeren, geleden, hij had zelf ook voor vrouw en kinderen te zorgen, enz. enz. Genoeg, genoeg, sprak de heer Römer om den man in zijn woordenvloed te stuiten, en daarop zich ’t Is nu reeds tientallen jaren geleden, dat door ’t krachtig genie van Ferdinand de Les seps het Suez-kanaal gegraven werd. Toen dit kanaal er nog niet was, moesten de Engel- schen, de Nederlanders en al de andere zee vaarders van Oud-Europa, om het Zuiden van Afrika heenvaren, ten einde zoo Indië, China, Japan en Australië te bereiken. Men had, van de ontdekking van Indië af, altijd zoo gevaren en scheen van plan te zijn dezen grooten om weg ook in de toekomst voor lief te willen nemen. Of niemand ooit aan een verbinding van Roode Zee en Middellandsche Zee gedacht had? Natuurlijk wel! Doch ’t gaat hiermee als met alle groote zaken; men ziet,tegen ’t nieuwe op; men weet, dat ermillioenen voor noodig zijn; men vreest onbestemde gevaren. En zoo is ’t ge komen, dat eerst ’t genie van een ingenieur als De Lesseps in staat was alle bezwaren en voor oord eelen, ook de financiëele, te o ver win nen. ’t Suez-kariaal kwam tot stand en heeft nu reeds tientallen van jaren in een groote be hoefte voorzien, ’t Is nu net alsof ’t kanaal er altijd géweest is en ook altijd behoorde geweest te zijn. Geen stoomboot, die van uit de Europeesche havens naar Indië, enz. varen moet, zal meer de Kaap de Goede Hoop omzeilen. De vlugge mailstoomers, die een groot aantal passagiers vervoeren, die door contracten met de ver schillende regieringen omtrent ’t vervoer der brievenmail verbonden zijn, kunnen natuurlijk onmogelijk anders varen. De route door ’t Suez-kanaal is gemiddeld een kleine paar we ken korter dan die om de Kaap en passagiers- en mailvervoer vereischt snel vervoer, ’t Zouden dan ook al onoverkomelijk hooge tolgelden moeten zijn, die dit vervoer door ’t Kanaal zouden keeren. De Suez-Kanaalmaatschappij vraagt van ieder vaartuig, dat haar kanaal passeert, zeer hooge tolgelden, ’t Loopt in de duizenden, wat een groote stoomer betalen moet. Doch men vaart toch door ’t kanaal, omdat dit den weg zoo veel verkort. Doch ook de vrachtstoomers, de cargoboo- ten, die er op ingericht zijn, niet om vlug te varen, niet om de passagiers en brieven te vervoeren, doch om op de voordeeligste wijze zooveel mogelijk goederen te verplaatsen, vin- senator dit onderwerp niet weer aanroerde en aan die kleine, zwakke vrouw zijne bewondering niet kon ont houden. Ik heb beloofd mijn Paul in goede en kwade da gen ter zijde te staan, zou ik hem dan nu verlaten, zoodat hij nog meer afd waalt Neen, papa, dat zult ge van mij niet verwachten En bovendien, voegde zij er met een bekoorlijken glimlach aan toe, bovendien heb ik hem lief, ondanks al zijn gebreken God gave, dat hij eindelijk besefte, welk een schat voor hem je liefde is, sprak de senator met een zucht. Het plan voor de reis naar Hamburg werd nader besproken. Hildegard verklaarde beslist, dat haar verblijf in hare geboorteplaats ten huize van haar va der haar zeker geen goed zou doen, als Paul niet mee ging en dus alleen hier bleef. Zoo stemde de heer Römer er eindelijk in toe, ook zijn schoonzoon bij zich te noodigenhij deed dit alles ter wille van zijn dochter. Graaf Orlowsky keurde alles goed hij stelde zich het verblijf te Hamburg als eene aangename afwisseling voor en misschien gelukte het hem nog door zich aan genaam voor te doen, den ouden heer af te brengen van zijn voornemen, betreffende de verandering van zijn tes tament. Werd het testament veranderd, dan zou het zeker ten nadeele van hem zijn. De dag van het vertrek was bepaald, de koffers stonden gepakt en Hildegard verheugde zich reeds in het vooruitzicht dat zij in haar vaderstad zoovele vrien den en bekenden zou terugzien. De trein, waarmee zij zouden reizen, passeerde reeds ’s morgens negen uur het naaste spoorwegstation, dat wanneer ’t niet op enkele honderden millioenen francs zag. Een der voornaamsteFransche illustra tief >1’111 ustration», heeft hier belangrijke arti kelen, ja, een heel nummer met gravures van toe- komstdroomen, van mogelijke toekomstige ha vens, enz. aan gewijd. Wat dit groote orgaan wil? Laten we zeggen, dat ’t als motto dit idee gebruikte: »Engeland zou, als wij ’t kanaal groeven, wel ’t dubbele willen geven van de som, die ’t werk ons kosten zou, om ‘f onge daan te kunnen maken.» Welk kanaal bedoeld wordt? In zuidwest Frankrijk ligt Bordeaux aan de rivier de Garonne, die in de golf van Biscaye uitloopt, en die rivier is door een kanaal, ’t Kanaal du Midi, verbonden met de Middel landsche Zee. ’t Blad wil deze waterweg zoo danig verbeterd hebben, dat de grootste' schepen, zonder om Spanje heen behoeven te stoomen, van de Golf van Biscaye in de Middellandsche Zee kunnen komen. Dit zou voor den handel van beteekenis zij n, maar ’t meest voor de Fransche vloot, die thans in twee deelen gescheiden is, maar door dit kanaal vereenigd zou kunnen worden. Of Frankrijk ooit dezen waterweg zal ma ken We zouden ook over toekomstige waterwer ken in Rusland en Centraal-Azië kunnen uitweiden, doch ons artikel wordt te lang. PERU-GUANO VERGELEKEN. Met welke meststoffen moeten we Peru-Guano ver gelijken Uit den aard der zaak is elke vergelijking met deze meststof zeer moeilijk, daar er enkele eigen schappen der Peru-Guano zijn, die nu eenmaal bezwaar lijk in cijfers zijn uit te drukken en welke toch noodza- kelijk in de vergelijking moeten worden opgenomen, als daar zijn lo. dat de Peru-Guano de drie noodzake lijke voedingsstoffen, nl. stikstof, kali en phosphorus scheikundig verbonden bevat2o. dat de stikstof in drie vormen in de Peru-Guano voorkomt, nl. in den salpetervorm, den ammoniakvorm en den órganischen vorm, enz. Moeilijk dus, maar niet onmogelijk, wan neer we die eigenschappen slechts in ’t oog houden. Maar dan ook moeten we dëPeru-Guano vergelijken met elke meststof, die een der beide hoofdbestanddeö- len, nl. de stikstof en het phosphorzuur in zoodanige mate bevat, dat het gebruik van de eene meststof de andere geheel of gedeeltelijk overbodig maakt. Ten eerste dus met chilisalpeter. Paul wierp een blik op het verwenschte papier, en zonder den senator aan te zien, antwoordde hij op dof fen toon: De wissel is in orde. Kalm, alsof de zaak hem geheel onverschillig was, betaalde de oude heer aan Broskowitsch de som gelds, die bijna een klein vermogen uitmaakte, wees toen naar de deur en zeide Wees nu zoo goed om op staanden voet heen te gaan en hier niet terug te komen. Als ge ooit weer hier mocht komen, zou ik voor u niet te spreken zijn. Zoodra de deur achter Broskowitsch gesloten was, snelde graaf Paul op zijn schoonvader toe, greep naar zijn hand en wilde hem overstelpen met dankbetui gingen voor de grootmoedige hulp in den' nood, doch de senator wees hem koel terug. Wat ik gedaan heb, deed ik ter wille van Hilde gard, die helaas, je naam draagt; het oordeel, dat ik me over u gevormd heb, staat echter vast. Ondanks al de mooie woorden, die je nu aan mij verspilt, weet ik, dat je karakter lichtzinnig en niet oprecht is; daar om zal ik schikkingen maken om te verhinderen, dat na mijn dood het erfdeel van mijne dochter in jou handen komt. Met die woorden verliet hij de kamer en graaf Or- I lowsky waagde het niet hem te volgen. Bij Hildegard had de oude heer nog veel te praten, I eer zij beloofde, met hem voor een paar weken naar Hamburg te gaan, waar zij weer wat op dreef kon komen. In zijn binnenste koesterde mijnheer Römer den wensch, dat Hildegard zich van haar echtgenoot zou laten scheiden; doch toen hij het waagde hierop een den ’t nog voordeeliger, van ’t Kanaal gebruik te maken. Deze booten rekenen niet met tijd alleen; doch bij haar is de vraag deze: Hoe veel verschil is er in kosten en tijd tusschen de route om Afrika en die door ’t Suez-kanaal. Men redeneert zóó: De reis verschilt een paar weken. Wat kost in die paar weken de exploitatie, (kolen, loon voor de bemanning, rente voor de boot, verlies van vracht,) en hoe hoog komen de Kanaalgelden. En dan is ’t nemen van de Kanaalroute nog ’t voordeeligst. En thans is ’t net, alsof ’t Suez-kanaal er altijd geweest is. Een nieuw reuzenwerk staat thans voor de deur. Of liever, ’t is reeds een goed eind ge vorderd. We bedoelen ’t graven van ’t Panamakanaal, waartoe thans voor goed door de Vereenigde Staten van Noord-Amerika besloten is en dat alleen nog wacht op de goedkeuring van Co lumbia, ’t land, waardoor ’t Kanaal loopen zal. ’t Idee is volstrekt niet gloednieuw. Dezelfde Franschman De Lesseps, die eens het Suez- kanaal groef, bracht ook de Panama-maat- schappij tot stand. Een reuzenkapitaal werd bijeengebracht en ’t werk werd aangevan gen, ’t reuzenwerk. En wel een reuzenwerk. Want de landengte tusschen Panama en Colon is geen laagland en ieder begrijpt, wat groote moeite, tijd en geld ’t kost om door vrij hoog gesteente een geul te maken, die zich met water moet vullen, dat ’t niveau der aangren zende oceanen bereikt, ’t Werk werd met kracht aangevat en de duizenden personen, die aandeelen in de maatschappij genomen hadden, wachtten in blijde verwachting ’t gunstigste resultaat van de onderneming, tot er bleek, dat men in handen van zwendelaars was gevallen, tot ’t Panama-schandaal de wereld, vooral de Fransche, deed opschrikken. De door graving, reeds een goed eind gevorderd, werd gestaakt. De kostbare machines, die in grooten getale aanwezig waren, kwamen stil te staan, om door den tijd en ’t weder vernietigd te worden. De naam van den grooten Ferdinand de Lesseps, reeds omgeven met ’t aureool, dat zijn genie verdiende, werd besmet en meerdere Panamasnoepers werden vervolgd. Weg was de hoop der aandeelhouders, verdwenen de gelden, waarvan vele door een groot aantal kleine luyden» waren bijeengebracht. Hoe zal de doorgraving nu tot stand komen? Dit werd nu de quaestie. Want dat eenmaal sel echt Erkent ge deze vordering als gegrond Hij wees naar de plek, waar de heer Römer onbe- 1 weeglijk nederlag. nog twee uur rijdens van Mislowice verwijderd lag. Al- zoo verlieten zij des morgen zeven uur »het Paleis*. Het kleine toespeling te maken, was zij zoo vast besloten l aan de zijde van haar echtgenoot te blijven, dat de i S 8 3 k ïwk n i mstwen. I l M. i- c-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1903 | | pagina 1